Filantropen Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Hei. Har et lite problem med å sette opp trådløs nettverk i bofelleskapet her. Får bare internett via kabel i router, ikke trådløst. Dette er når jeg forsøker å koble til med min Sony Ericsson W960. Opsettet er som følger Fra vegg -> Nextgentel router -> Switch -> kabler til maskiner -> til trådløs router -> til min maskin Altså fra switch til trådløs router så til min maskin, har da internett via kabel i trådløs router, men ikke trådløs på mobil. Trådløs router er en smc SMCWHSG44-G Prøvde først å stille inn alt default Gateway:dhcp -> trigger:auto hostname:auto -> dhcp::server -> channel number:auto Alt annet på default og nettverktet åpent Da fant jeg nettet på mobiltelefoner men klarte ikke koble til Så stilte jeg inn dhcp til "relay" da kunne jeg koble til men nettleseren på telefonen fant ikke internett. Kan det ha noe med tildeling av ip-adresser eller noe slikt? Endret 19. mai 2008 av Filantropen Lenke til kommentar
radivx Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Det enkleste trikset er å skru av DHCP på den trådløse ruteren og koble Switch <-> en av LAN portene på den trådløse ruteren (Ikke WAN som man vanligvis kobler den opp mot). Da slipper du alle problemer med doble NAT etc og trådløs ruter vil fungere som en Switch + Trådløst Accesspunkt. Sjekk først at det virker med bærbare PCer før du begynner med mobiltelefoner. Lenke til kommentar
Filantropen Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Funket fint å skru av dhcp og koble switch til en lan port. Men nå kom selvsagt neste problen - sikkerhet.. Nå har jeg problemer med sikkerhet. Leser på forumet at det er bare å sette til WEP (som er ett av valgene i listen for sikkerhet). Velger da "static wep", genererer en kode, lagrer og forsøker igjen. Problemet mitt da er at jeg ikke lenger kan koble opp til nettverk (får bare connection failed). Mens når jeg forsøker å koble opp til andre låste nettverk i nærheten får jeg spørsmål om wep key med en gang. <edit> fungerte når jeg ga nettverket ny id og koblet opp på nytt - Såg ut som nettverket var lagret som åpnet i mobilen. Sikkert en innstilling der for å resette, men den fant jeg ikke. Takk for hjelpen! Endret 19. mai 2008 av Filantropen Lenke til kommentar
radivx Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Bytt fra WEP til WPA kryptering dersom det er støtte for det. WEP lar seg relativt lett knekke i motsetning til WPA som er en svært tidkrevende prosess. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå