morgan_kane Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Edit: Shift-knappen ligger foresten under Caps Lock-knappen på venstre side og Enter/Retur-knappen på høyre side, lær deg å bruke den. of topic og og et mildt personangrep. du kunne kommentert dette på pm. kanskje eg har sølt brus på shift og capslock knappen så den bare funker av og til? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg bare lurer litt på hvorfor nordmenn har denne tenkemåten når det gjelder dyr. Det er det samma med husdyr. Skjer det noe med katten eller hunden så må man avlive den i steden for å bruke kanskje 5000 på dyrlegen. Hørte en historie om en som er dyrlege og det kom inn en kjerring med sønnen sin og katten hans og skulle avlive den rett før sommerferien, og hun sa til sønnen; det går bra vi får en ny etter sommerferien. Det er bare bruk og kast. Folk i norge er altfor selvoptatte og bare bryr seg om penger mener jeg, kanskje det er derfor dette skjer fordi "vi" vil ikke bruke penger på et "jævla" dyr, det er lettere å avlive og skaffe seg et nytt. Tror du overdriver en smule her på generelt basis. Svært mange er veldig glade i dyrene sine og er ikke redde for å betale kroner for at de skal få bra behandling. Men møkkafolk finnes dessverre alltid og de vil alltid være et problem. Men jeg tror ikke den generelle holdningen her i Norge er noe spesielt dårligere enn i andre land. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Nå ser jeg ikke på drap av dyr som noe moralsk galt, så jeg skjønner ikke helt hva du ønsker å komme frem til. så du kunne tenkt deg å drepe dyr? Har jeg skrevet det? Jeg skrev bare at det ikke er noe moralsk galt i å drepe et dyr. Edit: Shift-knappen ligger foresten under Caps Lock-knappen på venstre side og Enter/Retur-knappen på høyre side, lær deg å bruke den. Hvorfor kommenterer du helt usaklige ting? Hvis du blir så sur av å diskutere så synes jeg du heller bare kan droppe diskusjon.no. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg bare lurer litt på hvorfor nordmenn har denne tenkemåten når det gjelder dyr. Det er det samma med husdyr. Skjer det noe med katten eller hunden så må man avlive den i steden for å bruke kanskje 5000 på dyrlegen. Hørte en historie om en som er dyrlege og det kom inn en kjerring med sønnen sin og katten hans og skulle avlive den rett før sommerferien, og hun sa til sønnen; det går bra vi får en ny etter sommerferien. Det er bare bruk og kast. Folk i norge er altfor selvoptatte og bare bryr seg om penger mener jeg, kanskje det er derfor dette skjer fordi "vi" vil ikke bruke penger på et "jævla" dyr, det er lettere å avlive og skaffe seg et nytt. Tror du overdriver en smule her på generelt basis. Svært mange er veldig glade i dyrene sine og er ikke redde for å betale kroner for at de skal få bra behandling. Men møkkafolk finnes dessverre alltid og de vil alltid være et problem. Men jeg tror ikke den generelle holdningen her i Norge er noe spesielt dårligere enn i andre land. De fleste har vett nok i hodet i er glad i dyrene sine, men det er faktisk mye som skjer i norge også. Som for eksempel griser på bondegårder som ikke blir mata på flere døgn og til slutt dør. Dette har jo vært på nyhetene tusenvis av ganger. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hvorfor kommenterer du helt usaklige ting? Hvis du blir så sur av å diskutere så synes jeg du heller bare kan droppe diskusjon.no. Det gjør teksten uleselig. Sist jeg sjekket satt Diskusjon.no setter bl.a. krav til presentasjon. Du tviler på det ja? Man kan avlive så mye man vil her i norge så lenge dyrlegen for penga sine. Og du synes ikke det er galt å drepe dyr? Jaha. Hvorfor skulle jeg det? Det er ikke store forskjellen på å spise kjøtt og drepe et dyr. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Hvorfor kommenterer du helt usaklige ting? Hvis du blir så sur av å diskutere så synes jeg du heller bare kan droppe diskusjon.no. Det gjør teksten uleselig. Sist jeg sjekket satt Diskusjon.no setter bl.a. krav til presentasjon. Nå vet du selv at eneste grunnen til at du kommenterte det var fordi du kanskje ble litt sint ? Uansett det er ikke det tråden handler om. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Grevlinger er ville dyr. Bra at de ikke ble pint ihjel av brannen, men skal de pines i hjel ute i naturen i steden? Nei, dette var en bra avgjørelse av viltnemda. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hvorfor kommenterer du helt usaklige ting? Hvis du blir så sur av å diskutere så synes jeg du heller bare kan droppe diskusjon.no. Det gjør teksten uleselig. Sist jeg sjekket satt Diskusjon.no setter bl.a. krav til presentasjon. Nå vet du selv at eneste grunnen til at du kommenterte det var fordi du kanskje ble litt sint ? Uansett det er ikke det tråden handler om. Nei, grunnen til at jeg kommenterte det var at jeg kommenterte det tidligere i dag, da jeg måtte streve meg igjennom et lengre innlegg. Fraværet av forbedring gjorde meg svært irritert. