Gå til innhold

BSD/UnixEkstern harddisk i freebsd

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har koblet til en ekstern harddisk i en data med freebsd installert. Hvordan kan jeg gå inn på den? Harddisken er formatert for MacOSX (det betyr vel at den er i HFS+ format? så det burde vel funke siden MacOSX er i stor grad basert på freebsd).

Dette kom på skjermen (det er en laptop) etter at jeg koblet i harddisken:

umass0: <LaCie LaCie HD Drive, class 0/0, rev2.00/0.00, addr 2> on uhub3 
da0: at mass-sim0 bus 0 target 0 lun 0 
da0: <Maxtor 6H500R0 HA3D> Fixed Direct Access SCSI-2 device 
da0: 40,000MB/s transfers 
da0: 476940MB (976773168 512 byte sectors: 255H 63S/T 60801C

Aner ikke hvor uhub3 eler da0 er.

Endret av illshit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da0 blir vel devicenavnet på disken. (/dev/da0)

HFS+ er Apple sitt filsystem som er videreført fra MacOS 9, og har fint lite med FreeBSD å gjøre.

Det er også en sannhet med store modifikasjoner at OSX er basert på FreeBSD. Inneholder vel litt av BSD userland, såvidt jeg vet.. Kernelen er helt forskjellig, og det meste av APIer og idéer som er implementert i OSX har sitt opphav i NeXTStep (Som er firmaet Steve Jobs drev i de årene han var borte fra Apple).

Lenke til kommentar
On Windows, a fairly complete filesystem driver for HFS+ exists as a commercial software package called MacDrive. This package allows Windows users to read and write HFS+ formatted drives, and read Mac format optical disks.

Sto på Wikipedia.

Når det gjelder mounting (når du har et filsystem som støttes), så blir det vel noe sånt som "mount -t type /dev/device /path/til/mountpoint

F.eks med et standard ufs2-filsystem som skal mountes under /mnt/disk..

mount -t ufs2 /dev/da0 /mnt/disk

Da får du tilgang til innholdet på disken i mappen /mnt/disk (mappen må være laget før du mounter)

PS! Lenge siden jeg har brukt FreeBSD, så eksakte detaljer kan være litt feil.. men det skal være omtrent sånn ihvertfall.

Ellers kan du jo bare skrive "man mount" for å få manualen.

Lenke til kommentar
Du må jo mounte den først.. og da må du ha et filsystem som FreeBSD kan lese.

HFS+ er ikke støttet, det er Apples proprietære filsystem. Det finnes eksperimentell støtte i linux, og en halvveis fungerende driver til Windows..

FreeBSD har jo disse i ports som støtter hfs:

http://www.freshports.org/emulators/hfs/

http://www.freshports.org/emulators/hfsutils/

http://www.freshports.org/emulators/tkhfs/

Men jeg har ikke brukt dem, så jeg vet ikke hvor bra eller mindre bra de funker. Det er jo også en viss sjanse for at HFS+ er totalt inkompatiblet med HFS, og da funker kanskje disse ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
takk. vet du om det er bedre å installere freebsd på et ext2 (under installasjonen) enn i det standard 165 (default) formatet? 165 gjenkjennes ikke av gparted/partitionmagic.

Er du sikker på at du ikke bruker en gammel versjon av Gparted da? De gangene jeg har brukt den så har ikke det vært noe problem å gjenkjenne ufs-filsystemer.

Når det gjelder ext2, så er jeg usikker på om FreeBSD sin bootloader kan boote fra ext2, eller om den bare kan boote fra ufs (FreeBSD native fs). Det som ihvertfall er sikkert, er at FreeBSD kun kan boote fra en primær-partisjon (på i386 / pc platform). Altså kan du ikke installere FreeBSD på en extended / logisk partisjon.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt gparted i freebsd. Det kommer vel "bundlet" sammen med gnome2-porten (for det gparted gui du mener), og den har jeg ikke installert.

Men på en annen side: Jeg skulle gjerne likt å vite hvordan jeg f.eks. krympet "/home" partisjonen og deretter "165"-partisjonen, slik at jeg gjør mer plass for f.eks. en liten ext2-partisjon. Noen som vet hvordan? Sysinstall?

Lenke til kommentar
Men på en annen side: Jeg skulle gjerne likt å vite hvordan jeg f.eks. krympet "/home" partisjonen og deretter "165"-partisjonen, slik at jeg gjør mer plass for f.eks. en liten ext2-partisjon. Noen som vet hvordan? Sysinstall?

Hvilket filsystem er det på /home?

Når det gjelder ufs-partisjonen din (partisjonstype 165 er FreeBSD ufs), så tror jeg at det kun er backup + reinstall som hjelper. Jeg har ihvertfall ikke sett noe verktøy som kan krympe ufs-partisjoner. Og 'growfs' virker bare på filsystemer, ikke partisjoner.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde ingen spesielle instillinger da jeg partisjonerte under installasjonen. Jeg går utfra det bare er standarden, men jeg vet ikke hva den er (kansje 165/ufs den også)?

2.

Kjører freebsd bedre på 165/ufs enn ext2 eller andre filsystemer? er det noen forskjell?

3.

Skulle mene jeg kunne velge noe som het "reizer". Hva er det?

Lenke til kommentar
Jeg gjorde ingen spesielle instillinger da jeg partisjonerte under installasjonen. Jeg går utfra det bare er standarden, men jeg vet ikke hva den er (kansje 165/ufs den også)?

Ok. FreeBSD gjør det litt annerledes enn Linux. I FreeBSD bruker du en partisjon på en PC disk (denne har partisjontype 165 og kalles "slice" i FreeBSD). På denne slice'en så opprettes de forskjellige filsystemene ( / (root), /usr (som normalt inneholder home også), /var, osv.) Merk: her brukes ufs som filsystem-type. FreeBSD kaller dette partisjoner. I tillegg opprettes swap-partisjonen her (normalt). Denne har ikke noe filsystem (uten at det betyr så mye).

Linux bruker gjerne en pc-partisjon for for filsystemer, og en egen pc-partisjon for swap.

2.

Kjører freebsd bedre på 165/ufs enn ext2 eller andre filsystemer? er det noen forskjell?

I FreeBSD så kan du i dag kun velge to filsystem-typer dersom du ønsker å kunne boote fra de: ufs og zfs. zfs er fortsatt eksperimentell, og det sies at den først vil bli "stable" når FreeBSD 7.1 kommer, så det kan ta en stund. 7.1 er på nåværende tidspunkt ikke satt opp på release engineering siden en gang.

3.

Skulle mene jeg kunne velge noe som het "reizer". Hva er det?

Ikke i FreeBSD (FreeBSD != Linux). Det er sannsynligvis ReiserFS eller Reiser4 du mener. Dette er filsystem-typer for Linux, men så vidt jeg vet er de ikke portet til FreeBSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...