Gå til innhold

Nordmenn nøler ikke med å avlive dyr!

Anbefalte innlegg

Så spør vi oss: Hva redder du mest dyr med å gjøre:

a) Bli vegetarianer

b) Kritisere alle som avliver dyr

Dersom man blir vegetarianer redder man kanskje hundre dyr i året.

40 kyllinger

40 fisker

4 okser

3 griser

3 andre dyr

Så.

Dersom du lar vær å spise kylling to ganger, men tar blomkålsuppe i stedet -- så har to grevlinger reddet to kyllinger.

Det holder at en eneste person i Norges land gjør det for disse grevlingene.

Men så er det vel noen dobbeltmoralister som ikke regner insekter og fisk eller fugl som dyr fordi det aldri har fantes en fisk som skrek i smerte... :hrm:

Og hvis man likestiller et dyreliv med ett menneskeliv, hvorfor likestiller man ikke planteliv med dyreliv ? Er ikke plantene like levende som dyr, selv om de ikke kan bevege på seg eller lage smertelyder ? Planter skiller ut stoffer, de "puster" og har i tillegg en invers puste funksjon, fotosyntese som de bruker om dagen. Planter formerer seg og de blomstrer når de er tilfredse, de trenger vann og varme akkurat som andre levende ting. Ingen bryr seg om de, men biologisk sett er de like levende som andre ting, oss inkludert.

De "deltids vegetarianerne" du snakker om har jeg ingen respekt for. Greit nok at selv om jeg spiser masse kjøtt selv, så aksepterer jeg at noen er vegetarianere, men den tankegangen "ja fisken kan vi drepe for den er stygg, mens sauene er søte så derfor kan vi ikke slakte de" det blir for dumt. Det er liknende takegang som er årsak i at planter ikke beregnes som liv mens dyr gjør. Man er nødt å være medskyldig i "mord" av organsimer for å kunne overleve ettersom vi må konsumere organisk materiale, om man dreper kuer eller blomkål eller fisk spiller forsåvidt liten rolle for min del. Det er bare å godta at menneske er ett rovdyr. Kan ikke si at jeg har sett så mange velfødde vegetarianere, de ser ut som de mangler litt av hvert av nærings stoffer.

så til topic. Som mange andre har sagt så spiller det liten rolle om elgen blir skutt i sentrum eller i jakt sesongen.

Når det gjelder "kast og bruk" tankegang av kjæledyr så er jeg egentlig imot slike holdninger siden det er en levende ting, men jeg går ikke egentlig heller rundt å irriterer meg over det når det er så mye annet som er helt på tryne her i landet og verden. I USA er jo en robot hund nesten likestilt med en vanlig hund, vertfall når erstatning skal betales for å ha kjørt over en.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forståelig at man gjerne ønsker å ta ekstreme eksempler for å illustrere noe, men et sted må vi sette grensen. Et innlegg med en sammenligning som beveger seg over den nevnte grensen er slettet, sammen med svar på innlegget. Prøv gjerne igjen med litt andre former for sammenligninger så debatten ikke sporer helt av.

Reaksjon på moderering gjøres som alltid på pm og ikke i tråden som blir moderert :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...