Gå til innhold

Hjelp meg å velge i Linux-jungelen

Anbefalte innlegg

Har en 4 år gammel Fujitsu siemens Amilo bærbar pc. Den var ikke heit når jeg kjøpte den, og nå er den jo helt ubrukelig med windows. Tenkte jeg skulle se om linux kunne sparke liv i den igjen. Trenger den egentlig kun til internett og enkel tekstbehandling.

Lasta ned den nye ubuntu, men da fikk jeg beskjed om at jeg hadde for lite minne..Den krevde 256, som jeg trodde jeg hadde det, men fikk beskjed om at jeg bare hadde 248mb

Det er en Intel Celeron prosessor, husker ikke ant. ghz, men den er hvertfall treeeg...

Noen som har forslag til hvilken distro som paser best til både maskinvara, og til bruken min?

Har vel middels pluss datakjennskap

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg xubuntu. En avart av ubuntu men med et litt mindre krevende skrivebordsmilijø som gjør at du får bedre utbytte av den lille kraften du har i maskinen. Jeg har god erfaring med å innstallere xubuntu på en tilsvarende laptop (svigermor sin :) ). Xubuntu har også live-CD funksjonen som ubuntu har, men du vil oppleve at denne funksjonen vil være noe treg.

Ellers så kan du gå for puppy linux som er noe mindre brukervennlig men er mye lettere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...