Gå til innhold

Hvordan føre et bilag på uttak fra næringskonto til privat bruk?

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert ett ganske dumt spørsmål... men jeg er ganske ny i gamet når det gjelder regnskap.

Programmet jeg i dag bruker til fakturering er Datax Faktura Standard.

(Et program jeg er veldig godt fornøyd med så langt)

Opplyser også om at jeg driver ett enkeltmannsforetak som ikke er MVA-pliktig. (ennå)

La oss si jeg har solgt varer/tjenester for 20.000 kr. Av disse pengene tar jeg ut 10.000 kr. til privat bruk.

Det jeg lurer på i den forbindelse, er hvordan man skriver ett såkalt bilag/dokumentasjon (på en litt proffesjonell måte) på at beløpet på 10.000 kr. er tatt ut?

Hvilke opplysninger skal være med i ett slikt bilag, og kan evt. dettte bare skrives av meg i Word?

Kan jeg evt. bruke Datax Faktura Standard til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I daTax har du en konto som heter "privat kontantuttak". I alle fall i Mamut daTax som jeg brukte en periode. Dette er en balansekonto, altså gjør det ikke noe med resultatet dersom du krediterer 1920 (eller er det 1930 i daTax?) og debiterer kontoen "privat kontantuttak"

Lenke til kommentar
I daTax har du en konto som heter "privat kontantuttak". I alle fall i Mamut daTax som jeg brukte en periode. Dette er en balansekonto, altså gjør det ikke noe med resultatet dersom du krediterer 1920 (eller er det 1930 i daTax?) og debiterer kontoen "privat kontantuttak"

Er du sikker på at jeg har dette i Datax Faktura Standard?

Synes ikke jeg har sett det noe sted seru...

Er også åpen for andre forslag..

Lenke til kommentar

Er du sikker på at jeg har dette i Datax Faktura Standard?

Synes ikke jeg har sett det noe sted seru...

Er også åpen for andre forslag..

Noen som kan svare meg på dette her?

Hva er den enkleste måten å lage ett gyldig bilag på kontantuttak...?

Holder det med en kontoutskrift?

Lenke til kommentar
Ingen som vet dette her?

Kanskje du kan stille det samme spørsmålet i Forbruker / Økonomi / Bedriftsøkonomi... Kanskje flere som gjerne svarer på et slikt spørsmål der :)

Lykke til... jeg er litt nysgjerrig på svaret selv også :D

Lenke til kommentar
Lag et bilag i word eller for hånd.

Det holder lenge.

Privat uttak kr 10 000

Dato og signatur

Anbefaler deg at du overfører fra konto til konto, og ikke roter med noe kontant.

Okay...

Så det trenger ikke å være juridisk korrekt altså?

Det er altså kun ment for å få en oversikt selv, slik at det blir lettere for meg å sende inn regnskapet til altinn når den tid kommer?

Jeg vet jeg ikke er direkte pliktig til dette (ennå) men jeg liker å ha litt orden, og dessuten så er det like greit å sette seg inn i dette med det samme, slik at man får en oversikt fra begynnelsen av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...