Gå til innhold

Nikon d300 og AF-S Zoom-Nikkor ED 18-200mm f/3.5-5.6G IF DX VR

Anbefalte innlegg

Jeg har for ikke så lenge siden kjøptmeg en nikon d300 med en AF-S Zoom-Nikkor ED 18-200mm f/3.5-5.6G IF DX VR .

Bildene blig bra men ikke helt brilliant knivskarp.Har forsøkt forskjellige inst. med fine tune funktionen som ligger innebygd i kameraet men er fortsatt ikke helt fornøyd med skarpheten .Er det noen som har tilsvarende erfaring , og kansje kan bidra med noen tips.

Takk takk.

Ørjan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg ut et eksempelbilde, så blir det mye lettere å hjelpe.

EDIT:

18-200mm er ikke ett objektiv som er verdig D300 for å være helt ærlig. Men det burde vel være mulig å få skarpe bilder med det også.

Dette har ingenting med saken å gjøre. Selv om jeg er enig i at D300 er overkill med dette objektivet, får man ikke uskarpe bilder av denne kombinasjonen. 18-200 tilsvarer omtrent bildekvaliteten til 18-70 (som jo er et anerkjent alternativ for D70/D80 brukere).

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Sier ikke at han ikke skal bruke RAW, men at han må huske på at filene må etterbehandles for å få best mulig resultat utav dem. Om han bare åpner fila rett fra RAW og ser på dem uten å modifisere, så er det ikke så veldig underlig at han ikke er fornøyd...

Lenke til kommentar

Du kan prøve å blende ned et par hakk. Om du kun bruker objektivet med maksimal blender kan nok skarpheten lide litt. Selv har jeg ihvertfall fått gode resultater med f/8 omkring 50mm.

Nå har jeg riktignok ikke brukt objektivet på D300'en enda, men regner med det oppfører seg temmelig likt der som på D200...

Lenke til kommentar
Sier ikke at han ikke skal bruke RAW, men at han må huske på at filene må etterbehandles for å få best mulig resultat utav dem

Ja det er sant, men ser også at det kan bli litt vel mye redigering av og til :-)

En helt ny verden for meg dette - at du kan bare ta bort avkryssningene på endringene,

så er du tilbake til orginlen og kan begynne på nytt - (f.eks Capture NX)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...