Gå til innhold

Ønsker litt info om de forskjellige dimensjonene 1/2 og 3/8

phudge

Anbefalte innlegg

Hvordan vet man hva man trenger av dimensjon på utstyret ?

Blir det en flaskehals/problemer dersom man evt. må bruke en overgang fra 1/2 til 3/8 eller omvendt ?

Hvilken dimensjon er mest optimalt for en amd xp3000 prosessor og grafikk kort?

- pHudge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke 1/2" eller 3/8" som avgjør om det blir flaskehals eller ikke. Mener å ha lest at 1/2" er "overkill" og at det holder i massevis.

Det eneste settet jeg kommer på som bruker 1/2" er swiftec. (det er sikkert flere)

Det som avgjør effekten, er radiator og kjøling av den. En "dobbelt" radiator med 2 stk 120mm vifter holder lenge.

Lenke til kommentar

Må man så må man. Selvfølgelig er det en liten flaskehals og gå fra 1/2" til 3/8" Men normalt bremser det ubetydelig i denne sammenheng. Mange tror også at å gå fra en tynn slange til en tykk, medfører at den tykke bare blir "halvfull" - det er feil. Du fyller systemet med vann, ikke luft!

Det har vært diskutert i det vide å brede om det har noen hensikt og bruke 1/2" i stedet for 3/8" i hele systemet. Det er naturlig at en kraftig vannstrøm i vannblokk, er veldig bra. Men det er ikke sikkert en kraftig vannstrøm i alle radiatorer er like bra. Og da er man være like langt.

De fleste for nok _litt_ bedre temperaturer med fete slanger, men noen for dårligere... :shrug:

Lenke til kommentar

........, og minner om mitt lille eksperiment mht. flow gjennom systemet. Dere som husker det, vil også minnes at jeg monterte en restriktor på kun 3mm i serie med systemet, uten at temperaturen steg nevneverdig!

Ikke dermed sagt at denne min lille test skal stå som et understatement på det faktiske vannmengdebehovet gjennom ethvert kjølesystem, men velger å tro at den i allefall kan stå som en liten pekepinn?

Det får være opp til hver og en å prøve.....

Lenke til kommentar
........' date=' og minner om mitt lille eksperiment mht. flow gjennom systemet. Dere som husker det, vil også minnes at jeg monterte en restriktor på [b']kun 3mm[/b] i serie med systemet, uten at temperaturen steg nevneverdig!

Det var en bra test :)

Jeg hadde gått for 3/8" system, tynnere slanger å jobbe med. I denne vannmengden har det ingen ting å si.

Lenke til kommentar

Takk SirHartge! Prøvde faktisk å lete den frem, men ga opp. :(

Og helt riktig som du sier; Tynnere slanger er generelt letter å jobbe med, i den forstand som at de tåler mindre bøyeradier uten å "knekke". Og det kan vel komme godt med, i et "trangt" kabinett??

Lenke til kommentar

Kjøpte egentlig innovatek på grunn av dette.

Liten plass i mitt kabinett, men med ekstern vanntank og en enkel 120mm radiator fikk jeg plass gitt.

Slangen tåler noe bøy og slikt, men kan hende jeg skifter til noe bedre etter hvert. Er det ikke slik at pvc slanger stivner etter en stund?

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at pvc slanger stivner etter en stund?

De har en lei tendens til det ja, men dette er sikkert avhengig av kvaliteten.

De har også en tendens til å "sette seg" rundt niplene, i den forstand som at de mister spennet mellom slangeklemme og nippel. Noe som i verste fall kan føre til lekkasje.

Bruker du silikon- eller tygon-slanger vil du aldri få slike problemer.

Lenke til kommentar

ja merka det når jeg måtte forlenge en slange etter bare noen dagers bruk. Enden som hadde stått i innovatek niplene var temmelig hard allerede. Får se meg om etter bedre slanger. Håpe de har rett størrelse på biltema eller i en annen butikk. Må ha innvendig 8mm og utvendig 10.

Lenke til kommentar
Silikonslanger kan du kjøpe hos Gummi A/S K.Lund på Grorud i Oslo' date=' om du bor i nærheten.

Tygon-slanger får du kjøpt hos Microplex, om jeg ikke husker feil?[/quote

']

Du husket nok feil, tygon slangen fås kjøpt hos netconnection :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...