Gå til innhold

Aktiv dødshjelp: For eller imot?

Aktiv dødshjelp: For eller imot?  

51 stemmer

1. 1. Er du for eller imot aktiv dødshjelp (eutanasi)?

• For
      46
    • Imot
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg virkelig vil d0. Hvorfor skal noen da staa i veien for meg?

Om jeg bare ligger der, ikke f0ler noe, ikke legger merke til at folk er der for meg. At jeg kun lever pga den maskinen som pumper liv i meg.

Er jeg ikke allerede dod da? burde jeg ikke da faa lov til aa "reise videre"?

Saa JA til aktivd0dhjelp.

Lenke til kommentar
Men når eg tenkjer litt meir over det, kunne eg aldri tenkt meg å vere den som skulle "ta livet" av ein person.

Helt seriøst. Hvis en person hadde ønsket å dø, hadde jeg ikke hatt et problem med å "ta livet" til personen. Jeg hadde vel egentlig heller følt jeg gjorde noe godt.

Samfunnet er så opptatt av at vi skal leve så lenge. Å leve lenge = Bra. Men det er hvordan du lever livet som teller! Den dagen mitt hode slutter å fungere, håper jeg at jeg dør. Jeg kjente en person som fikk vite at han ville få Alzheimers. Derfor bestemte han seg for å ta sitt eget liv. Jeg hadde gjort det samme. Det er vondt for familien og venner uansett. en det å først "miste" personen til Alzheimers, for så å "miste" han/henne igjen ved dødsfallet, er dobbelt opp vondt.

Lenke til kommentar
Men ved å lovfeste dette tror jeg det kan føre til ett kaldere samfunn.

Mange pasienter som ligger på sykehus kan nesten føle seg presset til å dø.

Det er klart. Slik jeg ser det for meg - burde man kunne tegne en kontrakt, hvor man ytret ønske om aktiv dødshjelp hvis det kom til det. Kansje dette hadde blitt gjort best ved å skrive dette i testaments form.

Lenke til kommentar
Helt seriøst. Hvis en person hadde ønsket å dø, hadde jeg ikke hatt et problem med å "ta livet" til personen. Jeg hadde vel egentlig heller følt jeg gjorde noe godt.

Her er vi menneske svært ulike. Nokon er sterke nok til å gjere dette, andre ikkje. Ingenting negativt med nokon av delane.

Lenke til kommentar

Staten er ikke eieren av våre liv, og har derfor ikke rett til å nekte oss å avslutte dem når vi selv ønsker. Å holde et menneske i live under store pinsler, mot dets vilje, er ondskapsfullt og tilsvarende å påføre det tortur. Likeledes er det med verneplikt; staten skyr virkelig ingen midler når det gjelder å erklære sitt påståtte eierskap over enkeltindividets liv ("Alle skal med!"). At disse temaene ikke er mer aktuelle i dagens diskusjonsfora sier endel om det moralske forfallet til folk flest. Det er godt å se at de fleste her har en fornuftig innstilling til dette. :thumbup:

Endret av Imago
Lenke til kommentar

For i noen sammenhenger. Hvis personen er veldig syk og vil tilslutt dø smertefullt men vil dø før den tid syns jeg man kan legge piller på nattbordet hans og la personen ta valget selv. Hvis de er lammet og de har gitt uttrykkfra før om at dette ikke er noe de vil, så ja da er det også greit syns jeg.

Lenke til kommentar
For i noen sammenhenger. Hvis personen er veldig syk og vil tilslutt dø smertefullt men vil dø før den tid syns jeg man kan legge piller på nattbordet hans og la personen ta valget selv. Hvis de er lammet og de har gitt uttrykkfra før om at dette ikke er noe de vil, så ja da er det også greit syns jeg.

Det er vel dette ein kallar indirekte dødshjelp/assistert sjølvmord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...