kongkaizer Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 75mm ville ikke utgjort en enorm forskjell i kirken. Jeg påstår hardnakket at de 10mm på den vide enden er langt mer viktige enn de 25mm på den lange enden. Jeg har testa en 28-300mm på et crop-kamera, og det var veldig frustrerende når man plutselig trengte litt vidvinkel. Så ja, jeg ville ha kjøpt 17-50 og senere kjøpt en grei telezoom. Eller omvendt. Men jeg ser nå til min overraskelse at det er ganske dårlig med bra telezoomer til Pentax/Samsung?! Hvor er en fast blender f/4? Takk for all hjelp! Går for 17-50 nå, Pentaxen blir litt for dyr i denne omgang! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) 75mm ville ikke utgjort en enorm forskjell i kirken. Jeg påstår hardnakket at de 10mm på den vide enden er langt mer viktige enn de 25mm på den lange enden. Jeg har testa en 28-300mm på et crop-kamera, og det var veldig frustrerende når man plutselig trengte litt vidvinkel.Nei, men å ha 50 og 70mm på samme objektiv har faktisk en stor fordel, i hvert fall slik jeg fotograferer. Jegtrenger i hvert fall 50-70 mer enn 17-24mm... Så ja, jeg ville ha kjøpt 17-50 og senere kjøpt en grei telezoom. Eller omvendt. Men jeg ser nå til min overraskelse at det er ganske dårlig med bra telezoomer til Pentax/Samsung?! Hvor er en fast blender f/4?Den er på vei (DA* 60-250mm f/4 forventes på lager i november - utsatt for tredje eller fjerde gang jeg vet om). Ellers finnes selvfølgelig Sigma 100-300, men den er i største laget for mange. Endret 1. august 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
SRD Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 75mm ville ikke utgjort en enorm forskjell i kirken. Jeg påstår hardnakket at de 10mm på den vide enden er langt mer viktige enn de 25mm på den lange enden. Jeg har testa en 28-300mm på et crop-kamera, og det var veldig frustrerende når man plutselig trengte litt vidvinkel.Nei, men å ha 50 og 70mm på samme objektiv har faktisk en stor fordel, i hvert fall slik jeg fotograferer. Jegtrenger i hvert fall 50-70 mer enn 17-24mm... Så ja, jeg ville ha kjøpt 17-50 og senere kjøpt en grei telezoom. Eller omvendt. Men jeg ser nå til min overraskelse at det er ganske dårlig med bra telezoomer til Pentax/Samsung?! Hvor er en fast blender f/4?Den er på vei (DA* 60-250mm f/4 forventes på lager i november - utsatt for tredje eller fjerde gang jeg vet om). Ellers finnes selvfølgelig Sigma 100-300, men den er i største laget for mange. Og hvis du trenger enda bedre lysstyrke kan en jo kjøpe Tamron 70-200mm F2.8 eller Pentax 50-135mm F2.8, selv om ikke de gir så veldig mye tele. Lenke til kommentar
Frankle Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Ser forøvrig at det finnes et Sigma 17 - 70 mm F/2,8-4,5 der ute med en brukerevaluering.Produktguiden Noen erfaringer med det? Lenke til kommentar
kongkaizer Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Ser forøvrig at det finnes et Sigma 17 - 70 mm F/2,8-4,5 der ute med en brukerevaluering.Produktguiden Noen erfaringer med det? Dette var ikke lett. Ikke fått bestilt enda, så nå må denne tas med i vurderingen. 17-70mm er en brennvidde jeg godt kunne tenke meg, og for meg som amatørfotograf vil kanskje denne være et fornuftig valg i forhold til pris?! Ser den har fått én god tilbakemelding. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Ser forøvrig at det finnes et Sigma 17 - 70 mm F/2,8-4,5 der ute med en brukerevaluering.Produktguiden Det er et helt greit objektiv, optisk er den i området Sigma 18-50 og Tamron 17-50, men når ikke helt opp, og har svakere lysstyrke. Blender f/2.8 er _bare_ på 17mm, allerede på 18 er det f/3.5 som gjelder (og er dermed ikke bedre enn konkurransen), og 17mm vidåpen er ikke mye å skrive hjem om. Personlig ville jeg heller vurdert DA 17-70, selv om den er litt dyrere har den SDM og Pentax har levert gjennomgående god optikk i det siste, og ser ingen grunn til at dette skulle skille seg fra det. Jeg vurderer dette objektivet selv, sammen med nevnte Sigma 24-70 f/2.8. Jeg tror jeg vil ende på sistnevnte, men det er pga. lysstyrken - og du får ikke noe nevneverdig mer å gå på med Sigma 17-70. Den er billigere, det er i grunn alt. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Er Sigma 24-70 dyrere enn Tamron 28-75? Jeg vet den er god, men det er også Tamrons alternativ. Den er jo blant de objektivene som regnes for å være gode til FF. Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Tok noen bilder ut fra terrassen for å vise de forskjellige brennviddene. 17mm, 28mm og 50mm er med Tamron 17-50 f/2.8 og 70mm er tatt med Pentax/Tamron 18-250. Ser at bildene ikke var helt skarpe og slikt, men er gjort fort og galt dette... Endret 1. august 2008 av trulsant Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Er Sigma 24-70 dyrere enn Tamron 28-75?Den koster ca 1000 kr mer, men har bl.a. betraktelig bedre byggekvalitet, i tillegg til 4 mm ekstra vidvinkel... Lenke til kommentar
kongkaizer Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Hei igjen! Har selvfølgelig ikke klart å bestemme meg enda, men oppdaget nå dette objektivet: Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro for Pentax Noen som kan si meg om dette kan være et bra kjøp for en amatørfotograf? Prisen og brennvidden må jeg si tilfaller meg! På forhånd takk! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Ligger tilbakemelding noen poster opp i denne tråden... Lenke til kommentar
kongkaizer Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Ligger tilbakemelding noen poster opp i denne tråden... Ahh, takk! Beklager, sløvt av meg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå