Gå til innhold

Aktiv dødshjelp: For eller imot?

Aktiv dødshjelp: For eller imot?  

51 stemmer

1. 1. Er du for eller imot aktiv dødshjelp (eutanasi)?

• For
      46
    • Imot
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

100% for aktiv dødshjelp. Det er helt klart en menneskerett å bestemme over egen kropp, både på godt og vondt.

Det betyr såklart ikke at man ikke skal oppfordre folk til å leve videre, satse hardt på hjelp til suicidiale, osv. Men hvis folk virkelig vil så skal de såklart få lov til det.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Man bør selv få bestemme om man vil være i live. Er livet fullt av lidelser, er det for meg ikke verdt mye uansett.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Jeg er for dødshjelp om personen har sterke uhelbredelige smerter og slike alvorlige tilfeller. Men jeg er ikke for dødshjelp om man sliter psykisk eller har lyst til å ta selvmord osv.. Da mener jeg personen ikke burdte være ansvarlig for å velge om h*n vil dø eller ikke..

Lenke til kommentar
Mange føler seg som en byrde for omgivelsene når de er døende, hvordan kan man være sikker på at den lidende velger aktiv dødshjelp uten å ha nettopp det i tankene?

Det er irrelevant for mitt syn - vedkommende bør fortsatt få bestemme over hvorvidt h*n vil leve sitt eget liv, uavhengi av motiv.

Lenke til kommentar
Jeg er for dødshjelp om personen har sterke uhelbredelige smerter og slike alvorlige tilfeller. Men jeg er ikke for dødshjelp om man sliter psykisk eller har lyst til å ta selvmord osv.. Da mener jeg personen ikke burdte være ansvarlig for å velge om h*n vil dø eller ikke..

Så du vil tvinge noen til å leve mot deres vilje? Ville du også ha støttet å dope dem ned, så de ikke har mulighet til å ta sitt eget valg og liv?

Og hvem mener du burde ta ansvaret for personen?

Hva hadde du følt om noen kom å sperret deg inne og dopet deg ned, fordi de mente du ikke kunne styre ditt eget liv? Du ville kanskje følt de ikke hadde noen rett til det, men hvem er du til å si at en person ikke har retten til å bestemme over sitt eget liv?

Jeg er for aktiv dødshjelp, om en person ønsker å dø, hvilken rett har vi til å nekte personen dette?

Lenke til kommentar

Å medvirke til selvmord er ingen oppgave for samfunnet. Og hvordan i all verden kan man pålegge helsepersonelle å bidra til det? Man havner i helt umulige avgrensningsproblemer når man skal utforme lovgivningen. Aktiv dødshjelp er et viktig verdispørsmål som er svært innviklet og vanskelig da det er komplett umulig å skape et system som skal omfatte så utrolig mange individuelle forhold og problemstillinger.

• Hvor rasjonelt tenker man når man lever under konstant smerte?
  • Hva slags lidelser skal være relevant for å kunne be om aktiv dødshjelp? Psykiske lidelser kan være like smertende som fysiske. Psykiske lidelser kan også være like uhelbredelig som fysiske. Skal man da tillate aktiv dødshjelp på bakgrunn også av psykiske lidelser?

Nei.

Lenke til kommentar
Hvor rasjonelt tenker man når man lever under konstant smerte?

Hva slags lidelser skal være relevant for å kunne be om aktiv dødshjelp? Psykiske lidelser kan være like smertende som fysiske. Psykiske lidelser kan også være like uhelbredelig som fysiske. Skal man da tillate aktiv dødshjelp på bakgrunn også av psykiske lidelser?

Det er ikke samfunnets valg, det er individets!

Hvis en person nekter meg døden, uansett omstendigheter, så vil jeg senere nekte den samme personen livet.

Lenke til kommentar
Hvor rasjonelt tenker man når man lever under konstant smerte?

Hva slags lidelser skal være relevant for å kunne be om aktiv dødshjelp? Psykiske lidelser kan være like smertende som fysiske. Psykiske lidelser kan også være like uhelbredelig som fysiske. Skal man da tillate aktiv dødshjelp på bakgrunn også av psykiske lidelser?

Det er ikke samfunnets valg, det er individets!

Hvis en person nekter meg døden, uansett omstendigheter, så vil jeg senere nekte den samme personen livet.

Så du vil drepe en person fordi han/hun ikke har lov/lyst til å drepe deg? Interessant resonnement.

Straffeloven gjør det klart at det er rettsstridig å hjelpe andre med å ta livet av seg. Aktiv dødshjelp er et drap i lovens forstand. Slik bør det fortsatt være. Forbudet mot å medvirke til at noen mister livet er grunnleggende og viktig.

Dersom man vil bruke lovgivningen til å definere dette som en rettighet må man huske at en rettighet fordrer at noen har plikt til å innfri retten. Legegjerningen har i mange tusen år hatt tre oppgaver: Helbrede, lindre og trøste. Det kan ikke være en oppgave for et ansvarlig samfunn å legge til legegjerningen at man skal gjøre kort prosess.

Dagens profilerte motstandere av aktiv dødshjelp, som filosofen Lars Johan Materstvedt og leder av legeforeningens etiske råd, Trond Markestad, hevder at en rett til dødshjelp uunngåelig vil føre til at gamle og skrøpelige, så vel som håpløst syke, vil oppleve dette som en plikt å be om å bli avlivet, selv om man ønsker å leve videre.

Det er ikke så enkelt som å si at hvis du vil dø, så skal du få dø.

Lenke til kommentar

tandep: Selv med lovlig aktiv dødshjelp så trenger ikke leger tvinges til noe, det kan være frivillig. Og ja, det vil såklart være synd om folk føler seg pliktig til det, men da burde man heller kjøre holdningskampanjer og informasjon ang det.

Det viktigste for min del er at alle skal kunne bestemme over sin egen kropp. Det burde være en grunnleggende menneskerettighet, andre forhold kan man ta i etterkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...