Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

DArlig Tannhelse, Noen som kan hjelpe?

Gjest Tanna

Anbefalte innlegg

Gjest Tanna

Hei.

Jeg er en kar i tyveArene. Som har slitt med dArlig tannhelse hele livet!

A med en tannlegeskrekk, gjOr ikke saken noe enklere for meg.

Jeg har mista tellinga pA hvor mange ganger jeg har mannet meg opp til tannlegen.

Begynnt med reprasjoner, fAtt digere regninger A ikke minst et jAEvlig bes0k hos tannlegen.

NA er jeg rett A slett lei. Verken orker eller klarer mer tannlege. Men uansett hvor flink jeg

pr0ver A vAEre. SA blir tenna mine hullete, gule og smerten koser seg som aldri f0r.

Er det noen mulighet for A dra til et tannlegesenter/ sykehus/ helsesenter som kan fikse hele gapet pA en runde. Med narkose eller no sterke bed0velse?

Etter uttalige vonde timer, med bAde flinke A dorlige tannleger, har jeg bare fAtt nok.

A nA har jeg faktisk kommet til det punkte at jeg vurdere A dra utenlands, Fjerna det som er av ekte tenner. A sette inn noe nytt.

FAr jo mer jeg pusser osv, jo verre blir det virker det som. Eller ikke bokstavlig da. Men jeg mister motivasjon nAr hullen kommer tilbake osv.

Er det noen som kan hjelpe meg der ute? Hjelpe meg til A fA tilbake livsgl0den?

NOEN?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest

er mulig å få gjort slikt på sykehuset, da får du narkose. forklar til tannlegen din at du har sterk angst og tannlegeskrekk, så regner jeg med at det ordner seg

Lenke til kommentar

Fattern var i thailand og fiksa kjeften. De skulle ha over 280 000,- her hjemme, men han fikk det for 32 000,- der nede.. Mye penger og spare og du får en "ferie" i samma slengen.

Det kommer helt ann på hva du må gjøre inni der, men og ta alt i en jafs er ikke alltid like greit. Ting må gro, feste seg osv.. Dra uansett til tannlegen i norge og få et prisoverslag og litt nødhjelp mot smertene. Det skal være fullt mulig og få full bedøvelse osv når du er hos tannlegen. Det koster bare ekstra!

Unner ingen tannsmerter så lykke til!

Lenke til kommentar

Først av alt, gå til ein tannlege du har gode erfaringar med. Å få time hos ein du veit du ikkje likar gjer alt så mykje verre. Når du er hos tannlegen, krev full bedøving. Om du kan få narkose veit eg ikkje, men dei kan bedøve deg ned så du ikkje kjenner noko som helst.

Det kan og være lurt å fortelle tannleget at du har tannlegeskrekk.

Gule tenner er ikkje nødvendigvis eit teikn på misfarging, mange har naturleg gule tenner (til ein viss grad sjølvsagt), har faktisk høyrt at dei er sterkare enn kvite.

Tannlegar som er spesialisert på personar med tannlegeskrekk er og eit veldig godt alternativ. Korleis du blir behandla er alfa og omega når det gjeld tannlegebesøk, nokre er veldig flinke, ryddige, informerer om kva som skjer og spør om du vil ha bedøving, om dette går greit osv. Andre durer i veg mens du ligg der og drøymer om alt anna enn det som skjer.

Å utsetje dette lengre er veldig dumt, det blir ikkje betre av seg sjølv. Du er i tjuårene, så eg antar det ikkje står så dårleg til at du må skifte alt. Ulempen med mange besøk er at det er dyrt, tannhelse burde etter min meining vore dekka under helseforsikringa vår som når ein bryt beinet eller liknande. Uansett, det er betre å spandere dei kronene på tennene og få det fikset så fort som mogeleg. Å ha tannverk og heile tida gå og tenke på dette reduserer livskvaliteten veldig, du blir litt motlaus og oppgitt over det heile, liten matlyst.

Om det er behov for store operasjonar inni der kan jo utlandet være eit alternativ, men det er nok lurt å gå til ein tannlege først og få ein sjekk med røntgen og heile pakka samt ein vurdering på kva som må gjerast.

Lenke til kommentar
Å utsetje dette lengre er veldig dumt, det blir ikkje betre av seg sjølv.

Ja! Har en kamerat som har droppet tannlegebesøket over lengre tid. Nå har han mistet tenner og halve ansiktet var hovnet opp sist jeg traff han. Det så veldig vondt ut.

Lenke til kommentar
Gjest Tanna

Takk for mange fine svar. Skal ringe tannlegen min i morra!

Jeg setter spørsmålet på hvorfor har trådstarteren en dårlig tannhygiene?

Er det latskap eller finnes det en mer biologisk forklaring bak det?

En ganske god blanding.

Ta latskapen f0rst da. Ett mange Ar med mindre eller ingen oppf0lging.

SA har heller ikke vanen til A pusse tenna kommet ordentlig pA plass.

Dette har har da dessverre bygget seg videre. Hull A dorlig tannhygene.

Etter noen turer hos tannlegen. A god b0rsting morgen og kveld. Tar det ikke lange tia f0r

jeg fAr ising i tenne, fylling detter ut, vondt om kveldene eller i kaldt vAEr. AA whoops, motivasjonen er borte vekk.

Da farer det pA enda et lenger opphold fra tannlegen :(

Du sp0r ogsA om det finnes noen biologisk forklaring pA dette.

Ja vil nA jeg. Men ikke skylde pA det.

BAde min bror, mor og far har ofte problemer med tennene sine.

SA en vis link vil jeg t0rre A pAstA at det er, uten A kunne bekrefte det!

Uansett, latskap eller ei. SA er jeg like lei av probleme mitt. 0nsker A gj0re noe med det.

Men klarer ikke forsette som det har gjort nA i en noen Ar.

Lenke til kommentar
Noen har vel bare svakere tenner og får lettere hull enn andre...

Det er dessverre en usant påstand.

Jeg har også hørt "enkelte blir sykere enn andre."

I alle tilfeller var det en årsak til problemet.

Dårlig tannhygene er ofte assosiert med Sjøgren syndrom, IgA mangel og dårlig immunforsvar.

Dette gjelder selvsagt for folk som pusser tennene minst en gang om dagen.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg har hatt konstant vondt i munnen i et halvt år.. pga dårlige tenner jeksler og visdomstenner.. men jeg har ikke råd..:(.. synes det er så trist.. og når jeg ser en over meg nesten måtte ut med 280 000,- skremmer det meg veldig.. Vi bor i et fint land.. men tannhelsepolitikken i Norge er til å bli sprø av..

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Vil gjerne ha hjelp av det dyktige forumfolket til å besvare noen spørsmål.

Jeg har fått konstatert hull i en tann (og også litt påbegynning av syreskader).

Det er første gang jeg har hatt hull. I morgen skal jeg til tannlegen. Har hørt mye om det å bore - og først av alt: Gjør det vondt? Hva kan man sammenligne det med sånn rent "smertemessig"?

Er det lurt å ta bedøvelse (gjør eventuelt bedøvelsen vondt), men er det å ta bedøvelse mye lurere? Sitter med mange spørsmål, men få svar. Hadde vært fint om noen kunne bidra med litt erfaring om dette her.

Frode

...som gruer seg til morgendagen

Lenke til kommentar

Hvorvidt det gjør vondt kommer an på hvor dypt man borer.

Om du helst ikke vil ha bedøvelse kan du spørre tannlegen om du kan prøve uten bedøvelse først, så er det bare å si ifra dersom det blir blir vondt. De aller fleste tannleger praktiserer med holdningen at det ikke er meningen at det skal være vondt å gå til tannlegen.

Selve bedøvelsen settes med sprøyte. Jeg har aldri opplevet selve bedøvelsen som smertefull, mer som et kortvarig ubehag akkurat når sprøyta settes, men dette varer ikke noe mer enn 5 sekunder. Jeg synes det er mer ubehagelig å sette bedøvelse i overkjeven siden vevet er hardere her (brusk o.l.). Selve boringen kan fort ta noen minutter, så jeg pleier vanligvis å spørre om bedøvelse når jeg skal bore; varigheten og intensiteten av smerte er langt større ved boring uten bedøvelse enn selve sprøytestikket slik jeg har erfart det. Du kan også spørre tannlegen om han/hun anbefaler deg bedøvelse, og når man først har fått bedøvelse som virker ordentlig er det en lek å bore.

Er det offentlig eller privat tannlege du skal til?

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Eg tar bedøvelse uansett når dei skal inn og bore. Eit lite stikk er ingenting mot ein drill som går deg bokstaveleg talt i nervene.

Sist eg fekk fylling (inkl boring) hadde han sikekrt 6-7 forskjellige instrumenter og tenger inni kjeften. Ei tvinge, ein måleinstrumentsak som peip, diverse klemmer og tenger. Verka som han gjorde ein god jobb, det skal han ha.

På ei tannlegeside står det at all behandling hos ein tannlege kan gjerast bortimot smertelaust, med unntak av sprøyta som bedøver.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, Skagen! Det er offentlig tannlege jeg skal til (heldigvis fortsatt under 18 år og all den tid gratis - så får skjerpe meg på tannhelsa i framtida).

Har hull nede så håper da en bedøvelsessprøyte vil gjøre mindre vondt enn hvis det hadde vært oppe i kjeven.

Alt av videre svar tas også gjerne imot. Jeg innrømmer det glatt: Jeg er litt "tynnhuda" for smerter og så videre, så har ikke den beste selvtilliten i forhold til morgendagen og i det hele tatt tannleger.

Edit: Takk til deg òg, Zeph - tror nok jeg etter dette helt sikkert går for bedøvelse i morgen.

Endret av Ituca
Lenke til kommentar

I likhet med Zeph velger jeg også alltid bedøvelse når jeg skal bore. Sprøytestikket er så kortvarig og bare som et ubehag å regne. Når bedøvelsen virker riktig kjenner man absolutt ingenting av boringa, men å bore helt uten bedøvelse kan bli skikkelig vondt!

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Ja stemmer det man har jo gratis tannlege til man er 18. Du betaler også bare en brøkdel av full pris fram til kalenderåret du fyller 20år. Dette MÅ man jo utnytte seg av!

I følge min tannlege ble tannhelsa til hele verden generelt dårligere da skrukorken kom på brusflaska..

Jeg er også feig hos tannlegen og tar alltid bedøvelse. Setter dem det i hovednerven bak visdomstenna blir du nummen i hele trynet. Det er ekkelt samtdig litt gøy :p

Lenke til kommentar
I følge min tannlege ble tannhelsa til hele verden generelt dårligere da skrukorken kom på brusflaska..

Idiotisk at vi bruker flasker her til lands fremdeles. Husker fra ferier i Sverige (en stund siden nå), der kunne man få kjøpt 0,5l bokser med brus uten at det var spesielt dyrt. Men ikke her på berget, neeeeida...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...