AnaXyd Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Heisann! Har sett mange videoer på youtube av biler med og uten turbo/supercharger. Prøvd å lete meg frem til hva en supercharger er, og egentlig gjør, men har dessverre ikke klart det med hell. Kan noen her forklare det enkelt og greit? Hva er fordelen med en supercharger? Og hvordan oppstår den lyden av en supercharger? Setter pris på svar! Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 go nuts http://en.wikipedia.org/wiki/Supercharger Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) hvis ikke google vill så prøv wikipedia kan lite om en Supercharger så kan ikke hjelpe deg med å forklare. EDIT: var for sein Endret 19. mai 2008 av morgan_kane Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Ingen som hadde giddi å forklart det med egne ord? Har vært på wikipedia, men blir litt for heavy stoff... Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg vet ikke hva superchargere gjør, men turboer bruker trykket fra eksosen til å suge mer luft til motoren. I tillegg til mere bensin vil man få høyere ytelse. Veldig raskt forklart. Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 http://auto.howstuffworks.com/supercharger.htm her er en til. i korte trekk er forskjellen at turboen får krafta si fra eksostrykket, mens superchargeren får krafta si fra et belte som dras av motoren. det de begge gjør er å lage høyt trykk i kamrene så det blir plass til mere luft og mere bensindamp. hvine/ulelyden kommer av at den snurrer så j**** fort. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 På norsk heter det en kompressor. Turbo er også en slags kompressor, hovedforskjellen er at turboen drives av eksosgassene, mens kompressoren drives av motoren selv, enten direkte montert på veivakselen (vanlig i gamle dager) eller drevet via reim/kjede (mest vanlig nå). Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Aha! Takk for svar! Så supercharger er det samme som kompressor? Da begynner ting å løsne litt her.. Syntes faktisk lyden av en kompressor hørtes heftigere ut enn turbo. Ihvertfall noen..! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 En turbo og en kompressor gjør akkurat det samme, lager komprimert luft. Det er måten de henter energien til å gjøre dette som skiller dem. En kompressor får drivkraften via en reim drevet direkte av motoren. En turbo henter drivkraften fra eksosen. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 En annen ting som skiller kompressorer og turboer er at kompressorer gir deg ekstra krefter med en gang du trår på gassen, siden den drives direkte av motoren. En turbo må derimot spinnes opp av eksosgassene fra bilen, og dette skjer gjerne ikke før et visst turtall, litt avhengig av størrelse osv. på turbo. Så det så! Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hva er fordelen med en supercharger? Og hvordan oppstår den lyden av en supercharger? Setter pris på svar! Fordelen er supercharger er som sagt at du unngår turbolag ( veldig viktig i dragracing ) og at du øker motorkraften over hele turtallsspekteret, mens turbo bare virker på høyt turtall. Lyden er en blanding av ingen ekstra restriksjoner på eksossystemet og lyden som lages av den tradisjonelt store reimen som driver chargeren. Lenke til kommentar
eab Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 ( veldig viktig i dragracing ) Et eksempel fra ei blekke jeg leste for en stund siden (husker ikke hvem som har skrevet det, men tror det kom fra gik-turbo): "Chrysler hemi 427 i klass BB Altered Gas (USA). Gav 843hk med fullt blueprintad Roots-Kompressor. Efter byte till dubbla turbo gav samma motor 1130hk". En skulle tro at ca 300hk ekstra veier opp for de millisekundene det tar før turboene begynner å bygge trykk.. Turbolag er nesten ikke noe å tenke på lenger heller, spesielt ikke når det gjelder relativt små snurrer med kulelager. Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 kan vel også nevne at en kompressor "stjeler" mye mer hk fra motoren (pga den er koblet til veiven med ei reim) enn en turbo, derfor er turbo også mye er effektivt. og som mannen over meg sier, så er ikke turbolag et stort problem nå lengre, turbolag var et 80-talls fenomen. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Turbolag er nesten ikke noe å tenke på lenger heller, spesielt ikke når det gjelder relativt små snurrer med kulelager. turbolag var et 80-talls fenomen. Gode poenger her. Det sies ofte at kompressorer hører hjemme på biler som i utgangspunktet har stort slagvolum, f.eks 5-liters V8'ere osv. Generer mer kraft enn del stjeler osv... På små biler, deriblandt 16-ventilers 1.8-litere osv, er det hensiktsmessig med turboladning. Men, som sagt, med moderne turboer er ikke turbolag noe stort problem lenger. Alt utvikler seg! Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Ja. Dere har rett i at det er har blitt gjort for å redusere dette problemet. Og superchargere stjeler mer krefter direkte fra motoren. Men turboen er ikke uten flaws den heller. Den lar varme vandre fra eksos til innsuget. Og det er da større behov for intercoolere som bidrar til økt vekt. (Ikke det at jeg sier at intercoolere ikke blir brukt på superchargere også) Men som alltid : Rett verktøy til jobben. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Kompressor er noe Mercecdes bruker som en marketing gimmick. Hadde ingeniørene fått bestemme, så hadde det nok blitt turbo der også. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Kompressor er noe Mercecdes bruker som en marketing gimmick. Hadde ingeniørene fått bestemme, så hadde det nok blitt turbo der også. Det trur jeg egentlig ikke noe på, men men... Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Den lar varme vandre fra eksos til innsuget. Og det er da større behov for intercoolere som bidrar til økt vekt. Varme oppstår når man komprimerer lufta, ikke fordi lufta blir oppvarma av eksoshuset til turboen. Intercoolere gjør seg på biler med kompressor også. Nettopp pga. varmeutviklingen som oppstår når man komprimerer lufta. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Jeg sa vel noe om at intercoolere også ble brukt med superchargere også, nettopp pga. det du nevner. Men varmevandring fra eksos til innsug skal du ikke se bort i fra. Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Det beste er begge deler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå