Gå til innhold

Et teknisk aluminiumsspørsmål


Big Chris

Anbefalte innlegg

I sykkelproduksjonen ser jeg det benyttes mange forskjellige typer aluminium i rammer. Aluminium er jo et metall som i utgangspunktet er lettere enn jern og har av den grunn vært et drømmemateriale for sykkelindustrien. Problemet ligger i at aluminium i seg selv er altfor mykt og svakt til å brukes på egenhånd. Derfor har det blitt utviklet mange forskjellige legeringer og produksjonsteknikker for å gjøre det like sterkt og stivt som jern.

 

Jeg ser de mest populære legeringene er 6061, 7005 og 7075. Fordelen med 6061 er at det er lettvint å håndtere og sveise, men ikke like sterkt som 7000-legeringene(på grunn av de høye andelene zink, magnesium og zirkonium i 7000). Men jeg ser også at mange sykkelfabrikanter påstår å kunne øke styrken i 6061-aluminium grunnet spesielle tilberedingsteknikker, f.eks Giant sitt Aluxx SL materiale. Jeg ser også Klein bruke noe de kaller ZR9000, men det viste seg å bare være en vidreutvikling av 7075.

 

Hitill er alt klart...

 

Men plutselig sniker det seg inn en ny kategorisering på Gekko syklene, nemlig R6 Superlite Alu, hva i svarte er det for en legering? Kjenner noen til egenskapene her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...