Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

DArlig Tannhelse, Noen som kan hjelpe?

Gjest Tanna

Anbefalte innlegg

Heilt enig, flaskene er noko dritt. Ein boks blir fortare tømt og har mindre innhald. 0.33 er ofte nok for min del, 0.5 blir for mykje. Begge delar er, om ikkje positivt, mindre negativt for tennene enn ei flaske. No drikk eg svært sjeldan brus, men når eg først gjer det prøver eg å finne ein boks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig i at med skrukorkene og flaskene har hullene kommet... Det verste er igrunn de små slurkene i tide og utide, som går ut over tennene. Et godt råd som jeg har begynt med i det siste er å benytte sugerør. Da blir ikke tennene lidende (i alle fall ikke i like stor grad) som ved vanlige slurker.

Men dagens tannlegebesøk ga dårlige nyheter: seks hull! Hadde regnet med å bore i dag, men har fått satt opp ny time til det i neste uke. (Når det er sagt var det ett stort og flere "småhull" - vil jeg anta - men dog dystre nyheter). Og jeg som "bare" hadde regne med ett....

Heldigvis er hullene (fire nede) plassert på ganske "usynlige" steder, også de oppe for det meste (to hull).

Men hva bruker dem til å fylle med? Blir det et "merke på tennene" eller klarer dem den hvite fyllinga tålelig bra og det ikke gir de store utslagende i forhold til de andre tennene. Uff - mange spørsmål, få svar... Takk for svar i denne tråden - og ikke minst: God helg :)

PS: Har hatt regulering i fire år nå som sikkert gjør sitt, vil jeg tro (og litt slurvete tannpuss, det er ikke å komme bortfra...)

Endret av Ituca
Lenke til kommentar

De fyllingen jeg fikk da jeg boret i går er ikke synlig fordi den har samme farge som tanna. Man kan ikke se at jeg har fylling der i alle fall.

Jeg aner ikke hva det egentlig er, men jeg tror det er en slags type plast. Amalgam er det nesten helt slutt på siden dette inneholder bl.a kvikksølv.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Går årlig for kontroll. Det er en del år siden forrige hull, men nå var det blitt hull under en gammel fylling, så i går var det til pers. Det begynner å bli mange år siden jeg ba om bedøvelse, det gjør kun litt vondt et minutt eller to, men så er det over. Det verste er faktisk lyden/vibrasjonen av de grove borene. Det beste er følelsen av å ha kontroll over ansiktet etter behandlingen.

Jeg har for øvrig tenkt å skifte ut flere av amalgamfyllingene med kompositt, har lest en del om helseproblemer.

Lenke til kommentar

Helt enig, det er virkelig plagsomt å gå ut av tannlegestolen me nummen tunge, varer gjør det også.

Jeg pleier som regel å stole på tannlegen, er det et lite hull så sier de ifra og spør om jeg vil prøve uten bedøvelse(noe som funker veldig fint på små hull, ettersom de ikke borer konstant, men de tar borret opp og ned slik at om du i det hele tatt skulle kjenne smerte varer det bare et sekund om gangen.) Er det derimot et større hull, sier tannlegen ifra at jeg kan prøve om jeg vil, men de anbefaler bedøvelse, og da går jeg for bedøvelsen.

Edit: Jeg har selv hatt mange hull, siste jeg gikk til tannlegen hadde jeg to hull tror jeg, enda jeg pusser tennene to ganger til dagen. Bruker ikke tanntråd for tiden(siste halvår/år?) ettersom jeg ikke får fatt i den typen jeg vil ha, kanskje det er der problemet ligger?

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar

Tanntråd er absolutt anbefalt å bruke ein gang om dagen (kvelden) mellom samtlige tenner, ikkje kun dei du ser. Eg brukar tanntrådhaldaran til Jordan trur eg det er, funker heilt fint. Du kjem ikkje til over alt med kosten, då vil det legge seg karies mellom tennene som kan utvikle seg til eit hol.

Eg forstår ikkje heilt kva som er problemet med å bli nummen, du får jo følelsen tilbake etterkvart. Vil heller være nummen ein time etterpå enn å ha det vondt oppi stolen. Men men, folk er forskjellige. :)

Lenke til kommentar
...

Eg forstår ikkje heilt kva som er problemet med å bli nummen, du får jo følelsen tilbake etterkvart. Vil heller være nummen ein time etterpå enn å ha det vondt oppi stolen. Men men, folk er forskjellige. :)

Det gjør vondt en liten stund, men det er langt unna å være så ubehagelig at det er noe problem. Og så er det så godt når det er over :)

Folk er forskjellige, det er sant. Tromsøundersøkelsen forsker på bl.a. smertefølsomhet og evt. sammenheng med ulike lidelser.

Lenke til kommentar

Ett lite tips er og gå til forskjellige tannleger og finne den "beste".

Det er ekstremt stor forskjell på tannlegene og det gjenspeiles både i kvaliteten på arbeidet og hvor smertefull/ubehagelig en tannlege time er.

Har sett mye bra arbeid fra tannlegene men også mye som er langt under hva som er akseptabelt.

Lenke til kommentar

Hadde en tannlege som var dyrere enn gjennomsnittet, ganske brutal og fant stadig hull (man kan jo begynne å lure...). I tillegg kom sekretærene og forstyrret ham midt under timen - vet ikke om det faktisk forstyrret ham, det forstyrret ihvertfall meg. Byttet tannlege som ikke hadde disse "egenskapene" og er ganske fornøyd nå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Snart_nytt_glis

Jeg slurvet for lenge med tannhelsen min pga total tannlegeskrekk, hadde hitler som tannlege som barn... så det begynte å falle fra hverandre når jeg var rundt 30, og så det blitt verre og verre, men nå måtte jeg gjøre noe. Og dommen var en helt latterlig pris i Norge. ca 300 000,-

Så da begynte jeg å lete etter alternativer, jeg ønsket bra kvalitet, garantier, og en pris om jeg kunne klare å betale.

Så fant jeg en side som er : http://www.tannreiser.no/

Er nå nesten ferdig med behandlingen her, og er sykt fornøyd. Dem er ultraflinke, raske, og har en helt vanvittig velutstyrt tannklinikk. Og tannlegene er forsiktige og jobber veldig nøyaktig.

Jeg kan absolutt anbefale en tur til Budapest og få fikset tennene, om det er liten eller stor jobb. Prisnivået er ca 1/3 av Norske priser, og dem holder en mye høyere standard og kompetanse en jeg har klart å finne i Norge. Norske tannleger kjefter på en stakkar som kommer inn med tannlegeskrekk, og her får du en pen søster som passer på at du har det bra under behandlingen. :)

Kan anbefale å reise ned av hele mitt hjerte.

Lenke til kommentar
Jeg slurvet for lenge med tannhelsen min pga total tannlegeskrekk, hadde hitler som tannlege som barn... så det begynte å falle fra hverandre når jeg var rundt 30, og så det blitt verre og verre, men nå måtte jeg gjøre noe. Og dommen var en helt latterlig pris i Norge. ca 300 000,-

Så da begynte jeg å lete etter alternativer, jeg ønsket bra kvalitet, garantier, og en pris om jeg kunne klare å betale.

Så fant jeg en side som er : http://www.tannreiser.no/

Er nå nesten ferdig med behandlingen her, og er sykt fornøyd. Dem er ultraflinke, raske, og har en helt vanvittig velutstyrt tannklinikk. Og tannlegene er forsiktige og jobber veldig nøyaktig.

Jeg kan absolutt anbefale en tur til Budapest og få fikset tennene, om det er liten eller stor jobb. Prisnivået er ca 1/3 av Norske priser, og dem holder en mye høyere standard og kompetanse en jeg har klart å finne i Norge. Norske tannleger kjefter på en stakkar som kommer inn med tannlegeskrekk, og her får du en pen søster som passer på at du har det bra under behandlingen. :)

Kan anbefale å reise ned av hele mitt hjerte.

Tja, ja du kan spare mye penger ved og reise til diverse steder.

Men du gambler også med helsen. Når det er sagt så har jeg forståelse for det med den høye prisen. :)

Lenke til kommentar

Vær påpasselig med å pusse tennene grundig to ganger om dagen. Under normale omstendigheter burde det være nok. Og selv om du kanskje ikke er vant med å bruke tanntråd, så begynn med det! Kjøp deg en Miracle tanntrådholder som du bruker mellom hver eneste tann før du legger deg om kvelden. Ikke puss tenner rett etter du har inntatt syrlig mat eller drikke, da bare sliper du ned emaljen som du trenger for å beskytte deg mot karies. Ikke puss tennene for ofte heller da dette kan slite veldig på emaljen. Tyggis kan være veldig lurt etter enkelte av måltidene. Unngå å smådrikke brus og småspise godteri mellom måltidene. Ikke vær sløv med tannpussen, og bruk gjerne fluortabletter eller munnskyll før du legger deg. Jeg har ikke hatt et eneste hull etter at jeg begynte å bruke tanntråd. Dette var mine generelle råd som har gjort at jeg ikke har hatt hull på mange år. Håper de kommer til nytte! :)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skal bore resten av hullene i morgen. Men lurer på en ting i forhold til den første boreopplevelsen jeg hadde: Hvorfor bruker dem så lang tid? Hullet ser da ikke så stort ut, og det boret er jo så stort at det bør ta ganske kort tid før man er ferdig. jeg synes derimot man bruker veldig lang tid på å bore ferdig, og det er naturligvis temmelig vondt når man har mange hull og heller ikke er så vant til det. Er det egentlig noe spesiell grunn til at man må bore så lenge - for å komme dypt nok kanskje? Uansett skal jeg bore fire hull i morgen, to sågar store, så gruer meg og innstiller meg på å ta smertestillende.

Er det det mest lure i forhold til opplevelser dere har? Trenger litt hjelp av det dyktige forumefolket :) Mange spørsmål, få svar...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...