Gå til innhold

Båndtvang som ikke respekteres.


Anbefalte innlegg

Irriterer meg på folk som ikke respekterer båndtvangen i typiske turområder hvor det er mye folk.

Selv føler jeg det ubehagelig når det kommer en hund jeg ikke kjenner rett imot meg, og jeg lurer på hva konsekvensene blir dersom jeg tar saken i egne hender.

Har begynt å gå med pepperspray og skal nå teste ut hvordan dette fungerer i praksis.

Er det noen som har erfaring med bruk av pepperspray mot hund/eier?

 

Dette hadde jeg som hundeeier neppe godtatt. Hadde du vifta eller truet meg med pepperspray hadde jeg nok banket livskiten ut av deg. Idiotisk idé. Jeg ser ikke på dette som noen god løsning. Prat heller hyggelig med hunde-eieren, og få han til å forstå hvorfor han bør respektere båndtvangen.

 

Å spraye ned noen med pepperspray er bare å skaffe seg fiender og lage kvalme, du får ikke frem noe poeng av det. Jeg hadde neppe begynt å sette bånd på hunden min bare fordi en hysteriker som deg forsøkte å dusje meg med pepperspray, og jeg tror ikke andre ville gjort det heller. Det virker som om du har noen aggresjonsproblemer ellers, og trenger noe/noen å la det gå utover.

 

Og du snakker om aggressjonsproblem som med en gang truer med å banke livskiten ut av en som vifter med peppersprayen?

Er tydeligvis standard reaksjon fra hundeeiere dette. Den har jeg hørt her inne maaange ganger.

At du neppe hadde begynt å sette bånd på hunden din pga. av dette får bli ditt problem. Jeg driter regelrett i hva sånne som deg mener! Kjøteren din får hvertfall svi av meg hvis du ikke har vett nok til å bruke bånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Irriterer meg på folk som ikke respekterer båndtvangen i typiske turområder hvor det er mye folk.

Selv føler jeg det ubehagelig når det kommer en hund jeg ikke kjenner rett imot meg, og jeg lurer på hva konsekvensene blir dersom jeg tar saken i egne hender.

Har begynt å gå med pepperspray og skal nå teste ut hvordan dette fungerer i praksis.

Er det noen som har erfaring med bruk av pepperspray mot hund/eier?

 

Dette hadde jeg som hundeeier neppe godtatt. Hadde du vifta eller truet meg med pepperspray hadde jeg nok banket livskiten ut av deg. Idiotisk idé. Jeg ser ikke på dette som noen god løsning. Prat heller hyggelig med hunde-eieren, og få han til å forstå hvorfor han bør respektere båndtvangen.

 

Å spraye ned noen med pepperspray er bare å skaffe seg fiender og lage kvalme, du får ikke frem noe poeng av det. Jeg hadde neppe begynt å sette bånd på hunden min bare fordi en hysteriker som deg forsøkte å dusje meg med pepperspray, og jeg tror ikke andre ville gjort det heller. Det virker som om du har noen aggresjonsproblemer ellers, og trenger noe/noen å la det gå utover.

 

Og du snakker om aggressjonsproblem som med en gang truer med å banke livskiten ut av en som vifter med peppersprayen?

Er tydeligvis standard reaksjon fra hundeeiere dette. Den har jeg hørt her inne maaange ganger.

At du neppe hadde begynt å sette bånd på hunden din pga. av dette får bli ditt problem. Jeg driter regelrett i hva sånne som deg mener! Kjøteren din får hvertfall svi av meg hvis du ikke har vett nok til å bruke bånd!

 

Jeg har bånd på hunden min, dette er en vurdering jeg selv har gjort som hundeeier. Synes likevel din hysteriske reaksjon på hundeeiere som har hunden sin uten bånd er idiotisk.

 

Ja hvis noen truer meg med pepperspray, kniv, trusler ol. forsvarer jeg meg selv. Jeg forsvarer også hunden min hvis noen vil gjøre den vondt. Behandler ikke deg noe annerledes bare fordi du er forkjemper for båndtvangsloven.

 

EDIT: Å reagere mot aggressive handlinger, som f.eks spraying av pepperspray er nok en normal reaksjon og er ikke direkte relatert til hunde-eiere. Hvis noen hadde truet ungen min, eller samboeren min hadde jeg reagert på samme måte. Hunden vår er ett medlem av familien vår, og er en utrolig god, snill og trofast venn.

 

Du må huske på at det er ikke hundens feil om den er kontaktsøkende. Den gjør bare det den tror er rett. Det er isåfall hunde-eieren du må la det gå utover. Hvis hunde-eieren har ett farlig dyr, som går fritt, så er det hunde-eieren som bør ta ansvaret og konsekvensene. Ikke la det gå utover stakkars dyret!

 

Jeg skjønner ut ifra måten du skriver på at du er for trangsynt til å se noen annen løsning, dette blir vi uansett ikke enige om så jeg gidder ikke diskutere med deg mer.

 

Det er sjeldent jeg reagerer på foruminnlegg, men denne tråden her gjorde meg kraftig irritert. Blir stadig overrasket og nesten sjokkert over hvor hysterisk og skjev tankegang noen personer i samfunnet kan ha...

Endret av Newbie1KENuubie
Lenke til kommentar
Har nå gått tur der jeg pleier, og det gikk som det måtte gå...

Rundt en sving kom det en ganske stor hund løpende rett i beina på meg. Hunden var ikke i bånd og eieren var så langt borte at jeg ikke kunne se han.

Jeg følte meg truet, og sprayet den rett i hodet. Det som ble nevnt tidligere om at hunder ikke reagerer så mye som oss mennesker kan jeg nå avkrefte. Hunden hylte, og la på sprang med helt rødt tryne pga. fargestoff i sprayen.

Like etter kom eieren rundt svingen. Da han ikke så hunden på sletten som var der begynte han å kalle på hunden. Jeg forklarte hva som hadde skjedd og gav klar beskjed om hvorfor jeg handlet. Han hisset seg opp, men var tydelig nervøs ettersom hunden ikke kom da han ropte på den.

Flere folk kom til, mange med barn, og de støttet meg helt og fullt for handlingen min.

Flere sa at de lenge hadde hatt lyst å gjøre det samme. Flere skrev opp hvilken spray jeg hadde for å anskaffe seg selv da de også var drittleie av at folk ga blanke i båndtvangen. Metoden var faktisk i overkant effektiv.

Status nå er at eier fikk seg en lærepenge, og han tar nok på bånd neste gang.

 

Hunden vet jeg ikke om han har funnet igjen.

 

Håper hundeeiere skjønner alvoret, og overholder båndtvangen. Eieren fikk ingen støtte etter hendelsen. Tvert imot var det flere som ga han klar beskjed på hva de syntes om slikt dyrehold.

 

Pepperspray var effektiv. Jeg kommer heretter alltid til å ta den med meg, og nøler ikke med å bruke den dersom det kommer løse hunder løpende rett på meg igjen.

 

Husk at jeg som føler meg truet er ved min fulle rett til å gjøre dette. Det er hundeeier som ikke har rett til å la hunden løpe fritt blandt turgåere, barn osv. At eier her ikke hadde øyenkontakt med hunden gjør ikke akkurat saken bedre for hans del.

Slike konfrontasjoner unngås veldig enkelt ved at hundeeiere holder hundene sine i bånd slik de er pliktet til!

 

Du er helt utrolig, denne historien nekter jeg å tro på. Ihvertfall den delen med at du fikk støtte av de rundt deg. Dette er ren propaganda fra deg, for å få gjennomslag her på forumet.

 

Jeg sitter nesten med hakeslipp når jeg leser dette. Hva slags person er du egentlig?? Makan til oppførsel!

Lenke til kommentar

Når du sprayer hunder som ellers er snille og fredelige risikerer du å ødelegge hunden psykisk! Den kan i fremtiden bli aggressiv og redd, lite kontaktsøkende! Når en hund først har brent seg og fått en sjokkerende/smertefull opplevelse tar det laaang tid før den glemmer. Det kan sitte inne resten av livet. Det kan gjøre at den går til angrep på andre mennesker! Det er helt tydelig at du kan NADA om hunder, og hundepsykologi.

 

Skjønner du i det hele tatt hva du driver med? Nå må du ta deg sammen!

 

Er du klar over at hunder du sprayer kan angripe andre mennesker PÅ GRUNN AV DEG

 

Er du klar over at mange mennesker ser på hunden sin som sin beste og mest trofaste venn?

Er du klar over at hvis hunden angriper et menneske fordi DU HAR ØDELAGT DEN, så må den sannsynligvis avlives?

 

Hvordan ville du følt det, hvis du mistet din beste venn?

 

Hvordan kan du gå rundt med det på samvittigheten? Du gjør mye skade for å få frem ett poeng.

 

Jeg håper eieren av stakkars hunden leser denne tråden så han ser at du, og dine "påståtte lakeier" er i fåtall når det gjelder bruk av pepperspray mot dyr. Dyreplageri spør du meg.

 

Ta til vett og vurder andre mer fredelige fremgangsmåter! Bruk heller pepperspray på eieren, ikke la det gå utover hunden.

Lenke til kommentar
Når du sprayer hunder som ellers er snille og fredelige risikerer du å ødelegge hunden psykisk!

Ja, i verste fall kan hunden tom. bli drept dersom eieren ikke har kontroll på bikkja. Samme gjelder forøvrig barn. Om de ikke blir passet på kan de skade seg og det som verre er.

 

Er du klar over at hunder du sprayer kan angripe andre mennesker PÅ GRUNN AV DEG

Niks, her bommer du kraftig. Om en hund angriper andre mennesker så er det pga. hundeeieren og hundeeiere alene.

 

Er du klar over at mange mennesker ser på hunden sin som sin beste og mest trofaste venn?

Om man ikke klarer å passe på/kontrollere sin beste venn så kan det beklageligvis skje uforutsette ting.

 

Er du klar over at hvis hunden angriper et menneske fordi DU HAR ØDELAGT DEN, så må den sannsynligvis avlives?
Ja, men igjen, dette er ene og alene hundeierens skyld/ansvar.

 

Ta til vett og vurder andre mer fredelige fremgangsmåter! Bruk heller pepperspray på eieren, ikke la det gå utover hunden.
I utgangspunktet er jeg enig i at det er hundeeiere som burde fått seg en smekk for idiot-oppførsel, men husk at det er ikke snakk om noen avstraffing her. Det er hunden som oppfattes som en angriper, og følgelig hunden som i første rekke får lide. Om eieren etterpå går berserk bør selvsagt eier også få en solid dose dersom han/hun går til fysisk angrep.
Lenke til kommentar

Jeg hadde en opplevelse i går som får hendelsen til paulok til å virke ganske så rasjonell.

Gikk tur med barna på 2 og 6 år.

Plutselig kommer det en kjøter løpende ned veien fra et hus på øversiden av veien, den flekker tenner og gjør mens den kommer løpende mot oss.

I siste øyeblikk bremser den opp og begynner å lukte på 6 åringen.

Jeg var ganske så usikker på hva hensikten til dyret var men om den så mye som hadde prøvd å glefse etter ungene mine hadde jeg avlivet dyret på stedet på en aldeles smertefull måte.

Og eieren var ingensteder å se.

Dette skjedde nedert i byåsen i Trondheim hvor det er båndtvang året rundt.

Lenke til kommentar
Når du sprayer hunder som ellers er snille og fredelige risikerer du å ødelegge hunden psykisk!

Ja, i verste fall kan hunden tom. bli drept dersom eieren ikke har kontroll på bikkja. Samme gjelder forøvrig barn. Om de ikke blir passet på kan de skade seg og det som verre er.

 

Er du klar over at hunder du sprayer kan angripe andre mennesker PÅ GRUNN AV DEG

Niks, her bommer du kraftig. Om en hund angriper andre mennesker så er det pga. hundeeieren og hundeeiere alene.

 

Er du klar over at mange mennesker ser på hunden sin som sin beste og mest trofaste venn?

Om man ikke klarer å passe på/kontrollere sin beste venn så kan det beklageligvis skje uforutsette ting.

 

Er du klar over at hvis hunden angriper et menneske fordi DU HAR ØDELAGT DEN, så må den sannsynligvis avlives?
Ja, men igjen, dette er ene og alene hundeierens skyld/ansvar.

 

Ta til vett og vurder andre mer fredelige fremgangsmåter! Bruk heller pepperspray på eieren, ikke la det gå utover hunden.
I utgangspunktet er jeg enig i at det er hundeeiere som burde fått seg en smekk for idiot-oppførsel, men husk at det er ikke snakk om noen avstraffing her. Det er hunden som oppfattes som en angriper, og følgelig hunden som i første rekke får lide. Om eieren etterpå går berserk bør selvsagt eier også få en solid dose dersom han/hun går til fysisk angrep.

 

Veldig påståelig. Om hunden angriper andre mennesker er det slett ikke pga hundeeiere alene, hvor tar du det fra??

 

Min oppfatning av turgåerens respons på en kontaktsøkende hund oppfattes som ren avstraffing fordi eier ikke følger båndtvang.

 

Folk som ikke har kontroll på hunden bør heller ikke la den gå løs. Jeg lar ikke min hund gå løs, nettopp fordi når jeg har den i bånd VET jeg at jeg har kontroll på den. Jeg tar ingen sjangser. Men dette er igjen hver enkelt hundeeiers ansvar å vurdere.

 

Hvis hunden blir aggressiv av et "pepperspray-angrep" så er det absolutt ikke hunde-eiers ansvar!

 

Måten turgåeren beskriver møtet med hunden (der eieren ikke var i syne) oppfatter jeg som et RENT angrep på en kontaktsøkende hund. Jeg blir sjokkert, dette er rett ut dyreplageri, det kan ikke du nekte på Vice.

Lenke til kommentar
Det er veldig lett å mistolke hunder. Den forige hunden min flekka tender for å vise at den var glad :p

Helt riktig og det er nettopp det som er poenget her. Derfor er det veldig viktig at hundeieren hele tiden har bikkja under full kontroll så lenge den kan komme i kontakt med andre mennesker eller dyr.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en opplevelse i går som får hendelsen til paulok til å virke ganske så rasjonell.

Gikk tur med barna på 2 og 6 år.

Plutselig kommer det en kjøter løpende ned veien fra et hus på øversiden av veien, den flekker tenner og gjør mens den kommer løpende mot oss.

I siste øyeblikk bremser den opp og begynner å lukte på 6 åringen.

Jeg var ganske så usikker på hva hensikten til dyret var men om den så mye som hadde prøvd å glefse etter ungene mine hadde jeg avlivet dyret på stedet på en aldeles smertefull måte.

Og eieren var ingensteder å se.

Dette skjedde nedert i byåsen i Trondheim hvor det er båndtvang året rundt.

 

Ja, med all rett. Hvis hunde-eier VET at hunden kan være aggressiv bør den heller ikke gå løs. Det jeg fokuserer mest på er at herr tugåer tar "alle hunder" under en kam, og går til PROAKTIVE angrep. Det er jo helt idiotisk.

 

At en fredelig, snill og kontaktsøkende hund skal få gjennomgå fordi den vil snuse og hilse litt er helt søkt.

 

Å benytte pepperspray for å forsvare seg mot angripende hunder har jeg ikke noe imot. Det samme gjelder å forsvare seg mot angripende mennesker. Spray ivei!

 

Det jeg reagerer på er prinsippet til mr turgåer i denne tråden, om å ta alle hunder under én kam, og spraye samtlige som går uten bånd. Idiotisk.

Lenke til kommentar
Veldig påståelig. Om hunden angriper andre mennesker er det slett ikke pga hundeeiere alene, hvor tar du det fra??

Det burde vel være almenn kunnskap for enhver dyreeier? Dyreierens ansvar er å sørge for at dyret ikke kommer i farlige situasjoner. Om dyret kommer i en farlig situasjon(og blir skadet/drept) har dyreieren feilet fullstendig. (Snakker da selvsagt ikke om dyr som "har som jobb" å komme i farlige situasjoner)

 

Min oppfatning av turgåerens respons på en kontaktsøkende hund oppfattes som ren avstraffing fordi eier ikke følger båndtvang.
Det kan være så. Trådstarter har vel spesifisert flere ganger at det ikke er straff, men forsvar.