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Hvorfor kommenterer du helt usaklige ting? Hvis du blir så sur av å diskutere så synes jeg du heller bare kan droppe diskusjon.no. Det gjør teksten uleselig. Sist jeg sjekket satt Diskusjon.no setter bl.a. krav til presentasjon. Du tviler på det ja? Man kan avlive så mye man vil her i norge så lenge dyrlegen for penga sine. Og du synes ikke det er galt å drepe dyr? Jaha. Hvorfor skulle jeg det? Det er ikke store forskjellen på å spise kjøtt og drepe et dyr. Det er da faen meg forskjell på å sette katter i pappesker for å dø eller å skyte de enn at kuer blir slakta på et slakteri! Tenk da, bruk det hodet ditt før du skriver. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Grevlinger er ville dyr. Bra at de ikke ble pint ihjel av brannen, men skal de pines i hjel ute i naturen i steden? Nei, dette var en bra avgjørelse av viltnemda. Hva snakker du om? Har ikke nevnt noe om grvelinger tidliger i tråden. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Det er da faen meg forskjell på å sette katter i pappesker for å dø eller å skyte de enn at kuer blir slakta på et slakteri!Tenk da, bruk det hodet ditt før du skriver. Nå skal jeg si meg enig i at jeg ikke ser noen hensikt i å drepe et dyr når det ikke nødvendig, men ser fremdeles ikke drap på dyr som noe moralskt galt. Hadde du syntes det var ok hvis disse aktuelle kattene istedet ble slaktet for pelsen eller kjøttet? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 De fleste har vett nok i hodet i er glad i dyrene sine, men det er faktisk mye som skjer i norge også. Som for eksempel griser på bondegårder som ikke blir mata på flere døgn og til slutt dør. Dette har jo vært på nyhetene tusenvis av ganger. Her overdriver du, tusenvis av ganger ? Jeg vil tippe et titalls ganger maks, men dersom du kan henvise til alle nyhetsakene så sett igang. Man skal ha respekt for dyr å behandle dem bra, det er en selvfølge. Men å ta livet av et dyr betyr ikke at en behandler det dårlig. I starten tar du opp elg som skytes istedenfor å bedøves å fraktes ut i skogen igjen, kan du gi meg en god grunn til at det skal brukes store ressurser på en slik oppgave. Elgen er ikke utrydningstruet, elgen som skytes lider ikke og sannsynligvis blir elgen til mat etterpå. Jeg ser selv ingen grunner til å bruke ressurser på noe så unødvendig som å flytte elgen tilbake til skogen. Dersom det er prisipielt viktig for deg at man ikke skal "ta liv" så kan man jo løse dette med å trekke elgen av kvotene. Så blir en elg i skogen spart, men da det ikke er noe problem med for lite elg er det jo lite poeng i å gjøre det. Du henviser f.eks til USA, og der er flere dyrevernsogranisasjoner etter min mening ekstreme, og ofte går det på bekostning av dyrene. Så en dokumentar for en stund siden der det ble fremhevet den fantastiske innsatsen fra en gruppe mennesker som i flere dager prøvde å redde en strandet hval, dessverre gikk det ikke. Prosjektet var nærmest døfødt fra starten, hvalen lå langt oppe på land, og var allerede utmattet. Det hele endte med at hvalen til slutt etter noen dager døde. Det er da jeg begynner å lure, hva er mest humant. 1. La hvalen ligge å la naturen gjøre sin gang 2. Skyte hvalen der og da 3. Prøve å redde hvalen, eller i dette tilfellet: Dra ut hvalens siste tid slik at den overlever lengst mulig til den dør av utmattelse. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Har du tenkt på at så godt som alle dyr som dør en "naturlig" død i skogen pines ihjel? De blir gamle og svake, men i motsetning til mennesker har de ingen til å hjelpe seg. Det betyr at når de blir for svake til å skaffe mat selv vil de sakte men sikkert tørste eller sulte ihjel. Er de heldige kommer et rovdyr og dreper dem, men heller ikke det er i nærheten av like raskt og smertefritt som en velplassert kule. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Grevlinger er ville dyr. Bra at de ikke ble pint ihjel av brannen, men skal de pines i hjel ute i naturen i steden? Nei, dette var en bra avgjørelse av viltnemda. Hva snakker du om? Har ikke nevnt noe om grvelinger tidliger i tråden. Men grevlingene er et veldig godt eksempel. 2 brannmenn gravde ut 4 grevlingunger etter en storbrann i Oslo i går (disse). Så fort de kom til viltnevna ble de avlivet, uten så mye som et forsøk på å finne et passende sted til de å være. IOslo.no ringte to steder (bla Langedrag), og begge stedene ville gjerne ta imot grevlingene men viltnevna så ikke ut til å ville bruke tid på å undersøke det. Så i dag har det vært hvertfall 2 lettere forbanna brannmenn i OBRE. http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article1920773.ece Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Grevlinger er ville dyr. Bra at de ikke ble pint ihjel av brannen, men skal de pines i hjel ute i naturen i steden? Nei, dette var en bra avgjørelse av viltnemda. Hva snakker du om? Har ikke nevnt noe om grvelinger tidliger i tråden. Men grevlingene er et veldig godt eksempel. 2 brannmenn gravde ut 4 grevlingunger etter en storbrann i Oslo i går (disse). Så fort de kom til viltnevna ble de avlivet, uten så mye som et forsøk på å finne et passende sted til de å være. IOslo.no ringte to steder (bla Langedrag), og begge stedene ville gjerne ta imot grevlingene men viltnevna så ikke ut til å ville bruke tid på å undersøke det. Så i dag har det vært hvertfall 2 lettere forbanna brannmenn i OBRE. http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article1920773.ece Hadde ikke sett det der. Men der ser du. Det er faktisk ofte det der skjer i norge. Og det skjer jo i andre land også, men norge er en av dem som tar altfor lett på dette synes jeg. Han ene brannmannen sa jo dette var andre gangen han hadde opplevd dette. Og han hadde mistanke om at det kom til å skje, det sier jo litt da. At man vet de blir avliva nesten før man går inn og redder de ut av brannen. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Grevlinger er ville dyr. Bra at de ikke ble pint ihjel av brannen, men skal de pines i hjel ute i naturen i steden? Nei, dette var en bra avgjørelse av viltnemda. skjerp deg, de hadde klart seg helt fint. Quote fra nettavisen: - Ville klart seg fint Biolog og vitenskapelig rådgiver i Dyrevernalliansen Anton Krag mener grevlingungene hadde klart seg fint. - Jeg synes avlivingen er fullstendig respektløs både over publikum og dyrene. Hva er vitsen i å redde ville dyr i nød når de bare blir avlivet? Folk flest forventer vel at myndighetene gjør de det kan for å redde dyrene. Det gjør de i de aller fleste land, men ikke i Norge, mener han. Krag opplyser at han har sett langt mindre grevlingunger som har klart seg utmerket. - De hadde åpne øyne, og ville klart å ta til seg flytende og sikkert også fast føde. Det handler kun om mangel på vilje, mener han. Krag mener også at de kunne forsøkt å finne moren, slik at hele familien på fem kunne blitt omplassert. Så ikke si at de ikke hadde klart seg når du ikke en gang har sett dem selv eller vet hvilken tilstand de var i. Blir oppgitt av sånne folk som dere. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Man kan ikke bare avlive eller drepe som det egentlig er, når de forviller seg inn i en by. Hvorfor ikke? Det kommer du ikke med noen argumenter på. Hva er forskjellen på om de blir skutt i en by, en skog eller et slakteri? Tror ikke Svedge likestiller mennesker og dyr men han prøver å sette det litt i perspektiv kanskje så du skal få det inn i det tjukke hodet ditt. Tror kanskje du burde ta deg et par dype åndedrag. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Så spør vi oss: Hva redder du mest dyr med å gjøre: a) Bli vegetarianer b) Kritisere alle som avliver dyr Dersom man blir vegetarianer redder man kanskje hundre dyr i året. 40 kyllinger 40 fisker 4 okser 3 griser 3 andre dyr Så. Dersom du lar vær å spise kylling to ganger, men tar blomkålsuppe i stedet -- så har to grevlinger reddet to kyllinger. Det holder at en eneste person i Norges land gjør det for disse grevlingene. Men så er det vel noen dobbeltmoralister som ikke regner insekter og fisk eller fugl som dyr fordi det aldri har fantes en fisk som skrek i smerte... Endret 20. mai 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Når det gjelder skyting av ville dyr som forviller seg inn i bebygde områder ligger det ikke bare økonomiske motiver bak(om i det hele tatt?). Villdyr som først har kommet i kontakt med mennesker har ofte for vane å stadig vende tilbake til "sivilisasjonen" når de først har fått smaken på den. Man vil altså ikke løse problemet ved å frakte dyret tilbake til skogen/jungelen igjen. Endret 20. mai 2008 av Vice Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg har lest at det finnes god grobunn for fundamentalisme blant dyrevernere og religiøse. Ikke at noen av dere er det, men synes trådstarter muligens overdriver litt!? For det første har jeg sjeldent sett noe til dyremishandling de siste 46 årene, men har fått med meg enkeltstående saker fra media. Altså for meg ingenting som tyder på noe "systematisk" mishandling av dyrene i vår kultur. Min mening så klart. Så har jeg heller aldri sett disse teipede eskene langs E6, som jeg forøvrig kjører nesten til daglig!? Jeg vet hva jeg ville gjort hvis en nusselig liten mannevond elgokse med matchvekt på ca. 350 kilo kom byksende mot meg. Til slutt vil jeg legge frem bevis for at WOW ikke bare er en pest og plage: nettavisen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå