YojimboVII Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Ja, jeg lurer på hva det er med folk i dette landet som avliver dyr med en gang de blir et problem. Da mener jeg for eksempel en elg som kommer seg inn i en by og i steden for å bedøve den og sette den ut i skogen igjen så tar vi fram en rifle og skyter den. Hvis det ikke er noen annen mulighet en å avlive så skjønner jeg det, men det må da gå ann å prøve på noen annet først!! Dettte skjer altfor ofte i Norge mener jeg, leste en artikkel på VG nett igjen om akkuratt dette, ( http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=520529 ). Så jeg bestemte meg for å finne ut om det er noen der ute i som i det hele tatt bryr seg. Jeg bare lurer litt på hvorfor nordmenn har denne tenkemåten når det gjelder dyr. Det er det samma med husdyr. Skjer det noe med katten eller hunden så må man avlive den i steden for å bruke kanskje 5000 på dyrlegen. Hørte en historie om en som er dyrlege og det kom inn en kjerring med sønnen sin og katten hans og skulle avlive den rett før sommerferien, og hun sa til sønnen; det går bra vi får en ny etter sommerferien. Det er bare bruk og kast. Folk i norge er altfor selvoptatte og bare bryr seg om penger mener jeg, kanskje det er derfor dette skjer fordi "vi" vil ikke bruke penger på et "jævla" dyr, det er lettere å avlive og skaffe seg et nytt. Man kan si hva man vil om USA men der gjør de hvertfall alt for å redde dyr hvis det skulle skje noe som om en elg kommer seg inn i byen eller lignende. Hva synes dere? Endret 19. mai 2008 av NiccOz Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Har det noe å si om elgen blir skutt når den er på en vandringstur i byen kontra høstjakta? Å skyte den med bedøvelse, flytte den ut i skogen, osv. er en svært dyr løsning. Det er jo ikke akkurat snakk om en utryddningstruet dyreart. Og den går ikke akkurat til spille, den blir jo slaktet. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Har det noe å si om elgen blir skutt når den er på en vandringstur i byen kontra høstjakta? Å skyte den med bedøvelse, flytte den ut i skogen, osv. er en svært dyr løsning. Det er jo ikke akkurat snakk om en utryddningstruet dyreart. Og den går ikke akkurat til spille, den blir jo slaktet. Det handler om hvordan vi i norge tenker når det handler om slike ting. Og hadde norge tenkt annerledes så hadde ikke dette vært noe problem. Ikke kom med at det er for dyrt, som jeg sa hadde norge tenkt annerledes så hadde heller ikke penger vært noe problem. USA og andre land har faktisk foretak som drar rundt å faktisk hjelper dyr. Husk at det er vi som bygger mer og mer og da er det helt naturlig at dyr kommer forviller seg inn i byer og slikt. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Har det noe å si om elgen blir skutt når den er på en vandringstur i byen kontra høstjakta? Å skyte den med bedøvelse, flytte den ut i skogen, osv. er en svært dyr løsning. Det er jo ikke akkurat snakk om en utryddningstruet dyreart. Og den går ikke akkurat til spille, den blir jo slaktet. Det handler om hvordan vi i norge tenker når det handler om slike ting. Og hadde norge tenkt annerledes så hadde ikke dette vært noe problem. Ikke kom med at det er for dyrt, som jeg sa hadde norge tenkt annerledes så hadde heller ikke penger vært noe problem. USA og andre land har faktisk foretak som drar rundt å faktisk hjelper dyr. Husk at det er vi som bygger mer og mer og da er det helt naturlig at dyr kommer forviller seg inn i byer og slikt. Tenk heller på alle elgene som blir ihjelkjørt av bil og tog. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Har det noe å si om elgen blir skutt når den er på en vandringstur i byen kontra høstjakta? Å skyte den med bedøvelse, flytte den ut i skogen, osv. er en svært dyr løsning. Det er jo ikke akkurat snakk om en utryddningstruet dyreart. Og den går ikke akkurat til spille, den blir jo slaktet. Det handler om hvordan vi i norge tenker når det handler om slike ting. Og hadde norge tenkt annerledes så hadde ikke dette vært noe problem. Ikke kom med at det er for dyrt, som jeg sa hadde norge tenkt annerledes så hadde heller ikke penger vært noe problem. USA og andre land har faktisk foretak som drar rundt å faktisk hjelper dyr. Husk at det er vi som bygger mer og mer og da er det helt naturlig at dyr kommer forviller seg inn i byer og slikt. Tenk heller på alle elgene som blir ihjelkjørt av bil og tog. Ja det er noe av det samma. elger er faktisk like mye dyr som hunden eller katten vi har i huset som kjæledyr. Det burde da ikke være noe problem å sette opp gjerder når vi lager oss bilvei midt i skogen. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Elgen skal skytast før eller seinare likevel, so eg forstår ikkje kvifor ein skal kaste vekk ein masse pengar på å bedøve den for so og frakte den vekk. Tykkjer vi er snille med kjæledyra våre eg! Kattar som vert avliva er som oftast byrja å verte gamle og skrøpelege. Dei vert i det minste avliva på ein human måte, sjølv om dei ofte vert malt opp til pellets etterpå. Dei fleste veit vel kva kinesarane gjer med hundane sine. Endret 19. mai 2008 av Kalvegodt Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Har det noe å si om elgen blir skutt når den er på en vandringstur i byen kontra høstjakta? Å skyte den med bedøvelse, flytte den ut i skogen, osv. er en svært dyr løsning. Det er jo ikke akkurat snakk om en utryddningstruet dyreart. Og den går ikke akkurat til spille, den blir jo slaktet. Det handler om hvordan vi i norge tenker når det handler om slike ting. Og hadde norge tenkt annerledes så hadde ikke dette vært noe problem. Ikke kom med at det er for dyrt, som jeg sa hadde norge tenkt annerledes så hadde heller ikke penger vært noe problem. USA og andre land har faktisk foretak som drar rundt å faktisk hjelper dyr. Husk at det er vi som bygger mer og mer og da er det helt naturlig at dyr kommer forviller seg inn i byer og slikt. USA er et godt eksempel. PETA tar t.eks. livet av majoriteten av dyrene de redder. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 å avlive kjæledyr pga av ferietur er en dårlig løysning. katter klarer seg utmerket ute, bare pass på at naboen f. eks gir den mat hverdag. hunder blir det litt værre med. den krever mer arbeid, men er man heldig har man en nabo som kan passe den. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Elgen skal skytast før eller seinare likevel, so eg forstår ikkje kvifor ein skal kaste vekk ein masse pengar på å bedøve den for so og frakte den vekk. Tykkjer vi er snille med kjæledyra våre eg! Kattar som vert avliva er som oftast byrja å verte gamle og skrøpelege. Dei vert i det minste avliva på ein human måte, sjølv om dei ofte vert malt opp til pellets etterpå. Dei fleste veit vel kva kinesarane gjer med hundane sine. Ja du har rett i at de fleste i norge tar godt hånd om dyra sine men det er fortsatt mange andre som ikke gjør det. Og det er mange som avliver katten sin eller bare slipper den løs i skogen rett før sommerferien fordi de skal bort. Og disse kattene er ikke mer enn 1 år. Hvis det bare er jeg som får med meg dette så synes jeg det er synd. Det blir jo satt kattunger ut på E6 i sammen teipa pappesker nesten hver dag. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Det burde da ikke være noe problem å sette opp gjerder når vi lager oss bilvei midt i skogen.Hvordan skal dyrene komme seg til den andre siden av veien da? Stakkars dyrene som blir fanget alene på "feil side" av veien. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Har det noe å si om elgen blir skutt når den er på en vandringstur i byen kontra høstjakta? Å skyte den med bedøvelse, flytte den ut i skogen, osv. er en svært dyr løsning. Det er jo ikke akkurat snakk om en utryddningstruet dyreart. Og den går ikke akkurat til spille, den blir jo slaktet. Det handler om hvordan vi i norge tenker når det handler om slike ting. Og hadde norge tenkt annerledes så hadde ikke dette vært noe problem. Ikke kom med at det er for dyrt, som jeg sa hadde norge tenkt annerledes så hadde heller ikke penger vært noe problem. USA og andre land har faktisk foretak som drar rundt å faktisk hjelper dyr. Husk at det er vi som bygger mer og mer og da er det helt naturlig at dyr kommer forviller seg inn i byer og slikt. USA er et godt eksempel. PETA tar t.eks. livet av majoriteten av dyrene de redder. PETA gjør det ja. Men nå er norge et litt mindre land enn usa og i usa så fins det millioner løshunder og katter. Her i norge har vi ikke dette problemet, men jeg tror vi avliver dyr like mye hvis vi tar i betraktning at norge er et lite land. Endret 19. mai 2008 av NiccOz Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Det burde da ikke være noe problem å sette opp gjerder når vi lager oss bilvei midt i skogen.Hvordan skal dyrene komme seg til den andre siden av veien da? Stakkars dyrene som blir fanget alene på "feil side" av veien. Ikke misforstå, jeg mener jo selvfølgelig ikke at man skal ha bare gjerder rundt hele så de blir "stengt inne". Det er jo dette tunneler er til, for at dyrene skal kunne krysse veien uten å bli påkjørt. Og det fins nok andre metoder for å få dyr over veien. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Nå ser jeg ikke på drap av dyr som noe moralsk galt, så jeg skjønner ikke helt hva du ønsker å komme frem til. I så stor grad som mulig omplasseres dyr som kan omplasseres. Jeg tviler på at du uten grunn kan få avlivet et kjeledyr (slik du beskriver i åpningsinnlegget). Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Nå ser jeg ikke på drap av dyr som noe moralsk galt, så jeg skjønner ikke helt hva du ønsker å komme frem til. I så stor grad som mulig omplasseres dyr som kan omplasseres. Jeg tviler på at du uten grunn kan få avlivet et kjeledyr (slik du beskriver i åpningsinnlegget). Du tviler på det ja? Man kan avlive så mye man vil her i norge så lenge dyrlegen for penga sine. Og du synes ikke det er galt å drepe dyr? Jaha. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Det burde da ikke være noe problem å sette opp gjerder når vi lager oss bilvei midt i skogen.Hvordan skal dyrene komme seg til den andre siden av veien da? Stakkars dyrene som blir fanget alene på "feil side" av veien. Ikke misforstå, jeg mener jo selvfølgelig ikke at man skal ha bare gjerder rundt hele så de blir "stengt inne". Det er jo dette tunneler er til, for at dyrene skal kunne krysse veien uten å bli påkjørt. Og det fins nok andre metoder for å få dyr over veien. Har dere aldri kjørt i Sverige? Veien gjerdes inne. For at dyr skal kunne krysse veien lages det enten bruer eller en skiltet åpninger i gjerdet. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Nå ser jeg ikke på drap av dyr som noe moralsk galt, så jeg skjønner ikke helt hva du ønsker å komme frem til. så du kunne tenkt deg å drepe dyr? Har dere aldri kjørt i Sverige? Veien gjerdes inne. For at dyr skal kunne krysse veien lages det enten bruer eller en skiltet åpninger i gjerdet. trur du dyra finner bruene i ett? neppe. Endret 19. mai 2008 av morgan_kane Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Det burde da ikke være noe problem å sette opp gjerder når vi lager oss bilvei midt i skogen.Hvordan skal dyrene komme seg til den andre siden av veien da? Stakkars dyrene som blir fanget alene på "feil side" av veien. Ikke misforstå, jeg mener jo selvfølgelig ikke at man skal ha bare gjerder rundt hele så de blir "stengt inne". Det er jo dette tunneler er til, for at dyrene skal kunne krysse veien uten å bli påkjørt. Og det fins nok andre metoder for å få dyr over veien. Har dere aldri kjørt i Sverige? Veien gjerdes inne. For at dyr skal kunne krysse veien lages det enten bruer eller en skiltet åpninger i gjerdet. Jeg snakker om NORGE ikke sverige. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Nå ser jeg ikke på drap av dyr som noe moralsk galt, så jeg skjønner ikke helt hva du ønsker å komme frem til. så du kunne tenkt deg å drepe dyr? Har jeg skrevet det? Jeg skrev bare at det ikke er noe moralsk galt i å drepe et dyr. Edit: Shift-knappen ligger foresten under Caps Lock-knappen på venstre side og Enter/Retur-knappen på høyre side, lær deg å bruke den. Endret 19. mai 2008 av Otth Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Ja du har rett i at de fleste i norge tar godt hånd om dyra sine men det er fortsatt mange andre som ikke gjør det. Og det er mange som avliver katten sin eller bare slipper den løs i skogen rett før sommerferien fordi de skal bort. Og disse kattene er ikke mer enn 1 år. Hvis det bare er jeg som får med meg dette så synes jeg det er synd. Det blir jo satt kattunger ut på E6 i sammen teipa pappesker nesten hver dag. Det er i alle fall ikkje eit vanleg fenomen her på mine kantar. Forrige gong det vart oppdaga ein forlatt katt ved vegen her, kom det store oppslag i lokalavisa. Eg lurer på kva folk skal med katten når dei kvittar seg med den rett etterpå likevel. Forstår heller ikkje at folk kan ha samvit til å gjere det. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Ja du har rett i at de fleste i norge tar godt hånd om dyra sine men det er fortsatt mange andre som ikke gjør det. Og det er mange som avliver katten sin eller bare slipper den løs i skogen rett før sommerferien fordi de skal bort. Og disse kattene er ikke mer enn 1 år. Hvis det bare er jeg som får med meg dette så synes jeg det er synd. Det blir jo satt kattunger ut på E6 i sammen teipa pappesker nesten hver dag. Det er i alle fall ikkje eit vanleg fenomen her på mine kantar. Forrige gong det vart oppdaga ein forlatt katt ved vegen her, kom det store oppslag i lokalavisa. Eg lurer på kva folk skal med katten når dei kvittar seg med den rett etterpå likevel. Forstår heller ikkje at folk kan ha samvit til å gjere det. Det er bra å høre at det ikke er vanlig der du bor. Tror dette er mer vanlig i byer egentlig. Det er jo snakk om dette på nyhetene og og god morgen norge hele tida om at folk gjør slike ting så det er jo et problem. Det er jo helt sykt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå