Eyefitness Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Hei. Ønsker kritikk på et av portrettbildene jeg tok for noen dager siden. Jeg laget en tråd med spørsmål om tips til portrettbilder ute, der jeg nevnte at jeg har gjort mange feil pga ble gjort på sparket, samt at jeg er uerfaren med denne type fotografering. Jeg ser umiddelbart at jeg burde hatt en roligere bakgrunn. Bildet bærer også preg av at det blåste en del. Utover det nevnte er jeg ganske fornøyd med bildet, men det er sikkert mye å kommentere her. Hun har ikke stått modell før så vidt jeg vet, men gjorde en kjempejobb. Bildet er svært lite redigert, nesten kun krymping og oppskarping. Kommentarer? Endret 20. mai 2008 av Eyefitness Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Nei modelen va det ikke mye feil med no hard feelin bilde var fint, var gangske bra men var kansje litt mye luft over hode Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Dette var slett ikke verst. Bakgrunnen er som du selv sier litt vel urolig, men takket være litt flaks(?), så komplementerer den klærne hennes bra, så det gjør egentlig ikke så mye. Frisk jente, med pene øyne, og det får du godt fram. God kontakt. Lyset er bra, men kanskje en liten løfting av skyggen under haka ville gjort seg. Den gir henne litt tendens til posete hake. Litt for midtstilt komp. Kanskje en annen beskjæring ville gjort seg. Men det er det eneste negative jeg ser. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Takk til dere begge. Kan ikke skryte av at det var tilsiktet at gjerdet i bakgunnen matchet toppen hennes - og du har rett i at det var heldig Fototim . Enig i at det ble litt mye skygge under haka. Hun har garantert ikke noe til overs der, så jeg bør vel prøve gjøre noe med det. Forslag til fremgangsmåte/verktøy i PS elements? Tar gjerne imot forslag til beskjæring også ja. Lenke til kommentar
presjes Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg tror du kan jobbe litt mer med modellen, for eneste jeg klarer setter fingeren på og som sitter litt fast i hode mitt er hun virker litt ukomfortabel. Normalt for personer som ikke har hvert modell før, om ikke man får et blinkskudd. Det er ikke snakk om mye, men smilet hennes virker ikke så happy som jeg tror denne jenta utstråler når hun virkelig smiler og sånn jeg forstår det så skal bilde speile en god stemning med et stort smil. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Det de andre sier: Flott bilde - pene øyne, god kontakt. Men. Bakgrunnen er ikke helt optimal (kan garantert klones denne gangen, men det tar mindre tid å tenke på sånt når man tar bildet, enn det tar å rette det opp etterpå). Skyggen under haken er heller ikke helt kosher. En litt annen vinkel i forhold til sola hadde nok hjulpet godt (en reflektor likså, men det har ikke jeg heller - så man jobber med det man har) Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 slenger meg med her.. det meste er sagt og de positivie meningene henger jeg med på.. og at det er litt mye luft over hodet . Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Prøvd S/H, da burde den streken i bakgrunnen bli veldig mye mindre forstyrrende. Evt. bare klon den, burde være lett. Hake skygge er nevnt. Men er ikke ødeleggende. Tror ikke JEG ville kutta noe spesielt over. Poseringen kunne vært noe mere dynamisk, feks om hun hadde satt hånda til hofta og vridd overkroppen litt mere i mot oss? (men ikke så alt for mye) Poster du noen flere bilder fra shooten din kan jeg godt komme med litt flere innspill på posering osv, pm eller her i tråden. -ole Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Prøvd S/H, da burde den streken i bakgrunnen bli veldig mye mindre forstyrrende. Evt. bare klon den, burde være lett. Lykke til med å klone bort gjerdet og få det til å se bra ut. Du legger merke til alle enkelthåerne som er i veien for gjerdet? Skal ikke gjerdet være der og resultatet bli bra er jeg redd eneste måte er *host* reshoot *host* Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Fikk nye ting å tenke på nå. En svart/hvitt konvertering kan jeg alltids prøve. Jeg synes selv det er passende med luft over hodet, men setter pris på alle tilbakemeldinger. Presjes: jeg har et bilde til som er veldig likt, men enda større smil som du etterlyser. Var ikke sikker på hvem jeg likte best - men synes dette er litt artig, da jeg tolker det som at hun koser seg foran kameraet, men viser litt fleipete skepsis til det neste jeg skal foreslå. Vi tok blant annet bilder på trampoline, som påfølgende bilder viser. Dessverre ha jeg vært litt brutal/slurvete med cloning av bakgrunnen, hvilket ble gjort pga særlig store skygger på gresset rundt hodet. Med andre ord er jeg fullstendig klar over urolig bakgrunn og stygg bildebehandling, bildene som er presentert i tråden er bare testbilder. Jeg ønsker kritikk på hvordan hun er avfotografert, samt poseringer vi har valgt og den forsiktige redigeringen på henne. Dere må selvfølgelig gjerne kritisere bakgrunn, cloning av den, skygger på den osv. men det er ikke nødvendig for min del da jeg er fullstendig klar over det. Hadde ingen retning å fotografere i som ikke var forstyrrende der vi var. En annen ting jeg har fått klart for meg er at blitz er et must på bilder tatt ute i sola, så det vil bli brukt neste gang. Takk Cruel, tar gjerne imot tips både her og i pm for den saks skyld. Her er altså noen bilder til: Endret 20. mai 2008 av Eyefitness Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Tilsynelatende god teknisk kvalitet, men gjerdet (?) i bakgrunnen ødelegger mye. Ellers fine farger og fint smil. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Stå på. Her har du grunnlag for mye bra. Særlig det siste trampobildet har jeg sansen for. Virkelig fresht og fint. Men neste gang så prøv å frigjøre hodet hennes fra bushen i bakgrunnen. Et lite skritt til venstre eller et litt lavere perspektiv ville gjort susen. Når det gjelder blitz ute i solskinn, så ikke overdriv. Bruk rikelig med blitzkompensasjon, -1,5EV er ofte et godt startpunkt. Og hvis du har mulighet for det bør du løfte blitzen vekk fra kamera. Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Jeg synes selv det er passende med luft over hodet, men setter pris på alle tilbakemeldinger. Det skal/bør ikke være luft over hodet. Øynene skal være ca. 1/3 vei fra toppen av bildet, ikke ca. midt på bildet. Edit: De bøkern jeg leser ser bildene noe slikt som dette: Si ifra hvis du vil at jeg skal fjerne det. Endret 20. mai 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg synes selv det er passende med luft over hodet, men setter pris på alle tilbakemeldinger. Det skal/bør ikke være luft over hodet. Øynene skal være ca. 1/3 vei fra toppen av bildet, ikke ca. midt på bildet. Litt rom for egen kreativitet må vi vel kunne tillate? Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Jeg synes selv det er passende med luft over hodet, men setter pris på alle tilbakemeldinger. Det skal/bør ikke være luft over hodet. Øynene skal være ca. 1/3 vei fra toppen av bildet, ikke ca. midt på bildet. Det har du nok rett i, men pga gjerdet i bakgrunnen ser det bedre ut ucroppet, da det kommer noe grønt over det igjen og skaper balanse i bildet (etter min mening da). Og hadde jeg hatt jevn fin grønn bakgrunn hele veien opp ville jeg nok croppet slik du foreslår. Endret 20. mai 2008 av Eyefitness Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jepp. Smaken er som baken Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Men neste gang så prøv å frigjøre hodet hennes fra bushen i bakgrunnen. Et lite skritt til venstre eller et litt lavere perspektiv ville gjort susen. Når det gjelder blitz ute i solskinn, så ikke overdriv. Bruk rikelig med blitzkompensasjon, -1,5EV er ofte et godt startpunkt. Og hvis du har mulighet for det bør du løfte blitzen vekk fra kamera. Gode forslag her, takker. Takk til alle her for tilbakemeldinger og tips. Dette lærer jeg av og setter pris på. Lenke til kommentar
presjes Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hehe, jeg ser den skepsisen i bilde når du forklarer det, så da liker jeg uttrykket hennes bedre, men det sier seg ikke selv ut ifra bilde. Det står ikke på egne ben uten den forklaringen. Jeg vil gjerne se bilde hvor hun smiler mer om du gidder legge det ut De siste bildene var også veldig fine. Redskapen syns jeg du bruker godt og får gode bilder. Flytt trampolina neste gang hehe. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Prøvd S/H, da burde den streken i bakgrunnen bli veldig mye mindre forstyrrende. Evt. bare klon den, burde være lett.Det fungerer i hvert fall veldig fint med S/H på dette bildet: Ellers er jeg stort sett enig med de foregående kommentarene, jeg synes heller ikke det er noe problem med såpass med luft over. Ville ikke croppet mer selv, det ville i så fall vært ytterst lite. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg synes selv det er passende med luft over hodet, men setter pris på alle tilbakemeldinger. Det skal/bør ikke være luft over hodet. Øynene skal være ca. 1/3 vei fra toppen av bildet, ikke ca. midt på bildet. Nå er øynene plassert nesten i det gylne snitt, bare på "feil" side, det fungerer meget godt det også. Når modellen står den veien hun gjør, synes jeg hodet (og nesen, som er det mest naturlige å "måle" ut fra) vært "høyretungt", altså litt mer luft på venstre side enn høyre (målt fra nesen). Evt. kan du sentrere i forhold til nesen, det vil gi noe av den samme effekten, siden du får hodet på ene siden og luft på andre siden. Når det gjelder de andre bildene du har postet, er de fine nok de. Siste bildet er nok det fineste, men du kunne med fordel brukt større blender og fått mer blurring av bakgrunnen (ikke mye som skal til, tror f/2.8 ville vært tilstrekkelig her). Du kan gjøre noe med selsktiv lens blur, men det ideelle ville vært å gjort det under fotograferingen. På det første (nye) bildet er det noe rart rundt hodet hennes, det ser ut som en "sky". Kan virke som du har gjort noen justeringer selektivt som ikke har vært helt heldige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå