Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble høytalere. Hvordan?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har to høytalere som jeg har brukt i hattehylla på en bil. Nå skal jeg montere de i kasser og bruke de i en annen bil.

Må de drives av en forsterker?...Eller kan jeg koble de rett til spilleren?

Noen som kan vise hvordan jeg skal koble. Har ingen sub eller forsterker.

Er bare en spiller, med originale høytalere fremme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om de må drives av en forsterker eller ikke forandrer seg jo ikke fra du hadde dem i hatthylla til du putter dem i kasser. Men for å svare på det du spør om, det skal ikke være nødvendig, men hvis det er høytalere med mye watt kan du gjøre det for å få mer ut av dem.

EDIT: Du kobler jo bare + og - på hver av høytalerne til + og - på høytalerinngangene på spilleren. Det står ofte merket hva som er front og rear.

Endret av Leeroymonster
Lenke til kommentar

må huske at det er lett å ødelegge høytalere hvis man kobler de til en forsterker som leverer alt for lite effekt(watt). vanlige "hatthylle høyttalere" pleier å tåle en RMS Effekt på 50-100w, enkelte tåler mer, men har du noe som tåler mer, så har du nok peiling på stereo vil jeg tro ;)

å kjøre dem på spilleren vil nok gå bra så lenge du unngår å spille så høyt at det forkommer skurring(vrenging). en vanlig cd spiller leverer forresten 5-20w. Det som er oppgitt som max effekt er ikke noe å bry seg om, det er RMS(kontinuerlig)effekten som teller. Billige høyttalere bruker å ha oppgitt en høy max effekt, mens RMS effekten er relativt lav/normal. En høyttaler har heller ingen effekt, det er forsterkeren som leverer effekten, mens høyttaler produsenten oppgir hva høyttaleren tåler :) og logisk nok, jo mer effekt man kan mate høyttaleren med, jo høyere og kraftigere blir lyden (stort sett)

Lenke til kommentar
en vanlig cd spiller leverer forresten 5-20w.

Har bestilt ny cd-spiller nå, en relativt billig en til 1000 spenn. Leverer 50 watt på hver utgang.

EDIT: Og min gamle som sikkert er godt over 10 år gammel leverer 25.

dette er max effekten ;) har en slik selv, tror det stod 20w RMS i instruksjons boka, hvis du kjøpte en sony spiller da :)

Lenke til kommentar

Originale høgtalere i bil er ikkje så store og kan nok drivast av ein CD-spelar, men skal du ha eit sett bak som er litt kraftigare vil du ha stor utbytte av å bruke forsterkar. Lyd får du sjølvsagt alltid, men det er fare for å skade utstyret om spelaren ikkje kan levere nok. I tillegg vil lyden være spak og ikkje klare å levere litt høgare volum.

Lenke til kommentar
dette er max effekten ;) har en slik selv, tror det stod 20w RMS i instruksjons boka, hvis du kjøpte en sony spiller da :)

Den jeg skal ha er en Pioneer. Jeg siterer: "4 x 50 Watt MOSFET forsterker".

EDIT: Kan godt være at dette er max utgangseffekt.

Endret av Leeroymonster
Lenke til kommentar

Max. uteffekt ....................................... 50 W x 4

50 W x 2/4 ohm

+ 70 W x 1/2 ohm

(för subwoofer)

Kontinuerlig uteffekt ........................... 22 W x 4

(50 Hz till 15 000 Hz,

5% THD, 4 ohm belastning,

båda kanalerna används)

Tipper den leverer 4 x 10-12 W Målt ved 20-20000 Hz og 0.1 THD.

Som de fleste andre spillere i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...