Gå til innhold

Hvor mange her bruker egen kjøling på (IDE)harddiskene sine?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Seagate Barracuda IV som jeg heldigvis ikke trenger egen kjøling på. :)

SCSI-disker trenger vel i alle tilfeller egen kjøleløsning så det er vel unødvendig å spørre om det.

Jeg bare lurer på om det går an å trekke noen konklusjon om hvilke harddisker som utvikler så mye varme at de trenger egen kjøle-løsning og hvilke som ikke trenger det. Fortell gjerne hva slags disker dere har og hva slags kjøling dere bruker.

Hvem trenger IKKE egen kjøling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme Seagate Barracuda IV 80 GB disk i en maskin uten spesiell kjøling. I andre PCer har jeg (eller kjenner til) en eldre Seagate U6 20 GB, Seagate Barracuda V 80 GB, IBM GXP et eller annet 60GB uten HD kjøling.

Noen av disse har også fått "varmefrakk" ala asfaltplater (2mm) for demping

av støy, da fortrinnsvis ikke på undersiden over elektronikken.

Lenke til kommentar

Kjører en WD 120GB 8MB uten kjøling i familie-PC-en. (vet ikke helt hvor varm den er, men har nå kjørt fint siden før jul.. PC-en står på lenge.. brukes bl.a. til videoredigering..)

Selv har jeg et Chiefteckabinett med plass til 80mm-vifter foran harddiskene, så hvorfor ikke være på den sikre siden? Viftehastigheten er skrudd ned til et minimum, så de lager ikke noe særlig lyd. (har WD 80GB 8MB + WD 120GB 2MB)

Lenke til kommentar

Jeg må ha kjøling nødt på to av mine hder. :D 2stk IBM 60GB i Raid 0... :yes: IBM f-skap, nesten merkelig at de har holdt så lenge... Sikkert pga kjølinga (To 80 mm på hver). Har "bare" hatt 3 IBM hder inne til rep/utbyttelse.. :lol:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Kjører Papst vifter foran nesten alle diskene. Blir altfor varmt med mange disker her. Kjørte i en lengre periode uten men nå nytter det ikke lenger

Lenke til kommentar

Jeg har en Seagate barracuda IV 80GB som går uten noen spesiell kjøling. (ingen kabinettvifter, jeg har kun vifte på CPU og i PSU)

Jeg har et program som hele tiden følger med temperaturen på den og viser tempen ved siden av klokka på startlinja. Tempen ligger normalt på ca 30-34C men har vært helt oppe i 48C ved lengre tids hardkjør. (dvs. kopiering av mange titalls giga fra eller til en annen disk) Mine usle 30-48C burde gå helt fint da jeg ikke er i nærheten av max operating temperature på 60C.

Disken gjør ingen tegn til ikke å like temperaturen, og holder seg like fint nå som da jeg kjøpte den for 8 mnd siden. Skulle den likevel kræsje så har jeg likevel backup av alt på CD. Skjer dette innen 16 måneder så får jeg også en ny disk via reklamasjonsretten. (eller via den noe mer begrensede garantien dersom det skjer innen 28 måneder)

Lenke til kommentar

Jeg har en WD 120 Special Edition JB, og en gammel Seegate Medalist 13GB som blir luftet av en 19Db Papst. De er overhodet ikke varme, så egentlig trenger jeg ikke kjøling.

Har en kamerat som kjører 4x WD 80GB BB i raid, og 2 andre hdd. Alle sitter over hvarandre da han bruker alle de innvendige hdd plassene i chieftech'en sin.

Han kjørte alle uten vifte i lang tid uten at det skjedde noe, men de ble VELDIG varme. Ble mye bedre med ei vifte...

Lenke til kommentar

etter mine erfaringer er hdd'er mer stabil hvis de blir avkjølt med eventuell vifte når de er på....

Har opplevd at når hdd'en blir veldig varm "tenker/leser" de tregt...

Dette har jeg opplevd med WD40gb 2mb

WD80gb 2mb

IBM deskstar 40 gb...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...