 

Folk som ikke har kontroll på hunden bør heller ikke la den gå løs. Jeg lar ikke min hund gå løs, nettopp fordi når jeg har den i bånd VET jeg at jeg har kontroll på den. Jeg tar ingen sjangser. Men dette er igjen hver enkelt hundeeiers ansvar å vurdere.
Ja, men feilvurderer man kan det dessverre få alvorlige følger.

 

Hvis hunden blir aggressiv av et "pepperspray-angrep" så er det absolutt ikke hunde-eiers ansvar!

En hund som er under hundeiers fulle kontroll har ingen grunn til å bli sprayet med pepperspray.

 

Måten turgåeren beskriver møtet med hunden (der eieren ikke var i syne) oppfatter jeg som et RENT angrep på en kontaktsøkende hund. Jeg blir sjokkert, dette er rett ut dyreplageri, det kan ikke du nekte på Vice.
Hva hundeier måtte oppfatte situasjonen som er egentlig fullstendig irrelevant, sålenge en annen person føler seg truet/angrepet av hunden.
Lenke til kommentar
Det er veldig lett å mistolke hunder. Den forige hunden min flekka tender for å vise at den var glad :p

Helt riktig og det er nettopp det som er poenget her. Derfor er det veldig viktig at hundeieren hele tiden har bikkja under full kontroll så lenge den kan komme i kontakt med andre mennesker eller dyr.

 

Ja som sagt, vurderingssak fra hunde-eiers side. Dersom han ikke har hunden under kontroll er det også dumt å la den gå fritt. Men uansett ikke noe hunden bør straffes for, det er ikke hunden som har tatt det valget, det er hundeeier. Her er det hundeeier som bør ta konsekvensene fra turgåere med pepperspray og angst for hunder.

Lenke til kommentar
Veldig påståelig. Om hunden angriper andre mennesker er det slett ikke pga hundeeiere alene, hvor tar du det fra??

Det burde vel være almenn kunnskap for enhver dyreeier? Dyreierens ansvar er å sørge for at dyret ikke kommer i farlige situasjoner. Om dyret kommer i en farlig situasjon(og blir skadet/drept) har dyreieren feilet fullstendig. (Snakker da selvsagt ikke om dyr som "har som jobb" å komme i farlige situasjoner)

 

Min oppfatning av turgåerens respons på en kontaktsøkende hund oppfattes som ren avstraffing fordi eier ikke følger båndtvang.
Det kan være så. Trådstarter har vel spesifisert flere ganger at det ikke er straff, men forsvar.

 

Folk som ikke har kontroll på hunden bør heller ikke la den gå løs. Jeg lar ikke min hund gå løs, nettopp fordi når jeg har den i bånd VET jeg at jeg har kontroll på den. Jeg tar ingen sjangser. Men dette er igjen hver enkelt hundeeiers ansvar å vurdere.
Ja, men feilvurderer man kan det dessverre få alvorlige følger.

 

Hvis hunden blir aggressiv av et "pepperspray-angrep" så er det absolutt ikke hunde-eiers ansvar!

En hund som er under hundeiers fulle kontroll har ingen grunn til å bli sprayet med pepperspray.

 

Måten turgåeren beskriver møtet med hunden (der eieren ikke var i syne) oppfatter jeg som et RENT angrep på en kontaktsøkende hund. Jeg blir sjokkert, dette er rett ut dyreplageri, det kan ikke du nekte på Vice.
Hva hundeier måtte oppfatte situasjonen som er egentlig fullstendig irrelevant, sålenge en annen person føler seg truet/angrepet av hunden.

 

Ja, nå har du omformulert deg, så nå er jeg enig. At det er hundeeiers ANSVAR er jeg helt enig i. At det er hundeeiers SKYLD er jeg ikke enig i. Det er mange faktorer som spiller inn når det gjelder hvorfor en hund angriper. Selvfølgelig spiller dressur og tidligere historikk i hundens liv stor rolle for hvor stor toleranse den har før angrep, men det er også mye annet som gjør at dette blir "trigget".

 

Forsvar mot hva da? En snill, kontaktsøkende og snusende hund, som ikke selv er skyld i at den går båndløs? Og som ikke har sjangs til å forstå hvorfor dette skulle ha noe å si?

 

Nei, en hund som er under kontroll har ikke noen grunn til å bli sprayet, helt enig. Men det virker ikke som om trådstarter er enig i dette. Man kan fint ha kontroll på hunden selv om den går uten bånd.

 

Hvis hunden står med senket hode, og snerrer, glefser og bjeffer så kan jeg forstå reaksjonen til en viss grad. Men jeg forstår ikke reaksjonen ved ett vanlig møte med en hund. Jeg innrømmer selv at det er ubehagelig når en stor hund kommer deisende mot meg, men det trengs ingen hysterisk proaktiv angreps-reaksjon av den grunn!

 

Du forsvarer en hysteriker her. Jeg er enig i mye av det du sier, selvsagt! Men jeg er ikke enig i trådstarters hysteriske korstog.

Lenke til kommentar
Du forsvarer en hysteriker her. Jeg er enig i mye av det du sier, selvsagt! Men jeg er ikke enig i trådstarters hysteriske korstog.

Spørsmålet er, hvor mye skal man forvente at en tilfeldig person vet om hunder/dyr og deres oppførsel? Generelt tror jeg svært få mennesker som ikke har hatt jevnlig kontakt med dyr, kan lese deres kroppsspråk. Hvis jeg eier et dyr må jeg gå utifra at folk ikke skjønner hva dyret mitt vil/mener og jeg må også gå utifra at det finnes folk som er livredde for det, uansett hvor irrasjonell/hysterisk denne frykten måtte være. En god regel for dyrehold er å la folk selv ta kontakt med dyret ditt dersom de ønsker det, unngå å la dyret være det som aktivt tar kontakt med folk.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Du forsvarer en hysteriker her. Jeg er enig i mye av det du sier, selvsagt! Men jeg er ikke enig i trådstarters hysteriske korstog.

Spørsmålet er, hvor mye skal man forvente at en tilfeldig person vet om hunder/dyr og deres oppførsel? Generelt tror jeg svært få mennesker som ikke har hatt jevnlig kontakt med dyr, kan lese deres kroppsspråk. Hvis jeg eier et dyr må jeg gå utifra at folk ikke skjønner hva dyret mitt vil/mener og jeg må også gå utifra at det finnes folk som er livredde for det, uansett hvor irrasjonell/hysterisk denne frykten måtte være. En god regel for dyrehold er å la folk selv ta kontakt med dyret ditt dersom de ønsker det, unngå å la dyret være det som aktivt tar kontakt med folk.

 

Jeg tror du misforstår litt hvorfor jeg reagerer på denne tråden. La meg forklare litt:

 

Det er HELT greit at folk har angst for hund, det har jeg full respekt for. Men å reagere på angsten i en aggressiv måte mot et uskyldig dyr synes jeg er helt søkt. La meg forklare nærmere:

 

Generelt sett har jeg intrykk av at folk tror det er lett å ha hund, og at det bare "flyter av seg selv". F.eks jenter som kjøper hund til konfirmasjon og går lei når de blir 18 og skal ut og feste. Og andre som ikke gidder å sette seg inn i hundens liv og bruke tid på den. Også har du igjen de som ikke kan å oppdra en hund, og snakke språket dens, og som oppdrar den på helt feil måte. Med belønning og straff til helt feil tidspunkt osv.

 

Når jeg møter personer langs veien/gangfeltet gjør jeg slik:

1. Går forbi, hunden vil prøve å snuse, men jeg drar den med / kaller den til meg.

Dette gjør jeg fordi, som du sier, folk kan være redd for den.

2. Hvis jeg ser at mennesket er kontaktsøkende (f.eks små kids som vil klappe) så går jeg forsiktig bort til de med hunden. Jeg forteller de nøyaktig hvordan de skal hilse på hunden min. Den er liten, så jeg ber folk sette seg på huk og strekke frem hånden. Når hunden tar kontakt og slikker / logrer så gir jeg personen en godbit som han kan gi til hunden. Dermed belønner jeg snill adferd. Hadde jeg gitt kidsa pepperspray, ville det blitt å STRAFFE snill adferd, skjønner?

 

Det er mange hunde-eiere som har trygge hunder og som har dressert hunden ordentlig, men det er også mange som ikke har det slik. Jeg er under en generell oppfatning av at personer BØR ha hunden i bånd, når de går i områder der mange andre mennesker og dyr ferdes. Du vet aldri... murphy-murphy... I tillegg gir båndet andre mennesker en trygghetsfølelse. Jeg er enig i at man ikke bør la hunden søke kontakt selv, der som den er flittig til å gjøre dette.

 

Men å ta alle båndløse hunder under én kam, og straffe med pepperspray blir HELT søkt, og er helt feil måte å håndtere dette på.

 

Det er en desperat handling, fra en irritert og hissig turgåer, som jeg ikke synes hører hjemme i samfunnet.

Lenke til kommentar

Newbie1KENuubie

 

Du skriver at det fra din side vil være en normal reaksjon å forsvare deg mot en som truer med pepperspray, kniv osv. og at det vil være i din fulle rett.

Det er jo akkurat det jeg og gjør! En hund som kommer løpende mot meg og mine løst uten at eier har kontroll annser jeg som en trussel, og jeg vil derfor forsvare meg mot den.

Du mener jeg er trangsynt og ikke villig til å forstå ting rundt meg? Hva fa.. er du da? Alt jeg gjør er å forholde meg til de regler som er satt i samfunnet. At hundeeiere driter i disse reglene skal hvertfall ikke gå ut over meg og mine.

Lenke til kommentar
Newbie1KENuubie

 

Du skriver at det fra din side vil være en normal reaksjon å forsvare deg mot en som truer med pepperspray, kniv osv. og at det vil være i din fulle rett.

Det er jo akkurat det jeg og gjør! En hund som kommer løpende mot meg og mine løst uten at eier har kontroll annser jeg som en trussel, og jeg vil derfor forsvare meg mot den.

Du mener jeg er trangsynt og ikke villig til å forstå ting rundt meg? Hva fa.. er du da? Alt jeg gjør er å forholde meg til de regler som er satt i samfunnet. At hundeeiere driter i disse reglene skal hvertfall ikke gå ut over meg og mine.

 

Det du har skrevet tidligere i denne tråden er at du konsekvent skal benytte pepperspray på hunder som går løst uten bånd.

 

Selvfølgelig har du rett til å forsvare deg dersom du blir angrepet. Men det er forskjell på en faktisk trussel, og hva du anser som en trussel. Jeg synes du overreagerer på det kraftigste.

 

Å spraye løs på en kontaktsøkende hund fordi eieren bryter loven blir feil. Det må da du forstå og! I den historien du fortalte, der du sprayet løs på en hund som ville hilse på deg, og at hunden deretter stakk av hørtes det nesten ut som om du var stolt over deg selv.

 

Er du klar over hva du egentlig gjorde?

 

Du ga en hund ett sår for livet, og det er mye mulig at eieren ikke fant igjen til hunden. Du vet ikke hva slags lynne denne hunden hadde, den kan ha vært snill og rolig og din oppførsel kan ha gitt den ett arr for livet og en aggressiv oppførsel. Bra jobbet!

 

Dette er IKKE noe å være stolt av. Du burde skamme deg.

 

Hvis hunden min, som jeg er så utrolig glad i, hadde stikki av fra meg hadde jeg lett dag og natt for å finne den. Det hadde blitt ett mareritt for meg, fordi jeg er så glad i hunden min. Hunder er ikke en ting, men ett LEVENDE VESEN og de skal behandles med respekt.

