Gå til innhold

Mist PSU.. klar for noen ubehagelige funn?


Anbefalte innlegg

Takker for svar ArcticOC.

 

Interessant tråd er det uansett.

 

Har blandet erfaring med flere PSU-merker, inkludert MIST.

 

@ATWindsor:

MIST PSU'er er vel ikke billige?

Det er vel heller at enkelte PSU'er er *ekstremt* dyre.

Uten at vi har fått sjekket/verifisert hvilke kondensatorer de bruker. :)

 

Jeg oppfatter de som relatit billige kontra andre merker jeg handler ihvertfall, men har egentlig ikke fulgt kjempenøye med, betalte 1000 kr for en 1000 watts forsyning. Riktignok på tilbud, men feks vesentlig mindre enn min Seasonic på 700 kostet, eller en PCP&C. Oppfatter de også jevnt over som feks billigere enn Corsair.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
når du betaler over 1000,- for en 600w psu så forventer du litt mer enn at kondensatorne skal ryke 'så fort' som de her gjør. mener jeg ga 1200kr ca for min 600w atx2.2 på microplex.no.

Tja, man forventer vel litt mer, enn billigst mulig.

Lenke til kommentar

Jeg har hengt med i dette forumet en stund og husker godt når HW testet MIST sin 500watter i 2005. Det er som ArcticOC sier. Etter den testen fikk MIST gudelig status og "alle" skulle ha den. Litt morsomt å lese den gamle testen i dag.

Hvis man tenker litt tilbake,så var 900kr for en PSU ganske mye. MIST var skikkelig High-End den gangen,så man skulle tro at alle komponenter i den var av høy kvalitet.

Hvis man leser gjennom innleggene i forumet etter testen,så legg merke til hva Simen1 sier:"Antar dette er en PSU i "Rolls Royce-klassen" og ikke vanlig "Mercedes-klasse" slik jeg nøyer meg med på min PC." :)

 

Forundrer meg litt at at MIST har klart å holde på statusen sin så lenge og at det har tatt så lang tid å finne ut at MIST har brukt dårlige komponenter.

Noen som klarer å se hvilke kondensatorer som står i testeksemplaret?

 

Edit: Jeg har forresten hatt den MISTen selv. Kjøpte den brukt av Snekker'n for dere som kjenner han. Jeg hadde aldri problemer med min MIST. Åpnet den en gang for å rengjøre den.

Ikke at jeg studerte den så godt,men kan ikke huske at jeg så noen feil etter flere års bruk.

post-44998-1211567689_thumb.jpg

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Jeg trodde muligens det bare var med Foxconn sine 8800GT , så etter vår byttehandel kjøpte jeg også ett ASUS 8800GT kort som heller ikke funka.Bruker nå en OCZ som funker fjell stabilt med ASUS 8800GT kortet.

Sønn min har ett 9800GTX som funker helt greit med Mist 1000W.

 

 

Ikke akkurat imponert over MIST :

 

Kjøpte en MIST 500 for ett år siden , den døde for 2 måneder siden og tok sikringa i hele etasjen. Fikk greit ny på Netshop samme dagen.

Hadde også en Mist 1000W jeg kjøpte i januar , den greide ikke kjøre igang 8800GT kort , ett problem som aldri ble løst.

Servicen hos Microplex er ikke akkurat kjapp for å si det sånn :

http://www.supportforum.info/ubbthreads/sh...p;o=0#Post31874

 

8800GT korta har funka perfekt med andre strømforsyninger her , så jeg mener det må være noe rart med den mist`n.

Har nå gitt opp og gitt bort Mist 1000w til sønnen min , som hadde ett annet skjermkort.

 

He he det var jeg som kjøpte 8800GT kortet ditt.

 

Prøvde det sammen med Mist 1000W min,og det gikk ikke.Men går fint sammen med Mist 500W som jeg har.

 

Nå skal vi ikke svartmale Mist mer enn de fortjener.Et eksempel:For et par år siden hadde jeg et DFI Lanparty socket 939 hovedkort,som nektet å boote sammen med en Seasonic 600W psu.DFI påstod at feilen lå i psu,pga av en eller annen spenningsfall i tidelen det skulle til å boote.Alle andre psuer jeg hadde,bootet pcen greit.

 

Jeg klarer ikke å påstå at Seasonic er no dritt for det.Ei heller Mist.

Lenke til kommentar
Forundrer meg litt at at MIST har klart å holde på statusen sin så lenge og at det har tatt så lang tid å finne ut at MIST har brukt dårlige komponenter.

Noen som klarer å se hvilke kondensatorer som står i testeksemplaret?

Her er en liten godbit fra den berømte testen som gjorde Mist`en til en "legende"

 

Ventetiden har vært lang, men nå er den endelig her: Den nye strømforsyningen i MIST-serien fra Microplex.

Hva tok så lang tid? Vel, Microplex er ikke fornøyd med hva som helst når det gjelder strømforsyningene deres. Derfor har de denne gangen brukt mye både tid og ressurser på å lage det de selv mener er noe av det beste på markedet med tanke på støy og ytelse.

 

Tidligere besto Microplex sine MIST strømforsyninger av modifiserte modeller fra enten Fortron/Source eller CWT. Modifiseringen besto i all enkelthet av å bytte viftene for et lavere støynivå, og forbedret kabling. Nå tar derimot Microplex noe av utviklingen i sine egne hender og har til og med valgt ut noen av komponentene på selve kretskortet

 

.. jeg kan telle hele 3 stk. av det aller dårligste merke (Fuhjyyu) på det ene bilde! :p

 

Hva skal man si? Har kanskje ikke Microplex skutt seg selv i foten ved selv å legge lista høyt?

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Støy er ikke et problem på 500W/1000W.

 

Har vannkjøling,så psu må være den komponenten som støyer mest i tilfelle,men det er faktisk tyst som i graven :)

 

Neivel? Min 1000 Watt er ikke kjempebråkete, men den er heller ikke spesielt stille, den bråker vesentlig mer enn min Seasonic 700 på tilsvarende last enda Misten er nyere. Den bråker kanskje ikke så mye om du har en 1000 watts forskyning og belaster den 100 watt. Jeg estimerer mitt trekke til ca 250-300 Watt, i overkant av hva mange har, men langt under 1000 watt. Grunnen til at jeg kjøpte den var at den var såpass billig, og sånn sett klager jeg ikke, men jeg er overbevist om at det finnes vesentlig stillere alternativer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Interessant tråd, gitt at jeg selv besitter tilsammen fire Mist PSUer (1stk.500w r1, 1stk.500w r2, 1stk.600w r3 modulær og 1stk.1000w r3 modulær).

 

Så jeg skulle svært gjerne hatt mer info om hvilke kondensatorer som er brukt i de ulike revisjonene, og hvor langt jeg som forbruker kan gå i å undersøke kondensatorene/psu. Hittil har jeg ikke merket noe problemer, men bedre føre var enn etter snar ... psu kan godt dra med seg andre og kostbare komponenter ...

 

Jeg er også enig i at språkbruken til tider kunne vært mere dempet og nyansert i denne tråden... det er vanskelig for en produsent/forhandler å forsvare seg i et forum som dette, hvor ikke alle er like inneforstått med hva det vil si å drive forretning. Samtidig ønsker jeg et svar på hva som finnes inne i PSUene mine ...

 

Når det gjelder GPU som ikke vil virke sammen med MIST, så går jeg ut i fra at disse var koblet på "riktig" 12v linje. Her synes jeg info fra Mist er særdeles svak! De kunne godt ha spandert en A4 side med info sammen med PSU i esken. Det eneste jeg har funnet er noen få ord på Mikroplex sin nettside angående Mist 600w rev3 modulær, og jeg har kjøpt tre MIST PSU ny ...

 

Når det er sagt har jeg kun benyttet servisen til Microplex en gang for litt over et år siden, og den gang fikk jeg svært rask og god service av HPF/Microplex.

 

At jeg nok ikke benytter Microplex så mye som før lenger, henger mer sammen med dårligere utvalg og pris på vannkjølingsprodukter ... sammenlignet med kjøp fra konkurenter i utlandet.

Endret av drbo
Lenke til kommentar

ATWinsdor:Ja,kanskje jeg er døv? :!:

 

Vet ikke hvor mye du belaster ditt system.

 

Mitt består av en godt overklokket Q6600,HD3870 X2/HD3870 i trifire,2stk disker,vannpumpe pluss 6 vifter som er satt til laveste fart.Ikke det mest belastede oppsett selvsagt,men litt drar det.

 

Jeg må legge øret inntil eksosen bak pcen for å høre psu vifta.Kanskje du har vært uheldig med ditt eksemplar?

 

Edit:Har hatt Seasonic S12 600W,og støynivået på den kontra min Mist 1000W er det samme.Nærmest fraværende.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Til dere som har litt erfaring med kondensatorer;

 

Ryker disse raskere dersom belastningen er større ?

 

Jeg har en gammel Mist 500W stående i en server. Riktignok er det 8 disker og et kontrollerkort i maskina, men det er on-board skjermkort (G65) og ikke noe ekstra stæsj. Den bør jo neppe belaste PSU'en nevneverdig.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Til dere som har litt erfaring med kondensatorer;

 

Ryker disse raskere dersom belastningen er større ?

 

Erfaring med kondensatorer?

Det må du nok overlate til trådstarter og tilsvarende som har som rutine å lodde av/på komponenter i *ny* hardware . Fordi de er av "feil" type/merke. :)

 

Jeg har erfaring i at system som kjører "24/7 gaming" (worst case) med heftige skjermkort *vil* kunne ta knekken på PSU - over tid.

Var selv en forsvarer av Tagan helt til jeg solgte en "overksuddsrigg" med E6400+8800GTS til en "gamerboy".

Her hadde jeg en Tagan 480w (IQ-eye) som hadde gjort tjeneste i 2 år i ett par andre overklokkede rigger til ett par døtre. (Som også spiller men med "snillere" skjermkort).

Denne Tagan'en døde med sprengte kondensatorer + kortslutning ila få uker.

Satte inn en MIST 500w som erstatning, og den funker ennå (7 mndr siden).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hmm...

 

Jeg blir like forundret hver gang en produsent/nettbutikk tør å besvare tråder som dette, og ikke minst hvordan trådene besvares.

Tenker de i det hele tatt over hvordan eventuelle svar oppfattes av leserne?

 

Er Microplex tjent med de svarene KPF/Microplex har gitt i denne tråden? Har de ikke skjønt at man bør være ydmyke og svare kort og konsist på spørsmålene istedenfor å flekke ut alle piggene og dermed bli oppfattet som en useriøs part?

 

Haha, er det noen som husker tråden om Netshop og de "skitne ørepluggene" til en forumbruker? Det tjente de veldig mye anseelse på.... (ironi , for dem som eventuelt ikke skjønte det)

 

Svarene til HPF/Microplex ligger nesten i samme klasse. Er det ikke situasjoner som dette man bør ta kontakt med sin PR rådgiver, og spørre hvordan man skal forholde seg til slike innlegg og generell kritikk av sine produkter, berettiget eller ikke?

Lenke til kommentar

Er enig i at replys fra Microplex til tider virket en smule personangripende fremfor saklige og opplysende. Det går an å fortelle folk at de har feil uten å bruke fordummende fraser som "Tull og tøys", "Enten har du ikke lest innleggene mine eller så har du ikke forstått dem" og "Jeg tror de fleste har fått med seg...".

 

Jeg synes det er fint at nettbutikker deltar i diskusjoner, men jeg mener at innleggende bør være av en faglig og kundevennlig karakter. Slik denne tråden har utviklet seg så har dessverre Microplex tapt trovedighet uansett hvor solid MIST produktene faktisk er.

Lenke til kommentar
Er enig i at replys fra Microplex til tider virket en smule personangripende fremfor saklige og opplysende. Det går an å fortelle folk at de har feil uten å bruke fordummende fraser som "Tull og tøys", "Enten har du ikke lest innleggene mine eller så har du ikke forstått dem" og "Jeg tror de fleste har fått med seg...".

 

Jeg synes det er fint at nettbutikker deltar i diskusjoner, men jeg mener at innleggende bør være av en faglig og kundevennlig karakter. Slik denne tråden har utviklet seg så har dessverre Microplex tapt trovedighet uansett hvor solid MIST produktene faktisk er.

Riktig.

 

Hvor mye bedre hadde Microplex kommet ut av det om de ikke hadde kommentert "uvesentlighetene" i tråden, enkelt informert om tidsrommet lavkvalitets komponenter hadde blitt brukt, opplyst enkelt hvilke komponenter de bruker i dagens revisjon, og gitt alle som har åpnet psuen sin for å sjekke sine kondensatorer rma mulighet på lik linje med om de ikke hadde åpnet psuen.

 

Det hadde vært mer kundevennelig, mer åpent, hadde avsluttet alle spekulasjoner, samt at under 1 prosent av de som har kjøpt MIST psuer hadde benyttet seg av overnevnte mulighet. Dette hadde kostet dem en halv kalori, og gitt dem et litt annet bilde av seg selv. Istedenfor velger de "den andre måten" å gjøre det på.

 

Grattis med veloverveid kundebehandling :)

 

 

Edit: leif

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

Det sier seg jo selv at ingen leverandør noen gang kommer til å opplyse sine kunder om hvordan de selv kan sjekke fungerende (dog svekkede) produkter og hvordan disse av denne grunn kan sendes inn igjen til reprasjon, eller i praksis bli erstattet. :roll:

Lenke til kommentar
Det sier seg jo selv at ingen leverandør noen gang kommer til å opplyse sine kunder om hvordan de selv kan sjekke fungerende (dog svekkede) produkter og hvordan disse av denne grunn kan sendes inn igjen til reprasjon, eller i praksis bli erstattet. :roll:

 

Å ?

 

Det er sikkert derfor vi på arbeidsplassen tar oljeprøver av maskiner månedlig og sender disse inn til produsenten for analyse.

 

Derfor det ikke er så "vanlig" på forbrukerelektronikk derimot er jo at den vanlige bruker ikke har noe å gjøre oppi elektronikk. Han kan skade seg selv og elektronikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...