MPC Skrevet 20. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Lurer på kva slag dere liker best gjennom historien. er det pga. måten dei slåss på? strategien? eller er det andre grunner til at dere liker den? er berre å snakke i vei xD favo. slaget mitt er slaget ved trafalger. pga Britane hadde mindre krigsbåter og fordi dei hadde ein militær geni, Lord Nelson. Som dessverre døde pga slaget. Er også pga strategien som Nelson brukte, som klarte å knuse spanske/franske linja: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Trafalgar_1200hr.svg Endret 20. juni 2008 av MPC Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2008 Vansklig valg. det er flere salg jeg syns er spesielle og intresange men jeg tror det må være Battle of Leipzig AKA Battle of Nation, størse slaget i europa frem til WW1 et slag med 550 000 soldater, eller samme antall som oslo's befolking men enda viktigere slaget viste at Prøsen/tyskeren nå var noen soldater å regne med, de tok hevn for flere år med ydmykelse fra frankrike, de viste at de ikke var de samme ubruklige soldatene som Franskmenna overkjørte så lett i 1806. dette var starten på sterke og stolte tyskland som senere ville lede til et forent tyskt keiser rike, og indirekte første til WW1 som igjen førte til WW2, så allerdie i 1813 var brikkene satt for de største kirgene verden har sett. http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_nations Lenke til kommentar
hlkksj Skrevet 20. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2008 Herregud ! Historien dreier seg faktisk om mer enn begivenheter og militære slag. Det er snakk om utviklingstrukturer og kausalitet. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2008 Herregud ! Historien dreier seg faktisk om mer enn begivenheter og militære slag. Det er snakk om utviklingstrukturer og kausalitet. det har også vært enkelthendelser som har forandret verden ta trafalger da med det ene slaget ble all fare for invasjon av england borte, faktisk ville england aldri igjen ha noe motstand på havet for over 100 år Lenke til kommentar
SheikFyFazan Skrevet 20. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2008 Herregud ! Historien dreier seg faktisk om mer enn begivenheter og militære slag. Det er snakk om utviklingstrukturer og kausalitet. Som militære slag er en del av, hva er så poenget ditt? Ambisjonsnivået her begrenser seg jo faktisk til å diskutere militære slag, skal man ikke kunne få lov å trekke ut historiske fenomener og ''leke'' seg litt med dem? I verste fall lærer man kanskje noe. Lenke til kommentar
MPC Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. mai 2008 Ein av dei andre favo. slage mitt er slaget ved Stalingrad. Tyskland skulle ta Russland med storm med istede blei omringa og kapitalerte ved stalingrad. Var ikkje stalingrad ein av dei viktigaste vende punkta i 2 VK? Lenke til kommentar
SheikFyFazan Skrevet 21. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2008 Slaget om Stalingrad var det første alvorlige nederlaget for Tyskland, men var ikke strategisk sett egentlig et vendepunkt. Slaget ved Krusk er vel det store vendepunktet på østfronten. Kursk regnes forøvrig som både historiens største stridsvognsslag og luftslag og må være blant de virkelig store ''klassiske'' slagene i historien. Lenke til kommentar
Thrillseeker Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 http://nn.wikipedia.org/wiki/Slaget_i_Hafrsfjord Den dagen grunnlaget ble lagt for Norge. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 27. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2008 Slaget om Stalingrad var det første alvorlige nederlaget for Tyskland, men var ikke strategisk sett egentlig et vendepunkt. Slaget ved Krusk er vel det store vendepunktet på østfronten. Kursk regnes forøvrig som både historiens største stridsvognsslag og luftslag og må være blant de virkelig store ''klassiske'' slagene i historien. Stalingrad var absolutt et vendepunkt i ordets betydning. Fra den dag tyskerne tapte slaget gikk det bare en vei, vestover. Kursk var bare den siste spikern i kista. Tyskerne skulle aldri mer gjøre noe tilbakestøt på østfronten. Lenke til kommentar
ponderstibbons Skrevet 27. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2008 Slaget om Stalingrad var det første alvorlige nederlaget for Tyskland, men var ikke strategisk sett egentlig et vendepunkt. Slaget ved Krusk er vel det store vendepunktet på østfronten. Kursk regnes forøvrig som både historiens største stridsvognsslag og luftslag og må være blant de virkelig store ''klassiske'' slagene i historien. Stalingrad var absolutt et vendepunkt i ordets betydning. Fra den dag tyskerne tapte slaget gikk det bare en vei, vestover. Kursk var bare den siste spikern i kista. Tyskerne skulle aldri mer gjøre noe tilbakestøt på østfronten. Begge deler er vel egentlig riktig, det er sjelden bare ett "vendepunkt i en krig. Ved Stalingrad ble den tilsynelatende "ustoppelige" tyske fremrykningen stanset, og krigen gikk fra å være en ensidig affære hvor det beste russerne kunne håpe å oppnå var å kunne stanse et tysk angrep for en periode. Etter stalingrad bølget krigslykken på østfronten frem og tilbake. Slik sett er det helt riktig å kalle det et vendepunkt, man gikk fra en ensidig krig hvor tyskerne var fri til å ta alt initiativ, til en krig hvor begge parter manøvrerte mot hverandre og hadde sine seire og tilbakeslag. Kursk må vel kunne kalles et lignende vendepunkt med motsatt fortegn. Etter Kursk mistet tyskerne all mulighet til å gjenvinne initiativet, og tyskerne var i samme situasjon som russerne i -41, (med det unntaket at et utmattet Tyskland selvsagt ikke hadde noe håp om å kunne sette inn ressurser til å gjenta russernes bragd ved Stalingrad) Mitt inntrykk er at Stalingrad stoppet Tyskerne, og Kursk åpnet veien til Tyskland for russerne. Lenke til kommentar
lolidude Skrevet 27. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg er veldig intrisert i andre konsoll krig. Det er spennende hvordan nintendo fansene slayer ned sony Lenke til kommentar
ponderstibbons Skrevet 27. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2008 Mitt favorittslag må være Agincourt, først og fremst på fordi jeg så Shakespears "Henry the fifth" med Kenneth Brannagh i ung og lettpåvirkelig alder tror jeg. Langbuene er et facinerende våpen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 6. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2008 Stalingrad tar førsteplassen her. Lenke til kommentar
edds Skrevet 16. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2008 Vil kanskje si Battle of Trafalgar. Imponerende gjort av Nelson, også er jeg veldig svak for skjøkamper fra den tiden. Lenke til kommentar
edds Skrevet 16. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2008 Bortsett fra at "favoritt" er forkortet til "favo" synes jeg ikke emnetittelen er spesiellt lite beskrivende. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 16. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2008 ikke jeg heller, skjønte med en gang hva som var saken Lenke til kommentar
MPC Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Syns at slaget ved cowpens var ganske kult: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Cowpens Britane mista mykje meir soldater i henhold til USA som også hadde mindre soldater. Endret 17. juni 2008 av MPC Lenke til kommentar
nls Skrevet 17. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 17. juni 2008 selv må jeg si at Battel of Camaron er høyt oppe på listen min Lenke til kommentar
MPC Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. juni 2008 Har fått topicen opnet igjen etter å ha snakket med jarmo Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 20. juni 2008 et annet intresant slag er slaget ved pyramidene, da den viste hva en moderne hær med kruttvåpen kan gjøre mot en midelalder hær. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå