Gå til innhold

All-round-objektiv til Samsung GX-10

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte for et halvt års tid siden Samsung GX-10 med kit-objektiv. Er meget fornøyd med kameraet, og vurderer nå å bygge opp objektivparken. Siden jeg er nærmest grønn på objektiver og desslike, så håper jeg at noen kan komme med noen forslag på et all-round-objektiv som kan være verdt å investere i. Siden jeg er student så spiller selvfølgelig prisen en stor rolle for et eventuelt valg.

Når det kommer til bruksområde, så er det ikke lett å definere det konkret. Var nylig i konfirmasjon, og der merket jeg begrensingen til kit-objektivet, da vi satt et stykke bak i kirken. Ønsker derfor et objektiv som kan brukes, og med et greit bilderesultat, i de fleste settinger. Det være seg eksempelsvis fra festligheter til en tur i skog og mark.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det helt store allroud objektivet finnes vel ikke Da for stort brennviddeområde normalt går ut over kvaliteten. men for eks denne finnes jo https://prisguiden.no/product.php?productId=2800 til en fornuftig pris.

vil du ha litt bedre vidvinkel kan du jo prøve denne https://prisguiden.no/product.php?productId=34759 som også er en del dyrere. Kvaliteten veit jeg ikke noe om.

Men du vil uansett få bedre bildekvalitet og større blender til samme pris om du går ned på zoom område. siden du har kit som sikkert er 18-55 så kan det være lurt å gå for noe sånt

https://prisguiden.no/product.php?productId=41699 denne vil ikke hjelpe deg noe om du vil ha bedre vidvinkel

Selfølgelig det finnes linser som gir deg bedre bildekvalitet men da må man opp i pris.

Lenke til kommentar

Ville gått for en litt mer lyssterk normalzoom:

Sigma 18-50 f/2,8 https://prisguiden.no/product.php?productId=34762 ca 2500,-

Tamron 28-75 f/2,8 https://prisguiden.no/product.php?productId=15042 ca 3100,-

Tamron 17-50 f/2,8 https://prisguiden.no/product.php?productId=89531 ca 3300,-

Pentax 16-50 f/2,8 https://prisguiden.no/product.php?productId=79785 ca 6100,-

Dette er linser som dekker samme område som kit-linsen din, men alle sammen er mer lyssterke. Kan tenke meg at ett av problemene du fikk i kirken var at du måtte ta på full zoom, og fikk uklare bilder pga bevegelsesuskarphet. I tillegg til at du sikkert ville vært litt "nærmere".

Men vil anbefale litt mer lyssterk optikk, og mener å huske at kit-linsen din er 18-55 f/3,5-5,6. Dvs på full zoom har du 5,6, som gir ca 4 ganger så lange eksponeringstider som 2,8, som alle linsene jeg har nevnt over har, både på vid og zoom. Det utgjør endel. Rett nok gir stabilisatoren endel hjelp, men jeg har K100D selv, og har mange bilder av skarpe stoler og møbler, men uskarpe ansikter.

Av de jeg har nevnt er det 28-75 jeg har selv, og synes denne fungerer helt topp, og litt blendet ned tegner den veldig skarpt. Jeg bruker dette objektivet som standardobjektiv, og mange mener av 28mm blir for trangt, men det må du nesten avgjøre selv. Jeg sjekket om det var akseptabelt ved å stille inn kit-linsa på 28mm, og se meg omkring for å se om det var nok.

Tamron sin 17-50 er en linse som har fått EISA og mye skryt, og går vel kanskje for å være den beste normalzoom fra en "uavhengig" leverandør i økonomi-pris. Hadde denne vært tilgjengelig da jeg kjøpte min 28-75 hadde jeg kjøpt den.

Mange mener det er større forskjell på 17mm og 28mm enn det er på 50mm og 75mm. Men ett valg en må ta.

En fotograf på jobb har en generell oppfatning om at Sigma har dårlig byggekvalitet, og går fysisk i stykker. Om det fortsatt er gjeldende skal jeg ikke uttale meg om. Men det jeg har sett i tester er at Tamrom sin 17-50 er skarpere enn Sigma sin, spes ut mot hjørnene. Men kreativt sett kan jo det være ønskelig...så fotografens valg...men lettere å gjøre ting uskarpt i Photoshop enn å gjøre det skarpt.

Pentax sin er en mer "proff" linse, som er værtettet, slik kameraet ditt også er. Så denne er mer brukbar ute vil jeg anta, også på dager det ikke bare er sol. Kan jo være ett poeng i skog og mark. Vil også tro den er bedre optisk enn de andre jeg har nevn.

Jeg er av den oppfatning at en skal ha en god normalzoom før en går for en lengere tele. Jeg har en Pentax 18-250 f/3,5-6,3 https://prisguiden.no/product.php?productId=81439 på handlelisten min nå, for å ha en reiselinse, som jeg kan bruke på ferier osv. Da kan jeg ta bybilder med ok vidvinkel, og også zoome inn på detaljer. Og er klar over denne sine begrensninger i dårlig lys, og at den fortegner noe. Men om kvelden zoomer en sjelden inn på noe allikavel, og da kan normalzoomen gå på.

Pentax 18-250 og Tamron son 18-250 er samme linse, men Pentax sin har SMC coating, som sikkert kan gi noe ekstra i enkelte situasjoner. Og koster ca det samme begge to.

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar! Skal bruke litt tid fremover på å finne det objektivet jeg ønsker meg. Hadde jeg kjøpt i dag hadde det nok blitt Tamron 28-75 f/2,8. Føler kanskje dette er det mest fornuftige valget på dette tidspunktet, så får jeg heller gå for et lengre teleobjektiv ved en senere anledning.

Igjen takk!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tar opp igjen denne tråden. Skal nå kjøpe meg et bedre objektiv til mitt Samsung GX-10-kamera. Vil Tamron 28-75 f/2,8 fortsatt være et av de bedre kjøpene jeg kan gjøre i 3000-kronersklassen?

Finnes det noen gode objektiver som for eksempel går opp til 120-135mm?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Tar opp igjen denne tråden. Skal nå kjøpe meg et bedre objektiv til mitt Samsung GX-10-kamera. Vil Tamron 28-75 f/2,8 fortsatt være et av de bedre kjøpene jeg kan gjøre i 3000-kronersklassen?

Finnes det noen gode objektiver som for eksempel går opp til 120-135mm?

På forhånd takk!

Jeg har Tamron 17-50mm F2.8 og det er noe helt annet enn kit-zoomen (jeg har også GX-10 ;) ). Hadde aldri trodd at det skulle være så stor forskjell i bildekvalitet! Og det å ha f/2.8 gjennom hele zoomområdet er herlig. Gjør at du får mye raskere lukkertider, men også at du kan få en fin bokeh.

Lenke til kommentar
Siden det dreier som et kamerasystem som tilsynelatende aldri kommer til å innføre fullformat er det ikke noe poeng i å kjøpe fullformat-optikk til den fatningen. Hvis du ikke skal bruke det på et analogt hus fra Pentax i tillegg.
Samsung har visst lekt med tanken om fullformat, så det kan hende at det kommer fullformat med K-fatning...

Ellers er Sigma 24-70 f/2.8 et "allround"-objektiv jeg ville vurdert, det samme er naturlig nok Pentax DA 17-70 f/4...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

Tenker jeg skal bestille objektiv i dag, men er fortsatt litt usikker på hvilket av Tamron 17-50mm F2.8 og Tamron 28-75mm F/2.8 jeg skal velge?!

Ønsker selvfølgelig størst mulig vidvinkel, men ønsker også mer zoom. Man kan som kjent ikke få i både pose og sekk, så må naturlig nok velge bort det ene. Vil 17-50mm være et "smartere" objektiv å ha fast på kameraet? Så kjøper jeg heller et teleobjektiv senere?

Lenke til kommentar
Takk for gode svar!

Tenker jeg skal bestille objektiv i dag, men er fortsatt litt usikker på hvilket av Tamron 17-50mm F2.8 og Tamron 28-75mm F/2.8 jeg skal velge?!

Ønsker selvfølgelig størst mulig vidvinkel, men ønsker også mer zoom. Man kan som kjent ikke få i både pose og sekk, så må naturlig nok velge bort det ene. Vil 17-50mm være et "smartere" objektiv å ha fast på kameraet? Så kjøper jeg heller et teleobjektiv senere?

Lenke til kommentar
Takk for gode svar!

Beklager tastefeil!

Tenker ut fra det du skriver at K-Ryeng tips om Pentax DA 17-70 f/4 har mye for seg vedrørende brennvidde. Ulempen er vel blender på fast f/4 til innebruk og muligens pris. Selv om prisforskjellen lar seg forsvare ,tenker jeg.

Lenke til kommentar

75mm ville ikke utgjort en enorm forskjell i kirken. Jeg påstår hardnakket at de 10mm på den vide enden er langt mer viktige enn de 25mm på den lange enden. Jeg har testa en 28-300mm på et crop-kamera, og det var veldig frustrerende når man plutselig trengte litt vidvinkel.

Så ja, jeg ville ha kjøpt 17-50 og senere kjøpt en grei telezoom. Eller omvendt. Men jeg ser nå til min overraskelse at det er ganske dårlig med bra telezoomer til Pentax/Samsung?! Hvor er en fast blender f/4?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...