Gå til innhold

Båndtvang som ikke respekteres.


Anbefalte innlegg

Tror mitt poeng blir misforstått her..

Poenget er at det ER båndtvang.

Jeg er ikke noen hundekyndig person. Har heller ingen interesse for å bli det.

Derfor aner jeg ikke om en hund som kommer løpende løst mot meg skal angripe eller leke.

Jeg inntar derfor føre var taktikken og velger å forsvare meg når hundeeier ikke har respekt for det som er slått fast ved lov. Dersom folk ikke kan holde hund forsvarlig eller bor på plasser som egner seg for hund (les. ikke i by etter min mening.) får de la være å holde hund.

Jeg er nå på vei ut for å ta min daglige spasertur, utrustet med 2 stk. Bodyguard selvforsvarssprayer. Kommer til å bruke spray mot den første hunden som kommer løpende på egenhånd mot meg. (Spray nr. 2 er backup hvis eier tar av...).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det at hunden kan komme til å angripe vet jeg, og det er en sjanse som må tas. Da vil og sannsynligvis hunden måtte bøte med livet, og hundeeier bør ha lært leksen til neste gang.. Tror imidlertid at det vil bli så ubehagelig for hunden at den løper bort. Kanskje den tar avgårde slik at det blir problemer å finne den igjen?

 

Du er jaggu ikke drøy!

Så hvis du nå går ut og løper og ei bikkje løper greit ved siden av eiern sin så skal du gå til full peppersprayangrep?

Det høres ut som det er DU som trenger hjelp, et alvorlig angstproblem når det kommer til hunder. Som jeg skrev på side 1, du trenger ikke gå hundekurs for å lære deg kroppsspråket! Hvorfor ikke lese råd du faktisk får, enn å oppføre deg som en annen amerikaner og bare klamre deg til loven som best du kan? Er så feigt og pinglete som det går an.

 

Hvorfor skal hundeeierene få styre på som de vil?

 

Og hvorfor skal DU få styre på som du vil og spraye uskyldige hunder som har blitt sluppet løs av eierne sine?

 

Ta deg et kurs for å få bukt med angsten din du. Synes synd på deg og ditt liv om du går rundt og gjemmer deg bak noe for alt du er redd for. Regner med du hyler og sprayer alle insekter med insektsspray? Også i skogen?

Lenke til kommentar

Har nå gått tur der jeg pleier, og det gikk som det måtte gå...

Rundt en sving kom det en ganske stor hund løpende rett i beina på meg. Hunden var ikke i bånd og eieren var så langt borte at jeg ikke kunne se han.

Jeg følte meg truet, og sprayet den rett i hodet. Det som ble nevnt tidligere om at hunder ikke reagerer så mye som oss mennesker kan jeg nå avkrefte. Hunden hylte, og la på sprang med helt rødt tryne pga. fargestoff i sprayen.

Like etter kom eieren rundt svingen. Da han ikke så hunden på sletten som var der begynte han å kalle på hunden. Jeg forklarte hva som hadde skjedd og gav klar beskjed om hvorfor jeg handlet. Han hisset seg opp, men var tydelig nervøs ettersom hunden ikke kom da han ropte på den.

Flere folk kom til, mange med barn, og de støttet meg helt og fullt for handlingen min.

Flere sa at de lenge hadde hatt lyst å gjøre det samme. Flere skrev opp hvilken spray jeg hadde for å anskaffe seg selv da de også var drittleie av at folk ga blanke i båndtvangen. Metoden var faktisk i overkant effektiv.

Status nå er at eier fikk seg en lærepenge, og han tar nok på bånd neste gang.

 

Hunden vet jeg ikke om han har funnet igjen.

 

Håper hundeeiere skjønner alvoret, og overholder båndtvangen. Eieren fikk ingen støtte etter hendelsen. Tvert imot var det flere som ga han klar beskjed på hva de syntes om slikt dyrehold.

 

Pepperspray var effektiv. Jeg kommer heretter alltid til å ta den med meg, og nøler ikke med å bruke den dersom det kommer løse hunder løpende rett på meg igjen.

 

Husk at jeg som føler meg truet er ved min fulle rett til å gjøre dette. Det er hundeeier som ikke har rett til å la hunden løpe fritt blandt turgåere, barn osv. At eier her ikke hadde øyenkontakt med hunden gjør ikke akkurat saken bedre for hans del.

Slike konfrontasjoner unngås veldig enkelt ved at hundeeiere holder hundene sine i bånd slik de er pliktet til!

Lenke til kommentar

1. Du er et troll

 

2. Om du virkerlig tror loven gir deg rett til å spraye et dyr, uansett type i ansiktet uten veldig mange vitner på at den faktisk var en direkte fare for deg burde du lese deg opp litt i rasjonell tankegang.

 

3. Hadde du sprayet min bikje ville du angret til den dagen du ligger 6 fot under. Advarsel gitt!

 

 

PS! Båndtvangen er IKKE til for at folk med hundeskrekk ikke skal bli skremte som du påstår, men for å forsvare viltarter o.l som får unger på denne tiden av året;)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Pepperspray var effektiv. Jeg kommer heretter alltid til å ta den med meg, og nøler ikke med å bruke den dersom det kommer løse hunder løpende rett på meg igjen.

 

Det var heldigvis for deg, ikke den rette hunden. Hvis du er av den formening at du kan bruke pepperspray, så fortsett med det. Det kan resultere i at du blir angrepet av en hund som i utgangspunktet kan være harmløs. Resultatet er at du har stått på din rett (forsåvitt er det feil) og du ligger der med store skader i hals og armer.

 

Vil fortsatt nevne at det finnes hunder som ikke reagerer stort på tåregass og pepperspray. Har vært med på trening av hunder i forsvaret hvor dette er utprøvd.

 

Anbefaler til alle andre en paulok; fin andre metoder for å få folk til å respektere båndtvangen. Det finnes personer som paulok som er tapt bak en vogn og kun kan kritisere andres feil, mens de ikke ser sin egen.

 

Egentlig så tror jeg ikke han har gjort som beskrevet, men han ønsker kun å skape en debatt og irritere folk.

Lenke til kommentar

Uansett troll eller ei.

 

DET ER JO BLANT ANNET DERFOR BÅNDTVANG ER INNFØRT FOR SVINGENDE!!

BÅNDTVANG ER INNFØRT HOVEDSAKLIG FOR Å BESKYTTE DYRA OG FUGLENE I SKOGEN SOM ER SMÅ BABYER, IKKE FOR Å BESKYTTE MENNESKER.

 

Jeg er ikke noen hundekyndig person. Har heller ingen interesse for å bli det.

Derfor aner jeg ikke om en hund som kommer løpende løst mot meg skal angripe eller leke.

Nei, fordi du er litt sånn som mange rasister. Nekter å lære deg noe om det du er redd for.

Tenk om du GADD å lære deg en halv side om hunders atferd. Så hadde du ikke trengt å spraye ned en hund som kom for å hilse vennlig på deg.

 

Er enig i at folk bør ha kontroll. Såklart. Men prøv å trøst deg med at flertallet av dem som faktisk slipper hunden der de er vant med å møte folk, ikke har en menneskeaggressiv hund.

Lenke til kommentar

Jaja, ser at hundeeiere her heller ikke forstår poenget..

Dersom hundene holdes i bånd slik de SKAL på denne tiden vil ikke sånne situasjoner oppstå.

Båndtvang betyr fysisk bånd!

Om eier av hunden gjør som han skal og holder hunden i bånd vil ikke jeg og evt. andre reagere. Det er når båndtvangen ikke håndheves situasjoner oppstår.

Ikke faen at jeg venter til onga blir angrepet og bitt før jeg gjør noe. Da kan det være for sent.

Hundeeiere kan ikke på noen måte forsikre andre at deres hund ikke kan komme til å angripe. Dersom de absolutt skal la hunden løpe fritt så gjør det en plass som det ikke ferdes fullt av folk/familier.

Jeg har gjort det jeg føler jeg må, ble en del oppstyr i går men men, og det akter jeg å gjøre igjen.

Det er tross alt hundeeier som ikke respekterer båndtvangen som er opphavet. Støtten fra de andre som var i sitasjonen tilfalt meg, og det sier meg igrunn at jeg ikke er så på bærtur som dere mener.

Lenke til kommentar

Det er viktig å understreke at båndtvang er viktig og at hundeeier er ansvarlig for dette. Men du bruker en fremgangsmåte som ikke kan forsvares.

 

Til sammenligning kan vi ta en fotgjenger som går rett ut i fotgjengerfeltet uten å se seg for og blir deretter påkjørt. Om jeg som fotgjenger har retten på min side, så kan jeg likevel ikke bare gå på og tro at bilene stopper. Selvfølgelig er det sjåføren sin feil, men det er nå lov å bruke hodet og ikke stå på sin rett for å hindre skader (men du er vel en slik person som går på med godt mot og ikke tenker konsekvenser).

Lenke til kommentar

Ser overhodet ikke noe galt i dette dersom trådstarter føler seg truet av hunden. Det er helt klart opp til hundeieer å føre 100% kontroll på dyret sitt. Om eieren er en drittsekk og sluntrer unna både ansvar og lover må han dessverre forvente at det går utover dyret.

Merk igjen at dette kun gjelder dersom man føler seg truet av hunden og er redd for å bli angrepet. Man skal selvfølgelig ikke løpe etter eller aktivt oppsøke dyr for å drive med slikt. Det er dyreplageri og er også forbudt ved lov.

Lenke til kommentar

Er helt enig med deg i ditt poeng SirEmanon, men fra mitt ståsted ser jeg ikke hvorfor hundeeiere skal trosse det påbud de har ved båndtvang. Jeg synes det er respektløst overfor andre å ikke ta mer hensyn.

Å sammenligne det med en fotgjenger som turer på blir litt feil slik jeg ser det. Bilister ville ikke kjørt på en fotgjenger med vilje, og forsøker alt de kan å forhindre at en ulykke skjer. Det gjør ikke en hundeeier som lar hunden sin løpe rundt uten bånd der bl. annet barn ferdes og konfrontasjoner lett kan oppstå.

Hvorfor skal hundeeiere trosse det påbud de er blitt pålagt? Eneste jeg ønsker er at de gjør som de skal. Da hadde jeg ikke hatt noen problemer med det.

Lenke til kommentar

Vice klargjør igrunn mitt poeng. Når en hund løper mot meg, og flere med meg som er direkte redd løse hunder, føler vi oss truet. Det er på ingen måte snakk om å oppsøke dette eller løpe etter hunden for å "ta" den. Men når hunden kommer løpende, og hundeeier ikke engang ser hunden må det være eiers ansvar fullt og helt. Det er hundeeier som da ikke overholder sitt ansvar og får ta konsekvensen for det! En kan jo si at det er synd at det er hunden det går ut over, men det er jo også hundeeier klar over så da velger han også å la hunden ta støyten.

Endret av paulok
Lenke til kommentar
For å ikke glemme at trådstarter her påfører hunden, som faktisk er uskyldig, unødvendig smerte. Det at bikkja hylte og stakk av tyder jo på dette.

 

Det er eieren som her er skyldig, og ikke bikkja. Dette bør trådstarter forholde seg til.

Når alt kommer til alt så er det bikkja som oppfattes som den angripende part og dermed den som må sprayes, ikke eieren. Men om eieren kommer byksende mot deg, vill i blikket, er det det selvfølgelig naturlig å gi denne en spray også.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

hadde du gjort det du snakker om på hunden min hadde det blitt god gammeldags bank på deg.

har vært borti værre ting enn pepperspray i trynet mitt, så det hadde ikke vært det store problemet at du har en i reserve...

 

du trenger ikke ha doktorgrad i hundeoppførsel for å se at en hund som knurrer, glefser og har ørene nede kan angripe og en som kommer logrende og jogger lett bort til deg med ørene oppe bare vil hilse...

 

jeg hilser på alt av hunder som kommer bort til meg, har ALDRI blitt angrepet, knurret på eller lignende

 

hvis du har grunn til å føle deg truet, så ok, men jeg tror at du lar din egen frykt for hunder gå ut over alle hundene du kan la det gå ut over istedet for å faktisk bli kvitt fryktenl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...