Gå til innhold

Kanindachs med MYE lyd!

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått meg en søt liten kanindachs og har hatt den i 4uker nå.

Jeg har noen problemer med den... Den piper,hyler,uler og bjeffer veldig mye...

Han hyler når vi går på tur,setter seg på rumpa og nekter å gå...Bortsett fra når han ser vi nærmer oss hjemme...da begynner han å løpe!

Han hyler når jeg lukker døra til badet, når jeg feks skal i dusjen.. Står døra åpen kommer han rett og slett inn i dusjen og blir kliss våt og begynner å hyle fordi han blir våt.

Han hyler når han ikke får komme opp...i sofan, i senga osv. osv...

Jeg vet han er liten og at man må regne med litt piping...men dette er ganske ekstreme tilfeller...

Han tok det ganske tungt å dra fra mamman sin...og nå er han blitt så knyttet til meg (og bra er jo det) men han vil BARE være sammen med meg...ingen andre, verken mennesker eller hunder... hvis jeg bare sitter helt stille og andre prøver å få han igang i lek så bare legger han seg ved beina mine og bare ligger å ser.

Det høres kanskje ikke ut som noen store problemer...men det er ganske ille og jeg bor i blokk hvor det egentlig ikke er lov å ha husdyr, jeg har fått tillatelse men blir det klager på han har de rett til å kreve at han må ut og med all denne hylingen ser jeg for meg at det ikke går lenge før jeg får klager...

Hva kan jeg gjøre, har noen noe tips eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du!

Gratulerer med valpen!

Høres ut som du har et lite problem ja.... Jeg kunne tenke meg å høre litt om hva DU gjør når valpen oppfører seg slik jeg? Siden du bor i blokk så innbiller jeg meg at du gjør alt for at den ikke skal hyle, og dermed er du inne i en vond sirkel.. Valpen ønsker oppmerksomhet - hyler - får oppmerksomhet - neste gang hyler den enda lettere... Lett å lære det der dessverre...

Endret av granny
Lenke til kommentar

Jeg vil jo egentlig gjøre hva som helst for at han skal slutte å hyle såklart! Men jeg er klar over det du sier og jeg prøver å bare ignorere han, men saken er den at han gir seg ikke..det blir bare høyere og høyere...begynner med piping...så hyling...så uling..og til slutt bjeffing... Er jeg feks i dusjen holder han fortsatt på når jeg er ferdig!

Også var det det med turgåinga, jeg vet han er liten og ikke skal gå sånn supermye...men han har gått endel og løpt masse, men nå bare setter han seg på rumpa...

Lenke til kommentar

Er du sammen med han hele tiden eller må han være alene på dagen? Hvordan er han om natten da? ligge han i sengen din? I bur? Hvor gammel er han?

Vær klar over at hvis han får viljen sin EN gang med hyling - så vil det føre til økt intensitet neste gang.. og gir du deg da... vel... da er det i gang er jeg redd.. Tenkt deg en unge ved godtedisken der mamma sier nei.. så begynner ungen å hyle.. og for å slippe forlegenheten gir mamma etter... neste gang vet ungen hva han har å gjøre.. Regner med at du vet dette, men er redd at problemet nok ligger her - SAMT at enkelte hunder har meget lav terskel for lyd.. mulig du har fått en av disse. Selv har vi en luzernerstøver som "sutrer" for alt.. Det vil hun nok alltid gjøre selv om hun ikke får noen "belønning" for det av oss.

Endret av granny
Lenke til kommentar

Han har vært med meg på jobb siden jeg fikk han, men jeg tror han ble veldig stressa av det...fordi han fikk liksom aldri slappa av for det var noen som gikk inn og ut av rommet hele tiden, samtidig som det ble ganske stressende for mine kollegaer.. og veldig frusterende for meg... (Det var en del lyd inne i bildet her også for å si det sånn) Men i forrige uke begynte han å være alene hjemme når jeg er på jobb, har hatt noen som har gått å sjekka på han... Og det går kjempebra, han er helt stille og gjør ikke noe gale...Han ligger bare på badet og sover (Og der ligger kanskje litt av problemet med at han hyler når jeg er i dujen...ved at han tror at det er hans rom liksom...)

Han er 14 uker i dag...

Lenke til kommentar

Hmmmm... siden han er helt stille når du ikke er der, så tror jeg nok teorien med at han manipulerer deg fortsatt holder jeg. Han har funne ut at mye lyd gir oppmerksomhet når du er tilstede. Synes faktisk det er litt merkelig at han er helt stille når du etterlater han alene hvis han er så avhengig?

Ligger han på badet også om natten? Hva med å sette et bur på badet som kan være "senga" hans? Ikke lukk det - bare la det stå der slik at han kan ligge i det... Hvis han slår seg til ro i det (noe jeg tror han vil gjøre) kan du etterhvert prøve å lukke døra bittelitt når han ligger der. Roer han seg fortsatt helt ned, ville jeg prøvd å lukke døra når du dusjet og se om han fortsatt er i ro. Når han er fortrolig med buret kan du faktisk ta med deg "hans rom" alle steder og han har et sted han vil roe seg ned. Tror mye bunner i usikkerhet jeg, han trenger et fast sted som er hans. Veldig mange setter stor pris på at man legger et teppe over buret også slik at det blir som en hule (eventuelt kjøpe et slikt "tøy" bur). Vær bare obs på at det kan bli varmt hvis du har varmekabler på badet! Når (hvis) du for innarbeidet at buret er et trygt sted å være kan du bruke dette som "timeout" hvis han blir utidig å hyler/piper. Ikke gjøre noe nummer av det, men bare ta han bort fra situasjonen der han tigger oppmerksomhet og legg han rolig i buret uten å si noe som helst.

Vet at mange er motstander av bur, men det er faktisk mange hunder som trives best med å ha faste og trygge omgivelser rundt seg. Du kan jo også da bruke det i bilen. Så liten som han er så trenger du jo ikke strore buret heller, men som sagt først må han bli trygg i det! Ikke noe fengsel altså! Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har nå en valp i hus på snart 12 uker med mye av de samme problemene som deg.

Problemene mine gjelder mest dette du nevner om å gå, hvor hunden sitter bom fast på rompa og piper.

Som førstegangs valpeeier har jeg nok gjort endel tabber når det kommer til håndteringen av akkurat dette, men man må nesten vise at når du vil gå, så går man, men selvfølgelig på en nokså forsiktig måte.

Min blir nå løftet opp på bena igjen med selen hver gang den er på vei med baken mot bakken, og den får et sekund eller to etter kom hit kommandoen er gitt før et lett rykk kommer i båndet.

Nå har vi gjort dette i en uke, og for første gang kommer jeg meg utenfor hagen med hunden, selv om det noen ganger er ganske så motvillig.

Vi har en fast plass vi går til nå hvor vi leker og løper masse fritt, og jeg merker hun begynner å bli oppstemt når vi nærmer oss dette stedet, og hun går uten problemer bare hun innser det er dit vi går.

Sette seg ned på huk og gi godbit når hunden kom til deg gjorde bare min enda mer rompeglad og hun kom tilslutt kun om man satt på huk, så dette droppet jeg fort.

Min piper litt om jeg ikke løfter henne opp i sofaen, eller om hun ikke får være med inn på badet om man er på do eller dusjer, men her gir jeg ingen oppmerksomhet og jeg merker hunpiper mindre og mindre foir hver dag.

Bjeffing gjør min kun når den blir så overgira av leking at den spretter eller om noen har glemt en brusflaske på gulvet. (de er jo livsfarlige må vite)

Når bjeffing kan være et problem har du jo valgt en gangske ugrei rase da, for dachser er jo kjent for å bjeffe mer enn mange andre raser av natur..

Lykke til, og ikke gi deg om du føler noe er feil.

Ikke gi noen form for oppmerksomhet og overse den totalt om den lager lyd, og det vil sakt men sikkert gli inn at lyd ikke lønner seg.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Vet at mange er motstander av bur, men det er faktisk mange hunder som trives best med å ha faste og trygge omgivelser rundt seg. Du kan jo også da bruke det i bilen. Så liten som han er så trenger du jo ikke strore buret heller, men som sagt først må han bli trygg i det! Ikke noe fengsel altså! Lykke til!

Riktig. Hos oss så går ofte hunden(kongepuddel) i buret (det står under trappen med ett pledd over seg - akkurat som en hule) hvis det er mye styr å den vil sove/slappe av uforstyrret. Om kvelden går den dit å legger seg av seg selv når den ser at folk begynner å gå å legge seg eller at det begynner å bli leggetid. Vi bruker å stenge døra på buret etter at den har lagt seg, men det trengs egentlig ikke. Det var viktigere før da den ikke hadde denne vanen. Forresten så får den alltid en godbit når vi skal lukke døren, så den har ikke noe imot det akkurat.

Får hunden din viljen sin hver gang den bjeffer så vil den ikke stoppe å mase heller, sånn er det med alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...