paulok Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 Jeg vet godt hva som kan gjøres som hundeeier for å skape et bedre inntrykk.. Kan si det til deg og siden du sier at du ikke vet det. Hold din egen hund i bånd! Jaja, du gjør det sikkert, men det er de ikke gjør det som skaper konflikten her nå. Dersom det har seg sånn at jeg ved å spraye en løs hund med pepperspray er dyreplageri, synes jeg hunden bør tas fra eier da eier ikke overholder ansvaret sitt for dyret, og dette ender med plageri. Og hva er det som ikke er dyreplageri med å sette strøm i halsen på hunden? Dette gjøres frivillig av eierene som melder hunden på saueavenningskurs? Snakker meg om! For at eier ikke forbannet skal ha hunden sin i bånd/ha kontroll over hunden skal han ha rett til å plage bikkja med å sette strøm i halsen på den? Er dette så mye mindre dyrplageri enn det å spraye pepperspray på dyret? Noen som har testet begge delene på seg selv av eiere her? Nei, for faen. Ta hunden fra dem som ikke overholder båndtvangen der den gjelder! Men herregud da, det er forskjell på å ha hunden sin i bånd og fremtre som en normalt oppegående person, og å aktivt gå inn for å gi hundenorge et bedre rykte! Det forstår jo du like godt som meg. Å ta inn sauestrømming i diskusjonen er helt på viddene. Men uansett. Flere og flere blir skeptiske til strømming fordi en ikke vet HVA hunden reagerer på idet den strømmes. Det var jo en hund som ble redd for blomster etter strømming, fordi den så på blomster akkurat idet den fikk strøm. Så det er et meget effektivt virkemiddel MEN det kan slå ut i veldig feil retning. Akkurat som all annen positiv straff. Det kan skje at en hund stikker av mens den er på hytta f. eks. Uhell kan skje! Jeg har hverken sprayet meg selv eller brukt strøm på meg, men jeg tør å påstå at pepperspray i øynene er noe som varer lenger enn et støt av strøm. Hvorfor er det på viddene å ta dette med strømsetting inn i diskusjonen? Dette gjøres fordi det er dyr det er snakk om, og de følger instinkter. En vet ikke hvordan et dyr oppfører seg i gitte situasjoner. Dette gjelder også ovenfor mennesker. Det har tidligere blitt nevnt at dersom jeg bruker pepperspray mot en hund vil denne kunne bli forvandlet fra en snill hund til en mannevond kun med det. Hva da med strømmingen som hundeeiere utsetter hunden for? Kan ikke se den store forskjellen jeg. Du sier jo selv at hunder blir redde for blomster etter dette. Hva da hvis hunden tilfeldigvis så på et barn da den fikk strøm.. Kanskje det og kan resultere i farlige situasjoner senere? Det jeg mente med å trekke dette med strøm inn var å sette fingen på dette med dyrplageri. Om hunden synes det er værst med strøm i halsen eller pepperspray i trynet vet ikke jeg, sikkert ingen andre her heller. Har bare merket meg at flere i diskusjonen har skrevet at mange hunder neppe vil reagere i det heletatt på pepperspray. Tviler på at de ikke vil reagere på strøm i halsen... Overfor meg holder det hvertfall ikke å hevde at det er jeg som utsetter hunden for plageri når sprayen blir brukt. Eierene gjør i mine øyne det samme på slike kurs. Er neppe behagelig det heller, men ingen av delene gir mer varig skade enn den andre.. Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Hva om det kommer en hund løpende mot deg 21 august da? Edit: Fjernet masse quote. Endret 7. juni 2008 av RaW_DeNiM Lenke til kommentar
paulok Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) hva om det kommer en hund løpende mot deg 21 august da? Nå må du skjerpe deg!!! Du snakker om repeat men det trengs overfor sånne som deg! Har sagt det mange ganger at jeg bor i en by med båndtvang hele året. Har også sagt tidligere at dersom jeg er plasser hvor det ikke er båndtvang så er det JEG som må forholde meg til det og evt. unngå plasser hvor hunder ferdes. Hadde aldri vurdert å gå til "aksjon" mot en hund da. FIKK DU DET INN NÅ? Endret 7. juni 2008 av paulok Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Har du spraya ned noen fler hunder? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Hvorfor er det på viddene å ta dette med strømsetting inn i diskusjonen? Dette gjøres fordi det er dyr det er snakk om, og de følger instinkter. En vet ikke hvordan et dyr oppfører seg i gitte situasjoner. Dette gjelder også ovenfor mennesker. Det har tidligere blitt nevnt at dersom jeg bruker pepperspray mot en hund vil denne kunne bli forvandlet fra en snill hund til en mannevond kun med det. Hva da med strømmingen som hundeeiere utsetter hunden for? Kan ikke se den store forskjellen jeg. Du sier jo selv at hunder blir redde for blomster etter dette. Hva da hvis hunden tilfeldigvis så på et barn da den fikk strøm.. Kanskje det og kan resultere i farlige situasjoner senere? Det jeg mente med å trekke dette med strøm inn var å sette fingen på dette med dyrplageri. Om hunden synes det er værst med strøm i halsen eller pepperspray i trynet vet ikke jeg, sikkert ingen andre her heller. Har bare merket meg at flere i diskusjonen har skrevet at mange hunder neppe vil reagere i det heletatt på pepperspray. Tviler på at de ikke vil reagere på strøm i halsen... Overfor meg holder det hvertfall ikke å hevde at det er jeg som utsetter hunden for plageri når sprayen blir brukt. Eierene gjør i mine øyne det samme på slike kurs. Er neppe behagelig det heller, men ingen av delene gir mer varig skade enn den andre.. Jo, man vet faktisk hvordan dyr oppfører seg i gitte situasjoner. Og dyr som IKKE gjør det, er det noe FEIL med. Altså f. eks at de har fått en eller annen skade, uansett om den er fysisk eller psykisk så er det noe som får dem til å reagere på en utypisk måte. Og det er DE dyra/hundene en bør være redd for (gjelder også meg selv som har to stk hunder), ikke de vanlige vi stort sett møter. Det ligger mange, mange timer forskning bak hvordan spesielt hunder reagerer og oppfører seg, og hva som forårsaker aggressjon hos hunder. Ganske interessante emner faktisk. En hund som er redd vil ikke prøve å angripe som det første den gjør. En redd hund vil se etter mulige utveier og prøve å stikke unna. Men ja, det finnes hunder som er SÅ fryktaggressive at de velger å angripe til tross for at de har andre muligheter. Disse hundene bør ikke få fortsette å leve. Det er nok de fleste enige om. Treffer du en slik hund i skogen, som kommer og angriper deg fra hundre meters hold, så har du ekstrem uflaks. Det strides om strømming av hund, og det blir brukt stadig mindre. Var flere som valgte å strømme hundene sine før, selv om de ikke hadde tenkt å ferdes i området med sau engang. Samt at det kanskje også er mer fokus på sosialisering, noe som gjør at strømming blir unødvendig. Hunden sosialiseres fra den er liten = jaktatferd trigges ikke når den ser en sau i skogen. Lenke til kommentar
paulok Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 Vel og bra det du her skriver. Men uansett hva som sies om hvor lite sannsynlig det er at hunder angriper osv. så skjer det at hunder gjør dette. Unger blir bitt, sauer drept og da må ingen fortelle meg at det ikke er grunn til å være obs. Jeg og mange med meg vet ikke hvilke hensikter en hund som kommer på egenhånd mot meg har, og da synes jeg det er greit å være føre var. Om denne hunden er fryktaggressiv, angripende eller leken er for meg likegyldig. Jeg kan rett og slett ikke skille enten eller her. For meg blir da enhver løs hund en trussel, og når det er båndtvang velger jeg å ta aksjon på den måten som passer meg best og ikke slik hundeeiere som opptrer respektløst ved å la hunden være løs mener at jeg skal. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Ja, jeg er klar over at du kommer til å angripe enhver hund som kommer for nær deg uten bånd, det har du vært ganske klar på gjennom alle sidene her. Og jeg prøver så godt jeg kan å føre en saklig diskusjon og ikke bli for personlig kun fordi jeg har hund. Det gjør jo diskusjonen klart verre, er litt som å diskutere overvektige barn med dem som har et hjemme. Det finnes hunder jeg ikke har lyst til å gå i nærheten av, og situasjoner med hund som gjør meg usikker. Jeg har forståelse for at du er redd og forsvarer deg. Håper bare ikke du smitter det over på dem rundt deg Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Begynner og bli dårlig med argumenter? syns det begynner og gå på repeat med deg nå.Han har vel egentlig gått på repeat fra post nr 1 :!: Det er DU som ikke viser respekt for andre ved å la kjøteren din løpe fritt. JEG gjør det som jeg finner mest fornuftig i en situasjon jeg synes er ubehagelig/truende. Og til det har du kun å si at det blir det siste jeg gjør? Snakker om lavpannet løk du er.. Nå var det voldsomt så seriøs vi ble her da! Jeg synes mange situasjoner er ubehagelig og truende stadig vekk, men jeg går ikke til angrep likevel! Ca 15% av de som kjører på norske veier i dag skulle aldri hatt lappen. Slike møter man på de undeligste steder i trafikken og man kan tro ens siste time er kommet. Hvor dumt vil det ikke da bli om jeg reagerer på skikkelig neandertalervis og reagerer med å bulke den andre bilen fordi føreren ikke fulgte lovene som er satt? Sier vel litt om hva vi ser på som fornuftig jeg og du det. Hvor PYSETE er det mulig for en voksen mann å være? Har sagt det tidligere og sier det igjen: En hund er ikke farlig! (Situasjoner som der en 6-åring som går bort til en mannevond hund og blir skadet kan ikke engang sammenlignes her. Kun et fåtall hunder er slik og jeg vil tro paulok er hakket større, sterkere enn en 6-åring og har litt mer mellom ørene også.) Hvor mye skade kan egentlig en vanlig hund gjøre tror du? Ja, jeg har erfaring på dette emnet og har vært med på opptrening av såkalte skarpe "hunder" og kan opplyse samtlige her inne om at det er overraskede lite. Et kjæledyr er sjelden istand til å gjøre mer enn kanskje å få laget noen hull i huden på en person på grunn av et menneskes instinkt til å trekke til seg hånden når noe gjør vondt. Uansett så gjør hunden kun en prosentvis skade av hva en bil eller en tulling med våpen kunne ha gjort. Det gir meg ikke lov til å angripe likevel. Å reagere med våpen mot en hund ser jeg på som lavmål. Skikkelig lavmål. Mister fullstendig respekten for slike på samme måte som voksne som slår barn. Det er det som er skummelt med dagens samfunn. Vi syr så store puter under armene til folk at man tilslutt knapt kan omgås andre uten at noe er galt/feil/farlig. Jeg mener det er langt bedre at paulok går rundt med en slik strømstav når han er på tur i parken sin. Da får hunden vondt når han først kommer nærme nok og skjønner da at her er ikke stedet å være. Smertene forsvinner så fort hunden kommer seg bort - ikke i 30 min etter møtet. Hva hvis du engang kanskje skulle gå utenfor denne trygge parken din da paulok og det kommer en hund mot deg. Gjør du ikke noe da? Da er det helt greit at en hund løper fritt når det er utenfor båndtvang-perioden og du tilfeldigvis er i området? Jeg antar nå at du, som alle andre, beveger seg utenfor den trygge parkens fire hjørner innimellom. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Ciryaher: Det hjelper ikke å si til folk med fobi at det ikke er farlig, det er rett og slett meningsløst. Akkurat som jeg VET at en snegle ikke er farlig, men allikevel får jeg pusteproblemer og en STERK trang til å løpe dersom noen i det hele tatt tuller med å kaste en på meg. Ellers er jeg enig i det meste du skriver Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 SnipHvor PYSETE er det mulig for en voksen mann å være? Snip Bagatelisering er ingen løsning på problemet heller. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Vi burde egentlig heller diskutere hvordan man kan møtes. For at det er MANGE som ikke overholder båndtvangen er jo ikke noen hemmelighet. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Ciryaher: Det hjelper ikke å si til folk med fobi at det ikke er farlig, det er rett og slett meningsløst. Akkurat som jeg VET at en snegle ikke er farlig, men allikevel får jeg pusteproblemer og en STERK trang til å løpe dersom noen i det hele tatt tuller med å kaste en på meg. Ellers er jeg enig i det meste du skriver Nei, jeg vet det ikke hjelper, men jeg skriver det likevel. Akkurat slik som at det er ikke vits i å mase i denne tråden om at man skal ha bånd på hunden sin til enhver tid. Hundeeieren som aldri gjør det i den lokale parken tar ikke bånd på hunden sin samme hvor mye det mases her. Jeg kan ikke fordra latskap, hærverk, tyveri eller mobbing, men det gir meg ingen grunn til å ta loven i egne hender hvis jeg skulle komme ut for noe slikt. Problemer vil vi ha rundt oss hele tiden. Det vi kan gjøre er å snu negative ting til positive og alltid gjøre det beste ut av de situasjonene vi havner i. Bagatelisering løser ingenting som perpyro sier - enig der. Det pyse-spørsmålet var bare ment for å poengtere at den letteste løsningen på problemet kanskje ligger et annet sted enn hos de som ikke følger loven. Mulig jeg uttaler meg klønete.. Edit: Endret 8. juni 2008 av Ciryaher Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Er enig i at om man føler seg så redd at man trenger pepperspray for å gå ut av døra, så har man en frykt som kanskje bør gjøres noe med. Ikke forvente at verden rundt kommer til å ta 100% hensyn, for det gjør den sjelden. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Akurat det poenget har vært nevnt flere ganger tidligere i tråden men uten respons, fordi jeg tror ikke akkurat den utveien passer for de som vil ha frem sine poenger her. Lenke til kommentar
