Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt hovedkort fra Gigabyte restarter under oppstart - kommer ikke til BIOS.

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter å ha returnert et defekt ASUS P5N-E SLi til Pcutstyr i Fredrikstad fikk jeg i dag mot 350 kroner i mellomlegg et splitter nytt Gigabyte GA-EP35-DS3P.

Etter å ha bygget maskinen starter jeg opp og opplever til min store forskrekkelse følgende.

1. Alle LEDene i hovedkortets CPU-lastindikator lyser.

2. Først spinner viftene i kabinettet opp, deretter følger GPU- og CPU-vifte i respektive rekkefølge.

3. Etter fem til tyve sekunder virker det som om maskinen ikke når BIOS (den piper i alle fall ikke) og alle lys, vifter og all elektronikk slukner. Etter et par sekunder starter den opp igjen og gjennomgår den samme prosedyren.

Slik er det fortsatt.

Forøvrig kjører jeg på 4GB RAM, et Gainward 8800GTS, to harddisker og en DVD-brenner.

Strømmen leveres av en 530W (?) Targan-strømforsyning (modulær).

Strømforsyningen, og dermed PCen, startes eller stoppes ved at strømforsyningen får et signal (PS-ON) fra hovedkortet. Signalet kan genereres fysisk (av/på bryteren) eller elektronisk. Når PCen startes fysisk (ved hjelp av av/på bryteren) skjer dette:

Av/på bryteren trykkes inn og to pinner på hovedkortet kortsluttes. Hovedkortet registrerer dette og sender et signal (PS-ON) via pin 14 til strømforsyningen. Strømforsyningen starter opp, gjennomgår en intern selvsjekk, stabiliserer utspenningene og gir deretter ut et Power-Good signal til pin 8. CPUen starter så eksekutering av koden på adresse FFFF:0000 (ROM BIOS)

Det virker dermed som om enten PSUen feiler før den gir ut Power Good-signalet.

Om ikke det er det virker det som om maskinkoden på FFFF:0000 tvinger maskinen til å starte på nytt.

Om noen har vært borte i noe lignende eller har noen idéer blir jeg kjempeglad for å få vite om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å resette bios, høres ut som den vanlige loopen under post.

Om det ikke hjelper prøv med en minnebrikke i forskjellige slotter.

Edit: Andre ting som kan føre til dette:

Du har glemt 4/8-pin 12v

En eller annen USB enhet kobl vekk alt du ikke trenger for å få maskinen til å poste.

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar
Prøv å resette bios, høres ut som den vanlige loopen under post.

Om det ikke hjelper prøv med en minnebrikke i forskjellige slotter.

Edit: Andre ting som kan føre til dette:

Du har glemt 4/8-pin 12v

En eller annen USB enhet kobl vekk alt du ikke trenger for å få maskinen til å poste.

Bryter man forresten garantien ved å rive ut batteriet?

Lenke til kommentar
Nei, men det er vel en annen måte å resette bios på om du sjekker manualen.

Man kan jo for eksempel resette CMOS ved å kortslutte den riktige jumperen på kortet.

Fant ut av det, restartkretsen i kabinettet var teit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...