Gå til innhold

Hjelp til å velge/sette opp en hjemmeserver

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på å sette opp en hjemmeserver. Hovedsakelig for backup av pc og musikkavspilling gjennom Squeezebox.

PCen jeg bruker til vanlig er en Acer Aspire 5920, med Windows Vista Home Premium som jeg snart skal få oppgradert med Vista Business 64-bit. :new_woot:

Har kikket litt på HP sin Windows Home Server (WHS) maskin: HP MediaSmart Server EX470

Får inntrykk fra manualen (så litt i den på nett) av at den ikke kan kobles sammen med 64-bit's Vista. Noen som vet om det går, eller en løsning på problemet?

Lurer også på om det går an å sette opp en gameserver på WHS? For eksempel SRCDS.

Setter veldig pris på litt hjelp. :)

Endret av Kabbalabba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dessverre ikke hørt noe om 64-bits problematikken. Men syntes det høres meget rart ut. Uansett, min 32bits WHS snakker fin fint med min Win2k3 64bit server though, via sambashares osv...

WHS er en "moddet" W2k3 standard server 32bit versjon. Du kan kjøre andre programmer som f.eks SRCDS eller lignende. Men du må passe på at du ikke opplever corruption buggen: http://support.microsoft.com/kb/946676/en-us

De har enda ikke klart å fixe den, men en oppdatering kommer iløpet av sommeren iht planen. Feilen skjer ikke hvis man har kun 1 harddisk i serveren.

Håper dette hjelper deg litt på veien :)

Edit: Wiki gir bra info om WHS btw: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Home_Server

Endret av Largie
Lenke til kommentar

WHS eller windows home server støtter ikke vista 64 foreløpig men det kommer en oppdatering kalt powerpack 1 snart der det kommer støtte for vista x64. WHS er basert på windows 2003 server men C: settes automatisk til 20GB så spilserver kan hende funker men kommer ann på plassen det krever. men jeg har ikke prøvd så kan ikke si noe fra eller til den veien.

WHS funker yperlig til bacup og filserver men har en liten bugg som kan under enkelte omstendigheter ødelegge filene, dette skal etter planen og bli fikset under powerpack1 updaten.

Lenke til kommentar

Kjøpte nettop HP Ex470'en, så perfekt ut. Kjempe grei størrelse, passe kraftig og passe billig, og veldig grei å sette inn nye HD'er i.

For en amatør/nybegynner etc er den kjempe grei og utrolig enkel. Du kan egentlig ikke gjøre noe feil. God på backup, fildeling etc etc.

Personlig ble den litt for simpel, hadde forventet meg mye mer avanserte funksjoner. Skal sette meg ned en dag å se hva jeg kan endre på den, evt bytte ut til linux/vanlig server programvare.

Lenke til kommentar
WHS er en "moddet" W2k3 standard server 32bit versjon. Du kan kjøre andre programmer som f.eks SRCDS eller lignende. Men du må passe på at du ikke opplever corruption buggen: http://support.microsoft.com/kb/946676/en-us

De har enda ikke klart å fixe den, men en oppdatering kommer iløpet av sommeren iht planen. Feilen skjer ikke hvis man har kun 1 harddisk i serveren.

Fikk mail fra "The Windows Home Server team" ad betatesting av Windows Home Server Power Pack 1.

I mailen står det at det er klar en fix for WHS og at en Public Beta vil være klar for nedlasting i begynnelsen av juni.

Har ikke hatt tid til å lese hva Power Pack 1 inneholder ellers...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...