Gå til innhold

Intel 780i brukbart til overklokking?

Anbefalte innlegg

Skal muligens oppgradere hovedkort og CPU. CPU er ikkje så viktig, der har eg ein del tankar, men eg er ikkje heilt sikker på hovedkort. Eg tenkte på eit med støtte for SLI, men det bør helst vere greitt til overklokking. Så eg lurer på om det er nokon som har erfaringar med f. eks. 780i (når det gjeld overklokking). Kom også gjerne med forslag til andre kort...

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde store problemer med å OC et Asus Striker II - eller ka det heter. Har tidligere drevet med intel chipsettene, som p35, x38, og jeg må si at det er mye lettere å få til noe på disse kortene. MYE.

Nå ryktes det at den nyeste generasjon SLi chipset har endel forbedringer på akkurat dette feltet i forhold til det gamle. Men jeg har ikke erfaringer med disse kortene selv, kanskje noen andre kan svare på det.

Lenke til kommentar
Jeg hadde store problemer med å OC et Asus Striker II - eller ka det heter. Har tidligere drevet med intel chipsettene, som p35, x38, og jeg må si at det er mye lettere å få til noe på disse kortene. MYE.

Nå ryktes det at den nyeste generasjon SLi chipset har endel forbedringer på akkurat dette feltet i forhold til det gamle. Men jeg har ikke erfaringer med disse kortene selv, kanskje noen andre kan svare på det.

Hmm... eg skal ikkje kjøpe det enda uansett, så eg er open for muligheiter. Eg har lest litt om 790i, og at det ikkje eg vits å kjøpe det før det får ny BIOS. Så det blir nok ikkje det... Trur eg... Men då må eg uansett ha nye RAM-brikker, og då blir det plutselig ikkje så billig. DDR3 er dyrt! :hm:

Lenke til kommentar

Kort sagt så kan du fint overklokke mye på 680/780/790 chipsettene, men forvent å måtte knote en god del mer med det for å oppnå det samme som på et X38/X48 chipset. Med andre ord så KAN disse kortene nå nesten like langt som Intels kort, men forvent å måtte bruke en del tid på å teste deg frem til å finne ut hva som fungerer og ikke fungerer. Kjekt å ha litt erfaring også på et slikt kort naturligvis. Intels chipset er mye enklere og dermed bedre for nybegynnere innen overklokking.

Jeg har selv et 680i (rev. A1) som jeg har overklokket med en Q6600 fra 2,4 til 4,275Ghz prime stabilt (med fase vel og merke). Det krevde dog en del arbeid siden chipsettet er kjennt for å være litt quirky for å si det mildt.

Jeg annbefaler kun nvidia chipset dersom du har bestemmt deg for å kjøpe SLI. Hvis du ikke skal det så er det ingen gode grunner for å ikke gå for et Intel chipset i stedet, IMO.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Er du sikker på at du egentlig skal ha to nVidia skjermkort?

Du har et ganske bra kort da... Om du ikke spiller i 1920x1200 med fsaa og shitt, så trenger du ikke to skjermkort vel? ;-)

Hmm... neeei... Kanskje ikkje... Har egentlig ikkje tenkt på det så mykje, men det er liksom greitt å ha muligheita. Kanskje eg berre skal kutte ut SLI, då med det første.

Så dersom eg kuttar ut SLI, er det då kanskje smartast å kjøpe eit x48? Har sett litt på eit, og det er kanskje aktuelt

Lenke til kommentar
Kort sagt så kan du fint overklokke mye på 680/780/790 chipsettene, men forvent å måtte knote en god del mer med det for å oppnå det samme som på et X38/X48 chipset. Med andre ord så KAN disse kortene nå nesten like langt som Intels kort, men forvent å måtte bruke en del tid på å teste deg frem til å finne ut hva som fungerer og ikke fungerer. Kjekt å ha litt erfaring også på et slikt kort naturligvis. Intels chipset er mye enklere og dermed bedre for nybegynnere innen overklokking.

Jeg har selv et 680i (rev. A1) som jeg har overklokket med en Q6600 fra 2,4 til 4,275Ghz prime stabilt (med fase vel og merke). Det krevde dog en del arbeid siden chipsettet er kjennt for å være litt quirky for å si det mildt.

Jeg annbefaler kun nvidia chipset dersom du har bestemmt deg for å kjøpe SLI. Hvis du ikke skal det så er det ingen gode grunner for å ikke gå for et Intel chipset i stedet, IMO.

-Stigma

Til 4,275?!?!

Det var ikkje verst! :dribble:

Lenke til kommentar

X48 kortene er veldig bra ja. Liker selv Gigabyte sine kort.

Har du ingen problemer med prisene på dem, så kjøp deg et slikt. Har du dårlig råd, kjøp et billigt p35 kort, og spar resten av pengene :-) Bare så det er sagt, så vil nok mange si at p35 og x38 er End of Life. Men skal du spare penger så er p35 veldig gode klokkere, og kjøper du et så billig HK så er det ikke fordi du om 2 år skal ha den nyeste 1000-kjerne prosessoren som bare et dyrt HK støtter.

Lenke til kommentar

P35 er ikke EOL enda, sålenge P45 lar vente på seg vil P35 bli produsert/solgt i bøttevis.

Nforce 790i er pr dags dato sannsynligvis det verste man kan kjøpe - svært mange er plaget av en horribel bug som f*** op harddisken, inntil Nvidia klarer å fikse det (hvis de klarer), så anbefales ingen å kjøpe 790i.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
He he, oki - Intel har faset ut X38 for X48 = EOL, P35 blir fremdeles produsert ei lita stund til mens P45 blir lansert og etablert på markedet.

Hmm.

Så dersom eg skal bruke litt pengar på det er det lurt med f. eks. x48. (Eg trur eg leste ein plass at x38 ikkje kom til å bli noko meir oppdatert snart...)

Og dersom eg ikkje skal bruke så mykje kan det vere smart med P35 eller kanskje heller P45? Nokon formeiningar om det?

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Ser mange har veldig gode erfaringer med både abit, og gigabyte sine billigere modeller. Jeg har selv erfaring med den billige foxconn p35a.

Mer at på det kortet så var det eneste jeg ikke fikk til, forandre spenning på vanlige 3-pins viftekontaktene. Men det er strengt talt de færreste om bruker.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt dette med at folk heller vil ha X38 framfor X48 - de er så og si like med et lite pluss til X48 - og ja, X48 hovedkort vil naturlig nok få mest oppmerksomhet fra bios teamene. Men som sagt - det var akkurat det samme med overgangen fra P965 til P35 også. Tror ikke det er mye å hente i oc eller generell ytelse på P45, den har ny southbridge ICH10R og pcie 2.0, men om det gjør det verdt å vente får bli opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt dette med at folk heller vil ha X38 framfor X48 - de er så og si like med et lite pluss til X48 - og ja, X48 hovedkort vil naturlig nok få mest oppmerksomhet fra bios teamene. Men som sagt - det var akkurat det samme med overgangen fra P965 til P35 også. Tror ikke det er mye å hente i oc eller generell ytelse på P45, den har ny southbridge ICH10R og pcie 2.0, men om det gjør det verdt å vente får bli opp til hver enkelt.

Nei, eg er eigentlig mest lysten på x48 eller kanskje eit P35 viss eg har dårlig råd... Men vi får sjå. Det blir uansett ikkje heilt enda

Men takk for svar alle, uansett :)

Lenke til kommentar

-Stigma

Til 4,275?!?!

Det var ikkje verst! :dribble:

Ja, jeg er godt fornøyd me det. Bruker som nevnt hjemmemekket fasekjøling på den. prosessoren har enda mer å gi. Jeg tror jeg skulle nådd 4,5Ghz dersom hovedkortet hadde klart å gi meg enda mer FSB, men det gjør det dessverre ikke =( Litt mer kunne jeg forventet på et Intel chipset eller 790i, men selv de hadde nok stoppet opp ikke så langt over det jeg klarte nå. Jeg holder nok på det kortet jeg har nå (680i rev. A1) intill enten det kommer en ny generasjon med chipset som yter betydelig bedre, eller ihvertfall til 790i chipsettet har fått fikset de korrupsjonsproblemene som folk har opplevd.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...