Gå til innhold

Hvor mange her bruker egen kjøling på (IDE)harddiskene sine?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min IBM 120GXP 40GB sitter på sin faste plass i en Silentdrive der den koser seg med temperaturer på 45-50 grader ifølge diverse programmer, mens min Seagate barracuda IV 80GB sitter ganske så naken og alene men en temperatur på rundt 35-40 grader.

Så lenge de ikke overstiger 55-60 grader er jeg rimelig fornøyd. :)

Lenke til kommentar

2 stk WD 80GB Ata 100 7200 rpm i Raid 0 med 80mm vifte foran.

Merket god forskjell på HD temp etter innstallering av vifte.

Før viftemontering var di skikkelig varme og ta på, etter viftemontering

kan jeg ikke føle varme over "romtemp".

Har lest steder på nettet der det faktisk annbefales å kjøle HDD med 7200rpm. Vil forlenge levetiden til HDD når di ikke går så varme. Husker ikke hvor jeg leste det, lurer på om det var her: www.extremetech.com eller her: www.hothardware.com

Bygger nå vannkjøling og skal kjøle mine 3 HDD med hver sin vannkjøler,

Samt CPU, GPU og chip.

Lenke til kommentar

Jeg har et program som hele tiden følger med temperaturen på den og viser tempen ved siden av klokka på startlinja.

Har 2 hd'er en WD 80 og en WD 200. Programmet viser tempen på kun WD 80 GB'en.. Hvordan får jeg skifta til WD 200'en? Begge hd'ene står oppgitt i progget men får ikke til å skifte :(

Det kommer at at WD200'en ikke har innebygd temperatur sensor. (Har faktisk en WD200AB her på kontoret så jeg fikk sjekket det) Du ser det når du går inn på "Show Drive(s) info" -> WD200AB -> Drive features -> SMART -> Temperature check capability not found
Lenke til kommentar

Jeg har et program som hele tiden følger med temperaturen på den og viser tempen ved siden av klokka på startlinja.

Har 2 hd'er en WD 80 og en WD 200. Programmet viser tempen på kun WD 80 GB'en.. Hvordan får jeg skifta til WD 200'en? Begge hd'ene står oppgitt i progget men får ikke til å skifte :(

Det kommer at at WD200'en ikke har innebygd temperatur sensor. (Har faktisk en WD200AB her på kontoret så jeg fikk sjekket det) Du ser det når du går inn på "Show Drive(s) info" -> WD200AB -> Drive features -> SMART -> Temperature check capability not found

Hvorfor i helvete har ikke den det da? Går ikke det å presse inn en jævlaa sensor eller noe slik at det går :p ? Eller må jeg putte inn i et vanlig termometer? :roll:

Lenke til kommentar

Hvorfor i helvete har ikke den det da? Går ikke det å presse inn en jævlaa sensor eller noe slik at det går :p ? Eller må jeg putte inn i et vanlig termometer? :roll:

Ja, kjeft på meg! Det hjelper alltid til å løse problemer ... :roll:

Ja, du kan putte inn et vanlig rompe-termometer.

Lenke til kommentar
Jeg har en Seagate barracuda IV 80GB som går uten noen spesiell kjøling. (ingen kabinettvifter, jeg har kun vifte på CPU og i PSU)

Disken gjør ingen tegn til ikke å like temperaturen, og holder seg like fint nå som da jeg kjøpte den for 8 mnd siden. Skulle den likevel kræsje så har jeg likevel backup av alt på CD. Skjer dette innen 16 måneder så får jeg også en ny disk via reklamasjonsretten. (eller via den noe mer begrensede garantien dersom det skjer innen 28 måneder)

Huffda.......er er det en som ikke har fått med seg en d..tt av dette med garanti og reklamasjonsrett! :D

Lenke til kommentar
Jeg har en Seagate barracuda IV 80GB som går uten noen spesiell kjøling. (ingen kabinettvifter, jeg har kun vifte på CPU og i PSU)

Disken gjør ingen tegn til ikke å like temperaturen, og holder seg like fint nå som da jeg kjøpte den for 8 mnd siden. Skulle den likevel kræsje så har jeg likevel backup av alt på CD. Skjer dette innen 16 måneder så får jeg også en ny disk via reklamasjonsretten. (eller via den noe mer begrensede garantien dersom det skjer innen 28 måneder)

Huffda.......er er det en som ikke har fått med seg en d..tt av dette med garanti og reklamasjonsrett! :D

Hva mener du?

Reklamasjonsretten er da 2 år og

Garantien er 3 år (siden jeg kjøpte før de la om til 1 år garanti)

Jeg holder meg godt innenfor alle spesifikasjoner og gjør ingen brukerfeil. Hva akkurat Seagate's garanti går ut på har jeg ikke satt meg inn i, men antar de erstatter en disk som kræsjer. Reklamasjonsretten er da godt definert i forbrukerkjøpsloven.

Er det noe mer jeg burde få med meg?

Lenke til kommentar

Har 120mm Enermax @ low-power til å blåse på 3 10K disker... kjølig da, glovarmt dersom jeg slår av vifta.

I server'n står diskene samlet i 3-pakkninger med 80mm på hver trio. De er passe lunkne (40c ellerno).

Dersom en disk har 1 cm luft over og under trenger den ikke kjøling men dersom disker står i stabel (inntil hverandre) bør man absolutt ha kjøling... ellers er det bare et tidsprøsmål før noe ryker...

Lenke til kommentar

Har 3x200/8/7200 WD disker, 2 i Raid, 1 som system disk, disse har nå stått på så å si døgnet rundt i 4-5 måneder uten problemer og uten spesiell kjøling. I samme kasse har jeg en 2,8Ghz P4, CD brenner, DVD brenner, DVD spiller, Matrox Parhelia skjermkort og et Audigy 2 lydkort foruten en 400W strømforsyning.

Jeg hadde imidlertid mye kjøling på min gamle maskin med IBM disker. Før jeg satte inn diskkjøling på den maskinen hadde jeg 2 diskhavari :-(

Ble i denne forbindelse litt skremt over hva som ble sagt i en herværende test av den nye 180GB IBM disken, at det å kjøre så store 7200 IDE disker uten kjøling kan være et sjansespill... :-(

Men, siden jeg kjører speiling i Raidet og fremdeles har garanti å gå på, tar jeg allikevel sjansen enda noen måneder :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...