tingo Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg skjønner ikke dette her: Lurer på å kjøpe et raid kort fra adaptec (det er ganske dyrt). Så leste jeg at zfs har noe som heter raid-z. Fungerer raid-kortet og raid-z sammen på et vis når jeg har begge to? raid kan enten gjøres ved hjelp av egen hardware (raid-kort / kontroller), eller i software (det vil si at raid-kontrolleren kjøres som en prosess på maskina du bruker). Det er fordeler og ulemper med begge variantene, men det er omtrent likevekt, så det er det samme hva du velger. Som Sokkalf sier - dersom du velger å bruke raid i software, så trenger du ikke et hardware raid-kort, da trenger du bare "vanlig" disk-kontroller for det antall disker du skal ha tilkoblet maskinen din. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Logiske volum, software raid og journalbaserte løsninger: FreeBSD har gmirror (speiling), graid3 (raid-3), gjournal, gvirstor og gvinum (raid-5). gvinum har liten brukermasse, og derav lite dokumentasjon / erfaringer, noe som gjør at det er tungt å komme igang med den for vanlige brukere (IMHO). Det finnes også minst en geom_raid5 modul, men den er ikke stabil ennå. På den annen side - FreeNAS bruker geom_raid5 modulen... Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Basert på mine egne erfaringer med zfs og vinum (disclaimer: hadde allerede brukt zfs i solaris, og ikke vært borti vinum siden freebsd 4.x), så vinner zfs. Det er litt slit å boote fra zfs, dog, men det fungerer jo det og. zfs er jo såpass hypet for tiden at man finner en del dokumentasjon også. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg mailet en flink fyr fra India. Han sa at Hardware-raid anbefales langt over software-raid pga. ytelse. HW Raid konfigurerer man jo automatisk (eller hvertfall delvis manuelt). Med zfs må jeg vel ihvertfall skrive en ny kernel (hvilket jeg ikke har prøvd ennå). Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Trenger ingen ny kernel nei.. Hardware-RAID og ytelse... vel, jeg ville heller sett på pris/ytelse. Tåpelig å betale 5000 for en skikkelig RAID-kontroller (og deretter dyre disker) når man får 80%+ av ytelsen med ZFS og en vanlig kontroller av grei kvalitet og normale SATA-disker... (Skal innrømme at tallene er tatt litt ut av luften, men det er nok ikke så langt fra sannheten.. se heller litt på hvor mye ytelse du virkelig trenger før du kjøper noe som helst) Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Hva mener du med "en vanlig kontroller? Vil det si sata-utgangene på hovedkortet mitt (=MSI 975X Platinum Ed.)? Hva er minimum antall disker fro raidz? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 F.eks ja. Minimum antall er samme som for RAID-5, dvs. 3. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 HW Raid konfigurerer man jo automatisk (eller hvertfall delvis manuelt). Og hva gjør du den dagen en av diskene dine feiler og skal erstattes? Kan du bare bytte disken og så gjenoppbygges raidet automatisk, eller må du inn i raid-kontrolleren sin bios (dvs. at du må boote serveren din) og gjøre noe der? En annen ting du bør tenke på - hva skjer om hw-raid-kontrolleren din ryker? Er du avhengig av å få tak i en eksakt samme modell for å få raidet opp igjen? Her finnes det mange varianter. det er ikke så enkelt at den enen eller den andre løsningen er "best" i enhver situasjon. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Hmm... Kjøpte en harddisk til. Nå har jeg tilsammen 3 stykker. Leste litt mer om zfs: http://wiki.freebsd.org/ZFSQuickStartGuide Vel... Det virket kansje egentlig ikke så vanskelig, kansje mer forvirrende. Hvis jeg absolutt skal få brukt alle mine 3 disker effektivt, burde jeg kansje hoppe over til opensolaris i mellomtiden til håndboken har fått ryddet opp litt? Edit: Det sto også at man trengte en del ram? Jeg har 2G. Håper det holder. Endret 2. juni 2008 av illshit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå