Gå til innhold

Hva er passe mye penger?

festen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg siterer Øystein Stray Spetalen: Penger er bare et middel for å skaffe seg mer penger.

Jeg er enig med den der...

Jeg kunne stoppa å jobba som jeg gjør på 4-7 millioner kroner.. Etter det skulle pengene jobba for meg..

Lenke til kommentar

5 millioner er nok til at jeg skal klare meg bra uten arbeidsinntekt. Det hadde sikkert holdt med mindre, men man må ta høyde for at det kan komme nedgangsperioder.

Med pengene i fond kan man da ta ut en bra årslønn mens formuen fortsetter å øke.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vunnet ca. 15 millioner i Lotto, tror jeg nok at jeg kunne ha levet resten av livet på jevnlige uttak av renter.

Med dagens gunstige innskuddsrente og den eksponensielle økningen man vil få med moderate uttak, vil man nok kunne ta ut tilsvarende NOK 500 000 i nåverdi per år i hele sin levetid, 40 000 kr måneden.

Dette ville være det beløp som gjorde meg fornøyd, i den grad penger kan bringe lykke!

Jeg ville nok også fortsatt å jobbe, siden dette ikke er så absurd mye penger at jeg bare kan leve et jetset-liv uten like.

:!:

Lenke til kommentar

Istedenfor å spekulere i hvordan dette ville fungert i praksis, satt jeg meg ned med et regneark:

post-17914-1211417038_thumb.jpg post-17914-1211417084_thumb.jpg post-17914-1211417149_thumb.jpg

Uttak er beregnet for hele året, og er omregnet til nåverdi, med en inflasjonsrente som tar høyde for større stigning enn det vi har hatt i Norge frem til nå. Rentesatsen er tatt fra reklamene som surrer på TV og internett daglig.

Står fast ved at 15 millioner hadde gjort susen!

:whistle:

Lenke til kommentar
Men pengeverdien går nedover, så du må øke uttakene ettersom inflasjonen stiger for hvert år som går?

Helt korrekt. Sum kroner du har i banken vil øke eksponensielt (renter, og renter på renter).

Basert på 3% inflasjon vil et uttak på kr 670 000 årlig (med dagens veri), tilsvare kr 900 400 om 10 år, som vist i eksempel 2.

Lenke til kommentar

Husk at hvis du bare har pengene i banken kommer det 1,1% formueskatt på det meste av beløpet, og 28% skatt på renteinntektene hver år. Ved å plassere pengene i fond, aksjer eller grunnfondsbevis trenger man ikke skatte av gevinsten før man realiserer, og man får litt skattefritt pga. skjermingsfradraget. Over tid er det derfor ekstra lite lønnsomt å ha pengene i banken.

Lenke til kommentar
Jeg ville da ikke satt pengene i banken! Aksjefond vil med all mulig sannsynlighet være et mye bedre alternativ. Derfor vil jeg greie meg med 5 mill;-)

Skagen har en artig kalkulator for fremtidig uttak i fond.

http://skagenfondene.itt.no/kalkulator_ut_est.php

I heldige fall kan det se slik ut.

Jeg prøvde den kalkulatoren og satte inn 5mill, standardavvik null og 20% årlig avkastning over ti år med 0,5% månedlig uttak og fikk restbeløp nesten 17mill, ikke 43mill.

Man kan vel heller ikke uten videre forvente realavkastning på 20% over ti år?

Lenke til kommentar

Hadde vært fonøyd med en 60-70 millioner, men hadde så klart invistert de videre til jeg minst hadde over 100 millioner. Da kunne man gjerne kjørt Rolls Royce å kastet penger ut av vinduet i et par uker, og det er en tanke jeg har tenkt ofte.

Endret av RastaXP
Lenke til kommentar
Jeg prøvde den kalkulatoren og satte inn 5mill, standardavvik null og 20% årlig avkastning over ti år med 0,5% månedlig uttak og fikk restbeløp nesten 17mill, ikke 43mill.

Man kan vel heller ikke uten videre forvente realavkastning på 20% over ti år?

Eksmpelet over var med en god porsjon flaks, og man kan ikke vente at det blir slik. 20% årlig ar sikkert i overkant av hva man kan forvente, men det er målsetningen til Skagen og de har klart det hittil.

Når det er sagt skal jeg klare meg godt med 5 mill selvom jeg ikke får 20% i året.

I praksis blir det vel å jobbe til jeg blir 62, og bruke det jeg måtte ha i fond som tilskudd til AFP...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...