Andie93 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Den forige hunden min, var samme rase som den jeg har nå, pleide å leke med en stor rottweiler. Og hvis den ble for voldsom så beit hu han i leppa:P Men gidder ikke å ta sjanser med store hunder jeg aldri har sett før Endret 21. mai 2008 av Andie93 Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Edit: Glemte å si at jeg fikk et brannsår når jeg prøvde å stoppe båndet til hunden min! Det svir Ett lite off-topic tips fra en småhundeier til en annen. Om hundene dine er aldri så små, la de være hunder alikevel. Hilsen ei som lett lar sin 2,5 kg hund leke med hunder på 60 kg LØSE Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jo mindre de er, jo mere energi har dem, og vil prøve seg på de større hundene :!: Hunden min hjemme har mindre hunder som hopper på han hele tiden i skogen. overser dem som regel, og vil helst gå videre. Jeg var ute for 5 min sia og gikk tur med hunden som jeg la ut bilde av tidligere i tråden her, og nabo hunden som er mindre enn den. Når jeg var midt inni skogen tok jeg av de båndene så de kunne løpe litt rundt og leke seg. Og når jeg kom ut på en sti med mere folk på så tok jeg på de båndet. Men etter jeg hadde gått 1 min kom jeg ut på en veldig lang slette, og der løp det en stor rottweiler og en sånn donald hund rett mot meg. Og eierne løp etter de ca. 20 meter lengre bak, og det ropte etter hundene. Da kunne jeg nesten tenkt meg å ha en pepper spray boks. Ikke fordi jeg ble redd for at de skulle angripe meg. Men fordi jeg har 2 små bikjer, og de som løp mot meg var 10 ganger så store. Og de kan lett skade en av hundene mine ved å tråkke på de. Det gikk heldigvis bra, rottweileren begynte å løpe etter hunden min, og slo faktisk litt med labbene etter hu, men stoppet for å pisse litt. Etter en stund kom eierne. Sånne hunder bør man ha kontroll på hvis de skal gå uten bånd. Selvom de ikke er aggresive, så kan de jo skade andre dyr. Tråkke ned hundene dine? Aldri i verden. Har selv opplevd å møtt på andre hundeeiere som også har latt hundene gå løse. Hvis de to som møtes er ca. like store kan det hende de glefser litt mot hverandre. Det er kun for å finne ut hvem som er sjefen, og varer rundt 10 sek. Etter det kan de gå hvert til sitt, eller faktisk begynne å leke sammen. Dette er standard dyrepsykologi, og det er faktisk ikke riktig å skille dem akkurat da. Dette er noe hunder gjør hele tiden. Store hunder angriper aldri mindre hunder for morro skyld. i 99,9% av tilfellene overser de store hundene de små. Men er jo så redd for den lille hunden min:( Det bildet stemmer neppe med virkeligheten. Opplever som regel det motsatte, at det er de mindre hundene som vil leke og ofte er litt eplekjekke. De større hundene overser dem som regel. Det stemte faktisk med virkeligheten. Bikja mi har fobi for store hunden som vil lukte hu i rompa eller leke med hu. Så hu løper:P Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Men er jo så redd for den lille hunden min:( Da ender du med å få ei usikker bikkje. Jeg har ingen betenkeligheter med å la min lille hund hilse på hvilken som helst annen hund vi møter på. Har ALDRI opplevd noe negativt. Må nevnes at jeg har tisper, og det kan være annerledes med hannhunder Og at vesla mi på 4 mnd er verdens tøffeste valp er det liten tvil om Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Jeg synes det er greit at den leker med hunder vi kjenner. Men mor mi er litt mer nervøs! Edit: Tøff hund! Endret 21. mai 2008 av Andie93 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hundeeieren, og han burde ta dette med i helhetsbetraktningen når han velger og bryte båndtvangen. <DIV class="quotemain"> Jeg hadde faktisk et håp om at svaret var "mennesket". Her ser det vel ut som "mennesket" er fraværende. Vi står da igjen med tre like irrasjonelle aktører: hund hundeeier fobisk ikkehundeeier Hurra! Lenke til kommentar
O.J Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Den forige hunden min, var samme rase som den jeg har nå, pleide å leke med en stor rottweiler. Og hvis den ble for voldsom så beit hu han i leppa:P Men gidder ikke å ta sjanser med store hunder jeg aldri har sett før Syns du skal la tvilen komme hunden til gode Hadde hunden min angripet et annet menneske på noen måte hadde den aldri få gått løs mere. Står halen rett i været kan du være sikker på at den vil leke. Eneste gangen jeg får litt dårlig samvittighet er hvis jeg møter noen med 100% fobi for hunder. De stivner helt til og går bare videre når jeg kommer og setter lenka på den, med en eller annen snurt kommentar. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Problemet er at hunden min er litt pysete. Så den kan løpe rett til skogs Lenke til kommentar
O.J Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Da ender du med å få ei usikker bikkje. Jeg har ingen betenkeligheter med å la min lille hund hilse på hvilken som helst annen hund vi møter på. Har ALDRI opplevd noe negativt. Må nevnes at jeg har tisper, og det kan være annerledes med hannhunder Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Og at vesla mi på 4 mnd er verdens tøffeste valp er det liten tvil om Hehe, det synet møter som regel meg og. En liten hund som er veldig ivrig etter å lukte på den store, mens den store står der litt og venter før den går videre. Hadde den store plutselig glefset i seg den lille hadde jeg blitt overrasket Endret 21. mai 2008 av O.J Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Den forige hunden min, var samme rase som den jeg har nå, pleide å leke med en stor rottweiler. Og hvis den ble for voldsom så beit hu han i leppa:P Men gidder ikke å ta sjanser med store hunder jeg aldri har sett før Syns du skal la tvilen komme hunden til gode Hadde hunden min angripet et annet menneske på noen måte hadde den aldri få gått løs mere. Står halen rett i været kan du være sikker på at den vil leke. Eneste gangen jeg får litt dårlig samvittighet er hvis jeg møter noen med 100% fobi for hunder. De stivner helt til og går bare videre når jeg kommer og setter lenka på den, med en eller annen snurt kommentar. Mennesker med angst bør heller gjøre noe med den. Altså ikke forsøke å forme sine omgivelser til å passe med egne fobier. Hvis vi skal tekkes alle som har en eller annen fobi så tror jeg at til slutt er det bare den som eier fobien som er verdig et liv. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Mennesker med angst bør heller gjøre noe med den. Altså ikke forsøke å forme sine omgivelser til å passe med egne fobier. Hvis vi skal tekkes alle som har en eller annen fobi så tror jeg at til slutt er det bare den som eier fobien som er verdig et liv. Hear, hear....! Støtter denne og noen av de andre betrakningene til PencilCase. Takk for meg.... nå er det nok... Lenke til kommentar
O.J Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Mennesker med angst bør heller gjøre noe med den. Altså ikke forsøke å forme sine omgivelser til å passe med egne fobier. Hvis vi skal tekkes alle som har en eller annen fobi så tror jeg at til slutt er det bare den som eier fobien som er verdig et liv. Det er jeg helt enig i. Men tingen med fobier er at de er irrasjonelle og kan være vanskelig å bli kvitt (har heldigvis ingen selv). Har man fobi mot hunder bør man absolutt ta et oppgjør med dem, i hvertfall hvis man liker å gå i skogen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Mennesker med angst bør heller gjøre noe med den. Altså ikke forsøke å forme sine omgivelser til å passe med egne fobier. Hvis vi skal tekkes alle som har en eller annen fobi så tror jeg at til slutt er det bare den som eier fobien som er verdig et liv. Det er jeg helt enig i. Men tingen med fobier er at de er irrasjonelle og kan være vanskelig å bli kvitt (har heldigvis ingen selv). Har man fobi mot hunder bør man absolutt ta et oppgjør med dem, i hvertfall hvis man liker å gå i skogen. Jeg har skrevet tidligere at jeg selv hadde fobi mot hunder, og ved å være så heldig, samt ønsket om å bli kvitt "det irrasjonelle" så forsvant tullet og nå kan jeg omgåes "alle" andre individer på en mere naturlig måte. Selv tror jeg at når jeg var "fanget av følelsen" så oppfattet hunder disse usynlige signalene som noe truende, så derfor ble resultatet av egen psykisk sperre enda mere "angrep/uønsket interresse" fra hunder. Så hvis vi overfører slike erfaringer til vår "menneskeverden" så blir det for meg usikkert hvem som egentlig er årsaken til konflikter!? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hundeeieren, og han burde ta dette med i helhetsbetraktningen når han velger og bryte båndtvangen. <DIV class="quotemain"> Jeg hadde faktisk et håp om at svaret var "mennesket". Her ser det vel ut som "mennesket" er fraværende. Vi står da igjen med tre like irrasjonelle aktører: hund hundeeier fobisk ikkehundeeier Hurra! Siden du forventer at mennesket skal vite hva hunden tenker så mener jeg det blir litt feil. Mennesket kan ikke til en hver tid vite hva hunden tenker på, det er det bare hunden selv som vet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hundeeieren, og han burde ta dette med i helhetsbetraktningen når han velger og bryte båndtvangen. <DIV class="quotemain"> Jeg hadde faktisk et håp om at svaret var "mennesket". Her ser det vel ut som "mennesket" er fraværende. Vi står da igjen med tre like irrasjonelle aktører: hund hundeeier fobisk ikkehundeeier Hurra! Siden du forventer at mennesket skal vite hva hunden tenker så mener jeg det blir litt feil. Mennesket kan ikke til en hver tid vite hva hunden tenker på, det er det bare hunden selv som vet. Poenget mitt var hvem som har det beste utgangspunktet for å tenke/agere logisk!? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Da står fortsatt svaret mitt fra forige gang for bare å svare menneske blir litt for generelt. Men ut fra alternativene du listet opp så kommer jo menneske på punkt 2 og 3. Rekkefølgen er vel ganske så logisk. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Da står fortsatt svaret mitt fra forige gang for bare å svare menneske blir litt for generelt.Men ut fra alternativene du listet opp så kommer jo menneske på punkt 2 og 3. Rekkefølgen er vel ganske så logisk. Men vel akk så ufullendt!? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det er "litt" vakkert dette her!? Så det faktumet at det finnes idiotiske hundeeiere skal liksom rettferdiggjøre å straffe idiotens husdyr? Hva blir det neste? Jo, nå vet jeg! Jeg personlig hater og frykter faktisk sauer. Så hvis jeg treffer noen av disse frittgående villdyra på min neste skogstur så skal jeg fanden ta foreta en sauetrilling nedover fjellet, ellert kanskje spraye hele flokken med pepperspray!? Neste skogstur bør helst bli en innbringende tur, fordi utgiftene kan nå bli astronomiske ... Bevares, om du frykter at sauen skal angripe deg så har du selvsagt rett til å forsvare deg. Dog er det ikke meg bekjent at sauer overhodet angriper/skader mennesker, så tror nok du får svært lite gehør noe som helst sted dersom du begynner å plage/drepe sauer med den argumentasjonen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Det er "litt" vakkert dette her!? Så det faktumet at det finnes idiotiske hundeeiere skal liksom rettferdiggjøre å straffe idiotens husdyr? Hva blir det neste? Jo, nå vet jeg! Jeg personlig hater og frykter faktisk sauer. Så hvis jeg treffer noen av disse frittgående villdyra på min neste skogstur så skal jeg fanden ta foreta en sauetrilling nedover fjellet, ellert kanskje spraye hele flokken med pepperspray!? Neste skogstur bør helst bli en innbringende tur, fordi utgiftene kan nå bli astronomiske ... Bevares, om du frykter at sauen skal angripe deg så har du selvsagt rett til å forsvare deg. Dog er det ikke meg bekjent at sauer overhodet angriper/skader mennesker, så tror nok du får svært lite gehør noe som helst sted dersom du begynner å plage/drepe sauer med den argumentasjonen. Har ikke vi lært at det er best å være på den sikre siden da? sauer kan stange og det gjør ganske vondt... ......At det er ingen grunn til proaktiv avstraffelse av hunder er jeg uenig i. Bedre føre var. Spesiellt hvis det som sagt er barn inne i bildet. Endret 22. mai 2008 av aklla Lenke til kommentar
paulok Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Mennesker med angst bør heller gjøre noe med den. Altså ikke forsøke å forme sine omgivelser til å passe med egne fobier. Hvis vi skal tekkes alle som har en eller annen fobi så tror jeg at til slutt er det bare den som eier fobien som er verdig et liv. Hear, hear....! Støtter denne og noen av de andre betrakningene til PencilCase. Takk for meg.... nå er det nok... Dette er det største sprøytet jeg hører! Hvorfor i all verden skal en som ikke vil ha noe med hunder å gjøre måtte det? Bare fordi eierene til hundene ikke viser respekt for det påbud de faktisk er pålagt? Omgivelsene er egentlig blitt formet i og med at det foreligger et forbud mot å la hunder løpe løst! Derfor er det ingen grunn til å gjøre noe med angsten/fobien sin dersom eieren av kjøteren gjør som han skal! Dette er typisk tankegang for folk som kun tenker på sitt eget ve og vel. Jeg for min del forholder meg til at det er lovpålagt å holde hunden i bånd. Hadde det IKKE vært noen båndtvang måtte jeg selvfølgelig forholdt meg til det. Men sånn er det nå en gang ikke. Lenke til kommentar
Platium91 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Det høres fortsatt ut som om du skal dusje ned en tilfeldig hund som er på tur med eieren sin, uten bånd. Ja, det er det jeg skal gjøre, dersom hunden kommer løpende mot meg/bort til meg. Det er også i typiske turområder hvor familier ferdes jeg tenker på. Dersom eieren tar sjansen på å bryte loven med ikke å ha hunden i bånd, må han regne med at sånn kan skje. Det er din egen vurdering om du føler deg truet eller ei, og hundeeier har ingenting han skulle ha sagt når han ikke håndhever båndtvangen. Eg forstår godt frustrasjonen din. Men eg synes du angriper det på feil måte. Dersom en leken hund kommer løpende mot/forbi deg og får en dusj med pepperspray så er dette provokasjon. I tillegg kan dette føre til at hunden faktisk angriper. Kanskje ikke denne gang, men neste gang er det ikke sikkert den løper lekende forbi, men angripende i mot noen. Ja, det er hundeeieren som ikke respekterer andre og bryter loven. Men det rettferdiggjør ikke det du planlegger. Og når det gjelder direkte effekt av pepperspray på hunder så vil eg tro at dersom det er en aggresiv/angripende hund så vil peppersprayen kun ha provoserende eller ingen effekt. Og sprayer du på eieren så har du pluttselig angrepet "lederen av flokken" og det vil i værste fall føre til at hunden angriper deg. I andre tilfeller så har du nå en hund med en eier som er satt ut av spill. Mao synes eg pepperspray er en svært, svært dårlig ide. Det du bør gjøre er å enten sette fokus på problemet via å bemerke det til de som går uten bånd(til eieren naturligvis), media, vakter eller politiet. Å ta saken i egne hender er ikke akkurat populært eller lovlig. Og så bør du være obs på at båndtvang ikke gjelder i skog og utmark dersom det er snakk om en brukshund eller bufehund. Helt enig med deg. Oppfatninga jeg får av vedkommende med pepperspray er at hunden i hovedsak ikke har gjort noe galt, og ikke kommer til å gjøre noe. Men med en gang den før en så negativ reaksjon uten å ha gjort noe, da kan den finne på å angripe. Da er det faktisk din egen skyld, provoserer du frem en slik handling må du også stå for det du kan få tilbake. Kontakt eier, eller om du ser andre som kan si ifra. Det å bruke pepperspray kan bare føre til at du bruker den helt uten grunn og skader hund uten at den faktisk skulle noe som helst. Og jeg lover deg, om du står klar med peppersprayen og er i 100, så fører det bare til at du provoserer, og det virker på meg som du vil gjøre det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå