Gå til innhold

Vannkjøling til Lian Li PC-777, noen ider?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har nettopp bestillt et Lian Li PC-777 kabinett. Tenkte også og installere vannkjøling, grunnet støy fra vifter og lysten til og overklokke. Kan ikke mye når det gjelder vannkjøling, så trenger hjelp til valg av et komplett kjølesystem og plssering av dette i selve kabinettet.

Mine pc komponenter nå:

MSI P965

Intel Core 2 Duo E6400 (2,13GHz)

2 GB DDR2 Corsair PC4200

Intern Harddisk: Samsung SpinPoint 250 GB P120S 7200rpm

Hitachi Deskstar 7K1000 1TB SATA2, 32MB 7200RPM

Lian Li PC-777

Sony DVD-brenner AWG170AB2

Creative X-Fi XtremeMusic

Gainward GeForce 7950GT 256mb

Lian Li PC-777 front:

t_45125.gif

Bakside

170[2]1.jpg

Inne i Kabinettet

pc777a1.jpg

Søkte litt på google og fant en som også ville montere vannkjøling i et slikt kabinett. Men han hadde ikke noen detaljert beskrivelse for vannkjøling. Men derimot mye om hvordan han skulle re-designe det. PS! Skal ikke ha det i lilla, for de som lurte xD

Link: http://forums.kustompcs.co.uk/showthread.php?t=40893

Fant to vannkjølesystemer på microplex.no:

Hva er forskjellen på dem, og er de noe å anbefale?

MIST Tsunami vannkjølingssett, Dual rad.

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...4&mcat=c384

MIST Tsunami vannkjølingssett, Singel rad.

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...5&mcat=c384

Noen som kan hjelpe meg?

Endret av Sharkeyking
Lenke til kommentar

Ikke særlig vits i å quote hele første post for bump. Bare skiv "bump":)

Hoved saken som er forskjellen mellom de to MIST settene er at den ene har en dobbel radiator mens den andre har enkel radiator.

Selv ville jeg ikke gått for noen av de settene. Jeg ville bestilt fra USA hvor du har hovedsakelig ekstremt mye bedre utvalg og det er billigere for bedre komponenter enn for halv gode i norge.

Satt raskt opp to måter som jeg kunne tenkt meg å bygge i kabinettet. En rask og "stygg" måte og en pen men tar lengere tid.

pc777a1.jpg

Oppsett 1:

1.1 er plassering av radiator. Der må du nok inn med avstandstykker eller gjenge jern/stav(husker ikke hva man kaller de). Også mutter og kutter når du får lik av stand og der hvor du vil ha radiatoren.

Personlig så tror jeg med litt innsats så vil dette bli den beste løsningen siden du får alt på innsiden av kabinettet.

så går du videre til pumpen. Der vil jeg ha valgt en Laing DDC -1T. Også satt på en mindre tanktopp for å slippe fillport. Pga det er noe shit å tømme systemet for luft med fillport. Pumpen vil man da ha plass til å plassere over en CD/DVD rom. Eller så kan du gå for en bay-pumpe. Det vil si at tank og pumpe er en enten en eller to CD/DVD modul. (5.1/4")

Eks:

XSPC "Bay-Res"

XSPC "Dual Bay-Res"

Så går vi over til CPU blokk: Pr i dag er det kun to blokker som man brude ta seg bryet med å se på det er Ek-supreme og D-tek Fuzion V2.

Og da er vi på radiatorer. Her er det rett og slett og gå for en Swiftech QP220-QP. Det er den radiatoren som er best av de smale 3cm radiatorene. Tror ikke du får plass for en 5cm tykk radiator på innsiden slik som jeg har tegnet det.

Av nipler så er det enkelt å greit slik at du må gå for 1/4" på gjenge siden og 1/2" på slange siden. Av den hovedgrunn at du kan bruke 7/16" slange. Da denne er mindre enn 1/2" så er den noe vanskelig å få over men ikke like vanskelig som 3/8". Med 7/16" slipper du også at den brekker like raskt. Og den sitter så støpt at du nesten ikke trenger klemmer. Men jeg mener at slange klemmer er noe man trenger uansett hvor tett slangen sitter rundt. Man vet aldri hvordan tid og belasting kan påvirke over tid. Ek nipler er veldig gode nipler hvor slangen sitter godt. De og D-tek nipler er av mine favoritter.

Tygon 3603 7/16" ID 5/8" OD denne slangen er den jeg bruker på alle mine bygg. Hvor alt blir kjøpt nytt. Der hvor jeg bruker gammelt skrammel som jeg har hat liggende eller andre har hat liggende så varierer det jo selvfølgelig.

Ved versjon 1.2 som du ser på tegningen så er det i all hovedsak å kjøpe en slik radbox Pumpe plassering kan brukes om hverandre og du kan hive inn en tank i topp bayen hvis du heller vil ha det enn en tank topp. Men vil anbefale at du da kjøper en ekstra topp til pumpen uansett. Særlig for å øke ytelsen men også slik at du får på sikkelige nipler. (Du finner raskt tanker og topper ved å lese litt på performance-pcs.com, gidder ikke ramse opp å linke til alle alternativene)

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar

Går for den første der jeg, 1.1 :) . Men hvordan er det med frakt fra www.performance-pcs.com, er det dyrt? Noen spesielle ting jeg må huske på når jeg bestiller der ifra? Har aldri handlet fra USA før.

Endret av Sharkeyking
Lenke til kommentar

På alt over 200kr må du betale moms og tollavgift på.

tollavgift ligger på rundt en 200kr(Varierer på verdi på forsendelsen)

Og Momsen er 25% av verdien på pakken.

Ellers går ting av seg selv.

Frakt varierer på tyngde og størrelse på pakken. Du må nok regne med fra rundt 250-500kroner i frakt.

Lenke til kommentar

Den moderatoren som har flyttet denne tråden trenger lesebriller. Bare oppgi ønsket styrke så skal jeg sende et par, helt gratis! :tease:

Dette handler nemlig om "Kjøling - Vann og ekstrem" og ikke om "Kabinetter og modifikasjoner"....

Lenke til kommentar

Forslaget til MoDzoNa mht til plassering av radiatorer støtter jeg fult ut.

Valget av DDC-1T er også svært godt (har to slike selv), likeledes støtter jeg kommentaren om fillport.

Men jeg tillater meg likevel å komme med et forslag til tank og pumpe som jeg tror vil være bedre, ikke minst pga av plassering i kabinettet.

Jeg tenker da på kombinasjonen av Aquacomputer Aquatube (tank)og Aquastream (pumpe), som dersom montert i Aquabay vil kunne inpasses i 2 stk 5,25" brønner. Jeg har selv gode erfaringer med en slik løsning.

post-114224-1211443765_thumb.jpg

Bildet viser Aquatube montert i Aquabay med diverse led og vannstandsmåler. Se på dette bilde fra microplex sine sider om hvordan tank og pumpe kan monteres sammen.

Merk at pumpen finnes i tre variater, hvorav jeg linket til den dyreste. Den har innebygget temp måler og kan styre radiator viftene dine via medfølgende software, noe laing pumpene ikke kan. Dette vil igjen gi et stillere system ...

Jeg tillater meg også å nevne at Aquacomputer Cuplex XT di, yter like godt som de de CPU blokkene som er nevnt over. Både Ek og D-tek er high flow blokker, som yter best med kraftige pumper. Laing DDC er kraftig, men Aquastream (som er low flow) er sterkere. I mine systemer yter aquastream vesentlig bedre enn en Lain DDC, 75 mot 59l/time. Og nesten like godt som to Lain i serie (som ga 80l/time). Men Aquastream er stiller.

Når det gjelder slanger ville jeg utvilsomt også ha gått for tygonslanger, men jeg ser ikke behovet for 1/2". Det er amerikansk og du må langt etter deler, samt at det tar størrre plass. Gå heller for 10mm (3/8") som er standard i Europa.

Lykke til med et spennende prosjekt :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Er nå enig med deg drbo, kanskje bedre å bestille fra Danmark enn ifra USA :hmm: . Men fant ikke Swiftech QP220-QP radiatoren på vcore.dk :no: , hadde vært greiet og fått bestillt alt fra ett sted. PS! Hvordan fikk du vanntanken(du avbildet)til å lyse :dribble: ? Og må du ha et eller annet apperat for å utnytte alle Aquastream pumpen sine funksjoner(som å se og regulere temp m.m)

Men en forløbig handleliste kan jo være:

1. Swiftech QP220-QP(Fant ikke på vcore.dk)

1. Aquatube(http://vcore.dk/shop/ac-aquatube-rev-764p.html)

1. Aquastream(http://vcore.dk/shop/ac-aquastream-xt-1161p.html)

1. Aquabay(http://vcore.dk/shop/ac-aquabay-at-771p.html)

1. Aquacomputer Cuplex XT di(http://vcore.dk/shop/ac-cuplex-xt-1072p.html)

1. Korrosjonsbeskyttelse: Super Cool(http://vcore.dk/shop/super-cool-409p.html)

Ting jeg får tak i ifra andre steder:

Tygonslanger

Nippler

Destillert vann

Andre ting?

Endret av Sharkeyking
Lenke til kommentar

Hei igjen, hyggelig at du likte ideene mine :-)

Når det gjelder bestilling, så har jeg svært gode erfaringer med å handle fra både usa og danmark. Og med dagens dollarkurs er det ikke USA så dumt ...

Dersom du skal ha en tynn radiator (ikke Themochill) og ønsker alt fra vcore, så kjøper du en HW Labs Black Ice GT Stealth 240. Den yter vel også likt eller bedre enn swiftek radiatoren

Vcore har også tygon og clearflex slanger i 10mm! Nippler har de også ...

Når det gjelder vann, så kjøper du batterivann på nærmeste bensistasjon, og dersom du ønsker noe anti korrosjon/anti alge, så blander du batterivann og frostvæske 10:1. Det er faktisk det beste som er å få fatt i!

Da gjenstår det bare vifter. Jeg har prøvd mye rart, og det beste jeg har prøvd til dags datopå radiatorer er Noctua NF-P12-1300 120mm, og de får du faktisk også hos vcore nå.

Dersom du går for aquastream pumpen, husk også å bestille et slikt sett med vibrasjonsdempere samt nippeladaptere til pumpen!

Selv har jeg handlet fra Aquacomputer direkte, vcore, microplex, performance og sidewinders. Av disse har både Microplex, vcore, performance og sidewinders en helt uovertruffen service. Aquacomputer er greie, har et suverent utvalg, men noe lang leveringstid da de produserer alt i batcher som så sendes ut til butikker ... og dermed ofte er tomme for enkelte varer til ny batch er produsert. Pefformance er sjappen jeg tyr til når jeg skal ha spesielle ting, de har det meste.

Microplex begynner av en eller annen grunn å få et dårlig utvalg av AC sine produkter, noe jeg antar at er fordi de er alt for dyre og derfor ikke selger nok, da folk dermed heller bruker vcore. Det er jo flere hundrelapper å spare bare på pumpen! Vcore er også greie ved at de fjerner moms (dansk moms er lik vår), slik at prisen du betaler faktisk er den du ser bare i norske. Dvs dansk pris minus 25% hos vcore + tollgebyret (100 eller 200 etter hvor mye du kjøper)og 25% moms i Norge.

Du spurte hvordan jeg fikk lys i min tank. Svaret finner du i denne videoen ...

Men du kan gjøre det enklere om du bare installerer en slik diode ...

Den nye utgaven av pumpen kan nå gjøre mye av denne styringen via usb kabel og medfølgende software. Ønsker du derimot også å kjøpe Aquaero, så kjøper du en enklere (billigere) utgave av Aquastream uten all funksjonaliteten (det er samme pumpen, men noen er fuksjonene er låst i firmware, men kan faktisk låses opp om ønskelig mot et mindre beløp tilsvarende det du sparte ved å kjøpe en "enklere" pumpe). Men pass på at du får en utgave med temp sensor!

Lykke til :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Selv er jeg ikke glad i å bruke aqua computer. Mest pga at tanken dems er av alu og bruker 1/8" gjenger.

Men jeg skal ikke diskutere på looket. For det er nydelig.

Men hvis du først skal gå for dem så gå for den versjonen av tanken med 1/4" gjenger slik at du du slipper å ha en slik flaske hals i systemet for å hindre flow.

Lenke til kommentar

Flott at jeg kan få tak i alt fra et sted :thumbup:

Ferdig Handleliste:

1. HW Labs Black Ice GT Stealth 240(http://vcore.dk/shop/hw-labs-black-926p.html)

1. Aquatube special edition G1/4 silver(http://vcore.dk/shop/ac-aquatube-special-1196p.html)

1. Aquastream(http://vcore.dk/shop/ac-aquastream-xt-1161p.html)

1. Aquabay(http://vcore.dk/shop/ac-aquabay-at-771p.html)

1. Aquacomputer Cuplex XT di(http://vcore.dk/shop/ac-cuplex-xt-1072p.html)

2. Noctua NF-P12-1300 120mm(http://vcore.dk/shop/noctua-nf-p12-1300-120mm-1169p.html)

1. Korrosjonsbeskyttelse: Batterivann og frostvæske 10:1(Bensin stasjon)

1pk. Gummiophæng Universal(http://vcore.dk/shop/gummiophaeng-universal-383p.html)

1. Plexi 1/4 Lighting Module Blue(http://vcore.dk/shop/plexi-1-4-623p.html)

Deler jeg får tak i andre steder:

Nippler

Vannslanger

-------------------------------------------------

Tror dere at jeg vil få plass til en ThermoChill PA120.3 radiator isteden for HW Labs radiatoren?

Hvordan er det med de to 120mm viftene(foran og bak på kabinettet), trenger jeg dem. Med tanke på at når jeg har vannkjøling, forsvinner jo meste av varmen ut med radiatoren, eller?

Endret av Sharkeyking
Lenke til kommentar

Ok :), er det mulig med utvidelse av dette systemet som er beskrevet ovenfor.Med utvidelse sikter jeg til vannkjøling til skjermkort,(harddisker?)osv. Har det egentlig noe for seg å vannkjøle hele PCen, slik som med CPUen at man kan overklokke.Er det mye dyrere enn bare å få vannkjølt CPUen, eller er det bare til å kjøpe noen vannblokker til. Tenkte å få meg GeForce 9900GTX når det kommer :D

Lenke til kommentar

Er veldig skeptisk til å få plass til en pa120.3 De er ekstermt store. Ikke bare lang, men også tykk.

Angående vifter så gjør du slik at alle blåser inn uten om de i radiatoren. Og hvis ikke jeg tar feil så er det slik at PSU suger luft inn dirkete.

Da vil du sånn någenlunde få likt trykk inni kabinettet. Selv om det beste er overtrykk slik at du selv bestemmer hvor du skal få støv inn fra. Altså støv blir ikke sugd inn fra hver enkelt glippe i kabinettet osv..

Den plexi 1/8" blåe leden passer ikke hvis du skal ha tanken med 1/4 gjenger. Da må du ha Plexi 1/4 Lighting module.

I tillegg trenger du en hver av disse til pumpen: Inngang og til utgang

Du vil trenge to av begge disse på tanken link med en slik.

Vil anbefale deg å bruke disse niplene på resten av systemet. De er meget gode nipler som er av de beste jeg har prøvd av denne typen.

Du vil trenge:

2 på radiatroen,

2 altså på tanken,

2 på cpu blokken,

1 på pumpen.

Altså 7 av disse d-tek 3/8"

Også er denne slangen helt ypperlig.

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar

Er enig med MoDzoNa angående PE120.3, den blir for stor (har en slik selv), og stealthen er en svært god radiator, så hold deg til den. Du får heller ikke bedre slange eller nipler en det han foreslår (og da får du alt fra vcore)!

Det er også riktig som MoDzoNa sier om viftene. Like mange vifter med luft inn, som radiatorvifter med luft ut. Og alltid luft ut over rad, ellers resirkulerer du varme og maskinen blir varmere og varmere.

Dersom du ønsker å kjøle hdd så er jo Aquadrive et alternativ. Den har i tillegg den funksjonen at den fjærner tilnærmet all hdd støy pga sin vekt og gummioppheng (jeg hører knapt mine to raptorer lenger) ...

Når det gjelder hvor mye du kan putte i loopen, så avhenger det av hva du skal kjøle, men generelt vil jeg si at du trenger en 120mm vifte over rad til hver komponent som cpu og gpu, ved normal klokk og bruk. Chipsett trenger en singlerad, hdd en singlerad etc. Pumpen takler alt du får plass til ...

I noen tilfeller, som f.eks. min OC qx9650se@4GHz, så trenger den en dualrad alene. Det samme med enkelte skjermkort, som AtiHD2900XT (det har jeg selv erfart) eller nVidia8800GTX/ultra. Mens mine to overklokkede AtiHD3870xt klarer seg med en dualrad på deling. Dersom du i tillegg skal kjøle chipsettet, ville jeg satt inn en rad til. Hdd kan også kjøles

I min PC har jeg seks vifter over radiatorer, 2 til cpu, 2 til gpuene, 1 til chipsett og 1 til hddene (4 hdd i 2 Aquadrive dual). De holder pcen passe kald med viftene på 60% @4GHz. (se arbeidslogg for detaljer)

Stå på dette blir bra, fint med en arbeidslogg etterhvert, vil svært gjerne se bilder av det ferdige produktet. (i hvert fall et par bilder i denne tråden)

Lykke til :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Skal gjøre som jeg har blitt anbefalt her på siden :new_woot: . Skal selvsagt ligge ut noen bilder underveis, men kan ta litt tid. Grunnet jeg har fått en bekjent av meg til å kjøpe det brukt, av en i Oslo og får det ikke før når det nærmer seg sommerferien. Så skal ligge alt til rette med innkjøp av vannkjøling først, slik at jeg kan begynne for fullt når jeg mottar "Sneglehuset".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...