Gå til innhold

16 år gammel - er basisøvelser god trening?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ivrig fjellvandrer og syklist, men ønsker å trene selve overkroppen med litt styrketrening. Jeg er ikke ute etter å bygge muskler, men styrke skjelettet for å si det på den måten.

Men er basisøvelser som push-ups, sit-ups og pull-ups gode for slik trening? Er det evt. andre øvelser jeg burde vurderer for å få god trening av spesielt armer, skuldre og ryggmusklatur?

Er dessverre ikke interessert i noe SATS opplegg, da jeg ikke er den typen. Dette skal være som et tillegg til den uteaktiviteten jeg holder på med! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spis Mye bananer :p og drikk mye melk det er stoffer i disse varene som bygger skelett, styrker skelet

Når det kommer til og styrke skilettet ved trening er det pushups og hangups som er tingen, sittups hjelper kun magemuskler etter det jeg har fårstått, ville også ha trent en gang i ny og ne med vekter

Lenke til kommentar

CH: Ingen hensikt å trene med vekter "i ny og ne". Tren regelmessig, så får du resultater. Tren av og til, og du får ingen framgang.

Trådstarter: Trening styrker ikke skjelettet ditt noe særlig, men om du får sterkere muskler vil det kunne motvirke leddplager, så fremt du trener balansert.

Lenke til kommentar

Nei, jeg formulerte det kanskje feil med "sterkere skjelett". Men jeg går med tunge sekker, og jeg ønsker derfor å ha kraftige nok muskler med lang utholdenhet, slik at jeg klarer denne utfordringen.

Vil basisøvelser som jeg nevnte i første tråd (da push-ups og pull-ups i dette tilfellet) være godt nok for å trene opp overkroppen ytterligere til å gå med tung sekk? Har dere andre tips for øvelser man kan gjøre? :)

Lenke til kommentar

Jeg levde slik i over et år, gikk utmerket! Trente med egen kropp og lette håndvekter hjemme, jogget turer i skogen, gikk diverse fjellturer etc. Skjelettet blir ikke så voldsomt mye sterkere, jeg tok faktisk en beintetthetsmåling etter dette året pga en gratis undersøkelse jeg fikk og beintettheten min var helt normal, på desimalen ift høyde, vekt og alder faktisk. Tung vekttrening kan hjelpe på beintetthet, men kan virke inn negativt på kondis og fjellturene, bl.a fordi det er lett å bli mye tyngre med vekttrening, samt at musklene blir mer tilpasset tung belastning over kort tid\få repetisjoner. Jeg gikk opp 8 kg i kroppsvekt da jeg byttet til styrketrening og litt sykling etter det året jeg beskrev over, kondisen på fjellturene har nok tapt seg endel ;)

Lenke til kommentar

Delavar: Hvordan påvirker vekttrening kondisjonen negativt? Du blir faktisk ikke "mye tyngre" særlig fort med vekttrening med mindre du bruker steroider. Selv om du trener og spiser helt optimalt er du heldig om du klarer å legge på deg mer enn 1-2kg muskler i året.

Lenke til kommentar

Hvorfor trener maratonløpere ikke tung knebøy? Hvorfor trener sprintere tung knebøy? Du trener opp musklene til å bli mer eksplosive med knebøy, samt at de blir tyngre\større. Kroppsvekt øker og musklene blir mer tilpasset styrke, ikke utholdenhet, osv. De fleste som trener med tunge vekter får større appetitt, ihvertfall noe som gjelder for meg og mine venner = spiser mer og legger på seg både muskler og fett. Såklart kan man trene tunge beinøvelser og allikevel bli god i f.eks maraton, men ikke like god som om man trener mer utholdenhetsspesifikt. Man kan ha god kondis og god styrke, men jo mer man fokuserer på den ene, jo mer går det utover den andre.

EDIT: Blir litt satt på spissen dette, men jeg anser det at mange legger på seg mye når en setter igang med hard styrke som et argument for å være litt forsiktig med det om en vil oppretteholde god utholdenhet til f.eks fjellturer hvor kroppsvekt er uhyre viktig ;)

Endret av Delavar
Lenke til kommentar

Vel, maratonløpere er ekstreme tilfeller. For at kroppen skal fungere best mulig til alt annet enn helt ekstreme tilfeller à la maraton på svært høyt nivå, er en kombinasjon av intervaller, langkjøring, tung vekttrening med få repetisjoner og lettere vekttrening med mange repetisjoner (20+) det beste.

Lenke til kommentar

Siden trådstarter liker lange fjellturer så regner jeg han som ganske lik maratonutøveren, grunnen til dette er at jeg har prøvd meg på halvmaraton selv og jogget mye før, samt gått mye i fjellet og maraton er den idretten jeg kanskje assosierer best med lange fjellturer ;) Dvs minst mulig vekt både deg selv og pakningen. Kan være enig med deg i at kombinasjontrening er det best for størst mulig allsidighet.

Lenke til kommentar
Delavar: Hvordan påvirker vekttrening kondisjonen negativt? Du blir faktisk ikke "mye tyngre" særlig fort med vekttrening med mindre du bruker steroider. Selv om du trener og spiser helt optimalt er du heldig om du klarer å legge på deg mer enn 1-2kg muskler i året.

Hvis du går fra å være helt nybegynner, til å trene og spise optimalt så vil du første året legge på deg langt mye mer musker enn 1-2 kg. Så du er ikke heldig hvis du går opp 1-2kg, mer uheldig vil jeg si. Har man et kjempegrunnlag fra før av, så greit, men en nybegynner har kapasitet til å gå opp mange flere kilo enn det.

edit: hos utrente personer kan man oppleve en økning av muskelmasse på hele 20 % det første året, men hos personer som har trent flere år bare 1 - 3 % samme tidsperiode.

Prøvde å finne noe forskningsrapporter på det, litt dårlig tid så rakk ikke lete så mye. http://www.olympiatoppen.no/static/media/muskelvekst.pdf her er noe fra olympiatoppen, men fant ikke kildene de henviste til.

Endret av Mikkelmikkel
Lenke til kommentar

Nei, det tror jeg faktisk ikke det er i det hele tatt. Sentralnervesystemet utgjør Ryggmarg-hjerne. Når utrente begynner å trene så er det derimot korrekt at det perifere nervesystemet utvikles, sånn at det motonevroniske samarbeidet blir bedre - totalt sett flere aktiverte kontraktile filamenter per fiber, og fiber per muskel. Og ikke minst teknikk ja.

Det forandrer fortsatt ikke det faktum at hvis helt utrente personer begynner å trene, og bare på et år oppnår 1-2% økning i total muskelmasse, har et håpløst og langt under gjennomsnittlig resultat gitt at de tidligere nevnte faktorene er aktuelle.

Lenke til kommentar

Hehe, greit, jeg blanda litt med benevningene! Men 30 kg muskler hos en rimelig utrent er vel ikke så gærent estimat, naturligvis heeeeeeeelt avhengig av størrelsen på personen. Da er fortsatt 1-2 kg av det, 3-6 % og fortsatt et dårlig resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...