Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Mist PSU.. klar for noen ubehagelige funn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min MSIT 500w Rev1 har levd lenge og vel. Har tyna den maks det siste halve året, men den går fortsatt som ei klokke. Kun en gang har den stoppa, begge skjermkortene godt overvolta og resten av systemet på full guffe. Da sa det stopp. Men den fungerer like fint fortsatt.

Har en OCZ jeg har byttet vifte på nå, den takler litt høyere load.

Men hvor lenge skal man ha en PSU uten å åpne den. Slitne kondensatorer er mitt minste problem etter noen år, støvmengden derimot... Har åpnet alle mine jeg og fjernet støv, tror det hjelper på levetiden bedre enn kond.

Lenke til kommentar

Uten å ha lest hele tråden, vil jeg gjerne legge til min erfaring av MIST.

Min første Mist var på 500W, "gammeltypen" uten modulære kabler og 20pins til HK. Den ble kjøpt for snart 5 år siden, og ... den går fortsatt den dag i dag. Kan ikke gjøre annet en å ta av meg hatten for det.

Min andre Mist (600W) var blant de dyreste strømforsyningene som var på markedet da jeg kjøpte den. Dette er da litt over ett år siden.

Jeg byttet nylig skjermkort (fra X1900XT til 9800GTX), med en viss skepsis, da jeg i.flg diverse "strømkalkulatorer" presset PSU-en til det ytterste. Attpåtil måtte jeg også lage en ekstra improvisert 6-pins til GFX, da PSU-en kun hadde 1 kabel for dette. Med stor skepsis startet jeg maskinen, til min glede, uten problemer. Deretter ventet en stresstest på 6 timer, som maskinen gjennomførte uten problemer. Dessuten var også temperatur absolutt akseptabel etter så høy belasting over så lang tid.

Ergo finner jeg meg altså ikke igjen med hva trådstarter sier, da begge mine MIST psu-er har levd opp til forventingene, og forbi.

Lenke til kommentar
Så jeg skulle svært gjerne hatt mer info om hvilke kondensatorer som er brukt i de ulike revisjonene,

Her kommer omsider svaret til deg.

og hvor langt jeg som oforbruker kan gå i å undersøke kondensatorene/psu.

Vi tillater ikke åpning av PSU, men som nevnt tidligere så vil du kunne se nesten alt gjennom viftegrillen og grillen bak.

--

mvh

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Tusen takk HPF/Microplex for konstruktive svar. Som før sagt, jeg slår meg til ro med 5 års garanti, og vil med gjevne mellomrom søke å se etter feil gjennom viftEgrillen. Jeg vil også legge til at jeg ikke har hatt trøbbel med mine 4 Mist psuer.

synes den 600w til mist jeg har er et møkkakjøp når jeg kunne lagt i en drøy hundring for denne her kvalitet,jaja men godt og få bekrefta at mist er et middelmådig overprisa produkt :cry:

Hvordan vet du at Mist er et middelmådig overprisa produkt?Har du hatt problem med din psu,ettersom du kaller det et møkkakjøp?

Ja, det er først og fremst dette ”Japan fokuset” jeg går litt til angrep på, da det i seg selv ikke garanterer noe som helst ...

Og jeg kan godt presisere at det ikke er deg jeg er "ute etter" her, men reagerer vel litt på deler av lynsjemobben som helt ukritisk henger seg på.

Og jeg kan godt presisere at det ikke er deg jeg er "ute etter" her, men reagerer vel litt på deler av lynsjemobben som helt ukritisk henger seg på.

Nettopp.

Får litt sånn "deja vu" mtp en flokk skjeggebuser ikledd skitne laken skrike "Allah Akbar".

(eller fra ett vekkelsesmøte i "De siste dagers hellige" for den saks skyld)

I slike tråder. :)

Og en stor takk til dere "lucky666", "pcp160" og TL1000S" :thumbup: for at dere til stadighet rister fjortissen og lynsjemobben som ukristisk hiver seg tråder som dette, uten at de alltid å har forstått hva de egentlig har gitt seg inn på, eller konsekvensen dersom det de sier blir uimotsagt. :cool:

Lenke til kommentar
the Stig: Det er vel det minste man kan forvente. Men hvis feilraten er høy, selv om du ikke er rammet av disse problemene, så hjelper det jo lite når så mange andre sitter med elendige PSUer i maskinene.

Hmm, da har vi tydelig litt forskjellige forventinger. Når en strømforsyning både lever over sin gitte levealder, samt fortsatt leverer tilnærmet lik effekt, som dagen den var ny - må jeg si meg særdeles imponert. Det samme gjelder forsåvidt den nye PSU-en også, den skal angivelig være på bristepunktet av hva den kan levere, men har altså ikke bukket under - eller vist til tendenser til å gjøre det heller.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare henge meg på som enda en fornøyd MIST-bruker. Har r1 500w og aldri hatt et problem. Fortsatt musestille hos meg. Nå overstresser ikke jeg PSU-en slik det virker som en del andre har gjort her, men kjører det med vanlige komponenter.

Jeg vil over hodet ikke fraråde noen til å velge MIST, selv etter å ha lest denne tråden. Feil vil oppstå uansett produsent til tider.

Nå virker det også som problemet noen har hatt med fujyyu er fikset i r3, så det burde ikke være noe i veien for å kjøpe en MIST-psu etter mitt syn.

Og takk til Microplex god tilbakemelding, jeg sitter igjen med et veldig godt inntrykk av de etter å ha lest denne tråden.

Lenke til kommentar
Jeg byttet nylig skjermkort (fra X1900XT til 9800GTX), med en viss skepsis, da jeg i.flg diverse "strømkalkulatorer" presset PSU-en til det ytterste. Attpåtil måtte jeg også lage en ekstra improvisert 6-pins til GFX, da PSU-en kun hadde 1 kabel for dette. Med stor skepsis startet jeg maskinen, til min glede, uten problemer. Deretter ventet en stresstest på 6 timer, som maskinen gjennomførte uten problemer. Dessuten var også temperatur absolutt akseptabel etter så høy belasting over så lang tid.

Jeg så i profilen at ditt oppsett er

-Asus P5W DH Deluxe (HK)

-Intel Dual Core E6600 2.4 Ghz x 2 (CPU)

-Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 4096Mb PC5400 (RAM)

-Gainward nVidia 9800GTX 512Mb (Gfx)

-Raptor X 150Gb (HD)

-Segate 400Gb (HD)

-WD 500Gb (HD)

-Creative Soundblaster Audigy 2 (Audio)

-NEC DVDRW S-ATA

-Lian Li C6070ASCAND

-MIST 600W (PSU)

-NEC 1770NX (17" LCD)

-Samsung SyncMaster 931c

Dette oppsettet drar under 300w, så du behøver ikke å være det minste redd for at du skal overbelaste din Mist 600w PSU.

Lenke til kommentar

Skippet de siste sidene i tråden. Det jeg fikk med meg i starten var at Faale mener ArticOC ikke kan hevde at landet disse elektrolyttkondensatorene er produsert i automatisk bekrefter kvaliteten. Samtidig trekker ArcticOC fram tre merker han mener utmerker seg på levetid. Jeg antar hans forkjærlighet til de merkene ikke bare er basert på egne erfaringer, men også ryktet i elektronikkmiljøer over hele kloden. Faale mener videre at en produsent som ikke er blant de tre ArcticOC trekker fram med god sannsynlighet kan produsere elektrolyttkondensatorer som varer like lenge, og det er det sikkert ingen som tviler på er mulig. Men det er jo en usikkerhetsfaktor. Poenget her burde vel være at om Microplex gikk inn for å produsere en "Deluxe Edition" av Mist-strømforsyningen, som selvfølgelig ble solgt til en litt høyere pris, hvor kun de komponentene av best kvalitet og med best rykte ble brukt, så ville det vært en gullhøne både for Microplex og entusiastene på forumet. Hvem vil ha en slik?

Jeg synes ikke det er akseptabelt at en strømforsyning bare skal vare i 4-5 år. Jeg synes den burde vare i 10-20 år. Det gjorde de da vitterlig før, så hvorfor er ikke det mulig lenger? Siden 2005 har jeg hatt to strømforsyninger som har tatt kvelden(Thermaltake og Hiper, hvor sistnevnte knertet to minneslotter på HK og en minnebrikke). Jeg er møkkalei og kunne godt tenke meg å kjøpe en Mist Deluxe Edition med garantert entusiastgodkjente komponenter - og jeg er ikke engang entusiast, jeg er bare drittlei av strømforsyninger som ryker.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Vel, vi har sett hva som har skjedd før når folk har brukt billige kondensatorer. Spør Abit, tror de merka det. Og de andre som nekter.

Men, er det noen som vet hvordan Thermaltake er på dette? Føler for å IKKE åpne min 850W modulær. Skjer det noe så er det gjort

Lenke til kommentar

Kjekt, jeg har ikke sett noen bulende kondensatorer, annet enn de vi sprengte på elektro vg1 da :p Men er det bare mist av de profilerte som har problemer med dette? Kan noen oppsummere litt, er tross alt 11 sider med diverse diskusjoner og bullcrap osv her.

Lenke til kommentar
Vel, vi har sett hva som har skjedd før når folk har brukt billige kondensatorer. Spør Abit, tror de merka det. Og de andre som nekter.

Men, er det noen som vet hvordan Thermaltake er på dette? Føler for å IKKE åpne min 850W modulær. Skjer det noe så er det gjort

Thermaltake pleier å bruke kondensatorer fra Hitachi på primærsiden og Samxon på sekundærsiden på sine strømforsyninger opp til og med 850w. Både Hitachi og Samxon regnes som bra kondensatorer.

Lenke til kommentar

Morsomt at det er flere her med kjøp og kast mentalitet enn det er med litt sunn fornuft.

Når man kjøper et produkt så må man jo kunne forvente en viss kvalitet av det, og her burde man jo være meget kresen når det gjelder strømforsyningen, uansett merke.

Men, mye fanboys ute og går som på død og liv ikke greier å se at jo, nettop Mist har en ripe i lakken og de kommer med stadig nye innlegg som egentlig ikke har så mye å si I relevans for de strømforsyningene og rev det gjelder.

Sier ikke at MIST er en dårlig strømforsyning i utgangspunktet, men at flere av modellene deres (Som HPF har oppsumert for oss) har nettop problemer med komponentene som ble brukt og at det er sannsynlig (dog ikke nødvendig) at man kan få problemer med disse psu på et eller annet tidspunkt.

Selvsagt er det jo positivt at de som har Rev 1 med jalla kondensatorer kan ha hatt dem i flere år uten problemer, men det hjelper jo ikke de som har hatt mye problemer med dem fra dag 1.

Lenke til kommentar
Dette oppsettet drar under 300w, så du behøver ikke å være det minste redd for at du skal overbelaste din Mist 600w PSU.

Maskinen har vokst en god del siden profilen ble oppdatert sist, så det stemmer ikke helt. Dog, at maskinen trekker jevnt 600W har jeg heller ingen tro på - men peak er nok ikke langt unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...