 

Når du går turer må du ta høyde for at du kan møte hunder, det blir som hvis du går på jakt i områder det finnes bjørn, så må du ta høyde for at du kan møte bjørn. Du kan ikke unnskylde deg med at du ikke gidder/har interesse å lære deg hundens språk. Det er meget klare og enkle tegn/signaler nevnt tidligere i denne tråden, som røper hundens intensjoner. Og det er andre proaktive handlinger du kan gjøre, som ikke skader dyret men avverger en potensiellt farlig situasjon. Det er svært få hunder som med vitende vilje jager mennesker for å skade og drepe de, og de som faktisk gjør det blir fort avlivet.

 

At en hund løper mot deg betyr ikke at den angriper og setter livet ditt i fare. 99,9% av de vil bare hilse på deg.

 

Legg peppersprayen i baklomma og ta heller å kjeft eieren huden full.

EDIT: Du kan melde han til politiet og, følg han hjem så får du addressen hans. Han begynner nok å bruke bånd hvis han får tilsnakk fra politiet.

 

Jeg er enig i at hunder bør gå i bånd, og ikke fly løst rundt omkring i tett befolkede områder og turområder som mange benytter. En stor hund, f.eks Gran Danois kan lett skape frykt. Men du tar dette ALT for langt. Det får være grenser!

 

Det blir som om jeg skulle hatt angst for mennesker som går løs fordi de kan være potensielle overgrepsmenn og ranere. Skal jeg da spraye alle jeg møter og alle som snakker til meg med pepperspray?

Endret av Newbie1KENuubie
Lenke til kommentar

Det du virkelig trenger å forstå her er at et menneske kan få pepperspray i tryne, deppe litt på kvelden fordi det svir og så er episoden glemt....

 

En hund som opplever noe sånt kan risikere å være preget av det livet ut. Når hunder virkelig brenner seg på noe kan de få angst og aggressjon mot det LENGE. De kan fort ta slikt veldig seriøst.

 

Hvis en hund kommer til deg med en positiv innstilling, og vil hilse på deg, bare for å oppleve å få en enorm smerte i øyne og nese så vil hunden huske den smerten HVER gang den skal hilse på noen i fremtiden.

EDIT: Det er derfor man blandt annet benytter/benyttet elektrisk støt for å lære hunder til å ikke angripe sauer. Meget effektiv metode, fordi hunden får angst for det i fremtiden og styrer langt unna.

 

Hunder ser ikke sammenhengen i ting på samme måte som vi mennesker gjør.

 

Men hvorfor forteller jeg deg dette, dette driter vel du i så lenge du får frem poenget ditt om at hunder skal gå i bånd...

Endret av Newbie1KENuubie
Lenke til kommentar
Irriterer meg på folk som ikke respekterer båndtvangen i typiske turområder hvor det er mye folk.

Selv føler jeg det ubehagelig når det kommer en hund jeg ikke kjenner rett imot meg, og jeg lurer på hva konsekvensene blir dersom jeg tar saken i egne hender.

Har begynt å gå med pepperspray og skal nå teste ut hvordan dette fungerer i praksis.

Er det noen som har erfaring med bruk av pepperspray mot hund/eier?

 

Dette var ditt opprinnelige utsagn paulok.

 

Du irriterer deg over folk som ikke respekterer båndtvang.

 

Og du føler ubehag når en hund kommer rett imot deg (noe jeg vil tro de fleste gjør).

 

At du i ettertid har endret og vridd på utsagnet ditt for at det skal høres bedre ut i din favør gidder jeg ikke å forholde meg til, det er dette utsagnet jeg forholder meg til.

Lenke til kommentar

Newbie1KENuubie

Det eneste du bekrefter i alle inleggene dine er det stoore ansvaret som hundeeiere har overfor dyrene sine.

I samfunnet går det løs alle slags folk og noen er villige til å gå lengere i å beskytte seg mot "angripende" hunder eid av skjødesløse hundeeiere, og med dette beviser du enda en gang hvor stort ansvar det er å eie en hund.

Du kan argumentere akkurat likedan for hunder som blir overkjørt, er eierens ansvar det også.

Så slutt å syte om hvor ille dette er for hunden når det er dets eier som ene og alene har skylda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...