Simon Aldra Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Olympus E-510 koster fra 3800 kroner. For 3999,- får du E-510 med 14-42 som er et ypperlig lite objektiv. Prisene er fra Japanphoto.no. Ellers koster 35mm f/3.5 fra 1800 kroner så vidt jeg vet, og 50mm f/2.0 koster fra 4200 kroner. Sjekk prisguiden for mer informasjon. Endret 20. mai 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Hva koster en sånn linse?? I tillegg til kamerahus. Kremt. 4100 kroner. Kremt. Jeg angrer ikke et sekund. Kamerahus kommer og går, men kvalitetsoptikk består. Det kommer an på om du vil ta mye bilder i dårlig lys. Jeg tror også du vil ha glede av det.Spørsmålet er om man vil vente, det kommer neppe på markedet før godt uti juni. Jeg har ikke dårlig tid og vil gjøre ett godt kjøp. Skattepeng og feriepeng kommer ikke før i juni uansett også. E-520 blir knall. Bedre ISO 800 og 1600, og bedre dynamisk omfang. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Olympus E-510 koster fra 3800 kroner. For 3999,- får du E-510 med 14-42 som er et ypperlig lite objektiv. Prisene er fra Japanphoto.no. Ellers koster 35mm f/3.5 fra 1800 kroner så vidt jeg vet, og 50mm f/2.0 koster fra 4200 kroner. Sjekk prisguiden for mer informasjon. Da blir det ikke en sånn linse i første omgang, men kanskje... får se ann økonomi. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Takker for all hjelp så langt . Da står jeg mellom disse: Olympus E-520 Olympus E-510 Pentax K200D Pentax K10D Canon EOS 450D Skal gi beskjed hva jeg ender opp med. Samt hvilken linsetype. Endret 20. mai 2008 av UUnreal Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Tør jeg spørre hvorfor du er så lysten på å ha 450D med på listen? Det er et fint kamera, men deltakerne i denne tråden har gitt gode argumenter for å heller velge en Pentax eller Olympus. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Tør jeg spørre hvorfor du er så lysten på å ha 450D med på listen? Det er et fint kamera, men deltakerne i denne tråden har gitt gode argumenter for å heller velge en Pentax eller Olympus. Fordi en kammerat av meg som har mer peiling på foto enn meg anbefaler det. Jeg har ikke bestemt meg enda, men skal til byen når jeg får peng og sammenligne før kjøp. Hvor mye minne er lurt til å ha til ett sånt kamera i disse dager med ca. 12 mill pixel? Holder det med en 2 gig brikke eller er det lurt å gå for 4 gig? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Fordi en kammerat av meg som har mer peiling på foto enn meg anbefaler det. Jeg har ikke bestemt meg enda, men skal til byen når jeg får peng og sammenligne før kjøp. Jeg tror nok du vil finne folk med mer peiling på foto enn deg som anbefaler alle kameraene på listen Hvor mye minne er lurt til å ha til ett sånt kamera i disse dager med ca. 12 mill pixel? Holder det med en 2 gig brikke eller er det lurt å gå for 4 gig? Tja. Spørs litt hvor ofte du vil tømme minnekortet. Vet ikke om Canon komprimerer råfilene sine eller ikke, men jeg vil tippe du får rundt 75-100 bilder per gig. Kommer også an på om du bruker 12- eller 14-bits raw. Jpeg gir kanskje det dobbelte eller deromkring. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Fordi en kammerat av meg som har mer peiling på foto enn meg anbefaler det. Jeg har ikke bestemt meg enda, men skal til byen når jeg får peng og sammenligne før kjøp. Jeg tror nok du vil finne folk med mer peiling på foto enn deg som anbefaler alle kameraene på listen Hvor mye minne er lurt til å ha til ett sånt kamera i disse dager med ca. 12 mill pixel? Holder det med en 2 gig brikke eller er det lurt å gå for 4 gig? Tja. Spørs litt hvor ofte du vil tømme minnekortet. Vet ikke om Canon komprimerer råfilene sine eller ikke, men jeg vil tippe du får rundt 75-100 bilder per gig. Kommer også an på om du bruker 12- eller 14-bits raw. Jpeg gir kanskje det dobbelte eller deromkring. Da blir det 4 gig. Uansett kameratype jeg ender opp med. Heller for mye enn for lite plass. Angående peiling på kamera så jeg jeg nooob og det vet jeg. Har bare hatt kompakt kameraer til nå. Så at flere her har mer peiling enn meg er jo ingen bombe. Det er jo akkurat derfor jeg spør her. Endret 20. mai 2008 av UUnreal Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Minne er skitbillig uansett, så det er det ikke vits å spare på nei. Husk bare å kjøpe kvalitetsbrikker. Hold deg til Sandisk og Lexar om du handler. Surt å miste bilder til tilfeldig minnekortdød. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Tør jeg spørre hvorfor du er så lysten på å ha 450D med på listen? Det er et fint kamera, men deltakerne i denne tråden har gitt gode argumenter for å heller velge en Pentax eller Olympus. Fordi en kammerat av meg som har mer peiling på foto enn meg anbefaler det. Jeg har ikke bestemt meg enda, men skal til byen når jeg får peng og sammenligne før kjøp. Hvor mye minne er lurt til å ha til ett sånt kamera i disse dager med ca. 12 mill pixel? Holder det med en 2 gig brikke eller er det lurt å gå for 4 gig? En bedre grunn til å evt. velge 450D er at du kanskje kan låne litt optikk av kameraten din i ny og ne.. 2gb holder egentlig greit, men med 4gb kan du knipse som en gal mann på fleredagers telttur. Dessuten er det lurt å knipse i JPEG+RAW når man er begynner. RAW-bildene vil du få glede av etterhvert som du blir god i bildehandling. Pass på at du kjøper fra en noenlunde respektert produsent, og at minnekortet er raskt nok (men de aller raskeste får du uansett ikke utnyttet fordi kameraet er for treigt.) Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg har ikke noen kammerat å bytte optikk med enda, han sitter på en fujifilm med film og fotofunksjoner. Så det er derfor jeg skal se på alle kameraene jeg har satt opp og teste dem før jeg bestemmer meg. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Snakket med venner og familie. Og av en eller annen grunn så anbefaler de canon. De ber meg styre unna de andre merkene. Familien min kjenner en proff fotograf som anbefalte canon. Jeg kjenner en fotograf som jeg snakket med i går som også anbefalte canon. Så nå er jeg usikker igjen. Testing i butikk gjenstår da.... Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) De anbefaler Canon fordi Canon er bra. Det er jo bra. Ingen av kameraene i prisklassen er direkte dårlige. Men jeg synes ikke at Canon 400D/450D gir spesielt mye kamera for penga. Det er noe Lada over forbrukerkameraene deres - billige løsninger. Eneste bra er antall fokuspunkter, men det gjør meg ingenting for jeg bruker uansett bare midtpunktet. (Og treffer bedre med det enn de fleste med fnørten punkter, nettopp fordi jeg tenker igjennom hva jeg sikter på for å få fokus). Canon 40D derimot er et strålende kamera (men godt utenfor prisnivået ditt). Edit: Men du finner jo ut av dette i butikken, uansett. Hva du synes passer i hånda, med passe stor søker og god autofokus. Endret 21. mai 2008 av jpsalvesen Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) De anbefaler Canon fordi Canon er bra. Det er jo bra. Ingen av kameraene i prisklassen er direkte dårlige. Men jeg synes ikke at Canon 400D/450D gir spesielt mye kamera for penga. Det er noe Lada over forbrukerkameraene deres - billige løsninger. Eneste bra er antall fokuspunkter, men det gjør meg ingenting for jeg bruker uansett bare midtpunktet. (Og treffer bedre med det enn de fleste med fnørten punkter, nettopp fordi jeg tenker igjennom hva jeg sikter på for å få fokus). Canon 40D derimot er et strålende kamera (men godt utenfor prisnivået ditt). Edit: Men du finner jo ut av dette i butikken, uansett. Hva du synes passer i hånda, med passe stor søker og god autofokus. 40D ligger vel tusen lappen over? Men det er vel bare for huset, har ikke sjekket priser enda, men driver på nå. 1000 kr mer og bare for huset. Må godt over 10 k for å få med linse. Det blir overkill for meg som førstegangsbruker. Endret 21. mai 2008 av UUnreal Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det anbefales canon av folk fordi det er det eneste de kjenner. Canon er vel desidert størst. Proffen anbefaler Canon p.g.a. erfaringer han har med Canon i toppsjiktet (sannsynligvis 20k+ kr klassen, og der ER Canon bra). I de nedre sjiktene er det ikke noe særlig som skiller f.eks. 450d ut fra alle de andre i like stor grad som f.eks. 1D MK3 gjør (det er det og Nikon D3 som ruver på toppen langt over andre merker... men dit skal sannsynligvis ikke du enda uansett.) Hvis det ikke er en virkelig god grunn for deg til å velge Canon, så hadde jeg iallefall vurdert de andre alternativene. De gir mer bang for buck... En god grunn for meg er mulighet for lån av (god)optikk. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Snakket med venner og familie. Og av en eller annen grunn så anbefaler de canon. De ber meg styre unna de andre merkene. Familien min kjenner en proff fotograf som anbefalte canon. Jeg kjenner en fotograf som jeg snakket med i går som også anbefalte canon.Vi anbefaler også Canon, men har heldigvis et mer nyansert bilde på verden enn vennene dine ;-) Canon lager utvilsomt gode kameraer, men det finnes mye annet som er bra ute på markedet. Se på saken slik: Alle vennene dine og familien din kjører Toyota. De har vært godt fornøyd i alle år, og vil kjøpe Toyota igjen. Når du spør dem om hva slags bil du bør kjøpe, vil svaret være opplagt - de anbefaler Toyota. Betyr det at alle andre biler enn Toyota er dårlige? Absolutt ikke, det finnes mange andre merker som kanskje passer _deg_ bedre. Subaru tilbyr fantastisk gode biler med firehjulstrekk, BMW leverer herlige kjøreegenskaper, Volvo leverer svært sikre biler med markedets kanskje aller beste seter etc. BTW - jeg kjører Toyota Corolla... Uansett bør du ta en tur i fotobutikken og prøve noen av de andre merkene også. Som regel finner du ett eller kanskje to kameraer som passer deg veldig godt (ofte er riktignok det ene av dem for dyrt ;-), så kan du velge mellom dem. Du vil uansett ikke gjøre noe dårlig kjøp med Canon, du vil bare kunne gjøre et enda bedre kjøp med andre merker. Selv om det krever litt av deg å "stå i mot" venner og familie, kan du komme godt ut av det. Dessuten - hvis alle de har Canon og du kjøper Olympus eller Pentax, kan du være sikker på at du får ha utstyret ditt i fred ;-) Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Snakket med venner og familie. Og av en eller annen grunn så anbefaler de canon. De ber meg styre unna de andre merkene. Familien min kjenner en proff fotograf som anbefalte canon. Jeg kjenner en fotograf som jeg snakket med i går som også anbefalte canon.Vi anbefaler også Canon, men har heldigvis et mer nyansert bilde på verden enn vennene dine ;-) Canon lager utvilsomt gode kameraer, men det finnes mye annet som er bra ute på markedet. Se på saken slik: Alle vennene dine og familien din kjører Toyota. De har vært godt fornøyd i alle år, og vil kjøpe Toyota igjen. Når du spør dem om hva slags bil du bør kjøpe, vil svaret være opplagt - de anbefaler Toyota. Betyr det at alle andre biler enn Toyota er dårlige? Absolutt ikke, det finnes mange andre merker som kanskje passer _deg_ bedre. Subaru tilbyr fantastisk gode biler med firehjulstrekk, BMW leverer herlige kjøreegenskaper, Volvo leverer svært sikre biler med markedets kanskje aller beste seter etc. BTW - jeg kjører Toyota Corolla... Uansett bør du ta en tur i fotobutikken og prøve noen av de andre merkene også. Som regel finner du ett eller kanskje to kameraer som passer deg veldig godt (ofte er riktignok det ene av dem for dyrt ;-), så kan du velge mellom dem. Du vil uansett ikke gjøre noe dårlig kjøp med Canon, du vil bare kunne gjøre et enda bedre kjøp med andre merker. Selv om det krever litt av deg å "stå i mot" venner og familie, kan du komme godt ut av det. Dessuten - hvis alle de har Canon og du kjøper Olympus eller Pentax, kan du være sikker på at du får ha utstyret ditt i fred ;-) Ja jeg går en spennende tid i møte. Ikkenoe å si på det. Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Dessuten - hvis alle de har Canon og du kjøper Olympus eller Pentax, kan du være sikker på at du får ha utstyret ditt i fred ;-) Hvis du begynner å kjøpe optikk til 4-5-6000kr. og vennene dine fortsatt har kit-objektivet, da er dette en stor fordel. En annen ting, ha noe som ikke alle andre har. En grunn til å ikke velge CaNikon, alle har det. Spesielt Canon. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Dessuten - hvis alle de har Canon og du kjøper Olympus eller Pentax, kan du være sikker på at du får ha utstyret ditt i fred ;-) Hvis du begynner å kjøpe optikk til 4-5-6000kr. og vennene dine fortsatt har kit-objektivet, da er dette en stor fordel. En annen ting, ha noe som ikke alle andre har. En grunn til å ikke velge CaNikon, alle har det. Spesielt Canon. Får se hva jeg gjør, må teste i butikk som sagt. Om jeg følger flokken eller velger noe annet får jeg se ann da. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Da har jeg vært i fotobutikk og holdt kameraer og sett på menysystemer o.s.v. Nikon... njaaa.. satt ikke bra i handa. Canon... satt veldig bra olympus.. passet ikke mine hender Pentax.. passet også dårlig... Med minnekort og hele pakka med veske og sånt vil det komme på ca. 8500 kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå