m0g1e Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Kan noen hjelpe meg å tyde hva som har skjedd under oppstarten på bildet under? takk.. Helt kort: Alt innholdet på den ene HDD-en på Ubuntu serveren min er tilbakestilt med mange måneder. Da tenker jeg alle data som ligger på den fra og med et tidligere tidspunkt er forsvunnet..? Det er to harddisker som har kjørt speilet RAID - begge 200GB. Så jeg skal se nærmere på om det er noe feil med evt RAID-oppsettet ved boot. Dette har skjedd etter et strømbrudd fredag 16.mai. [ubuntu 2.6.17-10-server #2 SMP Tue Dec 5 22:29:32 UTC 2006 i686 GNU/Linux] hvordan i huleste er dette mulig? Begge diskene skal jo være identiske uansett. (hw - RAID 1, med nVidia kontroller) Edit: Tør ikke kjøre noen restart igjen ennå. Har en kikket på boot-up screen av serveren som har vært der siden fredag. Tok et bilde med digitalkamera her for en output av meldingene.. Kommer med lengre /var/log output etterhvert som jeg finner ut hvilke filer dette ligger i.. Noen anelse om hva som kan ha skjedd her? Messages.0 log: fra det tidspunktet serveren ble skrudd på igjen etter strømbruddet. Det var troligvis etter dette at "recovery" av journalfilene ble kjørt eller noe.. De siste linjene er nok mest relevante siden disse beskriver FS-chk osv.. messages.0.txt Endret 19. mai 2008 av mogie Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Noen forklart hva som har skjedd under oppstarten? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Tjaaaa, fsck-output ser rimelig normal ut til å begynne med, omtrent som det pleier etter et strømbrudd. Nederste linja med "fsck died with exit status 1" ser dog ikke helt bra ut.. Hvilke disker er det snakk om.. jeg kan se 2 200GB disker iflg. loggen din, sdb og hdc. Er disse to diskene begge en del av RAIDet? De burde i såfall vært sett som én enhet, og ikke hatt hver sin individuelle device. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Hmm... ja kanskje det ligger noe der. Uansett ble problemet(?) løst ved en reboot, først og fremst pga av at jeg ville sjekke om det var noen feil i RAID arrayet, og at kanskje bare ene disken startet opp. sdb og hdc er nok diskene til RAIDet ja. Det eneste jeg kan tenke meg nå da er at kun en av diskene ble startet opp og at en array-error ble ignorert(?) ved oppstart før GRUB ble lastet. Det er likevel snodig at det tydeligvis er gammelt innhold på den ene harddisken og da muligens nytt på den andre(?). Husker jeg kopierte den ene 200GB disken fullstendig lik over til den andre før jeg satte i gang speiling (RAID1) for en stund tilbake.. det er med andre ord mulig at innholdet på den ene RAID-harddisken ikke er blitt forandret, og at RAIDet aldri har fungert... mulig innholdet hele tiden er blitt lest fra den ene harddisken bare og aldri skrevet/lest til den andre. Var nyskjerrig på hvordan jeg skulle få igang denne RAID1 saken, så det var det jeg gjorde den gangen. Jeg ville gjøre begge diskene identiske før jeg samkjørte dem. Brukte HD-Clone til kopieringen. Mulig jeg må få igang RAID-1-et på nytt. Men da.. hvilken metode får jeg finne ut etter hvert. Uansett takk så masse for hjelpen (selv om grunnen problemet ennå er uvisst..) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Da er jeg 99% sikker på at RAIDet ditt aldri har fungert. Det er generelt dårlig støtte for "fakeraid" i linux (det er mulig, men er lite vits siden software-RAID er mye bedre) ("Fakeraid" = RAID-som ser ut som hardware-RAID, men hvor RAID-logikken egentlig gjøres av drivere.. som regel finnes disse driverne kun for windows) Ta en titt på mdadm isteden, mye greiere. (Den kombinerer /dev/hdc og /dev/sdb-diskene dine til én device, typisk /dev/md0) Forresten, hvor i all verden bor du? Jeg hadde også strømbrudd 16. mai Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Da er jeg 99% sikker på at RAIDet ditt aldri har fungert. Det er generelt dårlig støtte for "fakeraid" i linux (det er mulig, men er lite vits siden software-RAID er mye bedre) ("Fakeraid" = RAID-som ser ut som hardware-RAID, men hvor RAID-logikken egentlig gjøres av drivere.. som regel finnes disse driverne kun for windows) Ta en titt på mdadm isteden, mye greiere. (Den kombinerer /dev/hdc og /dev/sdb-diskene dine til én device, typisk /dev/md0) Forresten, hvor i all verden bor du? Jeg hadde også strømbrudd 16. mai Har aldri hørt om "fakeraid" før som du sier her, men tror det kan ha noe med kopieringen jeg utførte før raid-diskene ble satt sammen. Tror ikke serveren ble installert med raid bra bunn av, så det har muligens vært vanskelig å se om det har fungert etterpå når jeg satte inn en ny disk. Var i temmelig stort område det gjaldt det strømbruddet her hvor jeg bor - ca 2 mil i luftlinje fra Molde, mot Fræna om det virker kjent Hvordan går jeg fram med "mdadm" (er dette et program?) forresten? Er dette noe jeg kan benytte meg av uten å måtte fjerne alle data fra begge diskene før jeg legger det inn igjen? Altså - kopiere ene disken over på den andre og at det da er klart? - inneifra Ubuntu altså? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Da er jeg 99% sikker på at RAIDet ditt aldri har fungert. Det er generelt dårlig støtte for "fakeraid" i linux (det er mulig, men er lite vits siden software-RAID er mye bedre) ("Fakeraid" = RAID-som ser ut som hardware-RAID, men hvor RAID-logikken egentlig gjøres av drivere.. som regel finnes disse driverne kun for windows) Ta en titt på mdadm isteden, mye greiere. (Den kombinerer /dev/hdc og /dev/sdb-diskene dine til én device, typisk /dev/md0) Forresten, hvor i all verden bor du? Jeg hadde også strømbrudd 16. mai Har aldri hørt om "fakeraid" før som du sier her, men tror det kan ha noe med kopieringen jeg utførte før raid-diskene ble satt sammen. Tror ikke serveren ble installert med raid bra bunn av, så det har muligens vært vanskelig å se om det har fungert etterpå når jeg satte inn en ny disk. Fakeraid er stort sett alle hardware-RAID-løsninger som er billige. De kan administreres og settes opp i en RAID-BIOS e.l, men selve logikken (speiling, striping, checksumming osv) gjøres i driveren. Du er derfor avhengig av en driver for å få sett RAIDet som én device, og denne driveren finnes ikke alltid i linux.. (pga at produsenter av billigkontrollere sjelden gidder å lage den) Det finnes noe som heter "dmraid" som kanskje kan funke, men dette har jeg aldri prøvd. Var i temmelig stort område det gjaldt det strømbruddet her hvor jeg bor - ca 2 mil i luftlinje fra Molde, mot Fræna om det virker kjent Det er nok 60+ mil herfra, så det må ha vært en tilfeldighet, hehe.. Hvordan går jeg fram med "mdadm" (er dette et program?) forresten? Er dette noe jeg kan benytte meg av uten å måtte fjerne alle data fra begge diskene før jeg legger det inn igjen? Altså - kopiere ene disken over på den andre og at det da er klart? - inneifra Ubuntu altså? mdadm er et program som setter opp et linux software-RAID (som så kan mountes på kernel-nivå ved boot) Nyere distroer har forholdsvis enkle grafiske grensesnitt som du kan sette opp et slikt RAID med under installasjon. Du blir nok nødt til å backe opp diskene og begynne fra "scratch" igjen når du setter opp noe sånt, dog.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå