Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Mist PSU.. klar for noen ubehagelige funn?

Anbefalte innlegg

Flott med oppklaring i denne tråden. For meg har det stått mellom MIST og Corsair noen ganger, og jeg har valgt Corsair ved 3 anledninger siste året i maskiner jeg har bygget. Nummer 2 var faktisk DOA, men det fikset SHG på en ypperlig måte.

Trodde MIST var kvalitet, og etter overklokking av en kamerats PC antok vi at det var HK som var ute og kjørte ( orket ikke mer feilsøk etter en stund, 2 år gammelt utstyr uansett). I dag har han nytt utstyr, dog med Corsair PSU.. :)

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er fint med forbrukere som opplyser om feil/mangler på produkter,men så ensidig angrep på en enkelt produsent som i denne tråden,kan kanskje skade mer enn det oppklarer.

Hvis det hadde blitt tatt for seg flere merker av psuer med gode reviews,som allikevel ikke holdt helt hva de lovet,hadde dette blitt mer troverdig.Når en går ut med opplysning av en produsent i så negativ forstand som her,forventer jeg at det senere kommer flere tråder/tester om "high end" strømforsyninger.Klarer ikke helt å slå meg til ro med at det kun er Mist som er bad her.

Ser det bli nevnt før i tråden,at selv om Mist gjør det godt i alle reviews,så holder produktet deres svært dårlig over tid.I utlandet mener jeg å huske at Mist blir solgt som Cooltek.Så noen tyske tester av cooltec,og de ble skrytt opp i skyene.Så hvis Mist/Cooltek er en middels psu,hvorfor gjør de så gode reviews?

Jo,kanskje mister de glansen over en viss tidsperiode,men hva med alle som visstnok er så mye bedre?

Jeg er forøvrig helt enig i kritikken av HPF sine forsøk på å oppklare/gå til angrep svar.En mann som besitter såpass kunnskap burde enten skippe å svare,eller komme med konstruktive svar.

Lenke til kommentar

HPF var rimelig aktiv her, men når det ble snakk om kondensatorene i nyere PSU'er forsvant han bare.. Er det forresten mulig å åpne en uten at det blir sett? På min eldre CoolerMaster er det ihvertfall klister over en nødvendig skrue som sier "Warranty Void if removed". Vis det ikke er et slikt klister eller står i manuelen til Mist'ene, skulle det ikke vært noe i veien for å åpne en.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Helt enig med Lucky666 her, men det har jeg vel fått frem allerede. :)

HPF setter dessverre Mist/Micropplex i ett dårlig lys med sine svar.

Heller ikke noe bedre å ikke svare på konkrete spørsmål om Fuhjyyu kondensatorer er bruk i nyere modeller.

Det blir *veldig feil* å påstå at 4-5 USD ekstra er sitat "penger rett ut av vinduet" dersom forskjellen mellom Fuhjyyu og Rubycon kan være en MIST PSU som funker like bra etter 2 år som ved en test som ny.

Eller en MIST som "poffer" og dreper andre komponenter etter 2 år og 1mnd.

Til HPF's forsvar kan det vil sies at han nok er mer tekniker enn markedssjef. :)

Og vi vet vel alle hvordan det er å diskutere med en tekniker som ikke kan ha feil.

Det funker bare ikke. :D

Lenke til kommentar

Har en 350w forton/source som nettopp ble tatt ut av drift pga. at en 500w mist psu ble arbeidsledig. FS PSU'en har vært i drift daglig siden 2003, og har teapo kondensatorer. Alle disse var i orden, uten noen sprekker eller lekasjer. Skal sjekke en gammel enermax fra 2001 også :)

EDIT: PSU'en har holdt ut lengre enn jeg trodde

Endret av enl
Lenke til kommentar

hadde en mist 500 rev1, den er nå byttet ut med en corsair 750w fordi den kuttet strømmen til PC-en. dette skjedde BARE i World in conflict. med 750w fikk jeg endelig rundet spillet. men uansett hvor fancy og kvalitet en kondensator har så har vel få av norges mist/psu brukere filter på strømmen inn til huset. Hjemme lager min far underspenning og slik vil det fortsette til han dør. På hybelen min går lyspærer oftere enn vanlig og det er et relativt nytt hus. så det så.

Lenke til kommentar
Er også enig i med han (og uenig med HPF) at det er *TULL* å spare noen få kroner på en så viktig komponent som kondensatorer.

Problemet er ikke at det ikke ble brukt japanske kondensatorer, problemet er at det i en periode ble brukt Fuhjyyu.

Det er normalt at PSU produsenter baserer seg på minst 2, gjerne flere, underleverandører for å ha rendundans i innkjøpene. Det er også et pluss at man på den måten får erfaringer med flere underleverandører. Erfaringene vi gjorde var at det kun var problemer med Fuhjyyu. Med Teapo og 12KJ var det ikke problemer i det hele tatt. I etterpåklokskapens lys vet vi nå at problemene hadde vært unngått ved å bruke eksempelvis Teapo eller 12KJ isteden.

Produsentene gjør erfaringer og bruker pengene der de gjør mest nytte for seg. Ideelt skal man tilslutt ha et produkt der kvaliteten på de enkelte komponenter står sånn noenlunde i forhold til hverandre. Å single ut kondensatorer som en spesiellt viktig komponent på bekostning av andre komponenter tjener ikke produktets kvalitetsnivå som helhet.

Vi praktiserer 5 års reklamasjonsrett på MIST PSUene og har minst like stor interesse som kundene i at de holder hele perioden uten problemer.

*Dersom* det er slik at det virkelig er så store forskjeller i kvalitet/levetid som ArcticOC hevder (sannsynliggjort vil jeg også hevde).

Fortron har kanskje bransjens laveste feilrate

http://www.behardware.com/news/8550/power-...ilure-rate.html

Denne er av litt nyere dato

http://www.behardware.com/news/lire/28-03-2008/

Fortron har tidligere brukt blant annet Fuhjyyu (som en av mange underleverandører) og etter hva jeg ser på nettet så gjør de fortsatt det.

PC Power&Cooling TurboCool modellene har lenge hatt 5 års garanti (Limited Warranty) og har brukt Teapo i mange år.

Så de store forskjellene tror jeg ikke noe på.

--

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Endret av Microplex-HPF
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takk for svar HPF/Microplex. :thumbup:

Det burde være oppklarende, men dessverre kanskje litt seint i tråden. :(

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
enkelt informert om tidsrommet lavkvalitets komponenter hadde blitt brukt,

Det ble vel gjort i det første innlegget mitt

"Slike kondensatorer fant veien til mange PSU merker, dessverre også i noen av MIST PSUene som ble produsert i 2005 og tidlig i 2006."

opplyst enkelt hvilke komponenter de bruker i dagens revisjon,,

Vi har ingen problem med det, men det tar tid å dobbelsjekke info med produsent. De som ligger ute på webshoppen nå er vi 99,9% sikre på ikke har Fuhjyyu. Bruker "drbo" får svar når vi har fått svar fra produsenten og det blir ikke før imorgen.

og gitt alle som har åpnet psuen sin for å sjekke sine kondensatorer rma mulighet på lik linje med om de ikke hadde åpnet psuen.

Enten så tillater vi at alle åpner eller så tillater vi at ingen åpner. Vi kan ikke godta reklamasjon fra en som åpnet og sjekket kondensatorene og deretter avvise en som åpnet for å se på viften.

For den den type feil det her er snakk om så vil man på toppen av kondensatoren nesten alltid se "utbuling" eller en liten åpning midt på. Toppene på nesten alle kondensatorene kan sees gjennom viftegrillen eller gjennom grillen bak. Dersom man ser buling eller at toppen har en liten åpning er det ikke nødvendig å vente til feilen har utviklet seg helt, da er det bare å reklamere.

NB! Det brukes et voksaktig/silikonaktig materiale for å fiksere kondensatorene. Det er ikke lekkasje elns, det er slik det skal være.

--

mvh

Hans Petter Faale

Lenke til kommentar

Takker for HPF/Microplex for svært konstruktive svar i dag :thumbup:

Det beroliger i hvert fall meg, med mine 4 Mist PSUer. Jeg slår meg til ro med 5 års garanti, og avventer svar på spørsmålet innen rimelig tid om hvor langt jeg som forbruker kan gå i undersøke psuen ut fra et føre var prinnsipp.

Jeg vil samtidig oppfordre HPF/Microplex til å legge ut forslag til hvordan vi bør belaste de modulære 12v linjene for de ulike psuene i forskjellige utgaver ved forskjellig bruk (gaming/server etc) som en service overfor meg som kunde. Som før sagt jeg har kun funnet dette på Microplex sin hjemmeside for 600w modulær, og denne er vesentlig forskjellig fra 1000w modulær.

Imøteser slik veiledning med stor iver! :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar
Siden vi har en representant fra Microplex her, kan jeg jo stille et spørsmål:

Vi folk som åpner PSU-ene sine og finner kaputte kondensatorer innen 5år fra kjøpsdato få erstattet varen ?

Give'em a break..

Hvis eneste kriteriet skulle vært en bulende kondensator på en ellers fungerende PSU, er det jo fritt frem å spekulere i dette. Dvs. kjøp en MIST nå, ha den i 4-5 år gratis, og reklamer/bytt den inn i en ny/eller pengene tilbake.

Så det er plutselig ikke farlig med selvdestruerende kondensatorer?

Lenke til kommentar
enkelt informert om tidsrommet lavkvalitets komponenter hadde blitt brukt,

Det ble vel gjort i det første innlegget mitt

Kansje litt krøkkete skrevet av meg, men hvis du ser første delen av setningen min: Hvor mye bedre hadde Microplex kommet ut av det om de ikke hadde kommentert "uvesentlighetene" i tråden, er det ikke hva du opplyser jeg peker på, men heller svarene/kommentarene om "uvesentlighetene" jeg viste til. Men nok om det.

Enten så tillater vi at alle åpner eller så tillater vi at ingen åpner. Vi kan ikke godta reklamasjon fra en som åpnet og sjekket kondensatorene og deretter avvise en som åpnet for å se på viften.

Fair enough, men som sagt, om man hadde valgt en slik løsning ville nok kundene vært "deres" for lang tid fremover.

Bra det kom ordentlige svar ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Betyr det at dere godtar eller avviser over hele linja?

(Ja, i slike tilfeller vil jeg ha det inn skriftlig, med tesje og sukker på for å ha dokumentasjon i forbindelse med en evt. fremtidig reklamasjons-/garantisak.)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Jeg går personlig kun god for Corsair og Seasonic i dagens marked, aldri mere Mist om jeg ikke får se gode komponenter i innmaten framover.

Drømte en gang om MIST for det hørtes jo så fint og flott ut...

Men er jaggu glad for at jeg gikk for Corsair 550W :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...