Big Chris Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 I sykkelproduksjonen ser jeg det benyttes mange forskjellige typer aluminium i rammer. Aluminium er jo et metall som i utgangspunktet er lettere enn jern og har av den grunn vært et drømmemateriale for sykkelindustrien. Problemet ligger i at aluminium i seg selv er altfor mykt og svakt til å brukes på egenhånd. Derfor har det blitt utviklet mange forskjellige legeringer og produksjonsteknikker for å gjøre det like sterkt og stivt som jern. Jeg ser de mest populære legeringene er 6061, 7005 og 7075. Fordelen med 6061 er at det er lettvint å håndtere og sveise, men ikke like sterkt som 7000-legeringene(på grunn av de høye andelene zink, magnesium og zirkonium i 7000). Men jeg ser også at mange sykkelfabrikanter påstår å kunne øke styrken i 6061-aluminium grunnet spesielle tilberedingsteknikker, f.eks Giant sitt Aluxx SL materiale. Jeg ser også Klein bruke noe de kaller ZR9000, men det viste seg å bare være en vidreutvikling av 7075. Hitill er alt klart... Men plutselig sniker det seg inn en ny kategorisering på Gekko syklene, nemlig R6 Superlite Alu, hva i svarte er det for en legering? Kjenner noen til egenskapene her? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Vil tro at R6 Superlight enten er behandlet på en spesiell måte (som i tilfellet til Giant), eller en ny legering i 6xxx serien som enda ikke har blitt standardisert. Følgende dokument gir en grei innføring i alu-teknologi: http://www.bikepro.com/products/metals/alum.html Endret 19. mai 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå