Big Chris Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 I sykkelproduksjonen ser jeg det benyttes mange forskjellige typer aluminium i rammer. Aluminium er jo et metall som i utgangspunktet er lettere enn jern og har av den grunn vært et drømmemateriale for sykkelindustrien. Problemet ligger i at aluminium i seg selv er altfor mykt og svakt til å brukes på egenhånd. Derfor har det blitt utviklet mange forskjellige legeringer og produksjonsteknikker for å gjøre det like sterkt og stivt som jern. Jeg ser de mest populære legeringene er 6061, 7005 og 7075. Fordelen med 6061 er at det er lettvint å håndtere og sveise, men ikke like sterkt som 7000-legeringene(på grunn av de høye andelene zink, magnesium og zirkonium i 7000). Men jeg ser også at mange sykkelfabrikanter påstår å kunne øke styrken i 6061-aluminium grunnet spesielle tilberedingsteknikker, f.eks Giant sitt Aluxx SL materiale. Jeg ser også Klein bruke noe de kaller ZR9000, men det viste seg å bare være en vidreutvikling av 7075. Hitill er alt klart... Men plutselig sniker det seg inn en ny kategorisering på Gekko syklene, nemlig R6 Superlite Alu, hva i svarte er det for en legering? Kjenner noen til egenskapene her? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/954830-et-teknisk-aluminiumssp%C3%B8rsm%C3%A5l/
jonnor Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Vil tro at R6 Superlight enten er behandlet på en spesiell måte (som i tilfellet til Giant), eller en ny legering i 6xxx serien som enda ikke har blitt standardisert. Følgende dokument gir en grei innføring i alu-teknologi: http://www.bikepro.com/products/metals/alum.html Endret 19. mai 2008 av NorthWave Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/954830-et-teknisk-aluminiumssp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-11191663
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå