Gå til innhold

Ubrukt ram går over på skjermkort?

Anbefalte innlegg

En venn av meg har kjøpt seg ny pc til gaming fra netshop. Han har 4gig minne på den, og sier at all RAM som blir til overs automatisk blir ført over på skjermkortet. Så skjekka jeg om det faktisk stod hvor mye minne skjermkortet hans hadde. Det stod 2,5GB, mens det originalt bare har 512mb! Hvordan er det mulig? Er det en komponent som gjør dette, eller må man ha et spesielt skjermkort/ram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen/grafikkortet benytter TurboCache, noe som gjør at det kan bruke systemminne som grafikkminne. Skal kunne justeres i bios eller noe, men kjenner ikke til løsningen på den maskinen.

Dette ekstra minnet burde ha liten eller ingen praktisk betydning for grafikkytelse.

Lenke til kommentar
Maskinen/grafikkortet benytter TurboCache, noe som gjør at det kan bruke systemminne som grafikkminne. Skal kunne justeres i bios eller noe, men kjenner ikke til løsningen på den maskinen.

Dette ekstra minnet burde ha liten eller ingen praktisk betydning for grafikkytelse.

Så det er ikke egentlig positivt på noe vis? :hmm:

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på dette, men slik jeg forstår det:

Ser ikke poenget når 8600 kortet har 512MB dedikert minne. Ekstra minne vil/bør ikke gi noe særlig ekstra grafikkytelse. Muligens motsatt effekt, pga at det ikke er direkte tilgjengelig for GPU, men går over PCI-E bus.

TurboCache er designet for meget billige grafikkløsninger med lite dedikert minne. Steget opp fra integrert grafikk, eller nesten på linje med integrert grafikk.

Utelukker da ikke at det kan være enkelte applikasjoner som krever enorme mengder minne og dermed kan dra nytte av denne funksjonaliteten.

Hva du leser av er trolig alt ledig minne på maskinen som kan gjøres tilgjengelig for grafikk.

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker på dette, men slik jeg forstår det:

Ser ikke poenget når 8600 kortet har 512MB dedikert minne. Ekstra minne vil/bør ikke gi noe særlig ekstra grafikkytelse. Muligens motsatt effekt, pga at det ikke er direkte tilgjengelig for GPU, men går over PCI-E bus.

TurboCache er designet for meget billige grafikkløsninger med lite dedikert minne. Steget opp fra integrert grafikk, eller nesten på linje med integrert grafikk.

Utelukker da ikke at det kan være enkelte applikasjoner som krever enorme mengder minne og dermed kan dra nytte av denne funksjonaliteten.

Hva du leser av er trolig alt ledig minne på maskinen som kan gjøres tilgjengelig for grafikk.

Ok, ble en del klokere nå ;) Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...