Leviath Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Gal5,22Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet, avholdenhet; 23 mot slike er loven ikke. Du kan jo prøve både mennesker, og kunstig/ulovlig stimuli, men du vil ikke oppleve det som er sitert ovenfor, du vil heller ikke få evig liv av dette. Glede, kjærlighet osv opplever jeg da hver dag uten å kaste bort tid på usannsynlige fenomener. Det er nesten trist å lese at religiøse ikke er tilfreds med det mennesker rundt dem kan bidra med. Jeg har jo som så mange hørt mange historier fra ex-narkomane og ex-alkoholikere som snakker om at Jesus/Gud frelste dem og hjalp dem til å få skikk på livet. Dette nesten frekt. Det er menighetene, frivillige og organisasjoner som Frelsesarmeen som har hjulpet dem til å få skikk på livet. De bruker religion som redskap men det er fremdeles menneskene som er sentrale. Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 HALLELUJA! Det skulle jammen ta tid før noen fant ut at vi kanskje ikke FORSTÅR Gud... rofl @ de fleste av dere. Props på Bellicus. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 Tror jeg har lest et sted at det er større sjangse for å bli rehablititert for narkomane som benytter seg av steder der man har religion i tillegg til de vanlige behandlingsmåtene. At det er noe "religiøst" narkomane faktisk leter etter når de bruker narkotika. Det er nesten trist å lese at religiøse ikke er tilfreds med det mennesker rundt dem kan bidra med. Hvorfor er dette så trist? Alle leter jo etter noe ekstra i livet. Noen tilfredstiller dette ved materielle ting, mens noen er ikke tilfreds med det materielle, og velger religion istedenfor. Lenke til kommentar
trudest Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Tror jeg har lest et sted at det er større sjangse for å bli rehablititert for narkomane som benytter seg av steder der man har religion i tillegg til de vanlige behandlingsmåtene. At det er noe "religiøst" narkomane faktisk leter etter når de bruker narkotika. Det er nesten trist å lese at religiøse ikke er tilfreds med det mennesker rundt dem kan bidra med. Hvorfor er dette så trist? Alle leter jo etter noe ekstra i livet. Noen tilfredstiller dette ved materielle ting, mens noen er ikke tilfreds med det materielle, og velger religion istedenfor. Jeg tror materiell glede har blitt altfor tabu å uttrykke at man setter pris på. Jeg personlig har stor tro på materiell glede, men kun som en faktor i livet. Det kan ikke bli alt. Men jeg kan få en stor glede av å kjøpe en kjole og ha den, på meg. Jeg tror ikke dette er usunt eller feil på noen måte. Men de mer åndelige formene for glede må alltid stå i fokus og være nærmest jeg. Jeg bare tror ikke helt på det med at all materiell glede er feil. Jeg tror det å ha ett livssyn og en religion kan føre med seg utrolig mye positivt i livet. Den er heldig den som har det, og burde ikke gi slipp på det:) Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg tror materiell glede har blitt altfor tabu å uttrykke at man setter pris på. Jeg personlig har stor tro på materiell glede, men kun som en faktor i livet. Det kan ikke bli alt. Men jeg kan få en stor glede av å kjøpe en kjole og ha den, på meg. Jeg tror ikke dette er usunt eller feil på noen måte. Det er jo absolutt ikke noe galt i å glede seg over materielle ting, jeg tror ikke folk blir bedre av å stenge seg inne i et kloster f.eks. og fornekte alt verden har å by på. Det dumme er jo ofte at disse gledene overskygger religion, at folk har det så godt i livet at de glemmer at de en gang skal dø. Det er jo et veldig kort liv vi har, så min egen personlige mening er hvertfall at det kan lønne seg å kikke nærmere på muligheter for et liv etter døden når dette nå engang blir beskrevet som en realistisk mulighet av milliarder av mennesker. Lenke til kommentar
Painapple Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 For meg finnest det ingen grunn for å tru på gud. Det at det står i ein gammel bok gir ikkje meg noen som helst grunn til å oppgi livet mitt til kirken. Eg skal begynne å tru på gud når eg får handfaste bevis. ikkje før, ikkje etter Lenke til kommentar
isbit Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Men da er det ikke tro lenger. Lenke til kommentar
trudest Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg tror materiell glede har blitt altfor tabu å uttrykke at man setter pris på. Jeg personlig har stor tro på materiell glede, men kun som en faktor i livet. Det kan ikke bli alt. Men jeg kan få en stor glede av å kjøpe en kjole og ha den, på meg. Jeg tror ikke dette er usunt eller feil på noen måte. Det er jo absolutt ikke noe galt i å glede seg over materielle ting, jeg tror ikke folk blir bedre av å stenge seg inne i et kloster f.eks. og fornekte alt verden har å by på. Det dumme er jo ofte at disse gledene overskygger religion, at folk har det så godt i livet at de glemmer at de en gang skal dø. Det er jo et veldig kort liv vi har, så min egen personlige mening er hvertfall at det kan lønne seg å kikke nærmere på muligheter for et liv etter døden når dette nå engang blir beskrevet som en realistisk mulighet av milliarder av mennesker. Du har så rett så rett:) Mange baserer sitt liv i for stor grad av materiell glede. Men blandt mine venner og min omgangskrets er dette med verdsettelse av materiell glede svært tabu, og noe de fleste skammer seg svært mye over. Jeg mener bare, som jeg oppfattet at du forstod veldig godt(noe som gjorde meg glad) At materiell glede også kan være en faktor i menneskelig lykke. Jeg er glad vi forstår hverandre og er enige:) Lenke til kommentar
Painapple Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Nei då veit ein. Men for meg er det ingen vits å å tru på noe. Eg kan tru eg har magiske evner, men det hjelper meg ikkje Lenke til kommentar
isbit Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Greit å ha et beskyttende miljø av folk som deler samme illusjon ;-) Hvis det er et liv etter døden, vil det være der uavhengig av hva vi tror. Det er ingen automatikk i at dersom det finnes en gud, vil du komme til Helvete om du ikke tror på han. Det kan like godt hende at Gud foretrekker kritisk tenkende mennesker som forholder seg til det vi kan vite. Lenke til kommentar
trudest Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Greit å ha et beskyttende miljø av folk som deler samme illusjon ;-) Hvis det er et liv etter døden, vil det være der uavhengig av hva vi tror. Det er ingen automatikk i at dersom det finnes en gud, vil du komme til Helvete om du ikke tror på han. Det kan like godt hende at Gud foretrekker kritisk tenkende mennesker som forholder seg til det vi kan vite. Absolutt alt er jo mulig, det er sant det. Du har ett godt poeng Lenke til kommentar
isbit Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Ingenting tyder på at vi har flere liv enn det vi lever på jorda her og nå, så hva er poenget med å stenge seg inne i et kloster og ikke dra nytte av godene verden har å tilby? Vel, folk får velge selv hva de vil bruke livet sitt på. Men jeg synes det er litt synd at de - i mine øyne - kaster bort livet sitt på å tilbe en usynlig mann som for alt vi vet ikke engang eksisterer. Lenke til kommentar
trudest Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Ingenting tyder på at vi har flere liv enn det vi lever på jorda her og nå, så hva er poenget med å stenge seg inne i et kloster og ikke dra nytte av godene verden har å tilby? Vel, folk får velge selv hva de vil bruke livet sitt på. Men jeg synes det er litt synd at de - i mine øyne - kaster bort livet sitt på å tilbe en usynlig mann som for alt vi vet ikke engang eksisterer. Ingen her har vel argumentert for at man skal gå i kloster? Men jeg tror at de som går i kloster får ett betydelig rikere åndeliv og større innsikt i ting enn det vi på utsiden har. Men det er en annen sak. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Men jeg tror at de som går i kloster får ett betydelig rikere åndeliv og større innsikt i ting enn det vi på utsiden har. Hva tror du de får innsikt i og hvordan? I hvert fall ikke om hvordan verden fungerer. Jeg kan banne på at svært få av dem engang kan forklare hvordan et kjøleskap fungerer. Lenke til kommentar
trudest Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Men jeg tror at de som går i kloster får ett betydelig rikere åndeliv og større innsikt i ting enn det vi på utsiden har. Hva tror du de får innsikt i og hvordan? I hvert fall ikke om hvordan verden fungerer. Jeg kan banne på at svært få av dem engang kan forklare hvordan et kjøleskap fungerer. Så det er det du mener er innsikt? Å vite hvordan ett kjøleskap fungerer? Jeg mener til det iallefall jeg ser på som viktig. Forstå naturen rundt oss, og komme frem til de eksistensielle spørsmålene og egentlig bare det å bruke mye ting på å tenke og reflektere. De studerer mye naturen rundt seg, bøker og selvfølgelig religionen sin. Jeg tror de kommer minst like langt med det, som å kunne forklare hvordan all verdens teknisk utstyr fungerer. Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvordan ett kjøleskap fungerer, men betyr det at jeg vet mindre om hvordan verden fungerer? Verden er mer enn mennesker og deres utstyr. Tror jeg iallefall;) Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Men jeg tror at de som går i kloster får ett betydelig rikere åndeliv og større innsikt i ting enn det vi på utsiden har. Hva tror du de får innsikt i og hvordan? I hvert fall ikke om hvordan verden fungerer. Jeg kan banne på at svært få av dem engang kan forklare hvordan et kjøleskap fungerer. Så det er det du mener er innsikt? Å vite hvordan ett kjøleskap fungerer? Jeg mener til det iallefall jeg ser på som viktig. Forstå naturen rundt oss, og komme frem til de eksistensielle spørsmålene og egentlig bare det å bruke mye ting på å tenke og reflektere. De studerer mye naturen rundt seg, bøker og selvfølgelig religionen sin. Jeg tror de kommer minst like langt med det, som å kunne forklare hvordan all verdens teknisk utstyr fungerer. Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvordan ett kjøleskap fungerer, men betyr det at jeg vet mindre om hvordan verden fungerer? Verden er mer enn mennesker og deres utstyr. Tror jeg iallefall;) Om en har soset seg gjennom skoleverket uten å ha et forhold til gasser, partialtrykk og kondensering har en sovet svært tungt i timen, hehe Når det er sagt er det nok viktigere å vite litt om psykologi, vår arts utvikling og sosiale strukturer - sosialgeografi f.eks - for å få litt innsikt. Men det hjelper å ha litt ballast i form av kunnskap om de mest elementære mekansismene vi er underlagt i tillegg. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Det er nesten trist å lese at religiøse ikke er tilfreds med det mennesker rundt dem kan bidra med. Hvorfor er dette så trist? Alle leter jo etter noe ekstra i livet. Noen tilfredstiller dette ved materielle ting, mens noen er ikke tilfreds med det materielle, og velger religion istedenfor. Jeg er spent på hvor jeg har nevnt noe som helst om at materielle ting... Det er trist at man tydeligvis ikke er i stand til å skap sitt eget liv men må ty til overnaturlige fenomener for å få en slags tilfredstillelse. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 De studerer mye naturen rundt seg, bøker og selvfølgelig religionen sin. Jeg tror de kommer minst like langt med det, som å kunne forklare hvordan all verdens teknisk utstyr fungerer. Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvordan ett kjøleskap fungerer, men betyr det at jeg vet mindre om hvordan verden fungerer? Ja, du ser jo hva de har utrettet! Ikke en eneste nyvinning på alle disse hundreårene. Etter at jeg begynte å studere naturvitenskapene, har jeg innsett at en rekke ting jeg lurte på før, faktisk lar seg forklare vitenskapelig! Lenke til kommentar
macmanlady Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Men jeg tror at de som går i kloster får ett betydelig rikere åndeliv og større innsikt i ting enn det vi på utsiden har. Hva tror du de får innsikt i og hvordan? I hvert fall ikke om hvordan verden fungerer. Jeg kan banne på at svært få av dem engang kan forklare hvordan et kjøleskap fungerer. Så det er det du mener er innsikt? Å vite hvordan ett kjøleskap fungerer? Jeg mener til det iallefall jeg ser på som viktig. Forstå naturen rundt oss, og komme frem til de eksistensielle spørsmålene og egentlig bare det å bruke mye ting på å tenke og reflektere. De studerer mye naturen rundt seg, bøker og selvfølgelig religionen sin. Jeg tror de kommer minst like langt med det, som å kunne forklare hvordan all verdens teknisk utstyr fungerer. Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvordan ett kjøleskap fungerer, men betyr det at jeg vet mindre om hvordan verden fungerer? Jeg tror de som går i et kloster har betydelig fattigere åndeliv en resten av oss, vi må tross alt reflektere over ting som subjektiv relativisme og andre ting religiøse kan ta for gitt gjennom bibelen sin. Man kunne sagt at Matrix/Wheel of time/starwars/hvilken som helst annen bok/film er like åndelig som bibelen og like "virkelig". Forstår ikke hvorfor folk som bastant tror på "the one force", tilber yoda og ser starwars daglig er mer åndelig beriket enn resten av oss eller mindre enn tradisjonelt religiøse. Det at du ikke forstår hvordan et kjøleskap fungerer gjør at du vet mindre om hvordan verden fungerer enn dersom du hadde vist det, ja. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 De studerer mye naturen rundt seg, bøker og selvfølgelig religionen sin. Jeg tror de kommer minst like langt med det, som å kunne forklare hvordan all verdens teknisk utstyr fungerer. Sagt på en annen måte, hadde ikke religion vært en sånn hemsko på vår utvikling i de siste 2000 årene er det mulig at vi hadde landet på månen allerede på 1800 tallet.... Så det argumentet kan du se langt etter. Det er ikke for ingenting at vi omtrent har stått på stedet hvil i utvikling i de siste to tusen årene, da kirken har vært en enorm bremsekloss for utvikling, for ikke å snakke om hvor redde de var, og er, for vitenskap som finner ordentlige svar på bibelens forvaklede virkelighets forståense. Du er jo der selv og burde vite det.... Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvordan ett kjøleskap fungerer, men betyr det at jeg vet mindre om hvordan verden fungerer? Verden er mer enn mennesker og deres utstyr. Tror jeg iallefall;) Som nevt så VET du mer om verden om du vet hvordan noe så enkelt som et kjøleskap fungerer ja.... Kunnskap ER makt, trodde du visste det. Er ikke for ingenting at kirken har forsøkt med de midlene de har/hadde for å hemme/hindre vitenskapelig opplysning da de vet at kunnskap gruser bibelsk tro.... og at de kun sitter igjen med sånne som deg når det skjer, som tror for å tro fordi du "tror", uten å ha satt deg inn i noe annet først, at det DU tror på er riktig... Ignoranse tror jeg det heter og den velger du glatt fremfor kunnskap virker det som.... Klart verden er mer enn mennesker og utstyr! Men så er kunnskap langt MER enn bibeltro også..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå