Gå til innhold

All-round-objektiv til Samsung GX-10

Anbefalte innlegg

75mm ville ikke utgjort en enorm forskjell i kirken. Jeg påstår hardnakket at de 10mm på den vide enden er langt mer viktige enn de 25mm på den lange enden. Jeg har testa en 28-300mm på et crop-kamera, og det var veldig frustrerende når man plutselig trengte litt vidvinkel.

Så ja, jeg ville ha kjøpt 17-50 og senere kjøpt en grei telezoom. Eller omvendt. Men jeg ser nå til min overraskelse at det er ganske dårlig med bra telezoomer til Pentax/Samsung?! Hvor er en fast blender f/4?

Takk for all hjelp! Går for 17-50 nå, Pentaxen blir litt for dyr i denne omgang!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
75mm ville ikke utgjort en enorm forskjell i kirken. Jeg påstår hardnakket at de 10mm på den vide enden er langt mer viktige enn de 25mm på den lange enden. Jeg har testa en 28-300mm på et crop-kamera, og det var veldig frustrerende når man plutselig trengte litt vidvinkel.
Nei, men å ha 50 og 70mm på samme objektiv har faktisk en stor fordel, i hvert fall slik jeg fotograferer. Jeg

trenger i hvert fall 50-70 mer enn 17-24mm...

Så ja, jeg ville ha kjøpt 17-50 og senere kjøpt en grei telezoom. Eller omvendt. Men jeg ser nå til min overraskelse at det er ganske dårlig med bra telezoomer til Pentax/Samsung?! Hvor er en fast blender f/4?
Den er på vei (DA* 60-250mm f/4 forventes på lager i november - utsatt for tredje eller fjerde gang jeg vet om). Ellers finnes selvfølgelig Sigma 100-300, men den er i største laget for mange. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Nei, men å ha 50 og 70mm på samme objektiv har faktisk en stor fordel, i hvert fall slik jeg fotograferer. Jeg

trenger i hvert fall 50-70 mer enn 17-24mm...

Den er på vei (DA* 60-250mm f/4 forventes på lager i november - utsatt for tredje eller fjerde gang jeg vet om). Ellers finnes selvfølgelig Sigma 100-300, men den er i største laget for mange.

Og hvis du trenger enda bedre lysstyrke kan en jo kjøpe Tamron 70-200mm F2.8 eller Pentax 50-135mm F2.8, selv om ikke de gir så veldig mye tele.

Lenke til kommentar
Ser forøvrig at det finnes et Sigma 17 - 70 mm F/2,8-4,5 der ute med en brukerevaluering.Produktguiden

Noen erfaringer med det?

Dette var ikke lett. Ikke fått bestilt enda, så nå må denne tas med i vurderingen. 17-70mm er en brennvidde jeg godt kunne tenke meg, og for meg som amatørfotograf vil kanskje denne være et fornuftig valg i forhold til pris?! Ser den har fått én god tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Ser forøvrig at det finnes et Sigma 17 - 70 mm F/2,8-4,5 der ute med en brukerevaluering.Produktguiden
Det er et helt greit objektiv, optisk er den i området Sigma 18-50 og Tamron 17-50, men når ikke helt opp, og har svakere lysstyrke. Blender f/2.8 er _bare_ på 17mm, allerede på 18 er det f/3.5 som gjelder (og er dermed ikke bedre enn konkurransen), og 17mm vidåpen er ikke mye å skrive hjem om. Personlig ville jeg heller vurdert DA 17-70, selv om den er litt dyrere har den SDM og Pentax har levert gjennomgående god optikk i det siste, og ser ingen grunn til at dette skulle skille seg fra det. Jeg vurderer dette objektivet selv, sammen med nevnte Sigma 24-70 f/2.8. Jeg tror jeg vil ende på sistnevnte, men det er pga. lysstyrken - og du får ikke noe nevneverdig mer å gå på med Sigma 17-70. Den er billigere, det er i grunn alt.
Lenke til kommentar

Tok noen bilder ut fra terrassen for å vise de forskjellige brennviddene.

17mm, 28mm og 50mm er med Tamron 17-50 f/2.8 og 70mm er tatt med Pentax/Tamron 18-250.

Ser at bildene ikke var helt skarpe og slikt, men er gjort fort og galt dette...

post-10555-1217596018_thumb.jpg

post-10555-1217596023_thumb.jpg

post-10555-1217596030_thumb.jpg

post-10555-1217596038_thumb.jpg

Endret av trulsant
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...