UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Mitt første digital kamera. Det tok gode bilder, men hadde lite funksjoner. Mitt andre digital kamera. Det tar også gode bilder, men har dårlige zoom funksjoner og jeg har problemer med å ta bilde av små detaljer veldig nærme. Derfor vil jeg nå investere i ett digital speilrefleks kamera, men der har jeg ikke peiling i det hele tatt. Jeg har vært fornøyd med canon så langt og har lyst på dette: canon eos 450d Er linsen på dette kameraet bra? Canon EOS 450 D. Jeg har fått høre at det skal være ett bra kamera for amatører. Når jeg først skal ha ett kamera vil jeg ha ett bra ett og kan spytte inn 7000 kr ca. Finnes det andre alternativer på markedet eller er det mitt beste valg til den prisen?? Hvilken linse anbefales også? Zoom, vidvinkel o.s.v. ? Endret 20. mai 2008 av UUnreal Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) bilde av små detaljer veldig nærme. tilsier såkalt macro objektiv. IS kit objektivet som følger med 450D er helt ok ifølge de fleste, uten at jeg har noen direkte erfaring med det. Men det er en såkalt normalzoom. Generellt anvendelig, men ikke til spesialformål som f.eks. macro (det gjengir ikke motivet stort nok). Hva du trenger av "Zoom" eller vidvinkel er det bare du som vet. Det avhenger mye av bruksområdene. Forøvrig kalles det Tele(betengelse på objektiver med lange brennvidder) på speilrefleks . Zoom angir bare størrelsesforholdet mellom største og minste brennvidde på objektivet, og er således en ganske ubrukelig måte å betegne hvor nært du kommer motivet. En Tele-Zoom er da ett teleobjektiv som har variabel brennvidde. Se f.eks. denne eksempelsida som forklarer forskjellen på diverse brennvidder. http://www.tamroneurope.com/flc.htm i.e. 18-50mm er ca 2,8x zoom, mens ett fast 300mm er 1x zoom. Se på sida, du kommer ekstremt mye nærere med ett fast 300mm objektiv som bare er "1x zoom" Endret 20. mai 2008 av MrLee Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Tror vel jeg trenger noe standard i starten. Så får jeg kanskje kjøpe vidvinkel, makro ellernoe sånt siden. Må lære meg å bruke kameraet først. Finnes det noen lignende konkurenede modeller i den prisklassen? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Finnes det noen lignende konkurenede modeller i den prisklassen?Mange, og det finnes svært mange slike tråder her på forumet fra før. Les noen av dem, og kom tilbake med litt mer konkrete spørsmål, dersom du har det da... Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Tja. Gå en tur i butikken og se i søkeren og hold kameraet i kleptopølsene dine. Et kamera er mye mer en tekniske spesifikasjoner! Og et godt råd: Drit i liveview med mindre skjermen er virkelig bra og kan justeres i alle retninger. Vil anbefale deg å titte på : Olympus E-510 (mye for penga, in-house IS, støvfjerning) Olympus E-420 (lite og søtt, men høy bildekvalitet, støvfjerning) Nikon D80 (stor søker, solid) Nikon D40 (du kan kjøpe en bra pakke med god optikk + blitz til 7000) Canon 30D (stor søker, solid, mange bilder per sekund) Canon 450D (siden du nå engang er interessert i det..) Pentax K200D (solid, værtettet, in-house IS) Pentax K10D (solid, værtettet, stor søker, mange instillinger, in-house IS) Sony A-300 (visstnok god liveview-løsning, in-house IS) Puh. Begynner å bli mange modeller. Og jeg bruker nok for mye tid her inne.. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Puh. Begynner å bli mange modeller. Og jeg bruker nok for mye tid her inne..Dessuten bør Nikon D60 og Samsung GX-10 (samme som Pentax K10D) vurderes. Canon 400D bør heller ikke utelates i kombinasjon med god optikk... Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Skal ta turen i butikken og holde dem samt teste når innkjøpstid nærmer seg. Jeg må bare få skatt og feriepeng på konto først. Kameraet skal jeg ha med meg overalt regner jeg med, men har ikkenoe spesielt hovedfokus med det. Hva er det jeg må passe på som førstegangsbruker ved speilrefleks?? Siden jeg er førstegangsbruker og ganske grønn på det området. Endret 20. mai 2008 av UUnreal Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Hva er det jeg må passe på som førstegangsbruker ved speilrefleks??At kameraet sitter godt i hånden din, og at du liker å bruke det. At du liker menyene, plassering av knapper og funksjoner etc. Bildekvaliteten og hurtigheten er upåklagelig for en nybegynner på alle DSLR på markedet, det er ergonomi som er viktig. De to viktigste faktorene for god bildekvalitet, er fotografen (viktigst) og optikken (nest viktigst)... Dessuten er det svært viktig at du leser bruksanvisningen nøye, og helst at du kjøper eller låner en fotobok. Magnar Fjørtoft sin "Digital fotografi i praksis" er meget god, og gir også en introduksjon i forholdsvis enkel bildebehandling. Det kan gjøre at du unngår de vanligste nybegynnerfeilene, og at du klatrer fortere på læringskurven. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Dumt spm men, hva er? In House IS liveview Hva har det å si for meg?? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 liveview = viser søkerbildet på LCD skjermen sånn som på kompaktkameraet ditt. De aller fleste dSLR må du se inn i søker for å se hva du tar bilde av. Liveview er forholdsvis nytt på speilrefleks, og fremdeles er det mange av løsningene som ikke er optimale. In house = funksjoenen finnes i huset istedet for i objektivet slik at den fungerer med alle objektiver istedet for bare dem med den spesifikke funksjonen, i dette tilfelle er det sannsynligvis "IS" det snakkes om IS = Image stabilization. Andre forkortelser for det samme brukt av andre aktører er gjerne VR, OS... - hjelper deg å holde kamera stødig ved å bevege linser/sensor i forhold til ristingen/ustabilitet på kamera for å få skarpere bilder. i situasjoner der du ikke klarer det uassistert. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Takker. Da ble jeg litt klokere på det området. Hvilke av de funksjonene har EOS450D ? Har ikke funnet så mye info om det på canon sine sider. Endret 20. mai 2008 av UUnreal Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Olympus E-510 (mye for penga, in-house IS, støvfjerning) Olympus E-420 (lite og søtt, men høy bildekvalitet, støvfjerning) Nikon D80 (stor søker, solid) Nikon D40 (du kan kjøpe en bra pakke med god optikk + blitz til 7000) Canon 30D (stor søker, solid, mange bilder per sekund) Canon 450D (siden du nå engang er interessert i det..) Pentax K200D (solid, værtettet, in-house IS) Pentax K10D (solid, værtettet, stor søker, mange instillinger, in-house IS) Sony A-300 (visstnok god liveview-løsning, in-house IS) Nikon D60 Samsung GX-10 Hva må jeg passe på med antall megapixel på disse kameraene? Har hørt at flere nødvendigvis ikke er bedre. Er det noen kameraer som skiller seg spesielt bra ut på noen måte?? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Dumt spm men, hva er? In House IS liveview Hva har det å si for meg?? In-house IS = bildestabilisering på selve sensoren. Det gjør at alle objektiver tåler mer risting på hånda. Nikon og Canon har bildestabilisering i objektivet, som gjør at du ser at det er stabilisert i søkeren. Men samtidig må du betale for bildestabilisering gang-på-gang hos Nikon og Canon. Så, om du er på et budsjett så er det kanskje best å velge Pentax, Sony eller Olympus. Selv synes jeg in-house IS er en skikkelig killer-løsning, en av de få nyvinningene som virkelig har noe for seg og som man ikke kan gjøre bedre selv i software. Liveview gjør at du kan bruke skjermen som søker, slik som du kan på vanlige digitale kompaktkameraer. Jeg personlig velger god søker fremfor liveview, for du ser uansett bedre i søkeren enn du gjør på skjermen. Har liveview, bruker det kun til finfokusering. Og for å få utbytte av liveview bør skjermen kunne roteres litt (da kan du holde kamera nærme bakken eller over hodet og allikevel se hva du gjør), samt at oppløsningen må være virkelig god. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Hva må jeg passe på med antall megapixel på disse kameraene? Har hørt at flere nødvendigvis ikke er bedre. Er det noen kameraer som skiller seg spesielt bra ut på noen måte?? Alle kameraene har et fornuftig antall megapixler. Sony A-350 diskvalifiserte jeg nettopp fordi de har kjørt på for mange megapixler på en utilstrekkelig avansert sensor. 6 megapixler holder for de aller fleste av oss, du kan beskjære en god del og allikevel skrive ut i A4. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Hva må jeg passe på med antall megapixel på disse kameraene? Har hørt at flere nødvendigvis ikke er bedre. Er det noen kameraer som skiller seg spesielt bra ut på noen måte?? Alle kameraene har et fornuftig antall megapixler. Sony A-350 diskvalifiserte jeg nettopp fordi de har kjørt på for mange megapixler på en utilstrekkelig avansert sensor. 6 megapixler holder for de aller fleste av oss, du kan beskjære en god del og allikevel skrive ut i A4. Ok Men skiller noen av de kameraene seg på listen ut på noen måte? Er det noen kameraer dere anbefaler bedre enn andre?? Så jeg har flere å teste å se på den dagen jeg kommer i butikken. Må ha 2-3 stk som det står om til slutt. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Men skiller noen av de kameraene seg på listen ut på noen måte? Er det noen kameraer dere anbefaler bedre enn andre?? Så jeg har flere å teste å se på den dagen jeg kommer i butikken.Olympus E-510 gir veldig mye for pengene nå, og du kan sette av en solid sum med penger til optikk når du skulle trenge det. Vil anbefale deg dobbelt-kit (med to forholdsvis gode objektiver), og sette av pengene til noe annet. Er du interessert i makro, er Olympus ZD35mm f/3.5 macro et svært godt og rimelig alternativ. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Hvilke av de funksjonene har EOS450D ? Har ikke funnet så mye info om det på canon sine sider. EOS 450D har ikke in house IS, men selges med et kit-objektiv som har IS. Dvs. at hvis du bytter objektiv til ett uten IS så mister du IS-funksjonen. Det er en god del objektiver med IS på markedet men de er som regel dyrere enn de uten IS. 450D har også LiveView. Mange her på forumet mener at det er en ganske unyttig funksjon. Jeg mener det har noe for seg i enkelte tilfeller. Men hovedregelen er at det er bedre å bruke den optiske søkeren i stedet for LiveView. Kameraer uten LiveView har enten sort skjerm eller info i form av tekst, tall og symboler på skjermen når du sikter på motivet. Hva må jeg passe på med antall megapixel på disse kameraene? Har hørt at flere nødvendigvis ikke er bedre. Er det noen kameraer som skiller seg spesielt bra ut på noen måte?? Antall megapixler er ikke noen viktig faktor for bildekvalitet. Kameraene på lista varierer mellom 6 og 12 megapixler og jeg mener det er hipp som happ hvilken oppløsning du velger. 12 er ikke nødvendigvis dårligere enn 6 og 6 er ikke nødvendigvis dårligere enn 12. Andre faktorer teller mye mer for kvaliteten. UUnreal: Fortell mer om hva du gjerne vil ta bilder av, hvilke funksjoner og egenskaper du ser på som et must og kjekt å ha, så blir det lettere for oss å filtrere bort de som ikke passer så godt for din bruk. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Hvilke av de funksjonene har EOS450D ? Har ikke funnet så mye info om det på canon sine sider. EOS 450D har ikke in house IS, men selges med et kit-objektiv som har IS. Dvs. at hvis du bytter objektiv til ett uten IS så mister du IS-funksjonen. Det er en god del objektiver med IS på markedet men de er som regel dyrere enn de uten IS. 450D har også LiveView. Mange her på forumet mener at det er en ganske unyttig funksjon. Jeg mener det har noe for seg i enkelte tilfeller. Men hovedregelen er at det er bedre å bruke den optiske søkeren i stedet for LiveView. Kameraer uten LiveView har enten sort skjerm eller info i form av tekst, tall og symboler på skjermen når du sikter på motivet. Hva må jeg passe på med antall megapixel på disse kameraene? Har hørt at flere nødvendigvis ikke er bedre. Er det noen kameraer som skiller seg spesielt bra ut på noen måte?? Antall megapixler er ikke noen viktig faktor for bildekvalitet. Kameraene på lista varierer mellom 6 og 12 megapixler og jeg mener det er hipp som happ hvilken oppløsning du velger. 12 er ikke nødvendigvis dårligere enn 6 og 6 er ikke nødvendigvis dårligere enn 12. Andre faktorer teller mye mer for kvaliteten. UUnreal: Fortell mer om hva du gjerne vil ta bilder av, hvilke funksjoner og egenskaper du ser på som et must og kjekt å ha, så blir det lettere for oss å filtrere bort de som ikke passer så godt for din bruk. Jeg bor like ved marka i oslo og er ofte ute i skogen og tar bilder. Ellers er jeg ofte på sjøen om sommeren og da er kameraet ofte brukt. Jeg liker å kunne zoome inn og ta bilder av f.eks. blomster, småting med full fokus på blomsten og difust bak f.eks. Det er her jeg har møtt problemer med mitt kompakt kamera i det siste. Ixus 75. Der blir bakgrunnen klar, mens selve det jeg fokuserer på blir uskarpt. Altså jeg har behov for god optikk tror jeg. Ellers liker jeg å ta bilde av landskap, mennesker, ting jeg kommer over. Det er sånn røfli.... Spanderer jo med en bra veske på kameraet også når jeg får så tyngde skal ikke ha så mye å si heller. Håper det hjalp litt. Skal oppdatere hvis jeg kommer på noe mer. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ta en tur i en skikkelig fotobutikk, og prøv det som finnes. Fotohuset på Karl Johan er et hett tips, selv om den er liten er den god! Japan Photo er heller ikke noe dumt valg, og begge de konkurrerer godt med nettpriser også. Jeg tror du vil bli svært fornøyd med E-510 dobbeltkit og 35mm macro til din bruk, men det forutsetter at den ligger godt i hånden din. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Ta en tur i en skikkelig fotobutikk, og prøv det som finnes. Fotohuset på Karl Johan er et hett tips, selv om den er liten er den god! Japan Photo er heller ikke noe dumt valg, og begge de konkurrerer godt med nettpriser også. Jeg tror du vil bli svært fornøyd med E-510 dobbeltkit og 35mm macro til din bruk, men det forutsetter at den ligger godt i hånden din. Takker for tips. Kommer ikke til å kjøpe kamera på nett, men i butikk hvis noe skulle gå galt. Ligger begge 2 på karl johan? Bor jo i oslo så tar nok turen dit en dag ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå