Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjellen på turbo og supercharger?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har sett mange videoer på youtube av biler med og uten turbo/supercharger. Prøvd å lete meg frem til hva en supercharger er, og egentlig gjør, men har dessverre ikke klart det med hell.

 

 

Kan noen her forklare det enkelt og greit? Hva er fordelen med en supercharger? Og hvordan oppstår den lyden av en supercharger?

 

 

Setter pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På norsk heter det en kompressor. Turbo er også en slags kompressor, hovedforskjellen er at turboen drives av eksosgassene, mens kompressoren drives av motoren selv, enten direkte montert på veivakselen (vanlig i gamle dager) eller drevet via reim/kjede (mest vanlig nå).

Lenke til kommentar

En annen ting som skiller kompressorer og turboer er at kompressorer gir deg ekstra krefter med en gang du trår på gassen, siden den drives direkte av motoren.

En turbo må derimot spinnes opp av eksosgassene fra bilen, og dette skjer gjerne ikke før et visst turtall, litt avhengig av størrelse osv. på turbo.

 

Så det så! :)

Lenke til kommentar
Hva er fordelen med en supercharger? Og hvordan oppstår den lyden av en supercharger?

 

Setter pris på svar! :)

Fordelen er supercharger er som sagt at du unngår turbolag ( veldig viktig i dragracing ) og at du øker motorkraften over hele turtallsspekteret, mens turbo bare virker på høyt turtall.

 

Lyden er en blanding av ingen ekstra restriksjoner på eksossystemet og lyden som lages av den tradisjonelt store reimen som driver chargeren.

Lenke til kommentar
( veldig viktig i dragracing )

Et eksempel fra ei blekke jeg leste for en stund siden (husker ikke hvem som har skrevet det, men tror det kom fra gik-turbo):

 

"Chrysler hemi 427 i klass BB Altered Gas (USA). Gav 843hk med fullt blueprintad Roots-Kompressor. Efter byte till dubbla turbo gav samma motor 1130hk". En skulle tro at ca 300hk ekstra veier opp for de millisekundene det tar før turboene begynner å bygge trykk..

 

Turbolag er nesten ikke noe å tenke på lenger heller, spesielt ikke når det gjelder relativt små snurrer med kulelager.

Lenke til kommentar

kan vel også nevne at en kompressor "stjeler" mye mer hk fra motoren (pga den er koblet til veiven med ei reim) enn en turbo, derfor er turbo også mye er effektivt. og som mannen over meg sier, så er ikke turbolag et stort problem nå lengre, turbolag var et 80-talls fenomen.

Lenke til kommentar
Turbolag er nesten ikke noe å tenke på lenger heller, spesielt ikke når det gjelder relativt små snurrer med kulelager.

 

 

turbolag var et 80-talls fenomen.

 

Gode poenger her. Det sies ofte at kompressorer hører hjemme på biler som i utgangspunktet har stort slagvolum, f.eks 5-liters V8'ere osv. Generer mer kraft enn del stjeler osv...

På små biler, deriblandt 16-ventilers 1.8-litere osv, er det hensiktsmessig med turboladning.

Men, som sagt, med moderne turboer er ikke turbolag noe stort problem lenger.

 

Alt utvikler seg! :)

Lenke til kommentar

Ja. Dere har rett i at det er har blitt gjort for å redusere dette problemet.

 

Og superchargere stjeler mer krefter direkte fra motoren. Men turboen er ikke uten flaws den heller. Den lar varme vandre fra eksos til innsuget. Og det er da større behov for intercoolere som bidrar til økt vekt. (Ikke det at jeg sier at intercoolere ikke blir brukt på superchargere også)

 

Men som alltid : Rett verktøy til jobben.

Lenke til kommentar
Den lar varme vandre fra eksos til innsuget. Og det er da større behov for intercoolere som bidrar til økt vekt.

Varme oppstår når man komprimerer lufta, ikke fordi lufta blir oppvarma av eksoshuset til turboen. Intercoolere gjør seg på biler med kompressor også. Nettopp pga. varmeutviklingen som oppstår når man komprimerer lufta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...