Gå til innhold

Hovedkort til Spill-Pc Crossfire HD3850

stmao

Anbefalte innlegg

Hei

Da det er lenge siden jeg har handlet ny stasjonær Pc lurer jeg på om noen kunne vise overbærenhet ovenfor mine rustne kunnskaper og peke i riktig retning til et hovedkort som passer til å kjøre HD3850 i crossfire? Er forsåvidt på jakt etter et rimelig enkelt kort, men setter stabilitet framfor pris. Har lett litt og det kan virke som x38 er min venn, men disse er relativt dyrere enn om jeg går for en enklere løsning med 8800 GTS.

Og om noen har erfaring, bråker disse(HD3850) kraftig? Har og intensjoner om å kjøre 64-Vista.

Setter stor pris på innspill :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Da det er lenge siden jeg har handlet ny stasjonær Pc lurer jeg på om noen kunne vise overbærenhet ovenfor mine rustne kunnskaper og peke i riktig retning til et hovedkort som passer til å kjøre HD3850 i crossfire? Er forsåvidt på jakt etter et rimelig enkelt kort, men setter stabilitet framfor pris. Har lett litt og det kan virke som x38 er min venn, men disse er relativt dyrere enn om jeg går for en enklere løsning med 8800 GTS.

Og om noen har erfaring, bråker disse(HD3850) kraftig? Har og intensjoner om å kjøre 64-Vista.

Setter stor pris på innspill :w00t:

HD 3850 er stillegående... Om du da ikke peiser vifta opp på 100% i RivaTuner, da høres de nesten ut som GeForce FX 5800 (Legenden om bråk fra Nvidia)

Uansett, jeg valgte å satse på ABIT IX38 QuadGT og det er jeg meget fornøyd med, andre vil si Gigabyte eller ASUS og det er vell også gode valg, men Foxconn sin X38 har fått MYE pepper og har blitt stemplet som ustabilt søppel av noen.

Med X38 får du også en nyere og mer fancy PCI-e 2.0 port som kan være kjekt å ha i fremtiden om du vil beholde CPU og bare bytte GPU for å forlenge levetiden til maskinen din.

Jeg må også legge til at jeg IKKE har kjørt Crossfire med mine 3850 i Vista og jeg har ingen planer om det heller, men i 64 Bit XP og 32 Bit XP så kan jeg gi dem godkjent med glans i allefall.

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for hjelpen! Er det mulig å benytte seg av din ekspertise et lite stykke videre? Denne posten passer vel best i "hjelp til kjøp" tråden men siden jeg har noen bekymringer hvorvidt komponentene jeg har plukket ut passer til hovedkortet, så prøver jeg:

HK: Abit IX38 QuadGT

SK: Club3D Radeon HD 3850 512 MB OC * 2

Cpu: Intel Core 2 Duo E8400 (etter litt research i andre tråder går jeg for dual core istedenfor quad)

Vifte: Zalman CNPS9500LED

Ram: Mushkin XP2-8000 (4096 MB)* 2

Psu: OCZ StealthXStream 600 Watt

Hdd: Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA

Box: Cooler Master Centurion 534

Skjerm: BenQ G2400W

Er som sagt mest bekymret for at ting ikke vil virke sammen, har noen kamerater som sliter med ram-kompabilitet og håper å unngå det problemet. Andre innspill er også velkomne :yes:

Men takk for hjelpen uansett!

Lenke til kommentar

Vell dette oppsettet mener jeg skal gå bra, minnekontrolleren på X38 er topp kvalitet og svarer ganske bra selv om jeg har mikset og overklokket brikkene.

Du ser i min profil hvilke brikker jeg kjører med og det er stabilt det kan jeg si med en gang.

Eneste jeg ville ha kommentert på og kanskje sagt at du burde forandre er Zalman kjøleren din, den koster mer enn hva det smaker for å si det sånn.

Slipper bedre unna med Thermaltake Ultra 120 Extreme og 1 eller 2x vifter om du vil ha toppers kjøling.

Personlig har jeg en Tuniq Tower 120 på mitt IX38 og det går veldig bra.

Hele quad vs duo argumentasjonen er såpass individuell at jeg kan ikke si om Duo eller Quad er det rette for deg.

Men jeg vet at for min del ville nok en Duo ikke ha vært det beste valget og jeg er fornøyd med min Q9450 @ 3.2 GHz.

Om du skal finne ut hva som passer for deg så må du tenke på bruken din, personlig vil jeg ha litt overdimensjonering og at jeg har en del multitasking på gang og applikasjoner som liker flere kjerner (Les videokomprimering) Så da skinner en Quad i mine øyne.

Også er det jo kjekt å ha 4 kjerner når du spiller, altså skulle det da henge seg med 100% CPU last så har jeg noen backup CPU'er som skal kunne ta meg raskt ut i Windows om resten henger med.

Men som jeg sa, det hele koker ned til bruk og selvsagt, budsjettet ditt og hva du har lyst på spiller også en viktig faktor :D.

Ellers vil nok HK og skjermkortene funke bra sammen, har testet det selv tross alt.

Lenke til kommentar

Høres supert ut dette. Prøver meg på en Thermaltake Ultra 120 Extreme isteden, men lurer på en ting; Vil envher slik 120 mm vifte fungere til eller ser jeg etter noe spesielt her?

Nok en gang takk for hjelpen, første komponentene til Pcen er herved bestillt :yes:

Lenke til kommentar
Høres supert ut dette. Prøver meg på en Thermaltake Ultra 120 Extreme isteden, men lurer på en ting; Vil envher slik 120 mm vifte fungere til eller ser jeg etter noe spesielt her?

Nok en gang takk for hjelpen, første komponentene til Pcen er herved bestillt :yes:

TT kjøleren (Thermaltake) skal funke med uansett vifte, men du må selv finne på ett sett å montere dem.

Har sett folk smekke dit dobble 120 vifter med strips, teip og PerUlv2 med gummistrikk!

Det funker i allefall og det er den beste luftkjøleren du kan kjøpe som fortsatt kan passe i de fleste kabinett.

Tror TT har hakket større men den er jeg skeptisk til, virker ikke til å passe helt med de kabinettene jeg har sett, den er rett og slett for plasskrevende ellers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...