blaaskje Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Hei! Da var det blitt 3 år siden sist jeg bygde min forrige gamer pc, og nå er det virkelig på høy tid med en ny en. Tenkte jeg skulle prøve meg på vannkjøling for første gang nå, så alle erfaringer og råd mottas selvfølgelig med takk. Beløp som skal brukes er rundt 20.000(+- ett par tusen). Ønsker for maskina er da som følger: Skal ha vannkjøling på så mange komponenter som mulig (helst 0 vifter). Ønsker altså så lite støy som mulig. Jeg bryr meg fint lite om designet på denne kassa, da den blir skjult alikevell, så her er det ytelse for alle penga. Da denne kun vil bli brukt til gaming, trenger jeg ikke mer enn 500 gig harddisk. Trenger også en ny skjerm, og tenkter da 22 eller 24 tommer. Komponenter som de ~20k skal holde til er da: Kabinett: Hovedkort: Ram: ddr2 eller ddr3? Cpu: dual eller quad? Skjermkort: ett eller flere? Harddisk: 2 eller flere i raid 0? cd/dvd spiller: strømforsyning: skjerm: Vannkjøling: sett eller enkeltkomponenter? og hva? Lydkort: kommer ann på om det er integrert i hovedkort og eventuelt kvalitet på det. Håper det er noen som har holdt seg litt mer oppdatert enn meg de siste årene som er villige til å komme med noen innspill. All hjelp mottas med stor takk. mvh Thomas Endret 20. mai 2008 av blaaskje Lenke til kommentar
blaaskje Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Oppdaterer listen over komponenter etterhvert som jeg finner noe som jeg synes ser interessant ut. Kabinett: Hovedkort: Ram: Cpu: Skjermkort: Harddisk: 2x Western Digital Raptor X i raid 0 cd/dvd spiller: strømforsyning: skjerm: Vannkjøling: Lenke til kommentar
blaaskje Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Har brukt flere timer idag på å se på forskjellige vannkjølingsystemer, og det er jo tydelig at det å få en maskin uten en eneste vifte er ett forholdsvis stort prosjekt. Så dersom ingen her inne kommer med noen geniale løsninger over nattan, blir det nok heller til å kjøre for en støysvak viftekjølt pakke. Budsjettet er som sagt på rundt 20k, så dersom noen kjeder seg i natt er det bare å komme med forslag til komponenter Lenke til kommentar
blaaskje Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Hmm... SSD er noe nytt for meg... Er det verdt det å skaffe en liten sånnen til os? og så resten på 2 disker i raid 0? Vil det ha noen effekt på spillytelsen? eller måtte jeg da kjørt spilla inn på SSD disker? (noe som blir alt for dyrt skal man ha litt plass...) Når det gjelder os, kommer jeg til å gå for vista ultimate. Lenke til kommentar
gamern1337 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hmm... SSD er noe nytt for meg... Er det verdt det å skaffe en liten sånnen til os? og så resten på 2 disker i raid 0? Nei det er det ikke... Vil det ha noen effekt på spillytelsen? Nei det har ingen effekt på spillytelsen. Når det gjelder os, kommer jeg til å gå for vista ultimate. Du burde ikke, XP er mye bedre til gaming Lenke til kommentar
meeg Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Jeg kjeder meg, så her er et forslag: Kabinett: Lian Li PC-6070B 1395,- Hovedkort: Abit IX38 QuadGT 1250,- Ram: Corsair TWIN2X DDR2-800 4096MB 700,- Cpu: Intel Core 2 Duo E8400 1300,- Skjermkort: 2 x Radeon HD 3870 512 MB 2200,- Harddisk: 2x Samsung Spinpoint F1 750 GB 1500,- <- Istedenfor 2 x raptor. cd/dvd spiller: Sony Optiarc AD-7200S 200,- strømforsyning: Corsair TX 750W 1200,- skjerm: BenQ G2400W 3000,- Vannkjøling: Swiftech Compact vannkjølingssett + 2 x Swiftech GPU-vannblokk 2500,- Dette skulle bli en solid gaming rigg. Vannkjølingssettet er enkelt å montere, og kan bygges ut med GPU kjøling. Tilsammen ca. 15.500 for dette. Endret 21. mai 2008 av meeg Lenke til kommentar
drbo Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Til en gaming rigg, trenger du kraftig vannkjøling, med minimum trippelrad. Selv er jeg svak for Aquacomputer sine produkter ... Mitt forslag til start, er dette settet fra Aquacomputer, med kabinett (Lian Li), radiator, tank, pumpe samt overvåkning/viftestyring: http://vcore.dk/shop/ac-system-lian-1300p.html Da må du i tillegg handle kjøleblokker til det du ønsker og kjøle. Med dette opplegget kan du få en bra vannkjøling. Jeg har selv samme kabinettet (stort og kjølig), mye av de samme komponentene, men en noe heftigere radiatorløsning (se arbeidslogg) ... Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå