Gå til innhold

Båndtvang som ikke respekteres.


Anbefalte innlegg

Å spraye ned hunder er også farlig for din egen del, da du kan hisse på deg mange eiere etterhvert.

Eiere er en ting, men jeg tenker faktisk på pauloks sikkerhet når jeg sier han ikke skal spraye løse hunder. Som sagt tidligere så er det mange hunder som vil stikke etter en dusj pepperspray, men langt fra alle. Møter trådstarter feil hund og sprayer denne kan det ende med at det er det siste han gjør. Ja, hunden vil bli avlivet senere, men det er ikke sikkert paulok får oppleve det. Å utsette seg selv for den risikoen vet jeg at folk som er ved sine fulle fem ikke gjør!

 

Og ja, jeg kunne la det gå utover eier. Tro meg, jeg har prøvd, men da får jeg kun spydige kommentarer tilbake.

Selvfølgelig gjør du det av noen - hadde du ventet deg noe annet? Prøv å fortelle noen på gata at de skal plukke opp sjokoladepapiret de akkurat har kastet fra seg.

 

En ting jeg synes er rart er at paulok synes det er lettere å angripe hunden(angrep er det beste forsvar - slik tenker jo hunder også) enn å kjefte opp eieren og kanskje få noen spydige kommentarer tilbake. Er en spydig kommentar så ille at du heller vil la det gå ut over hunden? :nei:

 

Jeg skjønner bare ikke at du vil utsette deg for denne risikoen i stedet for å risikere å få en kommentar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på ingen måte redd for spydige kommentarer tilbake. Men det hjelper jo ingen ting å gi beskjed til eier. I beste fall setter de hunden i bånd der og da, men neste gang er hunden ute og springer på egenhånd. Da må det kraftigere skyts til, og min metode funker, og er ikke så ille for hunden som mye annet kan være. Jeg kan ta på meg vernesko, og sparke kjøteren. Kanskje det er bedre? Da kan det ende med brudd og diverse. Sprayen går over etter en stund hvertfall. At hunden kan angripe etter å ha blitt sprayet er jeg egentlig ikke så redd for. Den risken tar jeg mer enn gjerne. At jeg kan bli bitt og få en skade er så, men at en hund kan ta livet av en forsåvidt velvoksen mann det er noe tak i tviler jeg veldig på. Ja enkelte hunderaser vil nok kanskje være i stand til dette på egenhånd, men er det en hund av slik rase som løper løst må denne tas av dage med en gang etter min mening. Det er så uforsvarlig det kan forblitt. Et barn kan fort provosere en slik hund nok til at hvertfall barnet ligger tynt an.

Jeg vil heller si det slik Ciryaher at jeg fatter ikke at en person som er ved sine fulle fem tar sjansen på at hunden sin angriper et barn når eier lar den løpe løst. Det hadde hvertfall blitt slått veldig hardt ned på fra min side overfor eier hvis det hadde skjedd. Hunden hadde blitt tatt av dage med det nærmest egnede redskap jeg hadde funnet, og eier måtte fint lagt seg flat og ventet på lovens lang arm, hvis ikke ville han fått en lignende behandling som bikkja. Så ikke kom til meg og si at jeg ikke er ved mine fulle fem.

Endret av paulok
Lenke til kommentar
Er på ingen måte redd for spydige kommentarer tilbake. Men det hjelper jo ingen ting å gi beskjed til eier. I beste fall setter de hunden i bånd der og da, men neste gang er hunden ute og springer på egenhånd. Da må det kraftigere skyts til, og min metode funker, og er ikke så ille for hunden som mye annet kan være. Jeg kan ta på meg vernesko, og sparke kjøteren. Kanskje det er bedre? Da kan det ende med brudd og diverse. Sprayen går over etter en stund hvertfall. At hunden kan angripe etter å ha blitt sprayet er jeg egentlig ikke så redd for. Den risken tar jeg mer enn gjerne. At jeg kan bli bitt og få en skade er så, men at en hund kan ta livet av en forsåvidt velvoksen mann det er noe tak i tviler jeg veldig på. Ja enkelte hunderaser vil nok kanskje være i stand til dette på egenhånd, men er det en hund av slik rase som løper løst må denne tas av dage med en gang etter min mening. Det er så uforsvarlig det kan forblitt. Et barn kan fort provosere en slik hund nok til at hvertfall barnet ligger tynt an.

Jeg vil heller si det slik Ciryaher at jeg fatter ikke at en person som er ved sine fulle fem tar sjansen på at hunden sin angriper et barn når eier lar den løpe løst. Det hadde hvertfall blitt slått veldig hardt ned på fra min side overfor eier hvis det hadde skjedd. Hunden hadde blitt tatt av dage med det nærmest egnede redskap jeg hadde funnet, og eier måtte fint lagt seg flat og ventet på lovens lang arm, hvis ikke ville han fått en lignende behandling som bikkja. Så ikke kom til meg og men at jeg ikke er ved mine fulle fem.

Hva er det som sier at denne sprayen får folk til å ta bånd på hunden? Hvis eier ser deg så gjør de sikkert det neste gang, men hvis hunden stikker til skogs en liten stund så kan den komme tilbake til eier like glad som før fordi sprayen ikke irriterer lenger. Det er jo ingen sikkerhet at eier får med seg hva som skjer når han/hun i utgangspunktet er så dum at båndtvangen oversees. På en annen side kan det jo ende med at neste person hunden møter rett etter du har sprayet den blir angrepet. Hvis for eksempel 1 av 3 (eller 3 av 3 for den del) hundeeiere skjønner andres mistro til hunden og begynner å bruke det mer så er det bedre enn 0 av 3. Kommentarer er noe man med den største letthet kan overse - det er ikke værre.

 

Som sagt, du har bare ikke møtt feil hund enda. Jeg har selv sett hund overmanne en voksen soldat uten store problemer og jeg vet hva en hund er i stand til. En hund har instinktene meget godt bevart i forhold til mennesker, så under de rette omstendighetene kan det bli stygt. (Akkurat det samme gjelder jo hvis mennesker går rundt med "hjelpemidler" for å kunne angripe eller forsvare seg.) Jeg sier ikke at du ikke kunne klart det, men sjansen er der og jeg ville ikke tatt den. Det du ikke vet har du ikke vondt av, inntil et punkt. Hunder angriper ikke uten grunn, så enkelt er det. Har de en grunn derimot så vil flesteparten bare lage mye lyd og virke truende uten å gjøre noe, mens en liten gruppe vil gå inn med det som er til en part ligger igjen.

 

Så ja, jeg vil påstå at du ikke kan være ved dine fulle fem siden du gjør det du gjør. Å utsette seg for slik fare ser jeg på som idioti på samme måte som å ikke ha på seg setebelte i bilen, fordi så lenge alle andre i trafikken gjør det de skal så er det jo ikke farlig for en selv heller.

 

Edit: skrivefeil

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar
Eiere er en ting, men jeg tenker faktisk på pauloks sikkerhet når jeg sier han ikke skal spraye løse hunder. Som sagt tidligere så er det mange hunder som vil stikke etter en dusj pepperspray, men langt fra alle. Møter trådstarter feil hund og sprayer denne kan det ende med at det er det siste han gjør. Ja, hunden vil bli avlivet senere, men det er ikke sikkert paulok får oppleve det. Å utsette seg selv for den risikoen vet jeg at folk som er ved sine fulle fem ikke gjør!

Den faren er nok sterkt overdrevet. For det første er det svært lite sannsynlig at hunden klarer å gjøre så veldig mye farlig etter en dusj og dersom hunden virkelig begynner å bite i raseri er det svært svært sjelden at folk blir tatt av dage av slikt. Da må det gjerne være flere hunder samtidig.

Lenke til kommentar

Syntes det virker som du paulok oppsøker bråk som best mulig bare for å statuere et eksempel.

 

Paulok er du virkelig så panikkslagen at du sprayer bikkjene i selvforsvar eller er det bare i trass for det du er sur for det noen ikke gjør helt som de skal ?

 

Du har jo selv sagt at du ikke bryr deg om de biter når du sprayer dem, "er verdt risken", høres jo ut som du gjør det bare på dritt da (bare så lenge hundeeierene får en lærepenge ikke sant ?)

 

At hunde eierene ikke har hundene i bånd er jo ikke av mangel på respekt for deg men for vilt livet som båndtvangen er DER for å beskytte.

 

Så jeg syntes altså det høres ut som om du må lære deg å ikke la deg provosere så volsomt. Derimot hvis du forteller sannheten og IKKE overdriver angsten din så ville det blitt litt mer forstålig, men er likevell feil måte å takle problemet på. Da burde du lære og takle frykten din for hunder, om du ikke er for sta til det da.

 

Utrolig hva folk henger seg opp i på tross av alt som foregår i verden. Uansett jeg kan jo ta feil av deg såklart, men om jeg har rett så må jeg si jeg forstår følelsen, har vært litt slik selv før og kjente at jeg kan bli fryktlig provosert av små bagateller som irriterer meg og så få lyst til og gjør noe drastisk. Men det var før, er heldigvis modnet litt siden den gang.

 

P.s. Som individer i en stor verden er det viktig at vi tilpasser oss verden og ikke bare forventer at verden skal tilpasses oss. Ellers er det så uendlig mye vi kan irritere oss over, du ville gjøre deg selv en tjeneste.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Om jeg sprayer hunder som har gode intensjoner er ikke noe jeg bryr meg om igrunn. At hunden da evt. blir ødelagt mentalt sett får eier ha på seg selv.

Greit det at jeg kan bruke 2 min. på å lese det du skriver, men hvorfor skal jeg måtte det? Er det sånn at det skal være legalt for noen å la hunden løpe fritt? Og hvor garantert er jeg egentlig på hundens kroppsspråk etter å ha lest dette? I min verden, som hund absolutt ikke er en del av, fatter jeg ikke at et knippe hundeeiere skal kunne nærmest forlange at jeg skal måtte lære meg ting som bryr meg midt i baken for at de skal kunne bryte loven uten at dette skal gå utover hunden deres.

 

Håper flere som har sett seg lei av at hunder løper løst tar aksjon jeg! Hadde eiere av hunder risikert at dette kunne skje ofte hadde de skjerpet seg og tatt på bånd. Det er ikke noe de glemmer å gjøre. Det gjøres helt bevisst, og det synes hvertfall ikke jeg at er greit. Det skal hvertfall ikke gå utover meg. At det da går utover hunden får så være. Blir den ødelagt i hodet etter "angrepet" så må kanskje eieren gå i seg selv og se hva som var grunnen til at den kjære kjøteren hans evt. må avlives. Det bryr hvertfall ikke meg!

 

Og ja, jeg kunne la det gå utover eier. Tro meg, jeg har prøvd, men da får jeg kun spydige kommentarer tilbake. Det gjelder nesten utelukkende alle gangene jeg har gitt beskjed. Det er hunden jeg ikke vil ha nær meg uten bånd, og da er det også den som må ta støyten for eiers elendige holdning, og arrogante opptreden i samfunnet. Synd, men det er det eneste som funker.

 

Ok, gidder du å lære deg andre ting da? Som f.eks ikke krysse gaten på rødt lys osv... Det er også nyttig kunnskap, og det er meget lett å lære seg. Hunder er en del av samfunnet, og så lenge du er en del av det samme samfunnet og lever med hundeskrekk bør du kanskje lære deg det grunnleggende. Du kan gjøre proaktive ting mot frykten din, men å føre ett korstog mot løse hunder er håpløst, da kan du holde på til du ser mannen med ljåen og enda ikke ha lykkes.

 

Jeg er f.eks redd for å støte på "løse bjørner" når jeg går tur i trysilfjellet. Derfor har jeg lært meg enkle måter jeg kan forandre MIN oppførsel på, for å forhindre ett eventuelt angrep dersom jeg skulle møte på en. Jeg vet hvilke tegn jeg skal se etter for å avgjøre hensiktene til bjørnen (om den vil skremme, eller faktisk gå til angrep), og hvordan jeg skal oppføre meg hvis det skulle skje. Jeg kan ikke ta med meg jaktrifla og skyte bjørnen, det er jo ikke lov.

 

De er en del av verden, derfor tilpasser jeg meg etter det.

 

EDIT: Du kan fint bruke tid på å skaffe deg pepperspray og forsvare din egen destruktive adferd på nettet. Men å bruke 2 minutter på å lære deg hvordan du kan forstå hundens hensikter er uaktuelt? Jeg forstår ikke helt det.

Endret av Newbie1KENuubie
Lenke til kommentar
og min metode funker

 

Hvordan vet du det? Har du fulgt opp eierene til de hundene du har sprayet, eller er dette en antagelse fra din side? Spør du meg tror jeg du har null anelse om hvilke konsekvenser dine handlinger har skapt.

 

men at en hund kan ta livet av en forsåvidt velvoksen mann det er noe tak i tviler jeg veldig på.

 

Ved et reelt angrep, der hunden går for å drepe deg vil nok større hunderaser lett få deg i bakken og gå etter strupen din. Så ikke føl deg alt for trygg på det utsagnet der. Jeg ville vært forsiktig med sprayingen om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Eiere er en ting, men jeg tenker faktisk på pauloks sikkerhet når jeg sier han ikke skal spraye løse hunder. Som sagt tidligere så er det mange hunder som vil stikke etter en dusj pepperspray, men langt fra alle. Møter trådstarter feil hund og sprayer denne kan det ende med at det er det siste han gjør. Ja, hunden vil bli avlivet senere, men det er ikke sikkert paulok får oppleve det. Å utsette seg selv for den risikoen vet jeg at folk som er ved sine fulle fem ikke gjør!

Den faren er nok sterkt overdrevet. For det første er det svært lite sannsynlig at hunden klarer å gjøre så veldig mye farlig etter en dusj og dersom hunden virkelig begynner å bite i raseri er det svært svært sjelden at folk blir tatt av dage av slikt. Da må det gjerne være flere hunder samtidig.

 

Nei det er den ikke. Hva hvis paulok blir tatt livet av, fordi han angrep en hund? Han trodde det var helt trygt fordi du skrev at faren var overdrevet. Han etterlater seg barn uten far. Hva vet du om dette egentlig?

 

Prøv å kom på kant med f.eks schafer, rotweiler, gran danois eller dobermann... De hundene er STERKE. Jeg kan garantere at det vil være ett farlig møte der du neppe vil slippe unna med livet i behold med mindre noen griper inn. Man har ingen garanti for at peppersprayen fungerer på alle hunderaser.

Lenke til kommentar

Jaja, barn dør av sult, damer i afrika blir voldtatt i fleng, folk blir undertrykt, folk blir drept av terror, Paul kjemper en håpløs kamp for at hunder skal gå i bånd.

 

Vi har det jammen fint i Norge! Ikke mye å bekymre seg over her!

 

Bortskjemt.

 

Det er du som burde gått i bånd Paul, du og den peppersprayen din. Du er en fare for samfunnet.

Lenke til kommentar
Den faren er nok sterkt overdrevet. For det første er det svært lite sannsynlig at hunden klarer å gjøre så veldig mye farlig etter en dusj og dersom hunden virkelig begynner å bite i raseri er det svært svært sjelden at folk blir tatt av dage av slikt. Da må det gjerne være flere hunder samtidig.

Ja, dette temaet hadde du jammen mye kunnskap om.. :roll:

Lenke til kommentar
Den faren er nok sterkt overdrevet. For det første er det svært lite sannsynlig at hunden klarer å gjøre så veldig mye farlig etter en dusj og dersom hunden virkelig begynner å bite i raseri er det svært svært sjelden at folk blir tatt av dage av slikt. Da må det gjerne være flere hunder samtidig.

Ja, dette temaet hadde du jammen mye kunnskap om.. :roll:

Oh the irony... :lol:

Prøv å kom på kant med f.eks schafer, rotweiler, gran danois eller dobermann... De hundene er STERKE. Jeg kan garantere at det vil være ett farlig møte der du neppe vil slippe unna med livet i behold med mindre noen griper inn. Man har ingen garanti for at peppersprayen fungerer på alle hunderaser.

Man har ingen garanti for at pepperspray/tåregass fungerer på alle mennesker heller, likefullt er den et ekstremt effektiv middel for å uskadeliggjøre voldsaper. Husk at hunden blir blind og uten luktesans når den blir sprayet. Husk også at pepperspray er effektivt mot noe så vanvittig som Grizzlybjørner!

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Må bare få si at jeg synes det er latterlig å skulle spraye ned hunden med pepperspray for at eierne skal bruke bånd på den. Greit at du føler deg truet, men hunden har ikke gjort noe annet enn hva en hund gjør. Løper rundt og vil lukte på ting og folk.

 

Det er ikke hunden sin skyld at eierne er noen duster og lar hunden løpe fritt. I 99% av tilfellene hvor du møter en hund som kommer løpende mot deg vil den faktisk bare hilse på og lukte på deg. Eierne vil vel i de fleste tilfeller ikke engang se at hunden blir sprayet, samtidig som du tar en sjanse med angrep. Husk at også hunder merker smerte, akkurat som deg. Tenk å bli sprayet i ansiktet med pepperspray fordi du er på byen og vil hilse på nye mennesker.

 

For å være helt ærlig hadde jeg trolig gitt deg en rett høyre hadde jeg sett deg gjort noe slikt mot en hvilken som helst hund. Skal noen ha en spray i ansiktet er det eierne, ikke hunden. Tenk hvor effektivt det hadde vært da, så lenge eierne gikk uten å ha hunden i bånd fikk de pepperspray i ansiktet, jeg hadde hvertfall satt på båndet. Hvis du er redd den skal angripe kan du jo se om den logrer. Sinte hunder logrer nemlig ikke.

 

Må vel slenge meg på de her som sier at du heller burde si ifra til eierne. Ikke nødvendigvis på en forsiktig og bedende måte, av meg hvertfall skal du få lov til å rope av full hals at de får se til he..... å få på hunden bånd. Hunden har ingenting å gjøre på disse stedene uten bånd, men det er eierne sitt ansvar, ikke hunder, derfor er det også eierne som skal straffes, ikke hunden.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt hvordan denne tråden går framover med forsøk hele veien på å forsøke å få paulok til å innse hvor dumt dette er.

Se det heller som en prosess på lik linje med å la hunden hoppe ut på motorveien en travel ettermiddag eller havne i skrapkibba i et smelteverk, det som skjer det skjer så forsøk heller å unngå disse prosessene istedenfor og kjempe hardt i mot selve prosessen.

Paulok har hele veien sagt at han vil gjøre det og nå at han allerede har gjort det, innse dette eller risiker at deres dyrevenn blir utsatt for det samme.

Lenke til kommentar
Det var da voldsomt hvordan denne tråden går framover med forsøk hele veien på å forsøke å få paulok til å innse hvor dumt dette er.

Se det heller som en prosess på lik linje med å la hunden hoppe ut på motorveien en travel ettermiddag eller havne i skrapkibba i et smelteverk, det som skjer det skjer så forsøk heller å unngå disse prosessene istedenfor og kjempe hardt i mot selve prosessen.

Paulok har hele veien sagt at han vil gjøre det og nå at han allerede har gjort det, innse dette eller risiker at deres dyrevenn blir utsatt for det samme.

 

Hm, jeg mener å ha hørt lignende utsagn fra terror-organisasjoner som Al-Quaeda når amerikanske "vantro hunder" begynte å gå "båndløse" i afghanistan og irak.

 

De sa: "Vi svarer med terror, med mindre dere hører på oss, og det må dere bare akseptere"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...