marjusen Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 vi som er redd for hund prøver å poengtere hvor viktig det er å holde båndtvang loven hvor og når det gjelder..også holder vi oss unna der den ikke gjelder. dere prøver å poengtere at det er vi som har ett problem, så vi må løse det fordi loven er til for å brytes.. jaja Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 vi som er redd for hund prøver å poengtere hvor viktig det er å holde båndtvang loven hvor og når det gjelder..også holder vi oss unna der den ikke gjelder. dere prøver å poengtere at det er vi som har ett problem, så vi må løse det fordi loven er til for å brytes.. jaja Jaja, hundeeiere er så mangt! Og det er faktisk opp til andre med mere reflekterte funderinger og gjøre noe med si egen situasjon kanskje!? Kan være at egen tro på humanistisk tankegang tvinger meg til å først gjøre mitt beste før jeg overfaller tredjeperson kledt som i dette tilfellet en hund? Lenke til kommentar
paulok Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) vi som er redd for hund prøver å poengtere hvor viktig det er å holde båndtvang loven hvor og når det gjelder..også holder vi oss unna der den ikke gjelder. dere prøver å poengtere at det er vi som har ett problem, så vi må løse det fordi loven er til for å brytes.. jaja Det er typisk at de som har hund selv mener at det er alle andre som må tilpasse seg hundeeiers behov. Dette var noe av det første som kom frem i tråden her og. "Lær deg hunder å kjenne.... Ta et kurs...". Snakker meg om å være arrogant. Hundeeiere driter det de selv vil i loven de er pålagt, og i tillegg mener de at vi andre skal forholde oss til dette. Ettersom denne tråden har gått frem er jeg hvertfall ennå mer sikker i min sak, samt provosert over holdningen til hundeeiere. Dere med hund her inne viser jo på samme måte som resten av "dere" at den holdningen dere egentlig besitter er at verden skal tilpasse seg hundeeiers behov. Og ja, jeg er klar over at det kan være reaksjoner på det at det er hunden som blir straffet så det trenger dere ikke gjenta. Men nå er nå verden slik at ikke alltid ting er rettferdige. Endret 8. juni 2008 av paulok Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 dere prøver å poengtere at det er vi som har ett problem, så vi må løse det fordi loven er til for å brytes.. jaja Er enig i at om man føler seg så redd at man trenger pepperspray for å gå ut av døra, så har man en frykt som kanskje bør gjøres noe med. Ikke forvente at verden rundt kommer til å ta 100% hensyn, for det gjør den sjelden. Lovbrudd vil skje og skjer hele tiden uansett om det er brudd på båndtvang, trafikkregler eller noen annen lov. En lov er ikke til for å brytes. Marjusen: Hva tror du er lettest av å gjøre noe med flertallet eller seg selv? Lenke til kommentar
paulok Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 dere prøver å poengtere at det er vi som har ett problem, så vi må løse det fordi loven er til for å brytes.. jaja Er enig i at om man føler seg så redd at man trenger pepperspray for å gå ut av døra, så har man en frykt som kanskje bør gjøres noe med. Ikke forvente at verden rundt kommer til å ta 100% hensyn, for det gjør den sjelden. Lovbrudd vil skje og skjer hele tiden uansett om det er brudd på båndtvang, trafikkregler eller noen annen lov. En lov er ikke til for å brytes. Marjusen: Hva tror du er lettest av å gjøre noe med flertallet eller seg selv? Mener du med dette at de som går tur med hund uten bånd er i flertall her i samfunnet? I såfall må du våkne opp! Her jeg bor er det hvertfall et betydelig flertall blandt de som forbanner seg over de eierene som ikke har bånd på hunden. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Det er tydeligvis ingen vits i å prøve å diskutere engang, for saklige svar blir oversett og man blir igjen og igjen kalt dum, egoistisk hundeeier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå