Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Løst: Astra-G - airbaglampe lyser

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

I dag begynte airbag-lampen å lyse i min 1999 Astra-G. Når jeg slår på tenningen, lyser lampen litt, som den skal, før den slukker, som den også skal. Etter et par sekunder kommer den på igjen, som den IKKE skal, og lyser konstant. Jeg har tatt ut og sjekket koblingspunktene for side-airbags og beltestrammerne under begge forsetene, og kunne ikke se noe feil (brudd/skade) her. Noe som vet hvilke(n) spenning(er) jeg skal måle her (med standard AVO-meter)? Ev. hvor feilen kan ligge?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vanligvis ligger feilen i at det er slakk i kontakta under sete, er vanlig og bare klippe vekk kontakta og lodde sammen ledningan. Kan også være brudd i lednings-strømpa som går ut i framdørene. Det letteste er og stikke innom et verksted og få lest ut koda så du veit hvor du skal lete. feilkoda må forresten slettes før lampa forsvinner selv om feilen ikke er der lengre

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da svinger jeg bortom Opel en dag, og får lest ut koden. Ikke lett å vite hvilken av de 4 baggene som gir feilindikasjon.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Fikk lest ut koden, det var sideairbagen i førersetet som har hatt for høy overgangsmotstand (liten margin på denne verdien). Fikk resatt feilen, den har ikke kommet tilbake, så det er ikke en permanent feil. Opel sier at det er sjelden feil på kabler og koblingsstykket under stolen på Astra, men det kan være kontakten som går inn i selve airbagen som har litt dårlig kontakt. Kommer til denne ved å ta av baksiden av trekket på setet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På "mitt" Opel-verksted sa de at det var et problem på enkelte Vectra, men ikke på Astra. Ikke vet jeg :shrug:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det viktigste er at det funker, ja.

Ellers må jeg nok en gang berømme mitt Opel-verksted, som leser ut og resetter feilkoder, og gir tips om hva som er feil, uten at de tar noe for det.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Fikk lest ut koden, det var sideairbagen i førersetet som har hatt for høy overgangsmotstand (liten margin på denne verdien). Fikk resatt feilen, den har ikke kommet tilbake, så det er ikke en permanent feil. Opel sier at det er sjelden feil på kabler og koblingsstykket under stolen på Astra, men det kan være kontakten som går inn i selve airbagen som har litt dårlig kontakt. Kommer til denne ved å ta av baksiden av trekket på setet.

Jeg har nå demontert setetrekket og gått over tilkoblingskontaktene på airbagen i setet. Jeg ventet litt for lenge med å gjøre dette, så lampen begynte å lyse igjen først :blush: Nytt besøk hos Opel etter min "operasjon" viste at motstanden nå var normal, og lampen ble resatt på nytt.

Setet blir flyttet ofte i denne bilen, som har 3 førere, og dette gjør selvsagt at ledningene til beltestrammer og airbag blir bøyd og tøyd hver gang. Begynte å lure på om feilen lå der *martin* nevnte likevel, sidene den ene ledningen er slitt slitt der den kommer ut av fleksirøret, men denne gangen var det altså på selve airbagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...