Niddy Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg går om veldig kort tid ut av videregående, etter tre kjipe år med allmenn. Jeg har ganske dårlige karakterer, men primærvitnemål regner jeg med å få. Jeg er veldig åpen for karriere, så det er bare å komme med forslag, det meste kan gå greit. Optimalt: - 1-2 årig (Lærlig telles ikke) - Lønn på 300 000 eller mer - Ikke kreve lappen - Gode jobbmuligheter - Ikke altfor krevende Noen forslag? Jeg klarer ikke å finne ut hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 ta en intressetest du. utdanning.no f. eks Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Interessetesten fra NAV Fikk lyst til å bli gartner i grunn, men problemet kommer når det er snakk om 3 år med vgs, noe jeg allerede har fullført om veldig kort stund, samt vet jeg ikke så mye om jobbmuligheter osv. Tar flere interessetester jeg. Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Takk for idéen,TWA. Den er notert. Lenke til kommentar
1503 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Hva med plantevitenskap eller landskapsingeniør på UMB? Med begge deler kan du gjøre gartnerliknende arbeid, ser det ut som. Det var heller ikke høye krav for å komme inn ifjor. Alle kom inn på plantevitenskap, men der må du ha realfagskompetanse. For landskapsingeniør trenger du bare generell studiekompetanse. Er du ferdig med videregående denne våren? Og har du tenkt til å studere allerede fra høsten? I så fall er du nødt til å finne et passende studie med ledige plasser på restetorget i slutten av juli, om du ikke har søkt på studier allerede. Endret 20. mai 2008 av 1503 Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Takk for svar 1503. Jeg skal på folkehøyskole et år, for å finne ut hva jeg skal gjøre med livet. Utover det så bestod jeg alle fagene, og har 3 eksamener igjen i år. Så er jeg ferdig. Problemet er at jeg har 2-3 i snittkarakter, og jeg ønsker å finne en jobb med kort utdanning/kurs med lønn på rundt 300 000. Jeg er åpen for det meste Og alle forslag blir jeg glad for Lenke til kommentar
Ingeniørstudent Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Kanskje noe innenfor informatikk og dyr? Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Kanskje noe innenfor informatikk og dyr? Kunne du vært litt mer spesifikk? Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Det er ikke bare bare å velge "rett" udanning, nei. Om noe sånt finnes da. Sykepleien kan jo anbefales, men da må du også trives med mennesker samt väre forberedt på et yrke som kan väre psykisk og fysisk tungt. Dette kommer selvsagt også an på om du spesialiserer deg og fremtidig arbeidsplass. Et OK yrke om du takler å se livets skyggesider også. Selv gikk jeg på sykepleien, men fant ut at det ikke var noe for meg. Personlig fikk jeg lyst på et "renere" yrke, samt et yrke med mindre ansvar. Jeg likte ikke tanken på at jeg var ansvarlig for så mange menneskeliv, dessuten er jo sykepleieryrket et av disse herlige turnusyrkene. Har du andre interesser/hobbyer enn det som er nevnt i det interessetest-diagrammet ovenfor? Ser at du har en interesse for å gi råd/stötte. Hva med sosionom- evt. pedagogikkstudier? Sosionomer kan jobbe på f.eks offentlige kontorer (sosialkontoret o.s.v.) mens pedagoger jobber i skoler, i kommunen o.s.v. Dette er veldig avhengig av hva man velger å studere som biemne (hvis det nå er det rette ordet) også. Pedagoger kan også jobbe som rådgivere på skoler. Du finner forhåpentligvis ut av ting til slutt. Fölg hjertet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå