Gå til innhold

Er dette støv, hårstrå eller annet på sensor? Evt sensorfeil? (se foto)


Anbefalte innlegg

Vedlagt er et bilde tatt med Sigma 150/2,8. Like over den røde blomsten, litt til høyre, sees en mørk tynn avlang strek - hva er dette? Har sett dette på flere av mine andre bilder (inkl andre objektiver), noen ganger er den tykkere, andre ganger tynnere. Jeg er ikke vant med at støv på sensor fremviser seg på denne måten. Noen som har peiling på hva dette kan være? Feil på sensor?

 

 

post-107502-1211220383_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det ser ut som et hårstrå.

 

Det du kan gjøre, er å sette kameraet på manuell sensorens, for så å stå under en lampe, eventuelt lyse med lommelykt på sensoren for å se hva som befinne seg der. Pass på at rommet du er i er støvfritt, og at batteriet til kameraet er fulladet.

Lenke til kommentar

Det der er nok et rusk på sensoren (vil jeg tro), det at den blir tykkere eller tynnere kommer av at bildene er tatt med forskjellig blender. Kjøp deg en sånn blåse sak (husker ikke hva de heter) Og se om det hjelper.

 

(Bruk av liten blender får flekkene til å bli tydeligere, blender du opp kan du bli mindre eller helt borte.)

 

Edit: skulle være blende opp ikke ned!! My bad!

Endret av Hoptikopter
Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

 

Joda, hatt mye støv på sensor og bryr meg egentlig ikke så mye om det, men da har jeg gjenkjent dem som støvkorn (små runde mørke flekker). Det at også støv kan være så tynt og langstrakt har jeg ikke opplevd tidligere. Prøvde som erlingba beskriver i forrige post og da kom den frem igjen. Kan nå slå meg til ro at det mest sannsynlig er støv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...