UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Er dette en bra bok om fotografering? Jeg må ha noe lesestoff også. Eller er det noen bra nettsider som kan anbefales for nybegynnere? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ligger begge 2 på karl johan? Bor jo i oslo så tar nok turen dit en dag ja. Du har flere JP-butikker i Oslo, sjekk ut JapanPhoto sine hjemmesider, så finner du den som passer deg best. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Er dette en bra bok om fotografering? Jeg må ha noe lesestoff også. Eller er det noen bra nettsider som kan anbefales for nybegynnere? Den boken skal ha fått grei kritikk. Men vi anbefaler stadig Magnar Fjørtofts bok. Tom Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Er dette en bra bok om fotografering? Jeg må ha noe lesestoff også. Eller er det noen bra nettsider som kan anbefales for nybegynnere? Den boken skal ha fått grei kritikk. Men vi anbefaler stadig Magnar Fjørtofts bok. Tom Lurte bare. Ser alltid på flere alternativer før jeg bestemmer meg uansett. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Lurte bare. Ser alltid på flere alternativer før jeg bestemmer meg uansett. Dersom du lurer, er biblioteket et fint sted å starte, så kan du prøve flere forskjellige, og kjøpe den du liker best :-) Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Lurte bare. Ser alltid på flere alternativer før jeg bestemmer meg uansett. Dersom du lurer, er biblioteket et fint sted å starte, så kan du prøve flere forskjellige, og kjøpe den du liker best :-) Japp, tilbake til kameraene igjen da: Olympus E-510 (mye for penga, in-house IS, støvfjerning) Olympus E-420 (lite og søtt, men høy bildekvalitet, støvfjerning) Nikon D80 (stor søker, solid) Nikon D40 (du kan kjøpe en bra pakke med god optikk + blitz til 7000) Canon 30D (stor søker, solid, mange bilder per sekund) Canon 450D (siden du nå engang er interessert i det..) Pentax K200D (solid, værtettet, in-house IS) Pentax K10D (solid, værtettet, stor søker, mange instillinger, in-house IS) Sony A-300 (visstnok god liveview-løsning, in-house IS) Nikon D60 Samsung GX-10 Mitt behov: Jeg bor like ved marka i oslo og er ofte ute i skogen og tar bilder. Ellers er jeg ofte på sjøen om sommeren og da er kameraet ofte brukt. Jeg liker å kunne zoome inn og ta bilder av f.eks. blomster, småting med full fokus på blomsten og difust bak f.eks. Det er her jeg har møtt problemer med mitt kompakt kamera i det siste. Ixus 75. Der blir bakgrunnen klar, mens selve det jeg fokuserer på blir uskarpt. Altså jeg har behov for god optikk tror jeg. Ellers liker jeg å ta bilde av landskap, mennesker, ting jeg kommer over. Det er sånn røfli.... Spanderer jo med en bra veske på kameraet også når jeg får så tyngde skal ikke ha så mye å si heller. Håper det hjalp litt. Skal oppdatere hvis jeg kommer på noe mer. Hvilke kameraer anbefales til mitt bruk? Maks 3 stk. Endret 20. mai 2008 av UUnreal Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg ville primært sett på E-510, K200D og K10D/GX-10, men også D80 bør være med i betraktningen. Alle disse dekker ditt behov, mer eller mindre, men værtetningen i K200D/K10D/GX-10 er fin å ha. E-510 gir som sagt svært mye for pengene, og tilbyr også liveview. Det kan være nyttig ved makrofotografering. Den er ikke værtettet dog. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Hei, Siden du skal ut i marka og ut på sjøen, så er kanskje værtettingen på Pentax/Samsung attraktivt. Du får litt fred i sjela av slikt, skulle jeg tro. Samtidig presser det budsjettet ditt, slik at optikken ikke blir så bra som den kunne være. Utenom det, så er jeg helt enig i at Olympus E-510 med dobbeltkit er et bra alternativ. Jeg vil nesten anbefale deg å gjøre som meg og spare opp til den fabelaktige 50mm f/2 istedet for å gå for 35mm f/3.5, dog. Nærgrensen på kitoptikken er nemlig ikke så halvgal, du får nesten utforske denne før du evt kjøper ny optikk. Så, Samsung GX-10 og Olympus E-510 er to kameraer du bør ha på shortlista di. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Hvis værtetting ikke skal være så relevant. Er det andre kameraer som stikker seg ut da? Men da har jeg på listen min så langt: Olympus E-510 Pentax K200D Pentax K10D Canon EOS 450D Sistnevnte har jeg blitt anbefalt av kammerater. Endret 20. mai 2008 av UUnreal Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Jeg har den boken på engelsk. Den er meget bra. Scott Kelby er dyktig på fotografering og Photoshop redigering(han har skrevet over 20 bøker om PS). Han skriver også ned navnet på fotografer han har fått gode tips hos, da kan du google videre etter nye tips/bøker. Personlig ville jeg ha valgt K10D(evt.Samsung GX-10), liker den og har den Nikon D80, den var en klar 2.plass da jeg skulle velge ut hus. Edit: Jeg vil nesten anbefale deg å gjøre som meg og spare opp til den fabelaktige 50mm f/2 istedet for å gå for 35mm f/3.5, dog. Eller kjøpe Penatx SMC 35mm f/2(min fikk jeg fra Hong Kong, 1700kr.). Endret 20. mai 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Egentlig ikke, for jeg som har levd med in-house IS i snart et år ville aldri i livet valgt et kamera uten det. (Altså diskvalifiserer jeg Nikon D80, som uansett ikke er noe særlig bedre enn Pentax K10D/Samsung GX-10 på relevante områder) Edit: Samsung GX-10 koster 5800 kr med objektiv, mens Pentax K10D koster 7500 med objektiv. Det er samme kamera sånn stort sett. Endret 20. mai 2008 av jpsalvesen Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg vil si alle kameraene dekker behovene dine. Forskjellen ligger primært i optikken. Forsikre deg om at den optikken du ønsker finnes (til en overkommelig pris) på det merket du vurderer, så prøver du hvordan det ligger i hånda. Du har fått ett bra tips om olympus som også dekker macro behovet ditt. Om det ligger bra i hånda så hadde jeg kjøpt det tipper jeg. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg vil nesten anbefale deg å gjøre som meg og spare opp til den fabelaktige 50mm f/2 istedet for å gå for 35mm f/3.5, dog. Har du noen linker til de?? Det du skriver er litt gresk. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg vil si alle kameraene dekker behovene dine. Forskjellen ligger primært i optikken. Forsikre deg om at den optikken du ønsker finnes (til en overkommelig pris) på det merket du vurderer, så prøver du hvordan det ligger i hånda. Du har fått ett bra tips om olympus som også dekker macro behovet ditt. Om det ligger bra i hånda så hadde jeg kjøpt det tipper jeg. Jeg ser at også olympus. E-520 har kommet også. Hva er forskjellene der i forhold til E-510??? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg ser at også olympus.E-520 har kommet også. Hva er forskjellene der i forhold til E-510??? Den er forbedret på enkelte punkter. Primært bildebehandlingen ved høyere ISO. Personlig synes jeg det vil være verdt merprisen. Tom Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg ser at også olympus.E-520 har kommet også. Hva er forskjellene der i forhold til E-510??? Den er forbedret på enkelte punkter. Primært bildebehandlingen ved høyere ISO. Personlig synes jeg det vil være verdt merprisen. Tom Så det har ikke så mye å si for meg med andre ord?? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg vil nesten anbefale deg å gjøre som meg og spare opp til den fabelaktige 50mm f/2 istedet for å gå for 35mm f/3.5, dog. Har du noen linker til de?? Det du skriver er litt gresk. Såklart. Sorry at jeg skriver gresk! 35mm f/3.5 Macro 50mm f/2 Macro Fordelen med 50mm f/2 er at den har større forstørrelse, som gjør at du slipper å dytte borti det du prøver å ta bilde av (50mm betyr mer "zoom" enn 35mm). 50mm f/2 er også et bedre portrettobjektiv. Dessuten betyr f/2 at 50mm'ern er mer lyssterkt enn 35mm f/3.5, så du kan ta spennende macrobilder etter at sola har gått ned (veldig spesielt lys da) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg ser at også olympus.E-520 har kommet også. Hva er forskjellene der i forhold til E-510??? Den er forbedret på enkelte punkter. Primært bildebehandlingen ved høyere ISO. Personlig synes jeg det vil være verdt merprisen. Tom Så det har ikke så mye å si for meg med andre ord?? Det kommer an på om du vil ta mye bilder i dårlig lys. Jeg tror også du vil ha glede av det. Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Det kommer an på om du vil ta mye bilder i dårlig lys. Jeg tror også du vil ha glede av det.Spørsmålet er om man vil vente, det kommer neppe på markedet før godt uti juni. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Jeg vil nesten anbefale deg å gjøre som meg og spare opp til den fabelaktige 50mm f/2 istedet for å gå for 35mm f/3.5, dog. Har du noen linker til de?? Det du skriver er litt gresk. Såklart. Sorry at jeg skriver gresk! 35mm f/3.5 Macro 50mm f/2 Macro Fordelen med 50mm f/2 er at den har større forstørrelse, som gjør at du slipper å dytte borti det du prøver å ta bilde av (50mm betyr mer "zoom" enn 35mm). 50mm f/2 er også et bedre portrettobjektiv. Dessuten betyr f/2 at 50mm'ern er mer lyssterkt enn 35mm f/3.5, så du kan ta spennende macrobilder etter at sola har gått ned (veldig spesielt lys da) Skjønner. Hva koster en sånn linse?? I tillegg til kamerahus. Vet ikke om du skrev det iste. Det kommer an på om du vil ta mye bilder i dårlig lys. Jeg tror også du vil ha glede av det.Spørsmålet er om man vil vente, det kommer neppe på markedet før godt uti juni. Jeg har ikke dårlig tid og vil gjøre ett godt kjøp. Skattepeng og feriepeng kommer ikke før i juni uansett også. Endret 20. mai 2008 av UUnreal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå